Uncategorized

رواية شيزوفرنيا الفصل الثاني عشر 12 بقلم الشيماء عبيد

 رواية شيزوفرنيا الفصل الثاني عشر 12 بقلم الشيماء عبيد

رواية شيزوفرنيا الفصل الثاني عشر 12 بقلم الشيماء عبيد

رواية شيزوفرنيا الفصل الثاني عشر 12 بقلم الشيماء عبيد

وكيف تطلب مني أن أتحرر من قفص حبك وهو لي مأؤيي الوحيد وكيف يمكن للمرء أن يحول قلبه إلي جليد!
#بقلمي???? 
*يونس لسه هيتكلم لاقي منير أغمي عليه ووقع علي الارض راح سنده ودخله الاستقبال في المستشفي اللي جبوله ترولي ودخلوه لجوا* 
يونس للدكتور:أخباره أيه؟!
الدكتور:هو بس أتعرض لضغط عصبي شوية كده وهيفوق 
يونس بتوتر:طب ممكن أدخله 
الدكتور بأيماءة:اه طبعا أتفضل 
*يونس دخل وشد كرسي وقعد جمبه حس أنه متلخبط  أن كل الصدمات جت مرة واحدة حتي لو كانت أمه كده أو حتي لو أبوه مش معترف بيه بس في النهاية هو أبوه ولازم يقف جمبه هو ديما كان صبور في كل حاجة يبقي لازم يصبر علي أبوه أكتر*
منيرفاق ولسه هيتكلم قاطعه يونس ببتسامة:ششش أجل أي كلام دلوقتي لحد ما تكون بخير 
منير وهو يربت علي كتفه:تعال عيش معايا يايونس انا محتاجك وانت كمان محتاجني 
يونس بتردد:مش هينفع أنا عندي عائلة تانية أنت متعرفش عنهم حاجة عندي أم وأب ربوني 22سنة مينفعش أسيبهم 
منير بحزن:وهتسبني؟!
يونس:مش هسيبك بس علي ماأرتب الامور لازم أفضل معاهم 
منير:أمور أيه؟!
يونس:أقول ليهم أني لاقيت ابويا الحقيقي وأثبت أنه أبويا وبعدين أشوف ازاي هسبهم لوحدهم هما اتعودوا علي وجودي وانا كذلك 
منير بضيق:طب عالاقل أقبل وظيفتك في الشركة 
يونس:أن شاء الله 
منير بنرفزة:يونس!
يونس:خلاص أنا هأجي الشركة من بكره المهم أوصلك للبيت 
منير:لا انا حاسس أن أنا هنا أحسن سبني شوية وتعال خدني بكره قبل ماتروح الشركة 
_________
*في بيت يونس*
يونس هو بيفتح الباب:سلام عليكم 
فوزية:وعليكم السلام ياحبيبي تعال كنت فين كل ده؟!
يونس بتردد:كنت مع أبويا 
فوزية بأستغراب:أبوك مين؟!
يونس بتنهيدة:أبويا الحقيقي 
فوزية بحزن:أنت عرفت هو مين؟!
يونس:أه عرفت وأتاكدت 
فوزية بدموع وهي بتقوم:طيب يا حبيبي عاوزني في حاجة انا داخلة أنام 
يونس وهوبيشدها يقعدها تاني ويقعد جمبها:ليه الدموع دي يازوزو هو أنا أبن وحش للدرجتي أوام كده حسيتي بالفرق 
فوزية:غصب عني والله يايونس أنت طول عمرك أبني أنا حتة من قلبي صعب أتقبل الوضع ده حتي لو كان حقيقي أنا مش أنانية يابني أنت كل مابتبعد عني خطوة بحس أن روحي بتتسحب مني بحس أنك هتسبني إلي الابد لما بتكتشف حاجة جديدة بحس في عيونك بحزن وعتاب مني
يونس وهو بيبوس رأسها:لا ياأمي أنا معاكي أهو وعمري ماأسيبك أبدا حتي لما أعرف الحقيقة كاملة محدش أبدا هيقدر يعوض ولا يأخد مكانك أنتي وبابا عبد الله ولوفيه نظرة المفروض وأجهها ليكي هتبقي نظرة حب وحياة أنتي وهبتيهم ليا من سنين 
 خرج عبد الله من الاوضة:مين أبوك الحقيقي يايونس؟!
يونس:رجل أعمال أسمه منير الصفتي 
عبد الله:أنا مش عاوز أعرف هو كان فين كل السنين دي تعرف يايونس أنا مش عاوز أقابله هحس أنه خطف أبني مني أبني أنا أيوه مش أبنه هو أبني اللي ربيته وعلمته مهما يحصل أنا عارف كويس أني أقربلك منه الاهل يايونس هما اللي ربوا مش اللي خلفوا وبس 
يونس بتنهيدة:بابا صدقني انا معرفتي للحقيقة مش عشان أبعد عنكوا معرفتي للحقيقة عشان محسش بتوهان أو أندم بعدين لكن أنتوا هتفضلوا عيلتي مهما حصل 
عبد الله وهو بيحضن يونس:أحنا اللي بنشكر ربنا علي وجودك في حياتنا يابني قوم نام عشان متتاخرش بكره علي شغلك 
_____________
*تاني يوم الصبح نزل يونس بدري قبل معاده للشركة شاف هدي ماشية ووراها واحد بيعاكسها أفتكر أنه شافه قبل كده في حادثة منير الصفتي وأفتكره واحد من حراسه*
يونس وبيشد آسر من قميصه:أنت ماشي وراها ليه ومالك بيها 
آسر وهو ينفض أيد يونس عنه:أنت اللي مالك أمشي وراء اللي يعجبني خليك في حالك ياشبح
يونس بنرفزة:لا مش هخليني في حالي 
*مسكه يونس ضربه قصاد صريخ هدي بأنه يسيبه سابع يونس مرمي عالارض وشد هدي معاه لبيتهم وواقف في مدخل البيت….
يونس بعصبية لهدي:كنتي ماشية بالراحة اوي عجبك المعاكسة ياهانم 
هدي بنرفزة:يونس أحترم نفسك 
يونس وهو بيسبها ويمشي:تمام أنتي عندك حق انا فعلا اللي غلطان 
هدي مسكت أيده:يونس انا مقدرة غيرتك دي بس انت بتتكلم بنرفزة زيادة يعني 
يونس بسخرية:غيرتي لا دي رجولتي ياهانم وأنتي او غيرك مكنتش هحب أشوف أي بنت بتتعاكس ده ضد مبادئ رجولتي مش غيرة أبدا 
هدي:متنكرش أنك لسه بتحبني 
يونس بنرفزة:مش بنكر ولا حاجة 
*غرام كانت رايحة في الوقت ده تكلم يونس ولقته واقف مع هدي بصتله بصمت وبعدين سبته ومشيت بينما هدي ابتسمت بأنتصار…
*يونس في الوقت ده مكنش قال أي حاجة غلط بالعكس غرام عارفه أنه بيحب هدي بس ميعرفش ليه اتضايق من كلامه مع نظرتها ولما سابته ومشيت ساب هدي وراح وراها…
يونس بصوت عالي:غرام أستني
غرام برفعة حاجب:نعم 
يونس:مشيتي ليه؟!
غرام بضيق:الوقت مكنش مناسب أني أكلمك تقريبا ولا أيه 
يونس بتنهيدة:غرام أنتي عارفه أني بحب هدي 
غرام:أنا معاتبتكش ولا قولتلك أنك غلطان 
يونس:ليه حاسك متضايقة 
غرام:ومين قالك أني متضايقة منك مش يمكن من نفسي 
يونس:ليه ياغرام 
غرام بهدوء وهي بتفتح باب عربيتها:يمكن توقعت زيادة عن اللزوم 
يونس:مين خلاكي تتوقعي زيادة عن اللزوم ياغرام
 
غرام بنرفزة ودموع:قلبي ياأخي قلبي اللي مش فاهم أنك بتحب واحدة تانية ولا فاهم أنه قابلك في وقت غلط ولا عارف هو متعلق بيك ليه انا مش عارفه ألوم مين حقيقي لما جيت قولتلي أبعدي لما كنت ساعات بتتكلم عنها لما كنت بتحاول تحطلها أعذار لما سابتك كل ده كان بيكسر قلبي وأنت حتي مرعتش شعوري مفكرتش في يوم أني ممكن أكون حبيتك فعلا روحلها يايونس روحلها عشان انتوا بتحبوا بعض انا مليش مكان مابينكم انا حطيت نفسي في مكان غلط 
*وركبت عربيتها ومشيت وشغلت الكاسيت جت أغنية (مقدرش أقول)بينما يونس فضل بيبص لاثارها بصدمة من كلامها معقول حبته بالسرعة دي زعل من نفسه أنه جراحها ولكنه قرر التوجه لعمله*
__________
*في شركة منير الصفتي تحديدا مكتبه دلف يونس  ووقف أمامه*
يونس بعملية لمنير:حضرتك طلبتني؟!
منير:أقعد يايونس…وأضاف بحزن مش كنت عاوز تعرف عن أمك
——-فلاش باك من22سنة—–
دخل منير فيلته بعد يوم عمل شاق ليجد البيت يعم بالهدوء فالجميع نائم الخدم حتي حراس الفيلا في غفوة تجاهل أن يوقظ أي أحد منهم بل ذهب مسرعا لغرفته فهو بحاجة للراحة ليجد ما لا يتمناه أي رجل بالعالم زوجته مع رجل أخر في غرفة نومه كانت صدمته أقوي رد ليذهب سريعا إلي دولابه ويأخد منه مسدسه المدسوس بين طيات ملابسه ويصوبه علي زوجته وعلي ذلك اللعين بجوارها وهم في سبات عميق ولم يعطي نفسه فرصة الوقوف لحظة أمام ذلك المشهد بل خرج من الغرفة وخرج من الفيلا بأكملها….
يتبع …..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك رد

error: Content is protected !!