Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أمنية الجزار

في المستشفى عند بحر 
الكل واقف قدام الاوضه منتظرين والد بحر 
يفوق 
بحر الي بتعيط وبتلوم نفسها علي الي حصل
رحمه الي بتحاول تهديها وبتحاول تهدي 
ريم وسمر الي بيعيطوا 
والده بحر الي بتعيط حسه بالذنب من ناحيه 
بنتها وخايفه علي زوجها 
عم بحر ومراته الحزن طاغي عليهم 
الجد حزين علي الي حصل في ابنه وفي حفيدته 
عمر واقف متكتف مش عارف يعمل حاجه لاخواته 
وليد بيحاول يخفف عنه 
ساعات مرت علي الكل اكنها سنين واخيرا 
الدكتور خرج من عنده الكل جري عليه 
بحر بلهفه 
طمني ي دكتور بابا كويس 
الدكتور بهدوء 
الحمد لله هو حاليا فاق 
عمر 
طب ممكن يخرج امتي 
الدكتور بعمليه 
 يومين  بس نطمن عليه وبعدين يخرج ولو سمحتوا 
ابعدوه عن اي حاجه تضايقه
الجد 
طب ينفع ندخل نطمن عليه 
الدكتور 
تقدروا بس بلاش إجهاد له بعد اذنكوا 
مجرد ما مشي الكل جري يطمن عليه ماعدا وليد 
فضل بره بحكم أنه مش من العيله 
أما بحر وقفت علي باب الاوضه متردده تدخل 
بس الدكتور قال يبعد عن التوتر 
وهي السبب في الي حصله وبعد تردد دام لدقايق 
قررت متدخلش علشان ميحصلش حاجه لوالدها اول ما يشوفها 
وليد باستغراب 
بحر مش هتدخلي لوالدك 
بحر بحزن 
هدخله بس مش دلوقتي
وليد استغرب حس أن فيه حاجه بس محبش يتدخل 
بحر بتساؤل 
انت عرفت منين 
وليد 
مافيش كلمت عمر اطمن عليه عرفت فجيت
اطمن 
بحر ابتسمت وسكتت 
في الاوضه كله بيطمن علي والد بحر
عمر 
حمدالله على سلامتك ي عمي خضتني عليك 
محمد بابتسامه مرهقه 
الله يسلمك ي عمر 
ريم وسمر ورحمه حمدالله على سلامتك ي عمي
ابتسم لهم الله يسلمكوا ي بنات 
الجد 
شد حيلك ي ابني علشان ترجع بيتك تاني 
محمد 
أن شاء الله ي بابا
بيتكلم وعينه بتلف في المكان 
عم بحر 
بتدور علي حاجه ي محمد 
محمد 
ايوه فين بحر 
ام عمر 
حبيبتي دي.مبطلتش بكي من ساعه ما جينا هنا 
عمر 
هي بره تقريبا اترددت تدخل 
محمد
عمر لو سمحت اندهلها وبص لابوه يريت ي بابا 
بعد اذنك تسيبونا لوحدنا انا وبحر ووالدتها 
الجد باعتراض
بس يابني الدكتور قال بلاش إجهاد 
محمد 
ارجوك ي بابا ريحني 
الجد بقله حيله
تمم ي ابني يلا بينا ي جماعه 
اخد الكل وخرج ومفضلش غير والداه بحر وعمر راح لبحر 
بحر مدخلتيش ليه 
بحر بحزن
علشان ميتعبش ي عمر 
عمر بحنان 
طب هو طالب يشوفك وكمل بمرح ده طردنا 
شر طرده ي بنتي 
بحر ضحكت غصب عنها معلش خليها عليك المرادي
عمر 
ايوه كده اضحكي الحمد لله هو بقي كويس ادخولي
هو طلبك 
بصتله بتوتر بصلها بتشجيع 
دخلت وهي خايفه علي ابوها احسن يتعب لو شفها
اتكلمت بتوتر ودموع 
بابا 
بصلها عيونه دمعت اتكلم بارهاق 
تعالي ي بحري تعالي 
بحر وقفت مستغربه بيقولها بحري وبيكلمها 
بحنان لاول مره وفاتح أيده ليها استغرابها 
مدامش كتير وفي لحظه كانت في حضنه بتعيط 
انا أسفه … والله أسفه 
خرجها من حضنه مسح دموعها تحت استغرابها 
محمد بحنان 
متبكيش ي بحري انا كويس 
بحر ودموعها نزلت تاني اتكلمت بأسف 
انا أسفه والله أسفه بص لو مش عايزني 
هفضل عند رحمه بس بالله سامحني 
والدتها كل ده بتعيط بس 
والدها بدموع لاول مره تشوفها 
انتي الي بتعتذري انا الي اسفةي بنتي حقك عليا اني 
كنت بعاملك وحش وكمل بألم وسببتلك عقده انا الي آسف 
باست أيده 
متعتذرش انا مش زعلانه 
بصلها بدموع بأمل انها فعلا تكونومش زعلانه بحزن علي الي حصلها
يعني مش بتكرهيني 
بحر نفت بسرعه
ابدا والله عمري ماكرهتك والله انا كنت بعمل كل حاجه 
علشان تحبني وتتقبلني 
محمد بدموع 
بتحبيني بعد ده كله حتي لما الي بيحبك بعد 
بحر 
اه بحبك انت ابويا وسندي الي ماليش غيرك 
محمد حضنها وبدموع
والله انا بحبك انا اسف حقك عليا انا والله بحبك 
بس فكره اني عايز الولد كانت عامياني 
بحر خرجت من حضنه ومسحت دموعه 
متبكيش وانا مسامحاك والله
امها اتكلمت بدموع 
طب وانا ي بحر 
بحر بصتلها وابتسمت 
وهي كملت 
حقك عليا ي بنتي انتي كنت بسكت 
بس كنت بخاف لاني ماليش حد كنت اخاف احسن 
ابوكي يعملي حاجه ويسيبني
بحر وقفت وراحتلها 
وانا مش زعلانه منك ي ست الكل 
مسحت دموعها واتكلمت 
متبكيش ابدا وباست أيدها 
امها 
ربنا يحفظك ي بنتي وكملت بحزن
بس ي بحر انتي زي ما قلتي اتعقدتي بسببنا
بحر غمضت عيونها بحزن وافتكرت زين فتحت عينها 
واتكلمت 
مش مهم دلوقتي المهم اني معاكوا وان بابا بقي كويس 
محمد 
الحمد لله انك سمحتينا ي بحر 
بحر 
مسمحاكوا من زمان ي بابا وكملت بمرح 
يلا بقي شد حيلك علشان تخرج 
محمد ابتسم 
أن شاء الله
الام 
هو الدكتور قال هتخرج كمان يومين 
محمد هز رأسه وسكت
بحر 
طب انا هخرج علشان ترتاح علشان الدكتور قال بلاش إجهاد وكده 
وخرجت هي ووالدتها ووالدها نام 
بره 
الجد 
انتي كويسه ي بحري 
بحر بابتسامه
انا كويسه ي قلب بحرك 
عمر 
الاه ده الجميل فرحان متفرحينا معاكي 
والدتها اتكلمت 
مافيش ي حبيبي بعي خلاص 
بحر هترجع معانا وكله بقي تمم 
الجد بابتسامه
صحيح هترجعي معانا وكمان 
بحر قاطعته
واتصالحت انا وبابا 
رحمه 
هتسيبيني ي بحر 
بحر حضنتها 
مقدرش محنا هتبقي مع بعض في الشغل و الجامعة 
عمر بمرح 
وكلها اخر الشهر وتبقي مرات اخوها ي رحمتي 
رحمه بكسوف وحده 
ايه رحمتي دي لما ابقي علي اسمك ابقي قولها 
الكل ضحك 
وليد بضحك 
انا بقول تسكت ومتتكلمش تاني احسن 
عمر 
انت بقول كده بردوا وكمل بشكر 
شكرا ي وليد انك كنت معايا 
وليد 
بس يلا انت بقيت اخويا خلاص ومافيش شكر بينا
عمر أكتفي بابتسامه 
وليد بص لجدهم وأبو عمر واتكلم بحرج 
احم انا عارف أنه مش وقته ولا مكانه بس بصراحه 
كده مش قادر اسكت 
الكل بصله باستغراب 
وهو كمل بص ي جدي بص ي عمي 
انا طالب ايد الانسه سمر واظن عمر كان معرفكوا 
الجد ابتسم هو ووالد عمر 
الجد بهدوء 
ايوه عمر قالنا فعلا وكنت هحددلك معاد 
ابو عمر
ايوه بس ده لا وقته ولا مكانه
وليد 
انا عارف ي عمي بس الحمد لله
الدكتور طمنا علي عمي محمد وهيخرج بعد يومين 
وبحر اهي رجعت بيتها فاضل ايه تاني 
الجد بهدوء
تمم ي وليد اخر الاسبوع تشرفنا مع عيلتك 
وليد بحزن 
انا ماليش غير جاسر ابن خالتي وزين صاحبي واخويا 
وطبعا عمر 
الجد بابتسامه 
تمم ي ابني واحنا من انهارده اعتبرنا عيلتك 
وكمل بتساؤل انت عرفت ازاي اننا هنا اعذرني ي نبي بس كنت قلقان علي ابني 
وليد بهدوء 
عرفت من عمر وجاسر بيعتذر لانه مقدرش يجي 
ريم قلقت يكون حصله حاجه بس هديت لما سمعت كلامه 
لانه سافر لزين أسوان 
بحر اول ماسمعت اسم زين دمعت 
الجد 
خير يبني فيه حاجه 
وليد بحزن 
والد زين تعب وهو في المستشفى وجاسر راحله يقف معاه وانا جيت لعمر 
الجد بهدوء 
ربنا يشفيه 
كل ده حصل وسمر منطقتش هي كانت معجبه بيه 
والبنات فرحانين 
ريم بهمس 
مبروك ي سمر 
سمر بتوهان
شوفتيني وافقت 
رحمه بهمس 
بصي انا رأي توافقي هو شكله كويس 
سمر 
أن شاء الله خير
في أسوان تحديدا في المستشفى 
واقف زين وجاسر ووالدته مع والده زين 
جاسر 
زين الليل دخل خلي والدتك تروح ترتاح وحنا موجودين 
زين هز رأسه وراح لوالدته قعد قدامها ومسك أيدها 
ست الكل يلا علشان تروحي ترتاحي انتي وطنط 
وتعالي بكره 
الام باعتراض
لا مش همشي ي زين 
جاسر من وراه 
ي طنط الدكتور قال إنه هيفضل تحت الملاحظة 24 ساعه الي جايين واحنا موجودين هنا 
وبعد محايلات جاسر وصلها هي ومامته ورجع لزين 
زين 
تسلم ي جاسر علي وقفتك معايا 
جاسر 
جري ايه ي زين دانت اخويا مقدرش اسيبك 
حتي وليد كان هيجي لولا الي حصل 
زين بقلق 
ايه الي حصل هو كويس 
جاسر بتهدئة
اهدي هو كويس بس بحر 
زين قاطعه بقلق وخوف 
مالها حصلها ايه 
جاسر
يبني اهدي بس بحر بعد ما انت مشيت جت وسألت 
عليك ولما عرفت انك سافرت انهارت وعمر ورحمه 
جم وبعدين هي مشيت هي ورحمه وبعدها عمر وريم وسمر 
فضلنا نتصل عليك علشان نطمن فونك مقفول اتصلنا كتير بردوا مقفول 
وبعدين انا اتصلت بيك وعرفت الي حصل لعمي ووليد 
اتصل بعمر علشان نطمن علي بحر بس عمر قال إنهم 
في المستشفى لأن والد بحر تعب 
انا جتلك وهو راح لعمر يقف معاه 
زين اتنهد بتعب 
ي ريتني كنت معاها تلاقيها منهاره دلوقتي
جاسر 
اهدي هي معاها اخواتها وبعدين هو بإيدك يعني ي زين 
زين 
جاسر اتصل بعمر نطمن علي عمه 
جاسر مسك الفون ولسه هيتصل لقي عمر بيرن 
رد بضحك 
ابن حلال كنت لسه هطلبك 
والد بحر عامل ايه دلوقت
عمر 
الحمد لله يومين ويخرج المهم 
انا كنت متصل علشان اطمن علي والد زين 
جاسر اتنهد
الدكتور قال لو ال 24 ساعه الي جايين عدوا علي خير 
يبقي تمم 
عمر 
ربنا يشفيه يارب وزين عامل ايه 
جاسر 
كويس جمبي اهو خد كلمه وادي الفون لزين 
عمر 
زين اذيك 
زين 
تمم ي عمر وكمل بقلق عمر بحر عامله ايه
عمر اتنهد
كويسه وكمان هترجع البيت تاني  
زين بابتسامه
كويس 
عمر بمرح اسكت شوفت وليد عمل ايه 
زين 
عمل ايه المصيبه ده 
عمر ضحك طب افتح الاسبيكر علشان قريبه يسمع
زين فتح الاسبيكر 
اتكلم ي عمر 
عمر 
الاستاذ لقي عمي فاق واحنا في المستشفى 
طلب ايد سمر من جدي وبابا وحددوله معاد آخر الاسبوع 
تكونوا جيتوا أن شاء الله 
جاسر وزين ضحكوا 
جاسر 
وليد مجنون ويعملها 
زين 
يلا ي عمر كده خدنا اتنين من اخواتك وكمل بحزن 
عقبال التلته مترضي عني 
عمر 
أن شاء الله ترضي 
عمر بتذكر 
صحيح ي جاسر ريم موافقه عليك بس نسيت اقلك من الي حصل
جاسر بفرحه
احلف كده يعني هتجوز اخر الشهر 
زين ضحك 
الواد اتهبل ي عمر 
عمر 
لا هى اهبل من زمان 
جاسر 
مش هرد عليكوا 
عمر 
طب سلام ي شباب  
جاسر 
شوف وليد عمل ايه والله مجنون حد يطلب واحده 
في المستشفى
زين بضحك 
ده وليد وبعدين انت ناسي انوا هو  مستنيها من زمان 
ومصدق بقي 
جاسر 
فعلا
تاني يوم 
زين وجاسر لسه قدام الاوضه ووالدته ووالده جاسر 
وصلوا المستشفى
والده زين 
طمني  ي زين حاجه حصلت
زين 
لسه ي ماما الدكتور لسه داخل اهو ربنا يستر
دقايق وخرج الدكتور 
زين جري عليه طمني ي دكتور 
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث والعشرون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!