Uncategorized

رواية حكاية وعد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم فاطمة أشرف

 رواية حكاية وعد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم فاطمة أشرف

روز:يبنتي بقلك مش حاسس بيه
……..
روز:طيب طيب هحاول اعمل كدا
…………
روز:ايوه طبعا بحبه دا انا بعشقه
………..
روز بضحك:ههههههههه اه يختي و بحب الفلوس بردوه هبقا حرم محمد بيه اوووه هعدي
…………
روز:طب سلام دلوقت عندي شغل ..سلام
خالصت و مشيت 
وعد وشها بقا شبه الايموشن دا..????بظبط
و مشت راحت تستني محمد ف مكتبه
………….
عز:مكسفتهاش و لا حاجه
محمد:طب هروح اشفها
محمود:اه يعم يبختك
مريم:اي يبختك دي مش مليه عينك انا ولي مش مليه عينك
عز بضحك:البس 
ههههههه و طلع و ماسه وراه و محمود بيصالح مريم 
محمد دخل المكتب لقي وعد قعده و دمغها بين اديها
محمد:اي ي قلبي مالك
وعد قامت و مسكته من ليقه القميص
وعد:اي الي بينك و بين السلعوه روز
محمد بضحك:سلعوه ????????
وعد:كلمه كمان و هقتلك …اي الي بينك و بين رووووووز
محمد????????
وعد:مترد 
محمد:اتكلم ولي اسكوت
وعد:ارغي
محمد:مين روز دي الي هبصلها و انا معايا ست ستها
وعد:اممم بجد ولي بتثبتني
محمد بضحك:بجد ..مالك بقا بتغري
وعد بعدت عنه:نعم اغير اغير ليه انشاء الله
محمد:ممكن تكوني بتحبني مثلا 
وعد:انت فايق و رايق يلا ع الشغل ي استاذ
اليوم عدي تمم و الشغل فل الفل و هم مروحين
مريم: اوووووف يوم تعب اوي 
محمود:الف سلامه ي حب
عز:يحنين
وعد:مش يلا نروح ولي اي 
محمد:هو الشركه كلها مشيت
ماسه:حاصل مفيش غيرنا
محمد:طب يلا بينا
ترن ترن 
فون مريم رن
محمود:متردي
مريم :رقم غريب 
محمود :طب هاتي
اخد الفون و فتح الاسبيكر و متكلمش
الشخص:بقلك اي انتي مش همك الرسايل ولا التهديدات..طب هتشوفي اي الي هيجرالك انتي و حبيب القلب
و قفل الكل بص ل مريم 
وعد:مين دا
مريم عيطت:مش عرفه مش عرفه
محمود:انا دورت قبل كدا ع الرسايل دي معرفتش حاجه
محمد:انت كنت عارف 
محمود:اه و دورت معرفتش مين دا 
ماسه:انتي لكي عداوه مع حد
مريم بعياط:لاء لاء
محمود:اهدي ي حبيبتي متقلقيش طول ما انا معاكي
مريم:انا خايفه عليك 
عز:مش وقت نحنحه عيزين نعرف مين الي بيعمل كدا 
ماسه:هو بقاله قد اي بيبعتلك رسايل
مريم:من حوالي شهر
ماسه:يااااه طب دا واحد بيفتي و لو كان ناوي ع حاجه كان عمل كبري دماغك و يلا عشان انا هموت و انام
وعد:هو انتي عيشه لوحدك ي ماسه
ماسه:اممم 
مريم:و مش بتخافي
ماسه بضحك:اخاف ..اخاف من اي احنا رجاله اوي 
عز بغمزه:يواد ي شبح 
محمد :طب يلا بينا منزل
نزلنا ركب محمد و وعد جنبه
وعد:باااي
الكل :باي
محمود ركب عربيته و مريم جنبه
محمود :سلام عيزين حاجه
عز:سلام
مشيه
عز:يلا بينا
ماسه:ع فين
عز:هوصلك
ماسه:تؤتؤ حرمت 
عز:ايه
ماسه:توصلني تاني و نتخطف تاني لا ي عم 
عز بضحك:لا هوصلك يلا
ماسه:لا يعم
عز :يلا ي بت 
ماسه:انا قلت لا يعني لا 
………………….
ماسه:باس هو الشارع دا 
عز:فين العماره
ماسه:اهي الي ع اليمين
عز:طب خالي بالك ع نفسك
ماسه:شكرا ع التوصيله
عز:عدي الجمايل
ماسه:طيب يخويه…بااي
…………………….
تاني يوم
ف بيت محمد
نور:محمد اصحه محمد
محمد بنوم:امممم عيزا اي
نور:ف بت كدا تحت عيزاك
محمد:مين دي
نور:بتقول اسمها روز
محمد:اممم روز طيب قايم اهو
نور:مين روز دي
محمد:انتي مالك ي برده ي غلسه اتنيلي غوري من وشي 
نور:بقا كدا طيييب
و سبته و مشت رنت ع وعد
نور:الو اي ي وعد انتي لسه نايمه
وعد بنوم:اممم هقوم اهو
نور:اممم طيب ي ختي قومي عشان ف حاجه كدا عيزاكي فيها
وعد:ف اي
نور :لا هي حاجه مش مهما دا يعني ف بت زي القمر كدا جت لمحمد دلوقت و محمد لم عرف انها روز قام نط من ع السرير و نزلها جري
وعد:ايييييييييه رووووووز انا جيه حالا
و قفلت و قامت جري
كنزي بنوم:بكلمي مين ي وعد
وعد:مفيش ي كوكي نامي ي حبيبتي
كنزي:خدني معاكي عسان خاطلي(عشان خاطري)
وعد بتفكير:اممم طيب بس البسي بسرعه
كنزي بفرحه:حاضل (حاضر)
كنزي لبست و وعد خدتها و نزله رحت لمحمد
……………..
محمد كان قعد مع روز
محمد:امممم و بعدين
روز ببكاء مصتنع:بعد كل الي حكيته دا بتقول و بعدين
محمد:يعني اعمل اي
روز :تتجوزني
محمد :نعـ…….
وعد دخلت ف الحظه دي
وعد:يتجوز مين ي زباله انتي انتي اتجننتي يبت
روز:اي دا انتي اي جابك هنا
وعد:حوش حوش كتره الي مبيختشوش يبت انتي اي البجاحه دي يلا غوري من هنا
روز بغضب:انتي اتجننتي محمد شوف اي دا متتكلم
وعد:يتكلم يقول اي ي زباله انتي.. انتي جيه تخطفي حبيبي و خطيبي مني..دا انا هطلع عينك
و دبل كيگ روز ع الأرض و وعد فقيها بتضربها كنزي قعدت جنب محمد و الاتنان بيتفرجه عليهم
كنزي:تفتكل مين الي هيكسب (تفتكر)
محمد:هو لحد دلوقت وعد فوق و هي تحت استني نشوف
وعد و هي بتضربها:اه يخطافه الرجاله يتجوزك دا اي ي سلعوه انتي دا انا هشلفطلك وشك
كنزي بخضه:الحق دي قطعتلها سعرها خالص (شعرها)
محمد:يلا ف دهيه اجبلك عصير
كنزي:اه هتلي فلوره (فروله)
جت نور من فوق شالت وعد من عليها 
نور :خلاص خلاص ف اي 
وعد:ف اي خطافه الرجاله كانت عيزه محمد يتجوزها
نور: أوبااا
محمد:بعد متخالصي الفراوله نجيب فتار انا جعان
وعد بصت لمحمد بغل :ااااااه هتجبلي الجلطه
روز وشها اتشلفط و قامت و هي بتعيط
روز:اااه محمد وشي باظ اااه
محمد:معلشي …ي نهي هتلنا فتار 
روز بصتله بغل و مشت نور قعدت تضحك وعد جرت عليه و قعدت فوقيه و قعدت تضربه ب الدماغ و تضرب فيه
محمد بضحك:ااه حسبي اديكي هتوجعك
وعد:انت مبتحسك طب اهو
ضربته ب الدماغ
وعد بوجع: اااعاااااااااااا دماغي 
محمد بضحك:قلتلك هتتوجعي اهو البسي …اعمل حسابك ف الفتار
وعد بصتله بغل و جت تقوم مسكها كدا وعد قعده ع رجله و وشها ف وشه
محمد:بحبگ 
و بسها ف خدها
وعد وشها شبه الايموشن دا????
بعد شويه استوعبت البوسه و القعده الي هي فيها
و عيطت
وعد:ااعاااااا اهئ اهئ????????
محمد:ف اي مالك بتعيطي ليه
زادت ف العياط
كنزي هي كمان عيطت
نور:بتعيطي ليه ي كنزي
كنزي بعياط:عسان وعد بتعيط خليها مس تعيط
نور:حاضر .. بس بقا ي وعد بتعيطي ليه
وعد بعياط:نزلني
محمد:انزلك منين
وعد:من ع رجلك 
محمد بضحك:متنزلي هو انا الي طلعتك
نزلت و قعدت جنبه و عماله تعيط
محمد:ممكن افهم بتعيط ليه
وعد:ع عشان انت بوستنيييي اااااعااااا
محمد ضحك:كل العياط دا عشان بوسه اومال لم نتجوز هتعملي فيه اي 
وعد ضربته ف كتفه:جواز ف عينك ما تروح تتجوز ست روز بتعتك
محمد:لو هتفضلي تعيطي هروح اتجوزها
وعد مسكته من التشرت :عشان يبقا اخر يوم في عمرك
محمد:بحبك يبت 
نور:بيثبتك ع فكرا
محمد مسك المخده وحدفها بيها
كنزي راحت مسكته من التشرت
كنزي:لو ضلبتها تاني انا هعولگ (ضربتها،،هعورگ)
محمد ضحك و بسها
و بدأنا نفتار
تك تك باب الفيلا بيخبط
نهي بتفتح
عز:يصباح النور اي دا وعد بتعملي اي هنا
كنزي قامت وقفت :انا اقلك كانت بتضلب السلعوه الوحسه الي كانت بتتجوز حمو دا بس وعد عولتها كتيل كتيل (بتضرب،،الوحشه،،عورتها كتير كتير)
عز:ياالااا كل دا حصل
كنزي:ايون 
عز:مين دي
نور:مين السلعوه ولي مين الي بتتكلم
عز:الاتنان
وعد:تعالي افتر و انت ساكت
عز:هو دا الكلام بسم الله 
و طلع يجري يفتار
…………………
عدي الوقت و كل واحد راح شغله و الايام بتعدي بسرعه ولله ي جماعه 
و هوب 
انهردا ليله رمضان
………………..
ف الشركه
محمد:وعد بلغي روز تبلغ الموظفين أن بكرا اجازه
وعد:لا طبعا مش هكلم روز انا
محمد:امم طب انا هقوم اروح اقلها
وعد :اترزع ياض
و سبته و راحت ل روز
وعد:بقلك ي بتاعه انتي بلغي الموظفين أن بكره اجازه ب منسبت رمضان و هيجه من بعد بكرا
روز هزت دمغها بقرف
و وعد سبتها و مشت 
………………
مريم:اوووو بليل الصحور مش مصدقه نفسي
ماسه:كل سنه و انتم طيبين 
عز:و انتي طيبه
محمود:ها هنتصحر عند مين انهردا
وعد دخلت:عندي طبعا و انا كلمت الكل و قلتله 
ماسه:اعزروني بلاش انا
وعد:اخرصي ي بت
ماسه بضحك:حاضر
………………
بليل الكل متجمع عند مني ام وعد 
هند و حسام و منه 
و شريف و اسلام و نور 
و محمد و محمود و عز 
و ماسه و مريم و وعد 
و كلهم 
الكل قاعد وعد و منه و نور و مريم بيحضره الصحور 
تن تن
رساله ع تلفون مريم
«لو مش عايزه الجمع الحلو دا يبوظ و يتنكد عليه تنزليلي حالا انا مستنكي لو اتاخرتي 5دقايق متلوميش غير نفسك»
مريم خافت :ا انا هنزل اشتري حاجه و جيه
محمود:حاجه اي
مريم:ث ثواني و جيه
و نزلت جري 
لقت ……
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!