Uncategorized

رواية هل قدري الفصل الحادي عشر 11 بقلم سلمى عاطف

 رواية هل قدري الفصل الحادي عشر 11 بقلم سلمى عاطف
رواية هل قدري الفصل الحادي عشر 11 بقلم سلمى عاطف

رواية هل قدري الفصل الحادي عشر 11 بقلم سلمى عاطف

الشخص بخبث: ليك وحشه يافوكس
سيف : هتمشي من هنا علي رجلك ولااوديك من غيرها
الشخص:لسه زي ماانت الغرور فيك متعملمتش من ال عملته فيك الا قولي يافوكس اخبار شغلك كممثل عاجبك مين كان يصدق ان الثعلب   تبقي نهايته في المخابرات تؤتؤ 
سيف : عارف ياعلي لو ممشتش من هنا هطلع عليك القديم والجديد
علي: تؤ تؤ الشهره غيرتك اوي يافوكس ونظر له بتشفي وقال : خساره اتحولت من ظابط محترم لممثل طول الوقت قاعد مع الستات وياعالم بيعمل اي تاني
سيف بغضب وامسكه من ياقة قميصه: قسما بالله لو ممشتش من هنا لهتكون الفاتحه بتتقرأ عليك فاااهم
علي : تؤ تؤ عيب يافوكس ده احنا لسه هنتقابل كتير وبعدين انت متعصب ليه هو نا ال خنت بلدي ووديت معلوماتنا للمافيا
سيف :انا باردوه ياابن ال… كله هيظهر ياكلب انا ال امنتك وخليتك دراعي اليمين وخونتني وبينتلهم اني اخدت معلومات العمليه وسربتها وخلتني خاين كل ده عشان غيرتك المريضه
علي بحقد : ايوه انا عملت كده ومش ندمان ومبسوط فيك وانت كاره شغلك ال انت ممكن تفديه بروحك ليه ليه انت دايما في المقدمه وانا لا ليه دايما بتاخد ترقيات وتروح مهمات صعبه وانا مهما اجتهد  مباخدش حاجه كلهم كانو بيعاملوني حلو عشان  انا الوحيد  بشتغل مع الفوكس وبس  مش قادر اوصف ليك انا فرحان قد اي وانا شايفك كده هنتقابل تاني يافوكس الحساب منتهاش سلام
بعدما ذهب هذا المدعو علي كسر سيف كل شيئ حوله بغضب وجلس يتذكر كم كان يعشق عمله وكان مجتهد اشتاق للمهمات اشتاق ان يحارب من أجل ارواح بريئه ولكن لا يستطيع ان يفقد كرامته بعد ان نسوا كل نجاحاته وحبه لوطنه ونعتوه بالخائن بعدما كان يلقب بالفوكس 
قطع غضبه وذكرياته المؤلمه رنين هاتفه وكان صديقه الياس 
سيف: الو ياالياس  مجتش امبارح ليه 
الياس: مال صوتك ياسيف 
سيف: مفيش ياالياس متشغلش بالك تعب بس المهم مجتش ليه 
الياس: جيت من السفر مهدود نمت محستش بنفسي غير الصبح هعدي عليك بالليل عما اجي من الشغل 
سيف:تمام مستنيك سلام 
جلس بحزن دفين الي ان فكر في اللجوء ل رنيم لتخفف عنه  قام بمهاتفاتها 
رنيم: ايوه ياسيف 
سيف: رنيم انا محتاج اتلكم معاكي اووي 
رنيم : معلس ياحبيبي مش هقدر النهارده ورايا شغل كتير وبصور لماركه عالميه خليها مره تانيه 
سيف : بقولك محتاجك يارنيم معقوله شغلك اهم مني
رنيم : سيف انا قولتلك اني شغلي نمره واحد عندي 
سيف: معقوله مش قاذره تفضي نفسك ليه لو خمس دقايق حتي 
رنيم :معلش ياحبيبي بينادوني يلا سلام هبقي اكلمك بعدين 
سيف: ر…. 
نظر للهاتف وجدها قفلت الخط قام بألقاء الهاتف بعصبيه واستأذن من موقع التصوير ولم يكمل اليوم  ركب سيارته بغضب وكان السياره سريعه جدا  شريط حياته يسير امامه لما لما الجمبع لا يقفون بجانبه لما يتركونه في منتصف الطريق  هل هو سيئ لهذه الدرجه  ابتسم بسخريه وقال لنفسه حتي ابوك لم تسلم منه وكان يكرهك كأنكعدوه ولست ابنه  ماذا تنتظر من الناس 
مرت ذكرى مؤلمه مع ابيه جعلت دموعه تأخذ مجراها علي وجنتيه
فلاش باك 
سيف بطفوليه :بابا انا جبت درجات نهائيه والمس قالتلي انت هتبقي حاجه كبيره في المستقبل
الاب بسخريه : هتبقي وزير ياخيي يلا من هنا يلا مش عايزه اشوف وشك  
سيف ببكاء: يعني انت مش فرحان يابابا
الاب:لا  انت متهمنيش فاهم انت ولا حاجه انا مبعتبركش موجود وهديتي بمناسبة نجاحك اهي وقام برفع حزامه عليه 
سيف ببكاء:لالا خلاص يابابا بالله عليك معتش هنجح معتش هنجح مش هروح المدرسه 
لم يسمع توسل الطفل له وظل يضرب به بلا رحمه  وسط صرخاته المتوسله 
بااك 
كان يفكر هل المال اهم من ابنه لهذه الدرجه  مسح دموعه بقوه وعاد لجموده مره اخري  احس بانه يختنق  فتذكر المكان  الذي كان مع اوركيد فيه  وقرر الذهاب الي البحر عل تصراعات الموج تشفي صراعات قلبه المتألم 
ذهب وجلس ونظر الي البحر بشرود وحزن دفين الي ان قطع شروده هاتفه وكانت اوركيد 
سيف بهدوء: الو 
اوركيد : اسفه اني اتصلت عليك دلوقتي عارفه انك مشغول بس بس ك ك 
سيف : بتكاكي ليه 
اوركيد بغضب: تصدق اني غلطانه انا هقفل 
سيف :استني استني كنتي عايزه اي انا اسف مش هتكلم 
اوركيد :م مفيش بس يعني كنت عايزه عايزه.. اقولك اي اي اخبار التصوير النهارده 
سيف: انتي متصله عشان كده 
اوركيد بتعلثم: ا.. اه 
سيف : بيسلم عليكي 
اوركيد :انت مستفز علي فكره انا غلطانه اني عايزه اطمن عليك 
سيف بخبث: يعني مش عشان التصوير 
ضربت رأسها بسبب لسانها اللعين وقالت:لا لا بص انا هقفل سلام 
اغلقت في وجهه ونظر للهاتف وضحك علي برائتها وتلقائيتها عيونها تفضحها وتلقائيتها لكن يعلم انه انبهار فقط بمكانة عمله ليس اكثر  وهذا الذي يراه من وجهة نظره ( ويفيذ ب ايه البوح طول ماالبعيد  لوح) 
جلس لساعات كثيره حتى   غابت الشمس وعم الظلام الارجاء ذهب بعدما احس براحه كبيره 
في فيلا اصلان 
سيف :مساء الخير 
رهف: مسا مسا اقمر 
سيف: يابنتي بطلي سرسج ال جواكي ده 
رهف : يااسطا خليك كول 
سيف : اسطا اه لو حد سمعك امال فين ماما 
رهف : طلعت فوق  تنام 
سيف : غريبه نامت بدري النهارده واكمل بقلق هي تعبانه
رهف: لا هي بس منامتش امبارح كويس ف عوضت النهارده 
سيف:ليه
رهف بضحك :ابدا بتخطط تجوزك 
سيف :ظريفه 
رهف: مش مصدقني  ياابني ده قررت اسامي ولادك 
سيف بحزم : طيب عشان نبقي علي بياض انا سمعتكوا يوم ماكنتوا بتعمله المقابله وال ف دماغكوا انسوه اوركيد اختي وبتشتغل عندي وبس وانا بحب رنيم ف ارجوكوا بلاش ده عشان انا مش بحب اجرح حد 
رهف : احنا بس بندي امثله مش اكتر وبعدين مالها اوركيد ده قمر ولا انت بتبص للمظاهر ياحضرة الظابط وبتعاملها كده عشان متجرحهاش وانت من جواك حاجه تانيه 
سيف:مس حكاية كده اوركيد جميله فعلا وقولت ميت مره مش بالشكل حتي لو بالشكل ف هي جميله انا بحب رنيم يارهف واتمني الموضوع ده ميوسعش اكتر من كده تمام ومش حابب أفكارك الحهناميه عشان مقفوشه وهقول تاني عشان متجرحش حد 
رهف: براحتك الايام جايه اما نشووف هييح 
سيف : متعصبنيش يارهف انا مبهزرش 
رهف: خلاص خلاص متطلعش زرابينك عليه انت حر ياعم وانا مالي هي حياتك ولا حياتي 
قطع شجارهم رنين الباب
الياس بإبتسامه: وحشتووني وحشتووني وحشتووني 
رهف مكمله بضحك : اهلا اهلا اهلا بأعز الحبايب اهلااا ازيك ياواد ياليسو 
سيف: يلا يابت من هنا انت داخل مولد ياحيوان 
الياس:  ونعم الاستقبال الصراحه اي ياراجل ده قوم خودني قلمين احسن 
رهف بضخك : طب اسبكوا انا بقه ربنا معاك 
الياس: ادعيلي يافوزيه 
رهف : ربنا معاكي ياختي 
الياس: وحشتني ياسي سيف موحشتكش
سيف: ماتحترم نفسك يلا ده كلام يقولوا ظابط محترم 
الياس: الاه ياسي سيف انت لسه واخد علي خاطرك مني 
سيف بجديه : الياس 
الياس: خلاص خلاص متتقلبش انا كنت عايزك تضحك بس مالك بقه احكيلي 
سيف: مفيش 
الياس : سييبف 
سيف بإستسلام: خلاص تعالي نقعد واحكيلك 
جلس معه وحكي له كل شيئ 
الياس بغضب:ياابن ال… سيف الواد ده لازم يتربي سيف بالله عليك ارجع الشغل احنا محتاجينك 
سيف: مقدرش مقدرش ياالياس صعب 
الياس:انت قدها ياصاحبي انت اقوي من كده متديش فرصه ليهم وارجع بقوتك تاني وخلي الكبير يخاف يلعب معاك قبل الصغير وحشتنا يافوكس 
سيف : اااه ياسيف تعبان اووي 
الياس: انت اقوي من كده ياصاحبي وتقدر اسمع ياسيف انا مبحبش ادخل في حياتك الشخصيه بس   رنيم دي متنفعكس تفتكر بطريقتها دي تقدر تكون عيله او تاخد بالها من بيتها 
صمت سيف ولم يعرف ماذا يقول 
الياس: شوفت اتمني تفكر صح وتاخد القرار الصح ياصاحبي انا همشي عشان الوقت اتأخر ونتقابل بقه ونقعد مع بعض كتيير عشان وحشتني اووي ياصاحبي
سيف : وانت كمان
الياس : يلا هستأذن انا وقبل ان يمشي نظر لسيف وقال انت قوي ياسيف متخليش حد يهزمك سلام 
جلس سيف طوال الليل  يفكر في كلام صديقه ويدعوا ربه ان يوجهه للصحيح  الي ان غفي من كثرة التفكير 
في مكان آخر 
الشخص:انتي يابت انا باعتك تقربي منه ولا تخليه هو ال يبعد عنك 
رنيم : بس شعلي مهم هسيبه عشانه مايولع
الشخص : شغلك ده انا ال جايبه ليكي ياروح امك عارفه لو مخلتهوش زي الخاتم ف صباعك قولي سلام لروحك وانا مبقولش كلام في الهوا فااهمه في خلال أسبوع تكونوا اتخطبتوا
رنيم : ايوه بس ازاي 
الشخص : مليش فيه لو في خلال أسبوع متخطبتوش هتبقي انتي ال جنتي على نفسك فاهمه
رنيم بخوف :فاهمه فاهمه 
اغلق الشخص بوجهها وقال بشر: آن الاوان اني ادمرك واخليك ولا حاجه 
وضحك بشر
ملحوظه( ده مش على قريب هنعرف مين ده) 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!