روايات

رواية عمياء سكنت روحي الفصل الثانى عشر 12 بقلم إسراء ابراهيم

 رواية عمياء سكنت روحي الفصل الثانى عشر 12 بقلم إسراء ابراهيم
رواية عمياء سكنت روحي البارت الثانى عشر
رواية عمياء سكنت روحي الجزء الثانى عشر
عمياء سكنت روحي
عمياء سكنت روحي

رواية عمياء سكنت روحي الحلقة الثانية عشر

عايدة كلمت حد في الفون ، الوو انا عايزاك تراقب عاصم
كويس اووي وتجبلي اخبارهم واهم حاجة عاصم لو كلم
محامي العيلة وجه الشركة تكلمني فورا انت فاهم ، امرك
عايدة هانم ، سلام ، ماشي انا هوريكي يا هانم مش
هخليكي تفرحي يوم واحد بحق اللي عملتيه معايا زمان
مش هخليكي تفرحي ببنتك ولا تبقي سعيدة وهبدت الفون
علي السرير .
………………..
خلاص يا اروي يا حبيبتي انا وعدتك هروح اظبط الدنيا
وكمان عشان هدي لازم اقعد معاها وافهمها وهنجيلك تاني
اوعدك قالت كدة سعاد واروي حاضناها وبتعيط ، ماشي بس
عشان خاطري متتأخريش ، هانم قالت متقلقيش يا حبيبتي
سعاد وعدتني هتجيب هدي وتيجي تقعد معانا ، مسحت
اروي مسحت دموعها وقالت خلاص خرجت سعاد وابرهيم
قرب من اروي وباس دماغها وقالها انتي واختك اغلي حاجة
عندي يا بنتي ، اروي ابتسمت وقالتله وحضرتك هتفضل
طول عمرك بابا حبيبي ربنا يخليك ليا وباست ايده وقالها
سلام يا حبيبة قلبي وخرج واحمد قعد جمبها ، اروي لو
عوزتي حاجة كلميني ماشي ولسة لينا قاعدة تاني سوا مع
بعض ، ماشي يا احمد لو سمحت خد بالك من بابا وماما ،
حاضر متقلقيش ومتنسيش انك في بيتك دلوقتي وانك مش
لوحدك كلنا حواليكي. وجمبك ، هزت دماغها وابتسمت
وقالتله متتأخروش عليا ، حاضر يلا مع السلامة ومشي
واروي قلبها حاسس ان في حاجة ، هانم قعدت جنبها اروي
حبيبتي يلا قومي اطلعي قوضتك خدي دش وارتاحي
وبعدين نتعشي سوا وهنقعد مع بعض ونحكي عشان انتي
وحشاني اووي ، سيلا شدتها من ايديها يلا بقي قومي معايا
اوديكي قوضتك دي مرات عمه كانت كل اسبوع تخلي حد
ينضفها ومفيش حد يقدر يدخلها غيرها ، طبعا دي بتاعة بنتي
وحبيبتي ، ربنا يخليكي ليا يا ماما ، انتي مش عارفة ابوكي
لما يعرف هيعمل ايه ده ممكن يجراله حاجة من الفرحة ،
بعد الشر ان شاء الله ربنا يسترها ، يلا يا سيلا طلعيها
وبعدين انزلو عالعشا ،طلعو وهانم كلمت عاصم في الفون
الوو خير يا هانم انتي كويسة في حاجة ، عندي ليك خبر
بمليون جنيه ، مليون جنيه لا مش عايزهم كفاية عليا
ضحكتك اللي بقالي زمن مسمعتهاش ، ابتسمت هانم بخجل
لسة زي ما انت يا عاصم مش بتحرمني دايما من كلامك
الحلو وحنيتك عليا ، وهو انا عندي اغلي منك يا هنومتي
ربنا يخليك ليا وبعدين انت نستني المفاجأة ، خير يا ستي
مفاجأة ايه ؟ رجعت يا عاصم بنتنا اروي رجعت تاني حضننا
عاصم اتصدم ، انتي بتقؤلي ايه يا هانم انا قولت خلاص
نسيتي الموضوع ده ورضيتي بقضاء ربنا ، انت فاكرني
اتجننت يا عاصم لا صدقني بنتنا رجعت بص الكلام في الفون
مش هينفع يلا تعالي بسرعة وهات معاذ معاك كمان ، ماشي
…………….
هدي روحت البيت وملقتش حد استغربت وفضلت قاعدة
مستنياهم لحد ما دخل ابوها وامها ، ايه يا ماما كل ده كنتو
فين قلقتوني عليكم ، معلش يا حبيبتي كنا في مشوار مهم
ايه ده اومال فين اروي ؟ ، ابرهيم قالها تعالي يا هدي في
موضوع مهم لازم نكلمك فيه ، حاضر يا بابا وقعدت جمبه
اتفضل انا سامعاك
………….
احمد وصل خالته وجوز خالته ومروح طلع عليه تلات شباب
كل واحد قد الباب وضربوه وهو كان بيحاول يدافع عن نفسه
بس هما كانو اقوي منه جسما ولما وقع عالارض واحد منهم
وطي عليه وقاله ، حسام بيقؤلك ان العلقة دي بس كدة لفت
نظر ولسة عقابك مجاش يا بشمهندس وسابوه مرمي عالارض
ومشيو والناس اتلمت عليه بعد ما مشيو وخدوه عالمستشفي
……………
هدي مش مستوعبة اللي ابوها بيقؤله ، هو حضرتك بتهزر
صح ؟ يعني ده مقلب وكدة اكيد ، سعاد خدتها في حضنها
لا يا حبيبتي فعلا اروي مش اختك احنا لقيناها وهيا صغيرة
وخلاص احنا لقينا اهلها ولازم تبقي معاهم لازم تفرحيلها انها
لقت ابوها وامها وهتعيش معاهم ، طيب وانا اعيش ازاي من
غيرها يعني انام ازاي وهيا مش في البيت طيب هرغي مع
مين ازاي في يوم وليلة كدة متطلعش اختي وكل ده
ودموعها علي خدها ، ابوها خدها في حضنه صدقيني هيا
هتفضل اختك مهما حصل وبرضه مش هتبعد عنك عشان
ملكوش الا بعض ، بس برضه امها ليها حق عليها كفاية انها
اتحرمت منها السنين اللي فاتت دي كلها لازم نفكر في
شعورها ونقدرها ، مسحت هدي دموعها ، حاضر يا بابا
بعد اذنكو هخش انام وسابتهم ودخلت ، سعاد فضلت تعيط
مالك يا سعاد انتي كمان ، صعبان عليا يا ابرهيم ان اروي
تبقي بعيد عني حاسة اني بحلم مكنتش متخيلة ان اليوم ده
هيجي ، قرب منها وطبطب عليها ،وانا زيك يا سعاد بس امر
الله والبت كان مسيرها في يوم تلاقي اهلها يلا ربنا يهديلها
الحال
……….
عاصم جه هو ومعاذ الفيلا وهانم كانت مستنياه وحكتلهم كل
حاجة حصلت لحد ما اروي طلعت مع سيلا وعاصم حاسس
انه بيحلم معقؤله بنته اللي اتحرم منها ترجع بعد السنين دي
كلها ،قام وقف انا هطلعلها وطلع بسرعة ومعاذ كان مستغرب
يعني لولا الحادثة اللي حصلت مكنوش هيلاقوها بس فرح
انها طلعت بنت عمه وكان سرحان
……….
عاصم بيخبط ، اروي كانت قاعدة عالسرير وعمالة تفكر في
اللي حصل ، ايوة مين وقامت عمالة تحسس لحد ما وصلت
للباب وفتحت ، انا مش مصدق روحي اروي بنتي قصاد
عيني ، ازي حضرتك يا بابا ، حضنها جامد وحشتيني اوووي
يا قلب ابوكي لما مامتك قالتلي مصدقتش الا لما جيت
وحكتلي ،الحمد لله انا اسفة اني كنت بعيدة عنكم السنين دي
لا يا حبيبتي احنا اللي اسفين اننا ضيعناكي واتربيتي بعيد
عننا ، ده نصيب وانا راضية الحمد لله ، خلاص هسيبك
ترتاحي وبعد العشا نتكلم ونحكي براحتنا ،وباس دماغها ونزل
……………
احمد في المستشفي والدكتور عمله الازم بس كان في البينج
واتصلو بامه بلغوها وهيا كلمت اختها وجوزها وراحو بسرعة
لو سمحت يا دكتور ابني ماله طمني بالله عليك ، متقلقيش يا
حاجة هو كان جاي حالته وحشة بس الحمد لله لحقناه
ودلوقتي بس يفوق ونعرف منه مين اللي عمل فيه كدة
ابرهيم قاله طيب يا بني ممكن تقؤلنا هو عنده ايه ،
كسر في ايده ده غير كدمات متفرقة وارتجاج في المخ
نتيجة خبطة جامدة واضح انها مشاجرة وحد ضربه جامد
احنا مضطرين نبلغ بعد اذنكو ، يا حبيبي يابني منه لله اللي
عمل فيك كدة وفضلت فتحية تعيط وسعاد جنبها بتهون
عليها
…………….
اياد جه و دخل الفيلا وقابل معاذ ، علي معادي اهو اه انا في
الاكل مبهزرش وضحكو سوا طول عمرك بتاع بطنك تعالي
ياخويا ندخل المكتب لحد ما يحضرو العشا وشوية ودخلت
سيلا بتجري معااااذ ، انا عايزة اعمل شوبنج مع اروي بليييز
وخدت بالها من اياد انه قاعد واتحرجت جدا وهو ضحك علي
طفولتها وعجبه برائتها وكسوفها اما شافته ، اسفة مكنتش
اعرف ان معاك حد ، خضتيني يا سيلا افتكرت في مصيبة
عموما ماشي يا ستي بكرة ان شاء الله هاخدك انتي واروي
تعملو شوبنج ، بجد متحرمش منك ابدا يا احلي اخ وحضنته
وباسته واياد قاعد هيطق ، وهيا جريت علي برة
يتبع ……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية عمياء سكنت روحي)

اترك رد

error: Content is protected !!