Uncategorized

رواية صعيدي مودرن الفصل السادس 6 بقلم حنين عادل

 رواية صعيدي مودرن الفصل السادس 6 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي مودرن الفصل السادس 6 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي مودرن الفصل السادس 6 بقلم حنين عادل

فرح متعصبه من ادم ومن جرأته وتسلطه ونوت تروح الشغل وتستفزة وتضايقه علي طريقتها لحد ما يكرهها وهوا اللي يطلب منها تقعد في البيت..
نامت وهيا ناويه تروح الشغل بس هايبقي يوم مش عادي
جاء يوم جديد علي فرح وأدم
وكالعادة قامت فرح وخدت شاور وشربت النسكافيه وجهزت ..
…………………..
ادم في المكتب بيتكلم مع امجد صديقه وشريكه: امجد كلم اميره تيجي هنا 
امجد: ماشي يا ادم بس ما تعصبش نفسك وبرااحه 
ادم: الخاين لازم ياخد عقابه
الباب بيخبط وتدخل السكرتيرة اميره
امجد: ادخلي يا أميره
ادم بغضب: انا عارف من زمان انك بتخونيني وبتنقلي اخباري لكامل منافسي في الشغل ومش عارف انا عملتلك ايه عشان تعملي معايا كدا انا عمري ما كنت وحش معاكي انتي خسرتيني صفقات كانت ترفعني السما …..
أميره ببكاء: هوا عشمني بالجواز وبرفاهيه وبالعيشه في العز اللي انا محرومه منه طول عمري 
ادم: عمر الفقر ما كان عيب ولا يبررلك تغلطي وتخوني ثقه
 اللي شغلك بعد ما كنتي مش لاقيه شغل ومش معاكي مؤهل خالص انا اللي غلطان افتكرتك طلعتي لأبوكي الطيب عم حسن …
 ‏
اميره: انا…
ادم: انتي تسكتي خالص واكراما لأبوكي مش هابلغ البوليس عنك وأقول إن انتي سرقتي ملفات مهمه تقضي عليا بس هاكتفي برفدك اطلعي برة ما عتش اشوفك وشك
مسكها ادم ورماها بره مكتبه بعصبيه..
بيدخل كريم : اهدي يا أستاذ ادم كويس انك عرفت الخاين اللي بينا 
ادم: الحمد لله
بتدخل فرح من باب الشركه والكل مذهول من منظرها كامت لابسع بلوزه مكشوفه وجيب قصيرة وسايبه شعرها وحاطه ميكب خفيف كانن عامله زي حوريه البحر
دخلت مكتب ادم ..
فرح: اذيك يا أستاذ أدم
ادم : اذي……
بصلها وهوا مذهول من منظرها وبدأت العصبيه تظهر علي وشه..
كريم : اوبا..ايه ده ايه الجمال ده يافرح بجد انتي اجمل واحده شوفتها بحياتي
ووقف يسبل ليها..
ادم اتضايق جدا وفرح كانت بتبصله بتحدي ومبسوطه
فرح : ميرسي يا كريم عالمجامله دي
كريم : فرح ممكن بعد الشغل نروح نشرب قهوه في اي كافيه
فرح وهي شايفه ادم عينيه احمرت من العصبيه وكأنه بيستحلف ليها
فرح: اوك
كريم : شكرا جدا هستناكي بعد الشغل
ادم بغضب : كريم روح شغلك بقا 
كريم استغرب من طريقته
كريم : حاضر يا استاذ ادم
بيمسك ادم ايد فرح بغضب وقوه ويدخل المكتب ويوقعها علي الكرسي قدامه
ادم: ايه اللي انتي لبساه ده يا استاذه
فرح بصتله ببرود وابتسامه مصطنعه هيا خايفه منه جدا بس بتحاول تداري وبتتظاهر بالقوه
  فرح: ايه حلو يا استاذ ادم
  ‏
ادم: دا لبس يتراح بيه شغل مبينه جسمك لسه ايه مابنش سبتيلي ايه اشوفه بعد الجواز
فرح: دي حريه شخصيه وبعدين جواز مين انت خلتص راحت منك خالص.
ادم بيمسكها من شعرها: قولتلك انا صعيدي ما حبش حد يبصلك نظرة وحشه افهمي انك ملكي بتاعتي انتي بتاعتب وبس وعمرك مش هاتكوني لحد غيري ومبسوطه اوي بكلام كريم وراحه تشربي معاه قهوه دا انا اقتلك…
فرح بألم: سيب شعري وبعدين انت لا جوزي ولا خطيبي ولا حبيبي افهم بقا وبعدين انا بحب نوعية الرجاله اللي زي كريم 
ساب شعرها وبص ليها بعصبيه ..
فرح قامت جرت من قدامه وهيا مرعوبه 
خرجت فرح من عنده منتصره حاسه بلذه الانتصار
طول ساعات الشغل بتحاول ماتختلطش ب.ادم لأنه ممكن يئذيها وهيا ضعيفه مش هاتقدر عليه لأنه قوي وهيا بتخاف منه..
خلصت ساعات الشغل وخرجت قبل مايشوفها ادم..
قابلت كريم قدام باب الشركه
فرح بتفكير: لازم اكمل الخطه ومخافش قوي قلبك يا فرح
وراحت مع كريم كافيه جمب الشركه.
ادم خرج من مكتبه مالقهاش اتعصب جدا وبقي زي بركان النار اللي هايحرق كل اللي حواليه ..
ادم : لا دي كانت طريقتها في اللبس ولا كانت اجتماعيه
وكانت مبتكلمش حد بتعملي كده ليه دا انا بحبك انا ممكن
 صعب في تعاملي معاكي بس دي بسبب طريقتك معايا افهمي اني بحبك لازم تستسلمي قلبك هيستسلم قريب اكيد وهتحبيني زي ما بحبك
 ‏
نزل ادم من الشركه وسأل الأمن : كريم وفرح راحوا منين
الأمن: من هنا ..
ادم  عرف أنهم في كافيه بجانب الشركه
مشي ادم وعينيه حمرا من كتر عصبيته وعروق رقبته ظاهره .
…………………..
في الكافيه 
 طلب كريم من الويتر ٢قهوه 
 ‏
 ‏فرح: لأ نسكافيه ..
 ‏
كريم: خلاص قهوه ونسكافيه 
الويتر: حاجه تانيه 
فرح: شكرا
كريم بدأ بالكلام: انا مبسوط انك رضيتي تيجي معايا 
فرح شافت ادم جاي من بعيد فبدأت تمثيل
فرح: وانا مبسوطه اني هتعرف بيك لأني معجبه بيك 
كريم بيقرب يديه من يديها ويمسكهم
دخل ادم وشافهم وفرح كانت بتحاول ترسم الابتسامه..
 ادم بيقرب منهم وبيمسك ايديهم وبيفكها بعصبيه.
وبيضرب كريم بالبونيه في وشه
كريم : في ايه يا استاذ ادم وحد الله وحد الله
ادم نازل ضرب في كريم لحد ما شلوه من ايده بالعافيه وبعدين شد فرح من ايديها وطلع بره المطعم وفضل ماشي وشددها وراه وراح حته فاضيه لحد ما وقف 
ادم:انتي بتعملي كدا ليه
فرح: بعمل ايه عادي مش بعمل حاجه انا معجبه بكريم 
طااااخ ….ادم ضربها بالقلم ..
حست فرح بالدوخه بسبب قوه القلم
ادم مشي وسابها
 ولسه ما بعدش لقا صوتها بتصرخ بيبص وراه لقا 4 شباب بيضيقوها فطلعت تجري تلقائيا لأدم ووقفت وراه  وهيا بتعيط.
 ‏
والشباب الأربعة بيجروا وراها واتلموا حواليه وواحد راح يشدها منه..
احد الشباب: دي بتاعتنا..
 و ادم اتعصب لدرجة وشه احمر وعينه وعروق رقبته ظاهره وقلبه بيدق جامد جدا..
 ‏
ادم: الايد دي لازم تنكسر النهارده..
 مسكه من دراعه كسره والتلات شباب اتلموا علي ادم
 ‏
 ‏ وادم نازل فيهم ضرب واحد منهم لف من وراه ومسك فرح وبيحاول يعتدي عليها 
 ‏
 ‏فرح بصراخ : ادم ادااااام الحقني 
 ‏
ادم بيبص وراه
 والتلات شباب نايمين علي الارض مش قادرين يقوموا
 ‏
 ‏ ادم جري عليه وشد الشاب ونزل ضرب فيه وضربه تحت الحزام بقوه
 ‏
  ادم: دا عشان أن فكرت تعمل كده مع بنت تانيه  تفتكر دي .
  ‏
  ‏فضل ادم يضرب فيه لحد ما الشاب تقريبا قطع النفس
  ‏
فرح بتشد ادم: خلاص يا ادم هيموت في ايديك…
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!