Uncategorized

رواية هل قدري الفصل الاول 1 بقلم سلمى عاطف

 رواية هل قدري الفصل الاول 1 بقلم سلمى عاطف
رواية هل قدري الفصل الاول 1 بقلم سلمى عاطف

رواية هل قدري الفصل الاول 1 بقلم سلمى عاطف

الام: قومي يااابت اهو انا مش بستفاد منك غير اكل ونوم ومرقعه وخلاص وجنونك ف الحمار ال فوقك ده قومي يازفته 
اوركيد: اي ياماما بتشتميه ليه الاه 
الام:ده ال انتي فالحه فيه قومي يااخرة صبري  قومي ياابت سهي رنت عليا وقالتلي انها جيالك واخيرا لقت ليكي شغل
اوركيد بفرحه: بجد طب هتيجي امته 
الام: لسه مكلماني من خمس دقايق وقالتلي ف الطريق زمانها جايه قومي يلا 
اوركيد: حاضر 
بعد وقت 
الام:يااوركيد 
اوركيد: نعم ياماما 
الام: تعالي سهي جات بره اهي 
اوركيد: حاضر ياماما جيت اهوو 
اوركيد: قلب عمووو عامله اي معقوله الشغل خدك مني ياجزمه 
سهي:مقدرش بس انتي هتلحقيني اهوه  وهتعجبك ان شاء الله 
اوركيد:اشجيني ياختي 
سهي: بصي ونا بقلب في الجورنال الصبح لقيته طالبين مديرة اعمال خاصه لحد مشهور بس مش هقولك عشان تبقي مفاجاه وتيجي تشكريني
اوركيد : ايوه بس انا مش بفهم في الشغل ده 
سهي: يابنتي انتي مش هتعملي حاجه هتظبطيله مواعيده هتبقي معاه في كل حته بيروحها يعني هتبقي عارفه كل كبيره وصغيره عنه وانا بصراحه شايفه انها فرصه متتعوضش وكمان مرتبها كويس 
اوركيد : ايوه بس مين ال هشتغل معاه ومشهور من اي نوع يعني رجل اعمال يعني ولا اي 
سهي : مفاجأه قولتلك روحي انتي وشوفي  اسمعي يااوركيد لو موافقتيش يالشغل ده ف انتي هتخسري كتير معاش بباكي معتش بيكفي ومصاريفك انتي ومامتك كترت بصي لمصلحة مامتك وقد اي تعبت 
اوركيد : فهماكي بس انتي قولتي مشهور يعني عايز مديرة اعمال تليق بيه مش واحده معروفه بإسم تختوخه 
سهي: يابنتي تفائلي وبعدين انتي جميله كفايه قلبك خليكي واثقه في نفسك يااوركيد انتي حنيله جدا كفايه وشك ال شبه الاطفال ده وشعرك القمر الي انتي مغطياه بالحجاب انتي جميله قلبا وقالبا ياقلبي الناس طول عمرها بتتكلم المهم انتي اي فاهمه 
اوركيد:  فاهمه ياقلبي تسلميلي يارب وقفتك جمبي دي بالدنيا 
سهى : طول عمري هفضل جمبك يابت ده انتي صديقة الطفوله يلا قومي عشان افهمك هتعملي اي 
اوركيد: تمام  
في مكان اخر مليئ بالكاميرات  
المخرج: يلا يااساتذه ٣ ٢ ١ اكشن 
الممثله: يعني اي يعني انت طول الفتره دي بتضحك عليه 
الممثل : ياحبيبتي افهمي لا والله انا مكذبتش عليكي 
الممثله: انت حيوان بكرهك بكرهك 
الممثل: سما افهميني انا عملت كده عشان بحبك من خوفي عليكي 
سما: كداب خوفك عليه يخليك تتجوز واحده بحجة ان والدها وصاك عليها انت كداب خود دبلتك اهي معتش عايزه اشوف وشك 
الممثل : سما سما ااااااه سمااااااا متسبنييييش
المخرج : استوووووب برافو يااساتذه ممتاز ياسيف ادائك كان خرافه وطالع من القلب 
سيف بثقه وبعض العجرفه: تليمذك  وبعدين اقل حاجه عندي يلا سي يو  لازم اروح دلوقتي قبل مااي حد من المعجبين يجو ونا مفييش دماغ سلام 
ذهب سيف ناحية سيارته كاد ان يركب لكن سمع صوت انثوي يناديه وكانت هذه لينا 
لينا بدلع: ادائك كان جامد النهارده اووي ياسيف 
سيف بلا مبالاه:عارف 
لينا: مالك بتكلمني بطرف مناخيرك كده ليه 
سيف: اقوم ارقص ليكي يعني اعملك اي لينا احنا زملاء عمل وبس مفيش داعي للشويتين دول عن اذنك 
لينا:ماشي اما وريتك مين لينا وخليتك تجيلي راكع ياابن اصلان 
في منزل اصلان 
سيف: ياكووكي 
الام: ولد عيب اسمي ماما 
سيف: لا كوكي وبس امال فين الزقرده الصغيره 
الام:كالعاده نايمه 
الام : المهم عملت اي في التصوير 
سيف:كويس كان حلو النهارده 
الام: طب روح ياحبيبي ارتاح شويه وبعدين تعالي عشان عايزاك في موضوع مديرة الأعمال 
سيف: ياماما مش قولتلك مش عايز انل مش بحب كده وبعدين مش هأمن حد علي عملي غيرك 
الام: ياحبيبي هو نا قولت هسيبه انا بس هجيب واحده تساعدك مش اكتر 
سيف: ياماما 
الام: سيف خلاص انتهى 
سيف : ال تشوفيه بش تقابليهم بقه انا معنديش استعداد اقابل حد 
الام: ماشي اطلع قوم البت ال ملهاش لازمه دي  وبعدين ارتاح ونبقي نشوف الحكايه دي 
سيف : حاضر 
صعد سيف الي غرفة اخته الصغيره 
سيف : رهف ياقلبي 
رهف : سبوني شويه هخطف حلم واصحى 
سيف:قومي يابت بلاش دلع يلا 
رهف: هووف حاضر حبيبي عملت اي النهارده 
سيف:اخوكي جامد يابت الاه 
رهف: طبعا ها قولي لسه البت لينا دالقه نفسها عليك 
سيف بضيق: اعوذ بالله شبه اللبانه 
رهف: الله يسهله 
سيف: نييينييني وبعدين انا مرتبط اصلا 
رهف بضيق: رنيم مش عارفه عجباك علي اي يااابني دي كل تفكيرها الشهره والفلوس وبس 
سيف: بحبها ياستي يلا قومي عشان ماما سيكا وهتيجي تتبري منك 
رهف : طيب يااخويا  
نزلت رهف للاسفل والقت السلام علي والدتها 
الام:اخيرااا 
رهف: خلاص ياكووكي بقه 
الام: يلا ياختي اقعدي عشان عايزاكي في موضوع 
رهف: اشجيني ياكبير 
الام :عايزه اجوز اخوكي 
رهف شرقت وقعدت تكح 
رهف: بتهزري
الام: وانا ههزر ليه يابنت بطني في موضوع زي ده 
رهف :انتي ناسيه ان سيف مرتبط ب رنيم 
الام: متهمنيش مش هحطها لي دماغي اصلا فتره مؤقته لحد مالاقي ال تستاهل تبقي مراته 
رهف: وياتري مين 
الام: قريب هنعرف بإذن الله قومي يلا  عايزيم نجهز نفسنا هنعمل انتر فيو لل هيشتغلوا مع اخوكي 
رهف:مش مستريحالك ياكوكي اشمعنا يعني عايزه تشغلي بنت ليه فجأه اوعا يكون ال ف دماغي صح 
الام:هو يابنت بطني بس بقه 
رهف : بتهزري ياماما ده لو سيف عرف هيطربق الدنيا 
الام: لا مش هيعرف بس المهم تساعديني
رهف: وانتي ازاي هتختاري من البنات ال هتيجي اكيد كل واحده جايه عارفه هتشتغل مع مين وكل  واحده عايزه توقعه وعنيها ع الفلوس والشهره وبس 
الام: يابنتي ربنا يقدم ال فيه الخير بلاش نقدر البلا قيل وقوعه 
رهف: ربنا يسهل يلا هروح الجامعه 
الام: سلام ياحبيبتي 
في منزل اوركيد 
سهي:ها فهمتي 
اوركيد : تمام ربنا يستر بس قوليلي يابنتي هشتغل مع مين  هروح علي العمياني كده 
سهى : قولتلك لا مفاجاه وكمان هيتيجي تشكريني يلا وابقي نامي كويس بالليل بقه عشان هتروحي بدري يلا سلام  
اوركيد: سلام 
ومر اليوم سريعا وجاء يوم تغير حياة الاوركيد 
الام : قومي يااوركيد هتتاخري يلا 
اوركيد: حاضر ياماما  قومت اهو 
الام:ربنا معاكي يابنتي وتتقلبي 
اوركيد :بإذن الله  
قامت اوركيد ونظرت الي صورة فتي احلامها  وقالت: صباح الخير علي اجمل ضحكه في حياتي امته هشوفك بقه  هييح احلام اما اروح اصل اتأخر 
ظلت اوركيد تنتقي ثياب فضفاضه حتي لا تظهر جسدها السمين وارتدت دريس من اللون الأزرق علي حجاب من اللون الابيض وكانت رقيقه جدا 
اوركيد :يارب خليك معايا توكلت علي الله 
خرجت اوركيد وفطرت مع امها وذهبت بعد دعوات امها لها  بعد قليل اوصلها السائق لغيلا اقل مايقال عنها  انها فيلا لملك نظرت لها قليلا ودخلت     لقدرها 
جلست اوركيد بجانب الفتيات منهم من تنطر لها بسخريه ومنهم من يتجاهلها ومنهم من يهمس ويضحك عليها نظرت لنفسها وقالت بسخريه : لو مفكره انك هتتقلبلي تبقي يتحلمي يااوركيد تيجي اي  جمب دول  يارب لا يااوركيد خليكي واثقه ف ربنا وف نفسك انتي قويه 
ظلت قليلا حتي جاء دورها ودخلت لمقابلة العمل 
كاميليا : اسمك اي يابنتي 
اوركيد : اوركيد هاشم عمران 
كاميليا:كام سنه 
اوركيد :٢٣ 
كاميليا:اشتغلتي قبل كده في عمل زي ده يااوركيد 
اوركيد: لا 
كاميليا: متخرجه من كليه اي يااوركيد 
اوركيد :فنون جميله يافندم 
كاميليا:طيب اي خلاكي عايزه تشتغلي شغلانه ملهاش علاقه بمجالك 
اوركيد: بصراحه في امس الحاجه للعمل ده عشان ابويا توفي وانا وامي المصاريف زادت علينا دورت علي شغل كتير بس للاسف كنت بترفض لحد ماواحده صحبتي جبتلي الشغل ده وربنا يسهل 
كاميليا: تمام يااوركيد اعتبري نفسك اتوظفتي من النهارده 
اوركيد بفرحه: بجد انا مش عارفه اقول لحضرتك اي شكرا جداا 
كاميليا:متقوليش حاجه دلوقتي هقولك علي البروجرام بتاع سيف عشان تمشي عليه كويس عشان سيف بيحب النظام 
اوركيد : طبعا يافندم 
كاميليا :مبروك عليكي الشغل تقدري تبداي من دلوقتي 
اوركيد:تمام
كاميليا:ده معاد صحيان سيف هتروحي دلوقتي تقوليله  علي مواعيد شغله والناس ال هيعقدوا معاه اي شغل 
اوركيد : تمام يافندم عن اذنك 
كاميليا: رهف هتوصلك اوضة سيف 
رهف : ها اه اه طبعا يلا يااوركيد ثواني بس وجايه وراكي استنيني بره 
اوركيد : تمام 
رهف:بتهزري صح 
الام :اي الهزار في كده انا شايفه انها احق واحده تتجوز سيف 
رهف: انتي مش عارفه سيف ياماما ده دبش 
الام: وهي البنت فيها اي يارهف عشان يبقي دبش معاها 
رهف: يعني انتي مش شايفه جسمها عامل ازاي بقي لما واحده تشتغل مع سيف اصلان تبقي دي 
الام بعصبيه : رهف انا ربيتك علي  كده انك تحكمي علي الناس مش شكلهم اعتبري نفسك كنتي هي ترضي حد يقول عليكي كده ويحكم عليكي لمجرد بس انك جسمك مش عاجبهم 
رهف بأسف: انا اسفه ياماما مقصدتش 
الام بحزم: مفيش مناقشه في الكلام ده هي انسانه زينا زيها مش من حق اي حد ينتقضها لمجرد ان جسمها مليان شويه كلام الناس عمره ماكان تقييم لحد وعمر ماالناس رضت عن حاجه دايما يطلعوا حاجه وحشه في الشخص ال قدامه لمجرد ان الانسان ماشي في حاله ومش عاطي اهميه ليهم يقوموا يقولوا اي بص شوف قليلة الادب ازاي مفكره نفسها في عالم  تاني وكلام يودي كلام ومهما حاولتي تكوني مثاليه مش هيعجبهم حاجه فهمتي يارهف اتمني الكلام ال قولتيه ده ميتكررش تاني احنا مش هنتحاسب علي تخننا او مثاليتنا او رفعنا يارهف احنا هنتحاسب علي  قلوبنا ولسانا وحسن معاملتنا مع الناس ماشي 
رهف:انا اسغه ياماما انا فعلا غلط فهمت كل ده 
الام: ربنا يهديكي ياحبيبتي يلا روحيلها 
رهف :حاضر ياكوكو
رهف خرجت وراحت ل اوركيد
رهف: يلا ياقمر تعالي اوديكي ل هولاكو 
اوركيد بخوف : هولاكو 
رهف بضحك : بهزر بهزر يلا انتي خوفتي ليه تعالي 
صعدوا هم الاثنين الي اعلي وطرقت رهف الباب 
سيف من الداخل :خشي يارهف من امته الادب ده يابت 
رهف: ماهو انا مش لوحدي ياسيفو افتح 
سيف فتح الباب وبص بإستغراب وبص لاخته بمعني مين دي 
اوركيد بصدمه : وفجأه اغمي عليها….. 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا

اترك رد