Uncategorized

رواية ليلة رأس السنة الفصل التاسع 9 بقلم جنى حمادة

 رواية ليلة رأس السنة الفصل التاسع 9 بقلم جنى حمادة

رواية ليلة رأس السنة الفصل التاسع 9 بقلم جنى حمادة

رواية ليلة رأس السنة الفصل التاسع 9 بقلم جنى حمادة

الحاجة بدر بعد موصلوا البيت:عايزاك في جوتى تعالى
شهد:وانا هطلع اذاكر عايزة حاجة يا ماما الحاجة
الحاجة بدر:لا يا بنتى ربنا معاكي بالنجاح
شهد: تصبح على خير
زين:تلاجى الخير
بعد مطلعت شهد
زين: خير يا حاجة في ايه
الحاجة بدر:البت ملك مش هتجبها لبر مع الغلبانة دى ملك شوكتها جوية لازم تكسرلها ضلع علشان تمشى على خطاك سامع حديتى يا زين
زين: حاضر يا حاجة تصبحى على خير
فضل يفكر زين طول الليل عقله يودى ويجيب لحد مغلبه النوم
***********
في صباح اليوم التالي…….
شهد:ماما الحاجة عندى امتحان اخر مادة ادعيلى وانا هتأخر شوية علشان هروح مستشفى صاحب دكتور عزت لو كدة استلم الشغل من بكرة
جه من وراها زين: ليه يا دكتورة جصرت في حاجة
شهد:لا يا زين انا مشفتش اكرم منك انت وماما الحاجة خلاص بقى كفاية كدة لازم اعتمد على نفسى كتر خيركم
زين:ده كلام سابق لأوانه لما تخلصى اعملى ما بدالك
شهد:مش هينفع يا زين صدقنى
زين: خلاص انا جولت ايه وبعدين لسة مخلصناش من مالك اوعكى تنسى يلا علشان تعودى بدرى تيجى مع الحريم وتجهزى
شهد: حاضر مع السلامه
في المساء………
الحاجة بدر:يلا يلا كله على العربيات يلا يا زين يا ولدى هنتاخر على العروسة
نزل زين وهو في قمة جماله بالبدلة السودة وسامته شفته شهد عينها دمعت حس بيها واضايق جداً كان نفسه يلبس البدلة ليها مش لغيرها وشهد لبست فستان صوف اخضر  دموى قريب لنبيتى ديق وطويل وقصير لحد الركبة وبديل من وره كانت جميلة جداً بعيونها الخضرة اللى شبه الفستان راح جاب العروسة من الاوضة اللى فى الفندق
زين:ايه ده ايه اللي لبساه ده اقف جمبك كيف ملك كانت لابسة فستان مبين نصف صدرها ودراعتها وديق من الصدر
زين:مش هنزل معاكى اكده
ام ملك: خلاص يا ولدى دى كلها ساعتين وتيجى في اوضتك ومحدش يشوفها
زين: حاضر امرى لله بس عارفه لو جمتى من مكانك هدفنك فيه 
ميلت عليها امها:يلهوى مش هيعدى عملتك عاد يا ملك
ملك:سيبك منه
دخل زين القاعة والكل اتفاجئ باللى ملك لبساه وزين على اخره منها وهى ولا همها حد لا ابوها ولا اخواتها
الحاجة بدر:ربنا يستر عليك يا ولدى ومتموتهاش في ايدك الليلة وانت على اخرك منها
قامت شهد واخوات زين يباركوله ويهنوه وعينه جات في عين شهد
زين:عجبالك يا دكتورة
شهد: شكراً يا زين
ملك: عقبالك متمشى من اهنى خالص
بصلها زين نظرة اخرستها خلص الفرح وشهد طلعت على اوضتها ودخل زين وملك جناحه
وبعد ساعتين……
ينزل زين وهو عمال يزعق ويشتم في ملك وسحبها من شعرها بطول سلالم القصر واتصل بعمه ومرات عمه
زين:تعالو شوفو بنتكم المحترمة شوفو مين ضحك عليها وجاية تضحك عليا كنتى فين يا مرات عمى اما بتك دايرة على حل شعرها روحى وانتى طالج طالج بالتلاتة وروحى مع اهلك
الحاجة بدر:عيب كده يا ولدى الناس تجول علينا ايه مهما كان دى شرفك وعرضك وفى وشك يا ولدى
زين:انا جولت يمين ومش هرجع فيه
الحاجة بدر:يا ولدى علشان خاطرى وعلشان خاطر اخواتك البنات
زين: علشان خاطر الكل هتجعد شهرين تلاتة وبعدين نقول مفيش نصيب
عمه: حاضر يا ولدى حاضر اللى تشوفه
زين بيبص فوق شاف شهد واقفة على السلم وعينه جات في عينها ودخلت الاوضة بتاعتها قبل محد يشوفها
**************
تانى يوم الصبح…
شهد نازلة على السلالم الساعه ٨الصبح 
زين: على فين العزم يا دكتورة
شهد:كنت رايحة المستشفى اللى دكتور عزت قالى عليها علشان انهاردة اول يوم وكنت هستأذن ماما الحاجة
الحاجة بدر:طب ريحى شوية يا بنتى لسة مخلصة امتحان
شهد:معلش يا ماما الحاجة كده احسن علشان اعوض اللى فاتنى بعد اذنكم
زين:وكان لزمته ايه يا دكتورة احنا جصرنه
شهد: لا ابدا كتر خيركم
**************
في مكان تانى هنالك فتاة تصرخ بأعلى صوتها وعايزة حد يلحقها من المتوحش اللى شايف كل البنات شهد اللى اخدت حقها منه ودى اول واحدة تتجرأ تتكلم معاه او تمد ايدها عليه قام مالك من جمب البنت
مالك بصرامة:قومى غورى مش عايز اشوف وشك تانى
قامت وهى رجليها مش شيلاها من كتر الوجع
اما مالك دخل الحمام اخذ حمام ولبس بدلته ودخل مكتبه
أسر:حرام عليك اللى بتعمله في البنات في ايه يا مالك مكنتش كده طول عمرك حنين مع الحريم فى ايه من يوم رأس السنة والدنيا عندك بقت اسود مكنتش حتت بت تعمل كده فيها ايه عن غيرها موقف حياتك وحياتنا معاك خلاص انسى وعيش
مالك:انسى انسى ايه ها انسى ان حتت بت لا راحت ولا جت تضربنى بالقلم علشان بوسة ده في غيرها كتير تستنى بصة مش بوسة
أسر:خلاص مش كل البنات زى بعضها
مالك: لأ كلهم زى بعض كبيرهم قرشين
أسر:فوق يا مالك فوق قبل متلاقى اللى يفوقك وسعتها هتندم سيبها في حالها وخليك في حالك انت ليك دنيتك وحياتك كفاية اللى عملته فيها كنت السبب في موت امها وبعت ناس تسأل على بنتها وتقول لأمها بنتك سرقت ساعة الماظ والست تقع من طولها تموت فيها عايز انتقام اكتر من كده ايه
مالك:جرى ايه يا أسر انت شيفنى قابض أرواح ولا ايه هي اللى اجلها كده كفايه بقى انت نسيت نفسك ولا ايه
أسر:لا منستش بس بفكرك وبفوقك
******************
في فيلا دكتور عزت…….
رنا:بابا انا وعلاعايزين نسافر نزور شهد وحشتنا قوى
دكتور عزت: حاضر يا رنا هكلم زين واشوف الاخبار ايه بس هما يومين مش اكتر كان نفسى اجى معاكم اشوفها بس اكيد مالك لسة بيراقب فيا وهى مش ناقصة
رنا:اكيد يا بابا طب كلم زين دلوقتى علشان الحق اظبط امورى
دكتور عزت:ماشى يا قلبى
دكتور عزت:الو ايوة يا زين عامل ايه ايه اخبارك واخبار والدتك وشهد معلش مقدرتش اجى فرحك انت عارف الظروف عندى عاملة ازاى زين باشا كنت عايز اتقل عليك البنات نفسهم يزوروا شهد اصلها وحشتهم قوى احنا بنتقل عليك
زين:يا خبر يا دكتور دى البلد تنور بيهم متقولش كده ضيوف شهد على راسى يا باشا في اى وقت ينوره قولى لو كده ابعت عربية مخصوص تجبهم وتوديهم
دكتور عزت: خلاص لو كده اول الاسبوع يناسبك
زين:تمام يا دكتور انت تأمر
يتبع ????…………
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!