Uncategorized

رواية عشق المراد الفصل السادس عشر 16 بقلم فاطمه جودة

 رواية عشق المراد الفصل السادس عشر 16 بقلم فاطمه جودة

رواية عشق المراد الفصل السادس عشر 16 بقلم فاطمه جودة

رواية عشق المراد الفصل السادس عشر 16 بقلم فاطمه جودة

كيان ماسك نفسو عشان ميعيطش سمح لدموعه تنزل ومسحها قبل ما حد يشوفها   .. ادعيلو هو بين الحياه والموت
وفجأة سمعو صوت جهاز القلب بيصفر والممرضات بيدخلو وبيخرجو جري 
داليدا حطت أيدها علي ودنها وفضلت تصرخ وليليان بتعيط 
في العمليات 
الممرضه .. بيموت يا دكتور 
الدكتور فضل يعمل صدمات كهربيه 
الممرضه .. تاني يا دكتور 
مع اخر مره من الصدمات الكهربيه 
الدكتوره .. الحمدلله 
النبض رجع تاني 
الممرضه .. الحمدلله خطيبتو وصحابو بيموتو برا 
الدكتور كملت العمليه 
خرجت من غرفة العمليات 
كيان .. فرح 
فرح .. ادعولو قدرنا نخرج الرصاصه بس للأسف دخل في غيبوبه لأن الرصاصه كانت جمب القلب 
كيان .. يعني اي 
فرح .. ادعولو 
داليدا .. ارجوكي عايزه اشوفه 
فرح .. داليدا انا مقدره موقفك جدا بس اوعدك لما يتنقل من غرفة العمليات هخليكي تشوفيه 
فرح مشيت 
عز .. اومال مامتك  فين يا كيان 
كيان .. معرفتش ومش هعرفها
عز .. مينفعش
كيان .. امي لو عرفت هتموت 
(ابو مراد وكيان متوفي من زمان  )
اسر بيرن 
عز .. اي يا اسر 
اسر .. انتو فين يا عم 
عز .. مراد اتصاب واحنا في المستشفى 
اسر .. مستشفي اي 
عز .. مستشفى ***
اسر .. انا جايلك حالا 
اسر كان عند مرام في البيت 
مرام .. في اي يا اسر 
اسر .. مراد اتصاب وهو في المأمورية وانا رايح المستشفي 
مرام .. انا جايه معاك 
اسر .. يلا 
نزلو 
مرام .. براحه يا اسر هنعمل حادثه 
اسر مكنش سامع حاجه مكنش في بالو غير أن صاحب عمرو بيموت 
اسر وصل المستشفى وسأل في الاستقبال وطلع 
اسر .. هو فين 
عز .. ادعيلو دخل في غيبوبه
اسر قعد علي الكرسي وفضل يعيط 
وكيان كان قاعد ماسك نفسو وهو هيموت ويعيط  أما داليدا ف هي بتنهار مش بتعيط 
ادهم جه هو فريده وعمر  لأن ليليان كلمتهم 
ادهم .. اي اللي حصل 
 ليليان .. اتصاب جمب القلب ودخل في غيبوبة
 ادهم قعد يعيط 
فريده اول مره تشوفه ضعيف كدا 
عز .. داليدا قومي يا حبيبتي صلي وادعيلو 
داليدا قامت واترمت علي الارض 
ليليان … داليدااااا 
عز نده الدكتوره فرح ودخلوها غرفه في المستشفى
فرح .. نتيجه صدمه عصبيه 
عز .. يعني اي 
فرح .. خبر مراد اثر عليها العقل مقدرش يستقبل فكرة انو احتمال ميبقاش موجود في حياتها 
عز .. هو مراد هيموت
فرح .. انا بصراحه مقدرتش اتكلم قدام كيان احنا عملنا اللي قدرنا عليه بس نسبة انو يعيش ضعيفه اوي وكل شيء بقدر ربنا 
عز .. ونعمه بالله هي هتفوق امته
فرح .. كمان يومين لأنها ضعيفه جدا وخبر زي دا اثر جامد عليها 
عز .. ارجوكي يا فرح قوليلي الحقيقه 
فرح  .. بص يا عز  هسألك سؤال داليدا دايما قلقانه ومتوتره 
عز ..اه لأنها كانت خايفه من فكرة أن مراد ظابط وانتي عارفه انهم اتخطبو هي كانت عندها عقده وحاله نفسيه من فكرة البعد وأن حد بتحبو يبعد عنها فضلت سبع شهور تعبانه انتي عارفه طبعا خبر اني موت انتي كنتي معانا تبع الدكاترة اللي طالعين معانا 
فرح .. اه طبعا انا اللي طلعت تصريح الدفنه بتاعتك 
عز … هي بقي لما عرفت اني موت دخلت في اكتأب سبع شهور وتعبت واتعالجت نفسيا 
فرح .. معني كلامك  كدا أن الصدمه دي هدخلها في اكتأب حاد 
عز .. ربنا يستر 
فرح .. متقلقش انشاء الله خير 
عز .. هي كدا هتفوق كمان يومين 
فرح .. اه انشاء الله بس احتمال 50% أنها تتدخل في اكتأب 
عز .. ربنا يستر 
فرح .. عز ممكن سؤال 
عز .. اتفضلي 
فرح .. انا عارفه انو مش وقتو بس هموت لو معرفتش 
عز … متقلقيش مش مرتبط 
فرح اتوترت .. هو مين 
عز .. كيان مش مرتبط والا خاطب والا متجوز 
فرح .. انت عرفت منين اني هسأل عنو 
عز .. من نظره الحب اللي في عنيكي اخرجي اقعدي معاه كيان طول عمرو لوحدو وزعلان علي اخوه وصاحب عمرو 
فرح .. حاضر يا عز ربنا يعديها علي خير 
******
مرام .. اسر قوم يا حبيبي 
اسر عيونو كانت حمرا جدا من العياط .. صاحب عمري بيموت يا مرام 
مرام خدتو في حضنها وفضلت تطبطب  .. ادعيلو يا حبيبي 
اسر 
ادهم كان قاعد حاطط رأسو بين ايديه 
فريده .. ادهم ادهم ارجوك بصلي 
ادهم بصلها 
فريده بصت لعمر 
عمر .. اهدي يا ادهم
ادهم .. 
فريده طبطبت عليه  وقعدت جمبو وهمست جمبو .. ارجوك يا ادهم  انا عمري ما شوفتك كدا 
ادهم .. اقرب الناس ليا بتروح مراد اكتر من اخويا دايما في ضهري هو اسر وكيان وعز وعمر  ضهري انكسر  
فريده كان نفسها تاخدو في حضنها .. انا معاك يا حبيبي 
عمر .. فريده خليه يغسل وشو كدا مينفعش
فريده .. قوم يا ادهم 
ادهم قام معاه ودخلو الحمام 
( استأذنت من الست اللي علي باب الحمام عشان هي كانت مسنداه)
فريده غسلت وشو .. ادهم يا حبيبي ارجوك اهدي 
ادهم .. 
فريده مستحملتش وخدتو في حضنها وهو فضل يعيط وقعدو علي الارض 
الست شافتهم من برا وصعبو عليها قفلت الباب عشان محدش يخش
ادهم .. ضهري انكسر يا فريده 
فريده .. يا حبيبي ادعيلو هو عايش بس في غيبوبه 
ادهم .. يعني هيعيش
فريده .. اه يا حبيبي ادعيلو 
ادهم .. هموت من بعدهم  دول اهلي الحقيقين 
فريده بزعل .. طب وانا فين في قلبك 
ادهم .. انتي قلبي كلو بس دول اخواتي 
فريده بتفهم .. خلاص بقي عشان خاطري 
ادهم .. حاضر 
وخرجوا من الحمام 
*****
فرح .. ممكن تيجي معايا مكتبي 
كيان .. اتفضلي 
فرح وكيان دخلو المكتب 
فرح طبطبت عليه .. عيط يا كيان عيط دا مش ضعف متكتمش في قلبك اكتر من كدا 
كيان شدها في حضنو وفضل يعيط  وهي اتصدمت بس  اتأكدت انو تايه مش في وعيو 
كيان بعد عنها بعد ساعه مستمره في عياطه وهو حاضنها وهي بتطبطب عليه 
كيان .. انا اسف جدا والله مكانش قصدي بس كنت محتاج اتطمن 
فرح .. انت كويس دلوقت 
كيان .. الحمدلله 
فرح .. مراد اتنقل في العنايه المركزه 
كيان .. ارجوكي عايزه اشوفو 
فرح بتفهم .. حاضر هحاول 
عمر .. هو كيان فين 
عز .. مع الدكتورة فرح 
عمر .. هو اي النظام بينهم 
عز .. انت حمار يلا احنا في اي وانت في اي 
عمر .. بسأل 
عز .. ربنا يستر علي مراد وداليدا 
عمر .. يارب 
عز .. يلا خليهم يمشو 
عمر.. يلا يا ادهم مش هينفع كلنا نفضل هنا 
ادهم .. مش عايز اسيبو 
فرح وكيان جم 
فرح .. ياريت يا جماعه تروحو وجودكو غلط هما مفاقوش ومش هيفوقو دلوقت 
مرام .. حتي داليدا 
فرح .. داليدا دخلت في صدمه عصبيه مش هتفوق غير بعد يومين 
عز .. انا هفضل معاها 
فرح .. عز 
عز .. معلش يا فرح ارجوكي 
فرح .. طب وكيان هتفضل 
كيان .. مش هسيب اخويا 
فرح .. خلاص يا جماعه اتفضلو انتو 
كلهم مشيو ماعدا ليليان وعز وكيان 
عمر .. انت هتقدر تسوق يا ادهم 
ادهم .. اه 
عمر .. خلي بالك من نفسك يلا يا فريده 
فريده .. خلي بالك من نفسك يا ادهم والنبي 
ادهم .. متخافيش يا حبيبتي 
عمر وفريده مشيو وادهم مشي 
****
اسر بتعب.. هوصلك البيت 
مرام .. لا يا حبيبي انا كلمت بابا وقالي ابات معاك 
اسر .. ماشي 
خدها وروح البيت 
مرام لبست من لبسو 
اسر .. اي دا 
مرام بخجل مليش هدوم هنا 
اسر .. ماشي انا تعبان اوي وعايز انام 
مرام خدتو في حضنها 
اسر .. دا اي بقي مبقتيش تتكسفي
مرام .. عشان انت تعبان بس 
اسر ضحك ونام 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد