Uncategorized

رواية مهمت حور الفصل الأول 1 بقلم لارا أسامة

 رواية مهمت حور الفصل الأول 1 بقلم لارا أسامة

رواية مهمت حور الفصل الأول 1 بقلم لارا أسامة

رواية مهمت حور الفصل الأول 1 بقلم لارا أسامة

…الجرسونه:اتفضلي حضرتك العصير
حور:شكراََ
الجرسونه:عفواََ ومشيت
ترن ترن
حور بأستغراب:غريبه صاحيه بدري ليه
حلا:انتي فين يا ست هانم
حور:هكون فين يعني اكيد في النادي
حلا:طيب اوعي تتأخري
حور:حاضر يا حبيبتي سلام
حلا:سلام وأغلقت الخط 
استوووب نتعرف بقاا علي الأبطال (حور 23 سنه ولاطويله ولا قصيره وسط عينها بني شعارها طويل لونه بني رفيعه ،، حلا أخت حور الصغيره والوحيده 21 سنه ولا طويله ولا قصيره شعرهاا أشقر عينهاا رمادي ولا رفيعه ولا طخينه وسط) نرجع تااني للواقع 
في غرفة حلا
حلا تقول لنفسهاا:لما اقوم بقاا ثم خرجت من غرفتهاا 
حلا بحب:صباح الخير 
مراد (ابوها):صباح النور يا حبيبتي 
حلا:أمال ماما فين؟؟!!.. 
مراد: في المطبخ 
حلا بخباثه:مم ماشي 
أتجهت حلا الي المطبخ علي أطراف صوابعهاا ثم ضحكت بخبث وقالت بصوت عالي:ماااااااماااااا
مروه بخضه:في ايهه
حلا بضحك هسترياا:ههههههه مش قادره هههههه هموووت من كتر الضحك ههههههه مش قادره 
مروه:بتضحكي علي ايه يا بنت المجنونه 
حلا بمرح:علي فكره انتي كده بتشتمي نفسك يا مروتي 
مروه:بقاا كده مااشي 
حلا بضحك:اهه
مروه بخبث:خلاص مش هتكلي من البيتزا 
حلا بصدمه:ايهه ده انتي عملتي بيتزا؟؟!..
مروه:اه عملت بيتزا ومش هتكلي منهاا
حلا:ليه كده يا مروتي ده انا بحبك وربناا
مروه:لا والله دلوقتي بتحبيني علشان البيتزا مش من ثواني كنت مجنونه
حلا مصطنعه الغباء:ايهه ده مين اللي قال الكلام ده علي مامتي حبيتي ده أكيد هو المجنون (البت دي اكيد مصلحجيه????????)
مروه:مممم ماشي يا ختي
في مكان ثاني في ڨيلا جميله وكبيره تشبه القصر داخل الڨيلا شاب نازل علي السلم
فهد بجديه:اللي انا قولتلو يتنفذ مفهوم
مجهول:مفهوم يا فهد بيه
أغلق فهد الخط دون سماع اي كلمه آخره  من الأخر
استوووب نتعرف بقى علي البطل(فهد 30 سنه طويل عريض شعره اسود عيونه ازرق عنده عضلات)
فهد داده فاطمه يا داده فاطمه
داده فاطمه:نعم يا فهد بيه
فهد بجديه:اناا خارج اجيب إياد من المطار
داده فاطمه:تمام يا فهد بيه
وخرج فهد لإحضار إياد
في بيت حور
حور:الله يا ماما البيتزا جميله تسلم ايدك بجد
مروه بحب:بالهنا والشفا
حلا بمرح:بجد اول مره اعرف انك بتعرفي تعملي بيتزا احلي مني
مراد:بس يا بت دي المره الوحيده  اللي انتي عملتيها كانت مفحمه فكره ولا افكرك
الكل ضحك
مراد:اه مش قادر اكل حاجه
مروه:ليه يا حج انت مكلتش خد دي كمان
مراد:لا والله كلت كلي انتي
مروه:لا كل انت
حلا:نحن هناا
حور:الحب ولع في الدره ولا ايه وضحكت هي وحلا
مروه:بس يا بت منك ليهاا
مراد:يلا هقوم اناا بقاا عشان الحق الشغل
حور:ونا كمان يلا سلام
حلا ومروه: سلام
مراد:سلام
حلا ومروه: سلام
وذهبو كل من حور و مراد علي الشغل
مروه:والهانم مش هتروح الكليه بتاعتهاا ولا ايه
حلا بلامبلاه:هقوم هقوم بس هاتي حته البيتزا دي
مروه:دي
حلا:اه
مروه:قومي يا بت
حلا:حاضر الواحد ميعرفش ياكل في البيت ده
بعد قليل من الوقت
حلا:سلام يا ماما
مروه:مع السلامة يآرب يحميكي يا بنتي من كل سوء
حلا بمرح:سوء علي مهلك سوء بكره الدنياا تروق
مروه:امشي يا بت
حلا بضحك:حاضر سلام
مروه:غوري
حلا بزعل مصطنع:اغور
مروه:اه
حلا:انا زعلانه ومش هرجع البيت ده تاني (بتكدب ????????)
مروه:امشي من وشي يلاا
حلا:حاضر وجريت
في المطار
وصل فهد ومنتظر إياد التي لم يتقابلو لمده سنتين
وبعد مرور الوقت كتيرر يظهر شاب خارج من المطار طويل عنده عضلات زي فهد بشرته بيضه شعره مش طويل عنيه رمادي ولابس بنطلون اسود وقميص أبيض وكوتشي أبيض.
فهد:إيااد!!!
إيااد رايح بحضنه راح فهد ضربو بوكس جامد
إياد بصدمه ووجع:اههه ايه اللي انت عملتوا ده
فهد عشان بقالك سنتين منزلتش مصر
إياد:انت عارف أصول الشغل عندناا
فهد:ماشي يا خويا يلا اركب
وفعلاََ ركب فهد وإياد العربيه ومشيو
في المدرية في مكتب اللوا عامر
حور بصدمه:يعني ايي الكلام ده
اللوا عامر:زي ما سمعتي
حور:ايوه بس
اللوا عامر مفيش بس ده امر يا حضره المقدم (معلش نسيت اقول ان حور شرطية بس دي مش اول صدمه في صدمه تانيه)
حور:حاضر يا فندم اي أوامر تانيه
اللوا عامر:لا اتفضلي علي مكتبك
حور:تمام يا فندم وخرجت ذاهبه إلى مكتبهاا وهي متعصبه جداََ بسبب الكلام اللي سمعتو من اللوا عامر
وهي ماشيه خبطت في شاب
حور بغضب:اهههه انت أعمى
خالد بعصبيه:انااا برضو
 *في الجامعه*
ياسمين بنفاذ صبر:اوووف بقيي هي لسه ماجتش
مريم:لا يا ختي لسه
ياسمين بتهنيده:طيب لما تيجي والله هوريها(اوباا شكل البت حلاا هتموت أنهارده لما أروح ألحقهاا????????‍♀️????‍♀️)
 *بعد قليل من الوقت*
حلا:الله يسلمك
ياسمين بسخرية:الله يسلمك أتأخرتي ليه
حلا:كنت باكل بيتزا (طفسه أويي البت دي????) 
مريم:يخربيتك هو أنتي كل شويه تكلي
حلا بغباء:ايه المشكلة (البت دي غبيه أويي????) 
ياسمين:ايه المشكلة أمال مين اللي كان عايز يخس أمي 
حلا بمرح:لا طنط أموره مش لازم تخس 
 *ضحك الجميع 
مريم:يلاا بسرعه يا ختي منك ليهاا عشان نلحق المحاضرة 
ياسمين بمرح:نفسي اعرف انتي صحبتناا أزاي 
حلا:اه والله 
مريم بغباء:ليه يعني(واضح إن الغباء ده وراثه????) 
حلا:عشان محدش فيناا ثم أكملت ياسمين 
ياسمين:بيحب المذاكرة(هماا عيال فاشلة يا بنتي اوعي تسمعي كلامهم خليكي شاطره????) 
مريم بسخريه:هههههه طب يلاا ختي منك ليهاا 
 *في بيت فهد* 
إياد بقلق:هتعمل ايه يا فهد!!
يتبع…….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك رد