Uncategorized

رواية حكاية ملاك الفصل الخامس عشر 15 بقلم روفيدة وائل

 رواية حكاية ملاك الفصل الخامس عشر 15 بقلم روفيدة وائل

رواية حكاية ملاك الفصل الخامس عشر 15 بقلم روفيدة وائل

رواية حكاية ملاك الفصل الخامس عشر 15 بقلم روفيدة وائل

في اوضه ملاك 
ملاك:هتساعدني 
شخص مجهول:اكيد ي ملاكي انتي بس نفذي كلامي 
في اللحظه دي دخل سيف 
سيف بتكلمي مين 
ملاك وقفلت التليفون بسرعه وانت مالك 
سيف  بهدوء ملاك انتي لسه مراتي وانا بحبك انتي سمعتي من هنا اسمعي مني واديني فرصه ارجوكي
ملاك بحزن معدش ليه لازمه ي سيف انت بقا ليك اسره صغيره حلوه حافظ عليها ي سيف هنا بتحبك وطلقني ارجوك 
سيف: بس انا بحبك انتي 
في اللحظه دي رن تليفون ملاك 
سيف وبص ع الشاشه مين ده 
ملاك:شئ م يخصكش 
سيف لا يخصني ي ملاك انتي بتاعتي انا وبس بتخونيني ي ملاك انا هربيكي وبدا يضرب فيها بغضب وبعصبيه 
ملاك:بكرهك بكرهك ي سيف 
وفجاه سقطت بدون حراك بين يديه 
سيف: بصدمه: ملاااك ملااك ردي عليا انا اسف انا اسف وشالها بسرعه حطها ع السرير وطلب الدكتور 
بعد فتره 
دكتور سعد: هي كويسه متقلقش بس جسمها ضعيف واتعرضت لكميه ضرب جسمها مش استحملها انا هكتبلها ع شويه مقويات وياريت تهتم بالاكل شوي 
سيف: شكرا ي دكتور 
ملاك وبدات تفتح عينها بهدوء لقيته قاعد جنبها وماسك اديها: سحبت اديها بسرعه ابعد عني
سيف: ملااك انا اسف اسف والله مش عارف عملت كده ازاي بس انا غيرت ي ملاك مين ده ي ملاك 
ملاك: ده شئ م يخصكش ي سيف وياريت تريحني وتطلقني ي سيف 
سيف:ومسك اديها بعصبيه بصيلي ي ملاك بصي في عيني الطلاق سهل عليكي كده بالسهوله دي عاوزه تبعدي عني من اول غلطه هونت عليكي ي ملاك انا كنت طايش انا اتغيرت اتغيرت والله انا اتغيرت علشانك ي ملااك ارجووكي افضلي جنبي 
ملاك بعياط معدش ينفع ي سيف صدقني مش هقدر هنا بتحبك ي سيف اديها هي الفرصه دي هي تستحق 
سيف بصراخ وبدا يكسر كل حاجه حواليه: لا ي ملاك متستحقش انا م اجبرتهاش انا وعدتها بس هي اختارت تحطني قدام الامر الواقع انتي مش فاهمه حاجه انتي متعرفيش حاجه 
ملاك  بعيون حمراا: مفهمش مفهمش اي 
سيف: انا شفتها وهي بين احضان حد تاني ….. ملاك انا مخلفتش وعدي هي الي باعت نفسها  انا مش متاكد من نسب الي في بطنها ي ملاك ملاك 
ملاك بصرااخ بس بس ي سيف اي العالم الي انتوا فيه ده انا مستحيل اقعد هنا لحظه كمان وصرخت طلقنييي 
سيف: وقعد جنبها ع السرير وفضل لفتره باصص في عنيها وحضنهاا جامد وباس جبينها اهدي ي ملاكي 
وبعياط وقد خارت قوته انتي  انتي طالق وخرج
تليفونها رن 
مازن : انا واقف تحت البيت ي ملاك 
ملاك: ببكاء لحظه ونازله ي قلب ملاك 
بعد فتره 
مازن:هتروحي فين دلوقتى ي ملاك 
ملاك:وهي بتحاول تتماسك هقعد في فندق وهشوف شغل 
مازن:ارجعي معايا ي ملاك  متخفيش مش هخليكي تشوفيها 
ملاك:اسفه ي مازن مش هقدر اخش البيت ده تاني 
مازن:ملاك انا حاسس ان ماما بتكلم حد اناا
ملاك:بس ي مازن عيب مينفعش تقول ع والدتك كده 
مازن ووصلوا الفندق هنشوف بعدين هتوحشيني ي ملاكي 
ملاك وباسنه من خده بخفه باي ي قلب ملاكك 
عدي شهر وملاك م ظلت تبحث عن شغل في كل مكان 
سيف ورجع حالته تدهور 
ومازال مازن يبحث عن دليل لكشف الحقيقه 
في احدي الشركات الفخمه 
سكرتيره ذو بشره خمريه وحجاب زادها جمالا:نورتي ي باشمهندسه الباشمهندس منتظرك من فتره 
ملاك:بصتلها بغموض وهي تحدث نفسها(بحثت في كل مكان كيف لشركه بمثل هذا الحجم هي من تطلب ان تعمل بهاا)
ملاك ودخلت:السلام عليكم 
ادم:اهلا ي باشمهندسه اتفضلي نورتي المكتب 
(ادم شاب ذو اعين بلون القهوه مدير افرع شركات الهواري للحاسبات)
ملاك اهلا بيك ي بشهمندس وصلني طارد ان حضرتك طلبت مقابلتي و كادت ان تكمل حتي قطعها هو 
ادم:انا عارف ان عندك الف سؤال بس ممكن نتكلم في الشغل وهجوبك ع كل التفاصيل بعدين 
بعد ساعه 
ادم:ها فهمتي هتشتغلي ازاي 
ملاك وهي تنظر له ببلهاء وكادت راسها ان تنفجر من كل هذه المعلومات: هه ااه اكيد فهمه 
ادم:انا هكلم الباشمهندسه بسمه وهي هتكون معاكي لحد ما تتعلمي كل حاجه عاوزك تثبتي نفسك بسرعه 
وفجاه الباب اتفاح وظهر صوت ضوضاء 
اي ي باشا انت فين 
ي ءااااادم 
ملاك وحطت راسها في الارض وهي تحاول كتم ضحكتها 
مالك(اخو ءادم وبنفس الملامح):ضرب راسه بخفه وهي يلعن غباءه اي دا انت معاك ضيوف 
ءادم بابتسامه لا دي الباشمهندسه ملاك مش ضيوف الباشمهندسه ملاك هتكون معانا الفتره الجايه 
مالك بصوت خافض:هي ملاك فعلا:اهلا بيكي ي باشهمندسه نورتي الشركه 
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك رد

error: Content is protected !!