Uncategorized

رواية حياة الأسد الفصل الرابع عشر 14 بقلم أسماء رضا

 رواية حياة الأسد الفصل الرابع عشر 14 بقلم أسماء رضا

رواية حياة الأسد الفصل الرابع عشر 14 بقلم أسماء رضا

رواية حياة الأسد الفصل الرابع عشر 14 بقلم أسماء رضا

” رأيتُك فَابتَسمتُ مُغرماً مُسلماً مُدركاً بأنْني فِي حُب عينيكِ واقعاً….. ❤️???? “.
————————————-
بعد مرور ساعة
ورد بقلق : هو ابيه اتاخر كدا لي 
علياء : انا خايفه ليكون عامله حاجه 
مهاب بهدوء : تعالوا نطلع نشفوفهم 
طلعوا كلهم وشافوا أسد نايم وحاضن مالك 
كارمن بفرحه عامره : شوف يا مهاب ابيه ومالك 
علياء بفرحه : انا فرحانه اووي ياااه اخيرا 
مهاب بابتسامة : طب يلا بقا كل واحد يروح ينام 
ورد بفرحه ومرح : بقول لكم ايي انا عاوزه اعمل حفله بالمناسبة دي 
علياء بضحك : ورد هو انتي الراعي الرسمي للعب واحتفالات 
مهاب بضحك : طب تعالوا نطلع بره احسن أسد يصحي وكل الي احنا عملناه يضيع ،، اتجهوا جميعهم الي غرفه كارمن
مهاب بهدوء : بصوا احنا لازم نشتغل مع بعض علشان أسد ومالك لازم نجمعهم تاني زي ما كانت نور عايشه تمام ،، وافق جميعهم علي الاتفاق 
كارمن بهدوء واستغراب : مهاب هو الكلام الي انت قولته لي ابيه تحت دا حقيقي 
مهاب بتوتر : لا طبعا دا علشان استفزه بس 
علياء : طب ليه ابيه كان هيضربك 
مهاب بتوتر ملحوظ : لا دا دا هوف انا هقوم ،، ولسه كان هيقوم كارمن مسكت ايده وقعدته تاني 
كارمن بابتسامة : استنا بقا يا هوباا طب هسئلك اخر سؤال بس 
مهاب بزهق : قولي ثم اتنهد 
كارمن : هو انتَ وابيه تعرفوا حياة منين 
مهاب بتوتر : لا . مهو انا . الدكتور الي متابع حالتها 
ورد : لا والله مكنتش اعرف قول بقا ،، مهاب فضل ساكت وهما بيصروا عليه
مهاب بزعيق : خلاص انا هقوم انام عليا شغل بكره ،، ولسه كان هيمشي رجع تاني وقعد 
علياء بإستغراب : اي دا انت رجعت تاني ليه 
مهاب بغزل : بقول ايي يا اخواتي يا حبايبي يا قلب مهاب من جوا 
كارمن / علياء / ورد بصوت واحد : أنجز عاوز ايي 
مهاب بمسكنه : انتوا تعرفوا علي هوبا كدا اخص عليكم ثم اكمل بمرح انا زحلان منكم هيه 
كارمن بضحك : زحلانه ليي يا بيضه مين الي زحلك 
مهاب بجدية : بس بقا نتكلم بجد 
ورد بضحك : بقولك ايه ما تخلص علشان وراءنا حفله 
مهاب بتوتر : هو انتوا بتروحوا عند حياة كل يوم صح 
علياء بإستغراب : ايوه ثم قبضت حاجبيها
مهاب بتوتر : هو قصدي .هي بتجي 
كارمن بإستغراب : مين الي بتجي ومالك بتقطع كداا ليه 
مهاب اتنهد ثم قال بهمس : الي اقوله دلوقتي يبقي سر 
كارمن وورد وعلياء بصوت واحد : عيب عليك يا كبير 
مهاب بهدوء وتوتر : بصراحه كداا يا بنات انا 
ورد : انت ايي 
مهاب بتوتر : انا بحب 
كارمن وعلياء وورد بصوت واحد وصدمه : ببتتححب 
مهاب : يخربيتكم انا بقولكم سر تعالوا صوتكم 
كارمن بضحك وغمزت في كتفه : بس مين تعيسه قصدي جميله الحظ الي خطفت قلبك يا هوباا 
مهاب بضحك : مش هتصدقوا مين 
ورد بفضول : مين 
مهاب بابتسامة : ساره
كارمن وعلياء وورد بصوت واحد : ميين 
مهاب بضحك : والله انا ذات نفسي مش مصدق هههههه 
علياء بصدمه : بس ازاي ثم اكملت بضحك : يااه دا لو ساره عرفت هتتعمل بطاطس محمره هههه 
ورد بمرح : بس حقيقي انا مصدومه ساره مره واحده هههه دا انت هتبهدل يا عيني عليك 
مهاب بضحك : في ايي انتوا هتخوفوني من الاول ليي 
كارمن بغمزه له : بس قولي حبتها امتي كداا دا انت متعرفهاش غير اسبوع او اكتر شويه 
مهاب: لا ما انا شوفتها حوالي يجي من اسبوعين قبل ما حياة تجي المستشفى ثم اكمل بهدوء هيا مش بتجي المستشفى ليه 
ورد بتفهم : علشان هيا دلوقتي في امتحانات وبتجي المستشفى قليل
علياء بمرح وخبث : بس مالك كداا مش متعوده عليك انك تسأل علي حد هاها
مهاب بضحك : طيب يا بنات انا هقوم انام وجري 
كارمن بمرح : شكلنا هنعمل حفلتين والليله صباحي هههه ،، ضحك الجميع
* في الساعه السابعه صباحا *
أسد صحي من النوم لقي مالك في حضنه ابتسم له 
أسد بحنان : مالك اصحي يلا 
مالك بنوم : بس يا ورد سبيني انام 
أسد بضحك : متعرفش صوت ابوك لدرجه دي هههه اصحي ياواد انا أسد ابوك
مالك اتنفض اول ما سمع اسم اسد 
مالك بذعر وخوف : اي دا انا اسف والله بس متزعقش والله مكنتش اقصد انام جمب حضرتك
أسد حس بالندم من نفسه لانه كان قاسي مع ابنه جدا 
أسد بحنان : تعالي اقعد جمبي انت خائف مني يا مالك 
مالك اتجه نحو أسد وقعد بجانبه 
أسد حضنه ثم اكمل بحنان ابوي : تعالي يلا نخش ناخد شور وبعدين ننزل نعمل احنا الاكل ونسيب تيتا فاطمه ترتاح 
مالك بفرحه : طب بسرعه قبل ما اي حد يصحي ونعمل لهم مفاجاه
أسد بضحك : يا ابني اهدي كداا يلا انا هروح اغير هدومي تكون جاهز 
مالك بفرحه وسرور: حاضر يا بابا 
أسد دخل اوضه بص علي صوره نور واتكلم معاها وهو مبسوط
أسد بفرحه وابتسامة : شوفتي يا نوري انا باعمل كل الي انتِ عوزاه انا عوزك مبسوطه ديما ولو انتي مبسوطه انا هكون مبسوط واكتر كمان انا كنت عارف اني مقصر مع مالك او بس خلاص هرجع من الاول زي ما كنت معاكي وهعامل مالك كويس وخليه فرحان جداا انا اسف لازم انزل علشان اعمل الاكل مع مالك ثم اتجه اكثر نحو الصوره وقبلها 
‘ بعد مرور ربع ساعة ‘
مالك خبط علي غرفه اسد 
مالك بتردد : طب انا اخش ولا بابا هيزعق ثم اكمل خبط 
أسد فتح الباب وهو ينشف رأسه من الماء وجسده نصف عاري 
أسد بضحك : انت لحقت خلصت 
مالك بخوف : انا اسف اني جيت وحضرتك مش لبست لسه انا هنزل ،،، كان هيمشي لكن اوقفه صوت أسد
أسد بضحك وحنان : خد يا مالك انت بتجري ليي ثانيا انا ابوك مش حضرتك انا معرفش طفل في سنك بيقول حضرتك ازاي تعالي ادخل 
مالك بتردد : ادخل يعني يا بابا اصل انت مانع ان اي حد يدخل هنا
أسد دخل ثم قال : ادخل يا اهبل وبطل كلام 
مالك دخل وهو خائف يعمل حاجه ابوه يرجع تاني الي القسوه قاطع شروده صور نور في كل مكان 
مالك ببراءة : بابا هو انت حاطت صوره ماما ليه هنا 
أسد : علشان كل يوم اشوفها 
مالك ببراءة : ما انت لو جيت معايا هتشوف ماما في المستشفى 
أسد بيحاول يتحكم في اعصابه ثم قال بنصف إبتسامة : مالك يا حبيبي انزل لي تيتا فاطمه وقول لها ان احنا الي هنعمل الاكل بسرعه يلا 
مالك نزل تحت وقال لفاطمه الكلام ده وهيا كانت فرحانه لفرحه مالك 
مالك بفرحه وسرور : بابا نزل اهو يا تيتا 
أسد نزل وه يضحك علي منظر مالك ثم اتجه الي فاطمه وباس رأسها 
( أسد بيحب فاطمه جدا وهو احيانا بيقول لها ماما او داده بسبب ان امه ماتت وهيا بتولد كارمن وفاطمه هيا المربياهم ) 
أسد بابتسامة : صباح الخير يا ست الكل 
فاطمه بابتسامة : صباح النور يا حبيبي 
أسد بمرح خفيف : يلا بقا عاوزين نعمل اكل وانتي تشوفي بنعمل ولا لا ثم اتجه الي المطبخ 
مالك بضحك : بابا هتعرف تعمل اكل ولا مش هنفطر 
أسد بمرح : عيب عليك انت متعرفش قدرات ابوك دا انت هتشوف حد احسن من الشيف الشربيني 
مالك بغباء : مين الشيف شربنيني ده 
أسد بضحك : شربنيني مين انا كنت بقول الشربيني تعرف تسكت بس خليني اعمل اكل ولا لا ثم لبس لبس المطبخ 
~~~~~~~~~~~~~~~~~
” في المستشفى “
حياة بنرفزه : انا عاوزه امشي من هنا 
وعد : يا حبيبتي انتي لسه مش كويسه وتعبانه
حياة بزعيق : انا مش هقعد دقيقه واحده في الزفت المستشفى دي 
بدر : حياة انتي لسه تعبانه طب ايي رأيك تقعدي يوم واحد بس 
وعد بمرح : مش النتيجه طلعت بقالها يجي اربع ايام وانا معرفش اصلا 
حياة هديت نوعا ما ثم قالت بمرح : انا اكيد ناجحة مفيش كلام يعني 
بدر بمرح : لا احنا لازم نعمل حفله بقا 
حياة بدلع : ايوه يا بدور يا حبيبي احنا لازم نعمل حفله ومش هينفع نعمل حفله هنا مش هينفع فانا لازم اطلع 
بدر بضحك : لا مش هتطلعي 
حياة : والنبي يا بدر والنبي علشان خطري 
بدر بصوت عالي نسبياً : خلااص هسئل مهاب ونشوف حالتك 
حياة بفرحه : يعني انا هخرجك من هنا هيه هيه 
وعد بضحك : بس يا طفله ههههه 
حياة افتكرت حاجه ثم قالت : بقولكوا اي هيا ساره مش هتيجي انهارده ولا لا 
بدر : امي قالت ليا انها ممكن تجي انهارده انتي عارفه الامتحانات
قاطع حديثهم صوت الباب 
ساره بمرح : مين الي بيجيب في سيرتي ههههه 
حياة بفرحه : عاااا وحشتيني بقالك كتير مجتيش ليه يا كلب البحر
ساره بضحك : اهدي يا عسل ثم اكملت بحزن انتي عارفه الامتحانات هيا الي مش مخلاني اجي والله
وعد بابتسامة : ربنا معاكي يا قلبي وانشاء الله تجيبي مجموع كويس 
حياة بمرح : انا هخرج انهارده او بكره ثم اكملت بحزن بدر هو انا هرجع عند عمي تاني 
بدر بابتسامة : لا طبعا مش هسيبك ثانيا عمك اصلا طرده من البيت 
حياة بشهقه : طردهم ليي يا بدر هما اكيد مش لقين مكان يقعدهم 
ساره بنرفزه : انتي عبيطه يا حياة بعد الي عمله فيكي خايفه عليهم 
حياة : هما اهلي برده يا ساره مهما عملوا فيا بدر رجعهم الشقه بشرط انهم يسبوني عندك اه صحيح هو علي فين 
بدر بغضب خفيف : هيكون فين يعني في السجن هيطلع انهارده 
حياة بخوف : هيطلع انهارده ده هيخدني تاني يا بدر وهيضربني وممكن يعمل  ،،مكلملتش وعيطت 
بدر حضنها واتكلم بحنيه : اهدي يا قلبي محدش هيقدر يقرب منك ثم اكمل بغضب وعلي ده اول لما يطلع انا هوريه مقامه كويس هخليه يعيط بدل الدموع دم 
وعد بمرح : خلاص بقا خلينا نعمل الحفله كويس 
ساره بإستغراب : حفله ليي 
وعد بمرح : لا هيا مش هتبقي واحده بس هتبقي اثنين واحده علشان حياة هتخرج والتانيه ان احنا نجحنا 
ساره بفرحه : عاا هتخرجي بجد هيصه ثم اكملت بمرح ايوه يولاد المحظوظه خلصتوا واحنا لسه لا والنتيجه طلعت عااا انا عاوزه ارجع الابتدائي تاني انا اصلا مليش في التعليم انتوا جوزوني 
بدر بضحك : علي اساس انك بتعرفي تطبخي او تعملي اي حاجه 
ساره بكبرياء : الي قدامك دي بتعرف تعمل بطاطس محمره ميه ميه لا ومش كده وبس بعرف اعمل فشار وشاي كمان يلاه محدش حوش 
حياة بضحك : هههه هموت فكره البطاطس الي انتي حرقتيها 
وعد بضحك : ههههه لما سابت الاكل علي البوتجاز ودخلت نامت ونسيت والدخان ملئ الشقه والجيران طلعوا يطفه المطبخ الي اتحرق وانتي نايمه ولا هنا لا ولما صحيتي شوفتي الناس موجوده وانتي قولتي في ايي وبعدين افتكرتي وخلناكي تغسلي المطبخ لوحدك ههههه 
( هذه القصه حقيقيه بس مش ساره يجماعه دي انا ???????? ) 
بدر بضحك : يخريبتك ده انتي مصيبه يا ساره 
ضحك الجميع على ساره 
~~~~~~~~~~~
” في قصر الاسيوطي”
أسد جهز الاكل هو ومالك وفاطمه 
كارمن وعلياء بيتكلم وهو نازل من علي السلم : صباح الخير 
الجميع : صباح النور 
كارمن بابتسامة : الله ايي ريحة الاكل دي 
مالك بفرحه : دا انا وبابا الي عملين الاكل 
علياء بفرحه : بجد دا انا شكلي هخلص الاكل كله علشان انتوا الي عملينه
مالك بمرح : يا لولو انتي اصلا بتخلصي الاكل  من غير حاجه
علياء بتمثل الزعل : كده يا لوكه انا مخمصاك 
مالك بابتسامة : خلاص متزعليش انتي اصلا لو كلتي اكل كله بتبقي لسه جميله وحلوه 
علياء بمرح : اللهي بجبر بخاطرك 
كارمن بابتسامة : اومال فين ورد يا ماما 
فاطمه : ورد كانت بتسقي الورد بتاعها ودلوقتي اكيد بترسم كالعاده
كارمن : تعالي يا علياء نشوف ورد 
علياء بضيق : استني بس اكل الاول 
كارمن بضحك : تعالي متخلكيش همك علي بطنك كده ديما 
~~~~~~~~~~~~~~~
“في السجن “
علي كالعاده مضروب جامد ووجه اصبح شبه مشوه من كتر الضرب 
المعلم : خد ياض تعالي اعملي مساچ
علي ببرطمه : مساچ اللهي يرحم امك 
المعلم : بتقول حاجه ياض 
علي بخوف : ولا حاجه يا معلم ثم اتجه اليه 
العسكري بصوت عالي : علي محمد 
علي : ايه زياره 
العسكري بضيق : لا يا روح امك افراج 
علي بصدمه : إفراج ازاي 
المعلم بضحك : باي يا حلو بس انت اول اما تخرج هتقول يا ريتني كنت لسه هنا ههههه 
علي كان فرحان وغضبان في نفس الوقت
نعمه بفرحه : حمد لله على السلامه يا قلبي ثم اتجهت لتعانقه وتقبله 
علي بغضب : انا مش مصدق اني خرجت اخيرا علشان اوريهم مين هو علي ثم اكمل بإستغراب بس انتوا عرفتوا ازاي ان انا هخرج 
محمد : الظابط الي انا مظبطه هو الي قالي انك هتخرج يا بني 
نعمه بفرحه : يلا يا حبيبي نمشي من هنا 
اتجه الي الخارج 
علي بفرحه : بقالي كتير مشفتش الشارع 
محمد : مين الي عمل في وشك كده يا بني 
علي بغضب : دول ناس ولاد ***** هما الي عملوا كده 
فجاه ظهرت امامهم عربيه سوداء واخذتهم جميعهم 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
” في جنينة القصر “
ورد بالخارج مندمجه في الرسم 
علياء وكارمن مشيوا ببطئ 
كارمن وعلياء بصوت واحد : بتعملي ايي 
ورد اتنفضت من مكانها ثم قالت بخضه : يخربيتكم خضتوني 
علياء بابتسامة : بتعملي ايه يا وردتي 
ورد بابتسامة : برسم 
كارمن بفضول ومرح : بترسمي ايي كداا وريني
ورد بتردد وتوتر : اه .. لا .. مش لازم يعني دا انا كنت برسم الزرع 
علياء خدت الكراسه فجاه من ورد وجريت 
علياء بضحك : هشوف يعني هشوف 
ورد : لا هاتي الكراسة 
كارمن رفعت ايدها وقالت بمرح : هاتي يا علياء 
كارمن اخذت الكراسه و……….
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫5 تعليقات

اترك رد