روايات

رواية نوارة الزين الفصل الرابع 4 بقلم بسمة اشرف

  رواية نوارة الزين الفصل الرابع 4 بقلم بسمة اشرف
 رواية نوارة الزين الفصل الرابع 4 بقلم بسمة اشرف

 رواية نوارة الزين الفصل الرابع 4 بقلم بسمة اشرف

(بيت عائلة العلاميه )
ايه ياولدي ليه مجمعنا ؟؟؟
زين بتعبيرات حده : انا هتجوز .
انصدم الجميع من قرارة المفاجئ…………….
نوارة وهى مندهشة: مين العروسة …..؟؟…ومِتى خدت القرار دة ؟؟؟
اخدت القرار ده الصبح وكتب الكتاب والدخلة يوم الجمعة .
سمر وهبة بفرحة اعتقادً بأن هبه هى العروس………
سمر بإبتسامه قويه : والعروسه مش هتلاجي احسن منك دي ه……
قاطعها زين وهو يعلم مايدور في ذهنها : امال ……بس انا بردوا مش هلاجي احسن من بنت مصطفى القناوي …..
نوارة …..نوارة ياولدي
تعرفيها ياحجه …
اللى اعرفها دي ملاك …زينه البنات جمال واخلاج وجلبها ابيض كيف الحليب …
ذهبت ملامح الفرحة من على وجه سمر وهبه وارتسم على وجوههم الغضب ….لكن الجميع فرح خاصة الحجة كريمة لانها تعرف نوارة ….
بس ثانيه ….
في ايه يا نوارة ….
اكده هيكون في اتنين نوارة في البيت ….ملهاش حل طب لما تيجي هنا وحد ناده وجال نوارة مين هيرود ..
الحجة كريمة بضحكة مليئة بالفرحة :بس تيجي يابتي ونبجى نجول اي حاجة ….وانت كلمت ابوها ؟؟؟
اه …هروح النهاردة الساعة ٧ انا وحازم واحمد …هتيجي معايا ياخوي ولا…..
لا هاجي اكيد …هاجي .
طب انا هجوم اريح شوية .
________________________________
(بيت عائلة القناوي )
شيماء لسه بتبكي ؟؟
ايوه ياحج …واجعه جلبي اوي …
طب اطلعلها وهديها….
ذهبت شيماء الى غرفة نواره وطرقت الباب وقالت : نواره …نواره افتحي انا شيماء …
فتحت نواره وكان على وجهها اثر البكاء وقالت بصوت حزين مبحوح : شوفتي يا شيماء ابوي عايز يعمل فيا ايه …وعانقتها ….
اخذت شيماء نواره الى السرير وجلسا وقالت : نواره ابوكي عارف مصلحتك مش انا اللى هجولك انتي اكتر واحده عارفة اكده …و..
قاطعها صوت من الخارج شيماء …انتي يا بت …
جومي ياشيماء شوفي اللى وراكي …..
مش هسيبك يا…..
جومي يا شيماء احسن مرات ابوي تعمل حاجة جومي …..
هى فين ليلى ….؟؟
كانت جعدة مع مرات سالم وصابر بيشوفوا هيعملوا ايه في الفرح اللى جه فجأة ده ….
ابجى جوليلها نوارة عايزاكي …
لا يا ابوي …لا يعني ايه تجوز نوارة عصب عنها ….نواره دا انت مبتحبش حد يبصلها بصه وحشة ….
مصطفى وصوته مليئ بالحزن : علي انت اجرب واحد ليا في اخواتك ومش هخبي هحكيلك …… انا خايف على اختك
…..خايف بعد ماموت اخواتك وامك يزلوها ميدهاش حجها .
بعد الشر عليك يابوي …..علي بتردد  …انا معاها وعمري ماهسيبها .
ياعلي انا خايف عليك حتى انت …متبصش اكده انت سيد الرجاله بس مش هتجدر تجيب حج اختك ولا تحميها منهم انا مطمن عليك عشان امك بتحبك بس مبتحبش نواره …
وزين هوا اللى هيحميها وهيجبلها حجها يابوي فكر زين صعب شديد ونواره كيف العصفور ينفع عصفور يعيش مع اسد ….
زين جوي وا هيحمي اختك ويجيبلها حجها ومتأكد انو هيحبها اكتر من روحه عشان اختك تتحب …….
اللى تشوفه يابوي بس لو نواره حصلها هاجة انت هتكون السبب …..
احم …يلا عشان نصلي المغرب في الجامع …الناس جيه بعد شويه ..
يامرحبا اتفضلوا …..عامل ايه يا احمد بجالي حوالي سنه مشفتكش ….
مشاغل ياحج …
سيبي الحاجة هنا يابت وشوفي فين علي ….
علي بيه خرج ياحج جالي اجولك انو راح مشوار شغل ..قلتها شيماء وهي تنظر اللى الرجلان الجالسان وتدقق في ملامحهم ولا تعلم من هوا العريس فيهم …..
في ايه يابت اطلعي ….
حاضر …
ذهبت شيماء اللى غرفة نواره وكانت جالسه مع ليلى …
ايه يابت شوفتي العريس …..
اه بس معرفش من فيهم العريس يا ست ليلى ..
كيف هما كام واحد …؟؟؟
هما تلاته بس الحج جال لواحد فيهم يا احمد التانيين احلى من بعض ….
اوصفيهم …؟؟؟
بصي الاول طويل ….وعريض كده وجمر وبشرته لونها كيف الممثل اللى اسمه اللى انتي بتحبيه يا ست ليلى ….
متجوليش كريم فهمي ….
اه هوا راجل جوي تشوفيه تحسي انك عايزة تبحلجي فيه بس باين عليه انو تجيل مش سهل …..والتاني حلو بردوا يعني لا طويل ولا جصير ولا تخين ولا رفيع لا ابيض ولا اسمر بس باين عليه طيب ملامحة طيبه ولسه هكمل ليت صابر بيه بيزعجلي ويجولي …شيماء وهى بتقلد صابر…امشي يابت …
هنا ابتسمت نواره ……
الله اكبر بركاتك ياصابر اخيرا …ها يانواره عجبك مين فيهم التجيل ولا الطيب
مش هتفرج يا ليلى انا عايزة انام …
خلاص ياحج اتفجنا الجمعة الجايه كتب الكتاب والفرح .
انشاء الله ….سلام يازين ….
سلام ياحج يلا يااحمد …حازم …
زين انت مشفتش العروسه ….
بعدين نتكلم امشي دلوجتي …
يتبع….
لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية نوارة الزين)

اترك رد