Uncategorized

رواية عشقت خادمتي الفصل الثاني والعشرون 22 والأخير بقلم جنى السيد

  رواية عشقت خادمتي الفصل الثاني والعشرون 22 والأخير بقلم جنى السيد

 رواية عشقت خادمتي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم جنى السيد

 رواية عشقت خادمتي الفصل الثاني والعشرون 22 والأخير بقلم جنى السيد

وبعد قليل..ليتفاجئ بمراد يأتي خلفه ويقول بلهفه:قمر يفهد قمر لقيتها ….
فهد بفرحه:فين …
مراد:…………..
#######$$$$$
قبل ساعتين…في مولً ما…….
مرڤت بخبث:هروح انا اشوف المحل ده وهاجي مش هتأخر متتحركيش خليكي زي ما انتي ونا مش هغيب ….
قمر بأبتسامه:حاضر……..وبالفعل قد غادرت المكان ….وبعد دقائق…..أني شابين متوجهين إليها…….
الشاب الاول:لوسمحتي متعرفيش فين مطعم********
قمر :لا والله الحقيقي مش عارفه ….
الشاب الثاني بخبث:اصل هُما قالولنا ورا هناك كدا واحنا مش عارفين …………..لتنظر قمر خلفها …..لتتفاجئ لأحدهما يقترب إليها ……ومعه سكين …..
الشاب الاول بهمس:لو مجتيش معانا بالذوق هخلي السكينه الحلوه دي ترشق فيكي وفي الحالتين اساسا هتيجي معانا فتعالي بالذوق بدل ما نجيبك بالعافيه ….
قمر بخوف :ح…حاضر …بس ..بس انتو عاوزين مني اي …
الشاب الثاني:مش شغلك امشي معانا ونتي ساكته …
قمر بخوف:ح…حاضر…..وبالفعل قد ذهبت معهم..ولكن عينيها مُتعلقه بمن تراه لتستنجد به ……….
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
وفي الجهة المقابلة….
ملاك وهي تتحدث في الهاتف…..
ملاك :ايو يماما 
الام بعصبية:انتي فين يبت ال****
ملاك بمرح: الله ولي الشتيمه دلوقتي طاه 
الام بغضب:نتي فين يبت بقالي ساعه قالبه عليكي الدنيا نتي فين 
ملاك بمرح:في المول قولت كدا أما اشهيصلكم نفسي ….
الام:يشهيصوا عليكي يبعيده…خمس دقائق والاقيكي عندي فاهمه
ملاك:ط……..وكادت أن تُكمل جُملتها لكن لتنظر الي الجهه المقابله ..حيث استنجاد قمر …..
ملاك بلهفة:ماما اقفلي دلوقتي بسرعه …وأنهت الخط دون كلمهً واحده ……..وبالفعل قد أسرعت إليهم ………وبعد ثواني قد وصلت إليهم ……
ملاك بأبتسامه مصتنعه:وحشتيني يبت عامله اي …..ليصتدم الجميع …عدا قمر …فقد أدركت لماذا فعلت هذا……
قمر بأبتسامه: والله ونتي اكتر …
ملاك بمرح:لا دنتي تيجي في حضن اخوك يفواز……وبالفعل قد ارتما في احضان بعضهما…..
ملاك بهمس: متخفيش هساعدك…
قمر وهي تشدد عليها:شكرا……….ثم خرجت من أحضانها …
ملاك بمرح:مين دول معرفتنيش يعني…..وكادت قمر أن تتكلم …لكن أوقفها صوت احدهم قائلا:قرايبها ..
ملاك بمرح:لا بقا دنتي مقولتليش….ثم سحبت يديها قائلا بمرح:لا بقا نتي كدا تيجي معايا نقعد في حته احكيلي اي الي حصل يبت …
وكادت أن تصاحبها معها لكن أوقفها صوت احدهم قائلا :احم مينفعش عشان احنا ورانا مشوار ومتأخرين مره تانيه أن شاء الله…
ملاك بمرح:يعم استني هما خمس دقايق بس مش هنعطلك …..وكاد أن يتحدث أحدهم ….لكن أوقفه صوت قمر:معلش هما خمس دقايق بس ..ثم غمزت له ………وبالفعل قد وافق ..وذاهبا الي احدي المقاهي ……ثم ظلا بيعداً عنهما بالقليل …
قمر:شكرا ليكي بجد …
ملاك :يبنتي مفيش حاجه المهم احكيلي مين دول ولي عاوزين ياخدوكي …
قمر :مش عارفه انا فاجئه كُنت واقفه لقيتهم في وشي وبيهددوني لو ممشتش معاهم هيقتلوني ….ومش عارفه اتصرف ازاي …
ملاك بتفكير:اممم بصي نا هساعدك وامري لله….
قمر :شكرا ليكي بجد وجميلك ده مش هنسهولك طول عمري 
ملاك بمرح:يشيخه مش لما نطلع من المصيبه دي ابقي ساعتها شوفي هتنسي ولا ….المهم بتعرفي تجري ..
قمر بعدم فهم:اه بس….. وكادت أن تُكمل جُملتها ….لكن قاطعها …ايد..ملاك ممسكه بها وتجري بها …….
الشاب الاول:الحق بسرعه بيهربوا…….وبالفعل قد جريَ وراهما..وبعد وقت من محاولات الامساك بهما  ……ولكن دون جدوي …فلم يلحقوا ……………وبعد اخيرا الهروب منهما …….
ملاك وهي تتسارع أنفاسها:يلههووي مش قادره الحقوني 
قمر وهي ايضا تتسارع أنفاسها:احيه يخربيتك يشيخه قطعتي نفسي …
ملاك :يشيخه احمدي ربنا كان زمانك معموله فراخ شاورما …..
قمر :انا ..انا مش عارفه اشكرك ازاي بجد …
ملاك بمرح:اشكريني بعزومه …ههه يبت بهزر معاكي مفيش بينا شكر خلاص انتي بقيتي صديقتي الصدوقه …
قمر بأبتسامه:اكيد …..طب هنعلم اي دلوقتي هنروح فين
ملاك :مش عارفه ….مش معاكي نمره اي حد من قرايبك …
قمر بتفكير:لا …اه اه حافظه رقم حد منهم ..معاكي تليفون طيب
ملاك وهي تعطيها هاتفها :امسكي …….وقد أمسكت قمر الهاتف واتصلت علي أحد الأشخاص …..
قمر بلهفه:مراد نا قمر 
مراد بلهفه:ايوا يقمر انتي فين انتي كويسه 
قمر ببكاء:اه اه نا كويسه الحمدلله عاوزاك بس تيجي تاخدنا …
مراد :نتي فين طيب 
قمر :ثواني خليك معايا…….احنا فين 
ملاك بمرح:مش عارفه قوليله عند عمو بتاع الكُشك 
قمر :ماش……اي 
ملاك :اي ..! قولي له بس وهو هيفهم …
قمر :بتقولك عن عمو بتاع الكُشك …الي هو جمب المول ده 
مراد بعدم فهم:فين …!طب بصي خليكي واقفه مكانك متتحركيش ونا هاجي نا وفهد …
قمر :ماشي بالله متتأخروش 
مراد : والله مش هنتأخر خُدي بالك من نفسك بس 
قمر :حاضر …سلام …….ثم انهت الخط …..
ملاك:ها قالك هيجي أمتي ..
قمر:قالي مش هيتأخر …
ملاك وهي تجلس علي الارض:طويب اديها قعده…
قمر بمرح:يخربيتك هتفضحيننا .. كدا ينفع مش تقوليلي اقعدي معايا ….ثم جلست …
ملاك وهي تمد يديها لمصافحتها:نا ملاك 
قمر بأبتسامه:ونا قمر 
ملاك بأبتسامه:تشرفت يحبيبتي …
قمر بأبتسامه:والله اكتر …..انا اسفه فعلا اني دخلتك في مشاكلي م….وكادت أن تُكمل لكن أوقفها صوت ملاك قائلا بمرح:لو قولتي كدا تاني هسفخك علي نفوخك …
قمر بضحك:هههه حاضر انا اسفه ….
ملاك :قوليلي بقا يستي كنتي جايه المول مع مين 
قمر :مع خالت فهد الي هو جوزي يعني …
ملاك :اه ربنا ي………نعععععععم ..! 
قمر بضحك:ههههه في اي 
ملاك بأستغراب:متجوزه…!ايعقل ازاي ببه ..نتي عندك كم سنه اساسا ….
قمر :١٦ ….بس دي حكايه طويله هيبقي احكيهالك بعدين 
ملاك بمرح:طب ما تحكيها دلوقتي واحيات خالتك …..
قمر بأبتسامه:حاضر…بصي ت………وكادت أن تُكمل جُملتها لكن تتفاجئ لفهد ومراد  يأتيان خلفها ….
قمر بفرحه وهي تنهض:فههههد …
فهد بدموع :ا..انتي كويسه حد عملك حاجه 
قمر بفرحه:اه الحمدلله كويسه ..كُنت خايفه ما اشوفكش تاني 
فهد بحُب وهو يقبل يديها:هششش خلاص انسي الي حصل خلاص ووعد مني مش هسيبك تخرجي تاني لوحدك …..
ملاك بمرح وهي تحاول أن تنهض لكن دون جدوي:يا خوانا حد يقومني …..
مراد بصدمه:اي ده هو نتي 
ملاك بمرح:يعم بقا زهقتني في عيشتي ناقصلي اخش البيت الاقيك في وشي ارحمني …
مراد بضحك وهو يحاول أن يساعدها: ههههههه طب قومي يختي قومي هههههه …
ملاك بمرح:يختاااي ما بوراحه يعم  نت بتقوم جاموسه
فهد بأبتسامه:نا بشكرك جدا انك ساعدتيها 
ملاك: الشكر لله يمعلم المهم انها رجعتلكم بالسلامه ….اتقل انا بقا علي الله…
مراد بخبث:لا انتي فاكره دخول الحمام زي خروجه …
ملاك بعدم فهم:يعني اي 
مراد بأبتسامه:فين بيت حمايا 
ملاك بدون وعي:في شارع….اييييي!
مراد بضحك:اي….ههههه عاوز بس اشرب شاي معاه 
ملاك بغباء:ونتو معندكوش شاي في بيتكو 
مراد :بت انتي فين البيت بلاش غباء 
ملاك :في شارع **** ايو برضك مفهمتش عاوزه لي 
مراد وهو يمسك يديها قائلا بعصبيه:امشي معايا ونتي ساكته 
ملاك بمرح:طب بوراحه هتوديني علي فين طاه نت ياض  نت يا اخينا هتحمرش بيا طيب .نت يولا …..ثم غادرا المكان ……..
فهد بحُب:انا اسف اني خليتك تخرجي معاها انا اسف عشان هي السبب في كل الي حصلك ده عيلتي ثم أكمل بوجع:قصدي الي كانوا عيلتي هما السبب كانوا عاوزين يدمروا حياتي كانوا عايزين يحرمني منك بس ربنا مش بيظلم حد والحمدلله رجعك تاني ليا 
قمر بأبتسامه: الحمدلله قدر الله وماشاء فعل …ثم اكملت بمرح:المهم يسطا بطني بتصوص جعانه يناااس 
فهد بضحك:طب يلا يا طفسه ……وبالفعل قد ذهب بها الي احدي المطاعم…اما مراد فقد ذهب ليطلب أيد حبيبته ….نعم لقد أصبحت حبيبته …!عندما شعر بأنه لا يحتمل بُعدها ……..أما مرڤت ذهبت الي السجن هي وشُراكئها حسن وحسام ….أما چرمين فقد انتقلت الي المصحه النفسيه بسبب مرضها النفسي ……….وانتهت حياه ابطالنا في سعاده تامه انتهت حياتهم بُحب الآخر لحبيبته ….نعم دعونا أن نقول يسياده أن الحُب يفعل المعجزات …
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
بعد عشرين سنه ……..
في مكان ما……. 
يجلس أحد الأشخاص وهو يمسك صورهً أحدهم …..
الشخص ببكاء:انهارده فرح ابنك يفهد انهارده فرحت اول فرحه لينا ..وعروسته حلوه اووي …وحشتني اوووي يفهد وحشتني …كان نفسي تكون معايا في يوم زي ده …كان نفسي تكون فرحان معانا …بس اكيد انت دلوقتي فرحان في الجنه ……عمري ما نسيتك يقعد عمري …من يوم وفاتك ونا بحكي للناس كلها عن حُبنا وعن قد اي عدينا بمشاكل صعبه …بس قدرنا نواجها…قدرنا نتخطاها بحُبنا عمري ما هنساك يحبيبي عمري …وحشتني اووي يحبيبي ديما صورتك في بالي مش بتفارق بالي عمرها…..بعشقك يحبيبي ….ولكن قاطعها صوت :يماما انتي فين هنتأخر 
قمر وهي تمسح دموعها:انا اهو جايه ……هتوحشني اووي يفهد بكره هاجي واقولك اي الي حصل …سلام يحبيبي …..” 
…………………..
“الحُب يساده بيغيرك …بيخليك تعيش في عالم تاني …بيخليك مبسوط ….بيخليك طاير من الفرحه ….الحُب حلو اووووي ….بس الاختيار في ايدك انت ….انت قادر تبقي مبسوط ونت بتحب ..ولا تبقي تعيس ونت بتحب ..القرار قرارك …واياً كان لازم تتحمل نتيجه قرارك ….لأنه ده مترتبة عليه اولويات تانيه ..متبقاش اناني وتختار لنفسك حبيبه بس لا اختار لاولادك ام ..ام بجد …تقدر تصونك وتصون اولادك ..زوجه وحبيبه واخت وصديقه وسند وعزوه ليك …..وفي النهايه القرار قرارك ..ونتي كذالك اختاري لنفسك اب وزوج وحبيب وصاحب وضهر اخ ….والقرار قرارك …مش معني انك لسه متجوزتيش أن فيكي عيب ..لا ..لا المعني الوحيد أن لسه نصيبك مجاش ..نصيبك الي هيجي ويغير حياتك 180درجه …نصيبك الي هيعوضك عن كل الي شوفتيه في حياتك …استني نصيبك ….نصيبك جي جي …متستعجليش….❤”
……….
#تمت ❤

اترك رد