Uncategorized

رواية حكاية وعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم فاطمة أشرف

 رواية حكاية وعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم فاطمة أشرف

وعد بصدمه:ايييييييه
الشخص:انا ابو كنزي اي مش سمعه ولي اترشتي
وعد:انت بتهزر اكيد صح ابو كنزي اي ازاي 
الشخص زقها و دخل
الشخص بزعيق:كنزي كنزي
مني:اي دا ف اي
مريم:مين انت ف اي
ابو كنزي:انا ابو كنزي فين بنتي فين
وعد بهدوء:لو سمحت اقعد و اتكلم براحه من فضلك
ابو كنزي قعد :اهو نعم افندم
وعد: انت الي نعم عايز اي عيز كنزي طب نفترد أنها بنتك فعلا رمتها ليه ف الشارع جي دلوقت تفتكر أنها بنتك
ابو كنزي:اولا مش انا الي رمتها دي امها .. و كتر خيرك انا عيز بنتي و هنمشي هي فين
وعد بنرفزه:بنت اي قال بنتك قال غور اطلع بره ملكش بنات هنا
مريم:اهدي ي وعد اهدي لو سمحت و نتكلم ب هدوء مش معقول كدا
ابو كنزي :هدوء هدوء اي يختي انا عيز بنتي عشان امشي من هنا
مريم:اولا بنتك دي بقلها شهور معانه هنا و محدش سال عليها جي دلوقت تسال عليها
ابو كنزي:الظروف بقا
وعد:و اي بقا الظروف
ابو كنزي:انا مش مجبور اني اقول أسبابي لحد تخلصي هاتي بنتي عشان امشي
وعد:و انت مش هتخدها غير لم اعرف الاسباب
ابو كنزي:اولا انا و امها كنا متجوزين عرفي لاني متجوز و راجل مشهور و مينفعش اتجوز ع مراتي و مكنتش اعرف ان أمها حامل اصلا و ام عرفت طلقتها و بعدت عنها و هي خالفت و كانت بتجي تاخد مني قرشان و تمشي ف بقلها شهور فعلا مجاتش تاخد مني فلوس ف سألتها عن البنت و قلتلي انهي رمتها ف الشارع و بقالي شهر بدور عليها لحد ما واحد شفها معاكم و ادني العنوان و جيت اخدها
وعد بحزن:ي يعني هتخدها مني
ابو كنزي:اه لانها بنتي حته مني
مريم بحزن:خلاص ي وعد …تمم حضرتك انا هصحيها 
ابو كنزي:بسرعه عشان مستعجل
وعد:ط طب خاليها لبكره 
ابو كنزي:لا مينفعش لزم أخدها دلوقتي حالا
مريم شكت ف طرقته 
و وعد كانت هتموت من الحزن :ح حاضر هخش اصحبها
ترن ترن 
فون ابو كنزي رن
ابو كنزي:ممكن ارد ع التلفون
مريم:طب مترد
ابو كنزي:احم ف بلكونه أو حاجه ارد فيها
مريم بشك اكتر:اممم تمم اتفضل
وعد و مني دخله يصحه كنزي
وقف ابو كنزي ف البلكونه و مريم وقفت تتصنت
مريم بصوت واطي:سمحتي ي رب 
ابو كنزي:الوو
:…….
أبو كنزي:لا اطمن بكره الصبح هعمل العمليه لبنك و هيبقا عال العال
:……….
ابو كنزي:ا اه اه لقيت المتبرع ب الكليه متقلقش بس هو مش هيتبرع ببلاش يعني
:………
ابو كنزي:تمم تمم بكرا نتفق
قفل معاه و مريم اتاكدت أن ف حاجه
مريم لنفسها:ينهار اسود هو جي يخد البت عشان كليتها …لا لا ممكن يكون كلام ف شغله …امممم طب انا قلبي مش مرتاح 
طلع الفون الرجل دا و كلم حد 
ابو كنزي: الو ي سمر حضري الطفل الي كان عايز دعامه ف القلب 
:……..
ابو كنزي:لا انا جبتله قلب مش بس دعامه 
:……….
ابو كنزي:حاضري الطفل و كلمي ابوه و انا هجيب المتبرع و جي مسافه السكه
مريم لنفسها :ينهار ابوك اسود لا انا لزم اكلم محمود اقله
مريم جريت تكلم محمود ف الحمام
محمود بنوم:اممم اي ي مريم 
مريم:الحقني ي محمود ابو كنزي جي يخدها و شكله مجرم و سمعته بيتكلم ف التلفون بيتفق ع كليه و قلب و هيشرح البت الحقني 
محمود بنوم:طب اتخطي كويس و نامي ي حببتي
مريم:قوم و اقل من 5دقايق القيق قدامي و انا هعطلهم
محمود:طب فهمني وحده وحده ف اي
مريم:لم تجي أنجز
قفلت ف وشه طلعت لقت كنزي الرجل بيشلها و هي و وعد و مني بيعيطه
مريم:انت رايح فين
ابو كنزي:واخد بنتي و ماشي
مريم:ها لا استني كدا ي كوكي هتمشي من غير ما تسلمي عليا
كنزي جرت ع مريم حضنتها:ا انا مس عيزا امسي خلني معاكي ي مليم (مريم)
مريم:حببتي متقلقيش ي حته مني 
ابو كنزي:مش يلا
مريم بتفكير:ها تعالي ي كوكي نلم هدومك 
أبو كنزي:مفيش داعي
مريم:لا لزم تاخد هدمها
_
بعد نص ساعه
_
ابو كنزي: اوووووف يلا بقا 
محمود و محمد دخله بيجرو
وعد:اي دا انتم اي الي جبكم
مريم:ا انا اه عشان يسلمه ع كنزي
ابو كنزي:يلا بقااا
مريم:باي كوكي
كنزي بعياط:باي 
و شلها و نزل
مريم:يلا بينا وراه
محمود:طب فهمني
مريم:هفهمكم ف السكه
وعد:هو ف اي
مريم:يلا بس
طلعه يجره ركبه العربيه
مريم:وراه ي محمد اوعي يفلت منك
و فعلا محمد طلع وراه
وعد:طب فهمني ف اي 
مريم حكت كل الي سمعته:بس كدا ف انا شكه فيه أنه تاجر اعضاء
محمود:اي الفلم الهندي دا بطلي هبل و مصحياني من النوم و نيله 
مريم:اسمعه الكلام بس و خليك وراه
وعد قلبها وجعها:ربنا يستر 
فضلنا وراه لحد ما وقف قدام مستشفي
محمد ب استغراب: دي مستشفي بتعتي
مريم:ايه بتعتك 
محمد:هي بتاعت عمي بس ابويه الله يرحمه كان شريكه
وعد:طب دا معناه اي
محمد:هو اسمه اي ابو كنزي 
وعد:اممم حمدي سيد الانصاري
محمد:دا دا عمي 
مريم:طب يلا نخش وراه بسرعه
و هم بيجره 
وعد:عمك ازاي يعني دا مش ابو كنزي و ضحك علينا
محمد:ممكن و ممكن يكون ابوها اصل انا مشفتش عمي من زمان 
ف الاستقبال
محمود:من فضلك الدكتور الي طلع دلوقت راح منين
..دا دكتور حمدي صحب المستشفي و هو عنده عمليه حالا مينفعش تروحه
وعد ف الحظه دي كان هيغم عليها
محمد:قولي هو راح منين 
..مقدرش حضرتك
مريم:من فضلك مساله حياه او موت انا قربته
..اممم من هنا أطلعه ب الاسنسير الدور ال3 غرفه رقم 14
طلعنا نجري نروح
…………….
ابو كنزي كان وصل و دخل بسرعه ب كنزي اوضه العمليات 
ابو كنزي:خضرها بسرعه عيزين نبدا قبل ما النهار ميطلع
..اومرك ي باشا
ف الوقت دا احنا دخلنا عليهم بس كان خضرها خلاص
وعد بخضه:كنززززي مالك 
و جرت ع كنزي 
محمود و محمد مسكه ابو كنزي مريم اتصلت ب البوليس
البوليس جيه و قبض عليه و أخدنا كنزي و رحنا مستشفي تانيه
وعد:ملها ي دكتور
الدكتور:اطمني دي اخده بنج بس و هي نيما دلوقت يعني بخير متقلقيش
محمود:اي دا انا مش قادر استوعب بقي عمك بيشتغل ف تجاره الاعضاء
مريم:ع فكرا احنا حياتنا كلها بقت فلم اكشن اوي
محمد:اه ولله اي دا 
وعد:الحمد لله أن كوكي مجرلهاش حاجه 
محمد:طب ينفع نخدها نروحا
الدكتور:اه مفيش مشاكل
أخدنها و ركبنه العربيه و مروحين 
………………..
تاني يوم
كل واحد صحي من النوم ع شغله 
عز جي متأخر 
تك تك
محمد:ادخل
عز:صباحو
محمد:صباحو عامل اي دلوقت
عز:الحمد لله …صباح الخير ي وعد
وعد كانت مركزه ف الشغل اوي
وعد:و انت طيب
عز:نعم
وعد:هااا بتكلمني
محمد بضحك:مين واكل عقلك
وعد ضحكت:اممم محدش يخويه
محمد:اخويه !!!امممم طب اشتغلي يختي 
و بصلها بقرف 
عز ضحك:هي ماسه جت
وعد:اه و ف مكتبك 
عز:اوكي بااي
راح مكتبه
تك تك و دخل ع طول
ماسه:صباح الخير
عز:صباح النور ..اممم عملي اي دلوقت
ماسه:الحمد لله و انت
عز:الحمد لله ها اخبار الشغل اي
ماسه:الحمد لله كله تمم اتفضل راجع الورق دا حضرتك
عز:تمم
قعده يخلصه الشغل سوه و ماسه مندمجه اوي لكن عز مركز معاها هي
عز بهيام:الحجاب هيبقا فيكي قمر
ماسه:نعم
عز:هاا ولا حاجه بقلك نزل جدول رمضان ولي لسه
ماسه:اي جدول رمضان دا
عز:موعيد الشركه ف رمضان يعني
ماسه: مش عرفه بس هو ف اجتماع المدرين و السكرتات
عز:امتي
ماسه:الساعه 5
عز:طيب كملي شغلك
…………………..
الوقت عدي و جي معاد الاجتماع
المدرين الي هم محمد،محمود،عز 
السكرتات
ماسه،وعد،مريم،دعاء،روز 
________
روز بنت مسهوكه كدا و سكرتاريه من زمان بس اول مره وعد تشوفها
________
محمد: دلوقتي محمود هيقلكم المواعيد ف رمضان
محمود:الشركه هتفتح الساعه12 الضهر و بقت الاستراحه هيبقا من قبل المغرب ب نص ساعه لبعد المعرب ب نص ساعه و هنرجع تاني الشركه و هنقفل 11بليل او ممكن ايام نطول ل 12 اي رايكم
روز بدلع:اي حاجه محمد بيه و كلكم يعني تتفقه عليها انا معاكم
وعد بصتلها ب قرف و قربت من محمد
وعد :دي ملها دي
محمد:معرفش
وعد:ما انت طول ما انت قمر كدا مش هيبطله معكسه فيك اتنيل اوحش شويه … و اقفل زراير القميص ولي فرحان بشعر صدرك
محمد ضحك 
عز:انا شايف أن المغرب بيدا 7او سبعه الي ف البريك يكون من 6ونص لي8ونص
محمد:كدا سعتين
عز:اه عشان الي حبب يروح يفتر مع أهله ولي حاجه و ف الشغل الكتير تبقا خليها ساعه وحده 
وعد:اه حلو كدا
عز:اي رئيك ي ماسه
ماسه:مفيش مشكله 
محمد:تمم روز قولي للناس بره بقا ع المواعيد
روز بدلع:اومرك ي محمد بيه
و طلعت وعد قلدتها بصوت مسموع
وعد :اومرك ي محمد بيه
الكل ضحك عليها
وعد بنرفزه:اي ف اي …قلتلك اقفل زراير القميص صح ????
محمد بضحك:حاضر اهو 
قفل زرار واحد 
وعد قربت منه اوي و قفلتهم و محمد بصلها و الرومنسيه بقا ي جماعه????????
عز صفر :اه ي نمس 
وعد اتكسف:احم عن اذنكم
و طلعت تجري
ماسه:كسفتها ليه
وعد طلعت بره و هي مشيه سمعت روز بتتكلم ف التلفون
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد