Uncategorized

رواية هل قدري الفصل الثالث عشر 13 بقلم سلمى عاطف

 رواية هل قدري الفصل الثالث عشر 13 بقلم سلمى عاطف
رواية هل قدري الفصل الثالث عشر 13 بقلم سلمى عاطف

رواية هل قدري الفصل الثالث عشر 13 بقلم سلمى عاطف

في منزل اوركيد
اوركيد بسعاده : وحشتوووني اوووي اخيرااا هنتلم تانب ياعيال
قمر : وانتي كمان يااوركيدي ده احنا هنحكي كتييير
اوركيد بضحك : ومالو ووجهت كلامها لعمران : وحشتني يااض عامل اي
عمران : وانتي اكتر  يلا نقوم بقه  نعمل اي حاجه بدل الملل ده  وبعدين اوريكي جبتلك اي
اوركيد بحماس: يلااا
وجلسوا مع بعضهم بسعاده يتذكرون ايامهم المليئه  بالمرح والسعاده
في منزل سيف
عاد بوجه متجهم لا يعرف تحديد مشاعره يسأل نفسه لماذا تضايق والسؤال الذي لم يترك ذهنه منذ مجيئه هو انها كيف تحتضن ذات الغريب بحبور حتي لو كان ابن خالتها لا يعطيها الحق بأن تحتضنه
سيف بغضب من تفكيره وحدث نفسه : وانت مالك هي موظفه وبس ياسيف وبس
رهف من ورائه: عشت وشوفت الفوكس بيكلم نفسه
استدار لها وقال: انتي بتطلعي منين
رهف: ده بيتي يعني اطلع في اي حته براحة راحتي
سيف: طب يلا هوينا يلا
رهف : عملت اي مع المسكينه اوركيد واكملت بفخر  وكأنه فعلت انجاز :بعد ماغدرت بيها  اوعي تكون قتلت البت
سيف بلا مبالاه: متهمنيش اصلا  انا اكتفيت بتحذير ليها
رهف باستنكار:مش قادوه افهمك بصراحه انت بتقلب في ثانيه علي البنت ليه
سيف:ده ال لازم يحصل عشان تعرف حدود الشغل وبس 
رهف : انا مش هتكلم انا هسيب عقلك يفكر براحته واعمل ال عايزه بس متقساش عليها يا سيف اوركيد مهما بتتدعي القوه فهيا هشه جدا  حتي لو عايز حدود فميكونش تعاملك جاف كده  والكلام بتاع الصبح كان هزار وانت عارف بس انت ال اتلككت بيه عشان تعاملها بطريقتك دي 
سيف: اتلكك ب اي
رهف:تنكر بإنك بدأت تنجذب ليها وده معصبك جدا عشان كده بتحاول بشتي الطرق توريها الوحش عشان تكرها فيك والافكار ال بتهاجمك دي ترتاح نبقي غلطان لو بتفكر كده ياسيف 
سيف بغضب جامح: انجذاب اي وزفت اي قولت ميت مره اوركيد اختي اختي وبس مفيش اي تلميحات لاي حاجه واذا كان ال عملته معها صورلها او صور ليكي اي حاجة ف تبقي غلطانه تفكير مراهق اووي  
رهف :ماشي ياسيف براحتك خلي عقلك رافض كده براحتك 
سيف بعضب: رافض ايييي رهف متستفزنيش عمري مااحس بمشاعر ناحيتها 
رهف : ليه مش انسان 
سيف: عشان بحب واحده وبس وهي رنيم هي وبس وعشان اثبت ليكي وليها انا هخطب رنيم وبكره قدام الصحافه والكل عشان اقطع اي كلام ملوس اي معني منك انا بحب رنيم وبس واوركيد مجرد موظفه اتمني تكوني فهمتي النقاش خلص سلام 
بعدما ذهب حدثت رهف نفسها وقالت : مفيش فايده فيك هتفضل لحد انته تتمرد علي نفسك انا متأكده انك معجب بيها ولازم اقربكم من بعض وهنشوف الخطوبه دي هي مفتاح البدايه ياسيف مش النهايه اخطب واعمل ال عايزه انت بس عايز تثبت لنفسك مش ليا ان كلامي غلط بس هنشوف اي ال هيحصل الايام جايه  
قالت هذه الكلمات في نفسها ودعت ان يحدث معجزه وان ينير بصيرة اخيها 
صعد علي الأعلى بغضب 
وظل يفكر في كلام اخته واقنع نفسه ان اي احد بمكانه كان سيفعل معها مثلما فعل عزم علي ان يقطع هذا الشك ويبعد عنها ويعاملها بجفاء حتي يثبت لنفسه انها لا تهمه وانها ليست الا موظفته 
تنهد بضيق  واغمض عينه بتعل من التفكير بعدما عزم امره علي انهاء اي موضوع يخصها 
في منزل اوركيد 
كانو جالسين يضحكون ويمزحون مع بعضهم  
عمران : الا قوليلي يااوركيد  من امتي وانتي بتشتغلي عند سيف اصلان 
قمر بشهقه: سيف اصلان بتهزر ومتقرليليش والله ماربيتك والله 
اوركيد : اهدوا ياجماعه الشغل جبه فجاه وانا اتفجأت اول يوم زي زيكم والله 
قمر بلوية فم: ياراجل ليه كانو بيلعبوا استغمايه 
اوركيد : بطلي رخامه هقولكم
وحكت لهم ماحصل منذ البدايه 
قمر بمشاكسه:الله يسهله
اوركيد: بس يابت 
عمران : اسمعي يااوركيد انا وقمر عارفين انتي قد اي مجنونه بيه وبتحبيه بس اوعي في يوم يااوركيد تدوسي علي كرامتك عشان خاطر قلبك تأكدي تماما ان ال عايزه ربنا هيكون  اوعي في يوم تعترفي ليه عشان لو من طرف واحد متلاقيش منه نطرة شفقه اونه متكلف في الكلام معاكي
اوركيد بحزن: هيفضل من طرف واحد ياعمران سيف قريب هيخطب انا لازم انساه قلبي بيعافر في حاجه ملهاش امل ولا هيبقي ليها وجود 
عمران : بس رب الامل والوجود والمستحيل موجود خليكي واثقه في ربنا لو كان خير ليكي ربنا هيقربه منك محدش عارف ال بيحصل يااوركيد او مكتوب ليكي اي تدابير ربنا دايما في صالحك متشغليش بالك وزي ماهو قالك لازم يكون في حدود انتي كمان اعملي حدود بينكم وكلميه بعمليه دايما وسيبي الباقي علي الله 
اوركيد : شكرا يااحلي اخ في الدنيا وذهبت اليه واحتضنته بسعاده 
ابتسم وربت علي ظهرها بحنان وقال: ده انا صديق الطفوله والمصايب يابت واخوكي في الرضاعه مفيش شكر بينا يااوركيدي 
اوركيد : ربنا يخليك ليا ياارب وميحرمنيش منك 
قمر : طب وانا ياندله
اوركيد : ولا اعرفك 
قمر : ااااه ااااه طعنه فولاذيه اجتاحت قلبي اااه 
اوركيد بضخك علي شكلها : خلاص يااوفر  
احتضوا بعضهم بسعاده حتي قطع حنان الاخوه صوت داليا وهي تقول بسخريه: ال يشوفكم كده ميشوفكوش وانتو فاضحينا في العماره بصوتكم وشكلكم من اول ماجيتوا العماره كلها عرفت فضايحكم  
عمران بضحك: ظلمانا يادودو كدهو ده احنا بنهزير مع بعضيَيشنا مش كده يابنات
ايدوه بإبتسامه  واسعه 
لوت داليا فمها بإستنكار وقالت: انت بالذات تسكت خالص العماره كلها عرفت مهاراتك في الشقط 
عمران بغرور: طبعا انا جمداني مسمع  والله يادودو مبلحقش اتكلم بلاقي البت طلباني للجواز  وعشان انتي عارفه قد اي انا حونين  مرضاش ازعل حد 
داليا وهي تمسك بحذائها وترفعه كي تضربه : تزعل حد ياجزمه ياالي بتتشقط تعالالي 
ظلت تجري ورائه وهم يضحكون عليه 
عمران: اسمعي بس يادودو اديني فرصه اشرح  البنات ال بتتحمرش بيا وانا عبيط 
داليا:عبيط ياابن تفيده الهبله تعالالي هنا
عمران :وليه الغلط باس الاااه 
ظلوا علي حالهم هذا لفتره حتي جلسوا من التعب وانفجروا ضاحكين حتي غزي النوم اعينهم فاتجهوا لغرفهم وناموا من إرهاق اليوم 
في صباح يوم جديد في فيلا اصلان 
استيقظ سيف وقام بروتينه كالعاده ونزل الي الاسفل ولكن باكرا عن كل يوم
كاميليا بتعجب : نازل بدري النهارده يعني
سيف بإبتسامه : صباح الخير ياحبيبتي 
بادلته الابتسامه وقالت: صباح النور ياحبيبي رايح الشغل بدري يعني 
سيف: مفيش بس مبسوط النهارده احلى يوم في عمري
كاميليا: فرحني معاك 
سيف : باركيلي هخطب 
كاميليا بتوجس: مين 
سيف: رنيم 
كاميليا بصدمه : انت مش شايف انك مستعجل 
سيف : ولا استعجال ولا حاجه احنا بنحب بعض ف ليه التأخير خير البر عااجله هعرض عليها النهارده هجبها موقع التصوير وافاجئها 
كاميليا: طالما ده هيسعدك ياابني   ف انا مقدرش اتلكم ربنا يسعدك وتكون اخترت صح 
سيف: صح بإذن الله ياحبيبتي يلا هرن ع اوركيد عشان تيجي بدري عشان عايزه اعمل حفله ولازم  نبدأ من الساعه 8 
كاميليا: ربنا يفرحك ياحبيبي مبروك 
سيف : الله يبارك فيكي ياحبيبتي يلا هروح ارن عليها 
قام سيف بالاتصال علي اوركيد حتي جاءه الرد ولكن لم يتوقع بهذا الشخص ان يرد عليه 
سيف: الو 
عمران :الو 
سيف: مش ده رقم اوركيد ولا انا رنيت غلط 
عمران : لا هو يارايق بس اوركيد مشغوله ف انا رديت عنها 
سيف بحده : طب انا عايزها اتاخرنا علي الشغل 
عمران : ثواني انادي عليها  اوركيييدي اوركيييدي 
اوركيد :  نعم 
عمران : سيف ع الفون عايزك عشان الشغل 
اوركيد: اه طيب هات 
اخذت منه الهاتف وردت 
اوركيد : الو 
سيف بعصبيه : ساعه عشان ترودي 
اوركيد :انا كنت… 
سيف:مش عايز اعرف بعد كده فونك يبقي معاكي مش مع حبيبك 
اوكيد: ح… 
اوركيد :مش عايز اسمع حاجه ياانسه اوركيد ياربت تكوني هنا خلال  نص ساعه 
لم يعطيها فرصه لتتحدث واغلق بوجهها 
اوركيد :ماله ده متعصب ليه
عمران بتساؤل: في اي اي ال حصل 
اوركيد : مش عارفه بيكلمني كده ليه زعق وقالي  فونك معاكي مش مع حبيبك واتعصب وقفل في وشي 
عمران بتفكير :اممم طيب يلا هوصلك لموقع التصوير 
اوركيد : بتفكر ف اي يامصيبه بيه 
عمران : كل خير بس يلا  رني عليه  وقوليله اني هوصلك مفيش داعي يستناكي وافتحي الاسبيكر
اوركيد : حاضر بس ليه الاسبيكر انت بتفكر ف اي 
عمران:يلا من غير كلام خلصي
رنت عليه حتي اتاه رده 
سيف:البرنسيس وصلت لفين 
اوركيد : استاذ سيف احم ممكن تمشي انت عمران هيوصلني متتعبش نفسك
سيف بحده: انا مش هتأخر  علي شغلي عشان روميو عايز  يوصل جوليت وشغلي يولع اسمعي اي  مكان الشغل  مش مكان محن فاهمه وياريت متتاخريش الاقيكي قدامي ف موقع التصوير ع الساعه ٨ ونص بالدقيقه يااوركيد  واغلق في وجهها قبل ان تكمل حديثها 
اوركيد بعصبيه : هو بيكلمني كده ليه 
عمران بضحك : نار ياحبيبي ناار 
اوركيد : انت بتقول اي 
عمران :نفس اعرف هتفهمي امته 
اوركيد : ماتقول ياعمران في اي 
عمران بضحك :ابدا الاستاذ غيران عليكي وبيولع 
اوركيد بإستنكار :غيران اي هو ده العادي بتاعه يزعق وبس انسان مستفز 
عمران :طيب عشان اتثيت ليكي تعالي اوصلك واوريكي الدخان ال هيطلع من مناخيره يلا
اوركيد : انت بتفكر ازاي سيف عمره ماهيفكر كده وبعدين هيبص ليا علي اي ياعمران 
عمران بعصبيه : قولتلك متقوليش كده انتي جميله كفايه قلبك الطيب ده متستقليش بنفسك يااوركيد انتي جميله جدا بس الصايغ  بتاعك حمار بيبص علي الذهب وسايب الألماس 
اوركيد : مش عايزه اعلق نفسي بأمل اكتر من كده ياعمران انا قلبي تعب
عمران : ان شاء الله  ربنا يريحك ياقلبي يلا اوصلك ونغيظ فيه شويه 
اوركيد :ازاي 
عمران : اول مانوصل هقولك يلا بسرعه اتاخرنا 
ذهبت وتجهزت ونزلت مع عمران لموقع التصوير 
بعد قليل وصلوا وترجلوا من السياره 
عمران :هو هناك اهو اسمعي اعملي نفسك مش شايفاه واعملي نفسك بتضحكي معايا يلا
اوركيد :ليه
عمران :  انت لسه هتسألي يلا اضحكي 
ضحكت بصوت عالي وضحكه مبالغ بها 
عمران :مش لدرجادي ياغبيه 
اوركيد :مش انت ال قولت اضحك 
عمران : تضحكي مش تفرجي علينا الشارع 
اوركيد :ياختاااي ده جاي علينا 
عمران: ده المطلوب
جاء سبف عليهم وجهه مختقن وقال: اتمنب مكنش قطعت الجو اللطيف 
عمران: معلش اصل مشوفتش اوركيدي بقالي كتير ووحشتني مشوفتهاش بقالي كتير 
سيف: والله لو وحشتوا بعض اوي كده يبقي بعيد عن شغلي المسخره دي مش هنا 
اوركيد بعصبيه : اي  ده حاسب علي كلامك مسخرة اي عمران ابن خالتي  ومش من حقك انك تهني او تهينه لاي سبب من الاسباب 
سيف: من حقي انعصب عشان ده مكان شغل مش مكان الحبيبه 
اوركيد :ايا يكن ده ميدلكش الحق تتكلم بالوقاحه دي 
سيف بغضب: اوركييييد 
عمران بغضب  : هي مقلتش حاحه غلط اياك تكلمها بالطريقه دي 
سيف: حوارتكوا ورمت دماغي اولعوا ياريت تخلصي محن وتخصليني سلام يا.. واكمل بسخريه اوركيده
بعدما ذهب بكت اوركيد من كلامه 
عمران : اهدي ياحبيبتي دمعتك اغلي من انها تنزل عشان اي حد 
ضمها اليه وربت علي ظهرها بحنان جاهلين من يتابعهم بأنظار تحرق الاخضر واليابس ركور قبضتيه بعصبيه وذهب مسرعا من المكان قبل ان يرتكب جريمه
بعد مواساة عمران لها هدات قليلا ودخلت لتباشر عملها معه بعمليه ومتجاهلين بعضهم 
بعد عدة ساعات انتهوا من التصوير وجهزوا المكان بالزينه 
عقدت اوركيد حاجبيها وتسائلت لما كل هذه التحضيرات لكن عقبت بأن يكون حزء من مشهد تصوير 
كانت ذاهبه لحلب شيئ من الخارج حتى قطع طريقها معتز 
معتز: انسه اوركيد انا اسف علي ال عملته 
اوركيد : لو سمحت ابعد عن طريقي 
معتز: صدقيني ندمان 
اوركيد بعصببه: بقولك ابعدد 
امسك يدها وقربها منه وقال :  الغضب عماني انا اسف 
اوركيد :انت مجنون ابعد عني سيب ايدي 
معتز: مش هسيبك الا لما تسامحيني 
اوركيد بغضب وتحاول التملص من براقين يديه: بقولك ابعد ياحيوان 
معتز : قولتلك مش…. 
لم يكمل كلامه ختي اتته لكمه قويه اوقعته ارضا : هي مش قالتلك ابعد 
معتز: انا كنت جاي اعتذر 
سيف : وهي مقبلتش اي بالعافيه هو يلا من هنا بدل مااكسر عظمك انا سايبك انت والكلبه ال بعتاك بمزاجي لكن قسمابرب العزه لو شوفتك هنا وقريب منها سنتي او بتحاول تضايقها  اللع في سماه ماهيطلع عليك نهار يلا من هنا 
ابتلع معتز ريقه برعب من كلامه وهرول سريعا من امامهم 
نظر لها وجدها تدلك معصمها بألم  واصابع يديه مطبوعه علي يديها 
سيف :خشي حطي عليها مرهم عشان تخفف الالم 
اوركيد : لا مفيش داعي 
سيف ببرود:براحتك 
وتركها وذهب 
اوركيد : بالله  عنده انفصام اي ده 
تمت التجهيزات التي تجهلها اوركيد ولا تعرف لما كل هذه الترتيبات حتي جاء السؤال علي اجوبتها حينما وجدت سيف يخرج وهو ممسك بيد رنيم  ويخرج امام الجميع بثقه 
سيف:انا عملت كل الترتيبات دي  عشان قررت قرار مصيري في حياتي 
خفق قلبها بشده لقوله ولاتريد ان تتوقع ماذا سيقول  ولكن الواقع سيفاجئنا لا مجال رغم محاولاتنا المستميته في تجاههله 
وجدته يجثي علي ركبتيه امام رنيم  وبيده خاتم ويقول بإبتسامه : تقبلي تكوني شريكة حياتي يارنيم 
ابتسمت رنبم بسعاده لنجاح خطتها دون التعب بها وقدمها لها علي طبق من ذهب 
رنيم بدون تفكير:طبعا موافقه 
وضع الخاتم بأصبعها وتحطم  قلبها انطفأ لمعان عينيها ولم بعد غير لمعان الدموع لم تقدر غلي روؤيتهم هكذا ف حرت بأقصي سرعه من المكان ولم تعبأ بأي احد قلبها محطم  عقلها يأبى التصديق كل شيئ انتهى كل شيئ ظلت تمشي بدون وعي ودموعها تابي ان تترك عينيها ذهبت وجلست في مكانها المفضل وصرخت باعلي صوتها وبكل ألم : ياااااااااااااااااارب ضمد جراح قلبي يااااارب ااااااااااااه جست علي ركبتها وصرخت بألم 
بعد ساعتين عادت لمنزلها ولم ترد علي اي احد يتحدث معها فقط ذهبت لغرفتها واغلفتها واحتضنت وسادتها علها تخفف الم قلبها واجهست في البكاء بألم 
بعد  التصفيق الحار لهم والسعاده ظلوا يحتفلون  
ظل سيف باله مشغول علي اوركيد التي اختفت فجأه ولا يعرف اين ذهبت 
لكن بعدها عن تفكيره وقرر ان يكمل ليلته دون التفكير بها لكن قلقه من ان يحدث لها شيذ لا يتركه لماذا قلق اليس هذا مااراده كي يرتاح من التفكير بها ياالله لا اعرف ماذا يحدث 
افاق علي هزه بسيطه من رنيم 
رنيم :مالك ياحبيي سرحان في اي 
سيف بإبتسامه باهته : مفيش ياحبيتي 
ظلوا يحتفلون حتي ذهب كل واحد الي 
بيته 
وصل سيف لمنزله وجد اخته جالسه تقرأ كتاب 
سيف:مساء الخير 
رهف: مسا عليك 
سيف: مش هجادل علي كلام القهاوي ده دلوقتي فين ماما 
رهف: فوق في التراس
سيف: ماشي
رهف : مبروك الخطوبه يافوكس ولو اني عارفه اني مش هتطول بس مبروك 
سيف: رهف مش ناقصه 
رهف : خلاص خلاص اطلع شوف طريقك  انا غلطلنالك
هرَز راسه بتعب وتركها وذهب لانه في مزاج لا يتحمل الجدال 
بالاعلي
كانت كاميليا تهاتف احدا وتقول ببكاء : حرام عليك انت عايز مننا اي تاني مش كفايه ال حصل زمان 
الكبير بشر: عايز كل حاجه هنتفم منك ومن النك وقريب سيف هيعرف الحقيقه 
كاميليا :لا ارجوك حرام ابني هيدمر 
الكبير بإستهزاء: ابنك مين احنا هنشتغل على بعض ده احنا دفنينه سوا 
كاميليا: ارجوك سيبه في حاله  سيف لو عرف هيدمر  مش هيتسحمل وهيكرهني 
سيف  :هكره مين 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!