Uncategorized

رواية ليلة رأس السنة الفصل الحادي عشر 11 بقلم جنى حمادة

 رواية ليلة رأس السنة الفصل الحادي عشر 11 بقلم جنى حمادة

رواية ليلة رأس السنة الفصل الحادي عشر 11 بقلم جنى حمادة

رواية ليلة رأس السنة الفصل الحادي عشر 11 بقلم جنى حمادة

سورى على التاخير بس النت وقف عندنا مرة واحدة المفروض البارت ينزل يوم الاتنين بس حصلت مشكله في الراوتر وجبنا الصيانة والحمد لله صلحنا والله يحرق الشركة وانا والله لو اتأخرت باجى واعتذر لأنه بيبقى غصب عني بليز يا جماعة عايزة تفاعل انا بتعب في الكتابة وقولت بعد كده هنزل في التفاعل ورونى التفاعل وعايزة رأيكم في الرواية بكل صراحه وقولولى لو وحشة علشان اوقفها وانا بتقبل النقد يلا ا للناس اللي بتتوقع معايا بجد بفرح بيهم والناس اللي بتقول رأيها بجد بتفرحنى اوى لو انت شيفه حاجة عادية فهى بالنسبالى كبيرة  واللى مش عارف يقرأ الرواية فيس هى موجودة على الجوجل والواتباد وعلى دليل الروايات سورى طولت عليكم
*************
ام ملك:اتلمى وعيشى يا بنت بطنى وحاولى تصلحى اللى انكسر
*************
عند شهد…….
عماله تعيط وهي بتصلى وبتدعى ربنا انه يفك كربها ويريح بالها ويعوضها خير على اللي حصل ويصبر قلبها على فراق امها
***********
في صباح يوم جديد……….
شهد: صباح الخير يا ماما الحاجة
كانت نازلة شهد ومعاها شنطة في أيدها فيها هدومها
الحاجة:خبر ايه يا شهد انتى هتخدى على كلام ملك ولا ايه دى بت مخها طاجج اعجلى يا بتى هاتروحى فين وانتى ملكيش حد يا بنتى اغزى الشيطان
ينزل زين من على السلم
زين:خبر ايه يا دكتورة البيت بيتك وانتى اكده بتعملى مشاكل لو مشيتى يبجى ملك جبلك جولتى ايه
 وصلها زين المستشفى وشهد نسيت كيس كان معاها دخل زين بهيبته المستشفى و كل البنات عمالة تبص عليه سأل فين دكتورة شهد فى الدور الثاني حضرتك
بنت من الاستقبال:ايه الجمر ده اول مرة حد يسأل عليها يا ترى مين ده
بنت تانية:ده زين بيه من أعيان الصعيد حد ميعرفوش
بنت الاستقبال:اول مرة اشوفه ده حلو جوى
فضل ماشى فى الممر شاف شهد واقفة مع واحد ادايق جدا والغيرة اكلت قلبه وحس بنار في صدره
شهد بعفوية:زين خير ايه جابك
زين:نسيتى الكيس بتاعك
شهد:تعبت نفسك شكرا كنت سبتها في الاستقبال وهما كانوا جابوا ليا
زين:مين ده يا شهد
شهد:ده دكتور سعد زميلى هنا  دكتور سعد ده زين
دكتور سعد: أهلا وسهلازين باشا غنى عن التعريف
زين: أهلا يا دكتور أهلا بحضرتك عن اذنكم ياريت متتاخريش باليل
شهد: حاضر
************
في مكان تانى……
ملك:اف انا زهجت خالص مش عارفه منيتا هارتاح حاجة تخنج اما اجوم انزل تحت
ملك: صباح الخير يا مرت عمى
الحاجة بدر: صباح الخير يا بتى
ملك:يام رزج يام زفت تعالى اهنه
الحاجة بدر:خبر ايه يا بتى عيب اكده دى جد امك
ملك:جرى ايه يا مرت عمى هو انى كل مكلم حد يجولى كانى ومانى هو انا مليش كلمة اهنه انى صاحبت الكلمة الجولة والاخيرة اهنه
الحاجة بدر:الزمى حدودك يا ملك عيب مفيش حد صاحب البيت اهنه الكلمة الجولة والاخيرة لولدى صاحب الدار دى كلتها سامعة ويجعل حسه في الدنيا دائماً يارب وانتى لما تعوزى حاجة اخدمى نفسك بنفسك سامعه عاد ومش عايزة كتر حديت ماسخ
***********************
عند زين في الشركة……….
زين: إسراء إسراء
إسراء السكرتيرة: نعم يا زين بيه
زين:عايز تلفون لانسة احدث حاجة هاتى ليا
إسراء: حاضر يا زين بيه
**************
عند مالك……….
مالك:ايه اخبار المناقصة مين داخل معانا لازم نقدم مناقصة جامدة ومزينية مفتوحة لازم اكسب المناقصة مش عايز حد غيرى فاهم يا أسر كفاية المنقصتين اللى فاتوا
أسر: حاضر يا مالك انت بس خليك معايا وركز الأيام دى
مالك:طب تمام فين الورق اللى عايز امضتى هاته وخلى السكرتيرة الزفت دى تجيب قهوه لحسن دماغى هتنفجر
أسر:خف سهر وشرب يا مالك كفاية لحد كده يا صاحبي
*************
عند زين……
إسراء:زين بيه اتفضل التلفون
زين: شكراً يا اسراء
إسراء: أستاذ محمود المحامى برة عايز حضرتك
زين:خليه يدخل
إسراء: أستاذ محمود اتفضل
محمود: السلام عليكم اذيك يا زين بيه عامل ايه كله بخير الحمدلله
زين: الحمد لله ها ايه الأخبار
المحامي:انا بحاول اجمع كل السيولة اللى انت محتجها الفترة اللي جاية
زين:مش عايزك تضغط على العملاء انت خبير كيف حال البلد والناس لازما تعذر
المحامي: فاهم وعارف بس لازم اضغط علشان اقدر اكمل السيولة اللى احنا محتجنها للفترة دى والا هيبقى فيه تقصير
زين: اللى يديك خد واللى ميدكش متضغطش فاهم يا استاذ محمود
المحامي: حاضر يا زين بيه استأذن انا على فكرة كنا محتجينك اول الشهر في الشركة الام في القاهره في ورق يامه محتاج امضتك
زين:طب ابعته مع جاسر اكيد نفسه يجى البلد اكيد اهله وحشوه انا متجل عليه الفترة دى وبجاله كام شهر معودش اهله
المحامي: حاضر وانت مش هتيجى ليه
زين:مش فاضي
****************
في المستشفى عند شهد……
دكتور سعد: شهد بجد انتى شاطرة جداً ليكى مستقبل جميل
شهد بكسوف: شكراً يا دكتور انا افتخر اني تلميذتك وبتعلم على ايدك
سعد:انا اللى افتخر انى عندى تلميذة ذيك ربنا يوفقك
**************
في القصر عند الحاجة……..
الحاجة بدر:البت شهد غابت جوى يام رزج والله بجيت اقلق عليها كيف بت من بناتى بجد هى بنت حلال ربنا يسعدها يارب
أم رزج:اه يا حاجة دى طيبة جوى مش كان اخدها سى زين بدل العجربة ملك
الحاجة بدر:عنديكى حق بس نجول ايه كله جسمة ونصيب
شهد: السلام عليكم
الحاجة: وعليكم السلام يا بتى
شهد:عاملة ايه يا حجة
الحاجة:بخير يا بتى وانتى كيفك
شهد:بخير يا ماما الحاجة
الحاجة:طب يا بتى اطلعى غيرى عجبال ما يجى زين ونتعشى سوى
شهد: حاضر يا ماما الحاجة
شهد وهى طالعة على السلم
ملك:اهلا ياه لساكى جاعدة ممشتيش انتى ايه مفيش دم انى صاحبت البيت وبجولك مش عيزاكى فيه خلى عندك شوية احمر وحسى على دمك
جه زين من وراها:صاحبت بيت مين انتى اهنه زيك زى ام رزج بل بالعكس ام رزج ليها اكتر منيكى انتى كيفك كيف الكرسى ملوش اى لازمة شاغل مكان على الفاضى وانا حذرتك جبل اكده ملكيش صالح بالدكتورة سمعه ولا
ملك بغيظ: حاضر يا زين
★★★★★★★★★★★★(جديدة عليكم دى لقتها حلوة قولت اجربها قولولى انهى احلى دى ولا الصغيرة ????????معلش على التفاهة????????)
تدخل شهد اوضتها وترتمى على السرير وتعيط بحرقة مش عارفه تعمل ايه ولا تتصرف ازاى الباب بيحبك
شهد تمسح دموعها:ادخلى يا خالة ام رزق
يدخل زين بهيبته وطلته تتعدل شهد من على السرير وتقف على الأرض
زين:انا اسف انى خبط عليكى انا كنت جايب دى ليكى
شهد اخدت الكيس منه
شهد:ايه ده تلفون بالخط
زين: علشان انا خبران تلفونك ضاع في الحادثة
شهد:اه شكراً بس انا مش هقدر اقبله كفاية كفاية كرمك معايا لحد كده
زين:وه عيب يا دكتورة تكسفى يدى
شهد:بس
زين:مبسش يا ستى تسمحيلى اتصل اطمن عليكى
شهد: يا خبر انت بتستاذن انت تتصل في أى وقت انا مش عارفه ارد جميلك ازاى
زين:ولا جمايل ولا حاجه انتى منتش عارفه غلاوتك عندنا
شهد: عارفه وربنا اعلم ويقدرنى ارد حاجة ولو بسيطة من جمالك
زين:طب يلا علشان الحاجة في انتظارنا
★★★★★★★★★★★????????
عند ملك………
بتكلم امها في التلفون
ملك:يا ماما بجد انا مش قادره استحمل ده فظيع ده حتى البت اللي جيبها مش عارفه منين عليا يا ماما انا خلاص همشى واللى يحصل يحصل
امها: لحد ميته هتفضلى كده بجولك ابوكى حالف عليا يمين طلاج يوم ما تعودى يوم طلاجى انتى عايزاه الناس تشمت فينا
ملك: خلاص انا زهقت انتى مش شايفة بيعملونى كيف الخدامة لحد ميتة ها
امها:انتى السبب في كل حاجة ربنا ينتجم منك ربنا ينتجم منك
*************************
عند زين……….
زين:عمى عامل ايه
عمه:بخير يا ولدى كيفك فيك الخير تسأل عليا بعد كل اللى بنتى عملته فيك وشى منك في الارض يا ولدى
زين:متجولش اكده يا عمى انت كيف ابوى ربنا عالم
عمه:عارف يا ولدى عارف
زين: اعذرني يا عمى على انى طلجتها غصب عني يعنى اللى بتك عملته ميتغفرش
عمه:عندك حق يا ولدى بس ياما نفسى اعرف غلطت مع مين بنت الك** (انا حاولت اوضح الشتيمة لكن مش هقدر اكتبها علشان الرقابة⁦
اول مرة احط كوميكسات ايه رأيكم ????????)
عمه: وانا اجيبه واشرب من دمه واخليه عبرة
زين:متشلش هم يا عمى بكرة كل حاجة تبان وانا هعرف كل حاجة اطمن يا عمى ومتشلش هم ربنا موجود
عمه بتنهيدة:يارب
يتبع ????…………
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد