Uncategorized

رواية حلال الأسد الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسماء حبيب

 رواية حلال الأسد الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسماء حبيب

كان صلاح بيسلم الشريحه لشاب هناك،،،  تمام كدا فهمت هتعمل أي. 
الصحفي،،،  اكييد عارف انا هعمل أي. 
صلاح كان خرج ومشي والصحفي كان بتغدي وبعد ما خلص كان بيكتب الخبر وبأبتسامه خبيثه وكان هيضغط نشر كان في ايد ادته بوكس وقعته من علي الكرسي. 
الصحفي بصدمه،،، ان انتي ميين.
سيف بغضب وعصبيه شديده،،،، انااااااا سيف الوكيييل جوز الهانم الي قالتلك تشوه صوه وحده بريئه ملهاش ذنبببب في اي حاجه وانتي زي الكلب اسعرااان مستعد تدمر عيله بسبب الفلوووس مستعد تبيع مبدئك وامنتك في الشغل علشان تسوء شرف بنت برييييئه صاااااااح.
هنا سيف نزل ضطرب في الصحفي والدنيا اتقلبت هناك والمدير كان بيحاول يبعده،،، يا استاذ سيف احنا هنقدر نعاقبه بطرقتنا كداااا هيموت في ايدك.
سيف بعد عنه وبصله بأحتقار وخرج وشاف البنت بتعيط…
سيف راح عندها،،، ان مش عارف اشكرك ازاي.
فلااااااااش باك….
اسد كان بيكمل اكل جته رساله مسح اديه ومسك الموبيل. 
سيف لاحظ تغير معالم وش اسد.،،،  في اي يا أسد؟! 
اسد خرج بسرعه وسيف وراه،،،  يا ابني قولي في اي!؟ 
اسد ركب العربيه ومشي وسيف كان مستغرب تصرفه!؟
نجزه،،، استر يارب.
سيف لقي موبيله بيرن ،،، ألوا السلام عليكم!
البنت،،، مفيش وقت نضيعه ممكن تيجي عند جريده… هكون وقفه هناك بسرررعه.
سيف وكان بيركب العربيه بس مش قفل الخط،،، طيب انا جاي بس في اييي!
البنت،،، شوف يا دكتور انا طالبه في الجامعه عندك ابن عمي بيحب البنت ألي انتي تعرفها تقرياً اسمها سلمي عبد الكريم التوهامي و…
سيف بصدمه،،، ملهاااا.
البنت بحزن شديد،،، ابن عمي وحده جت تساعده انها تسوء سمعتها لانها رفضاه ويتجوزها وكان معاه صوره ليهم هما لاتنين بس صوره نصب سلمي معملتش حاجه، انا مرضاش ان بنت تتأزي وكون سكته انا بحب ابن عمي وخيفه يطورت مع الست دي شكلها شرانيه وهو لسه نازل من شويه بس انا عرفه الصحفي ده هو دلوقتي قدام عنيه بتغدي بس بالله عليك ما تتأخر.
سيف وكان بيسوق العربيه بسرعه،،،، ومش تعرفي مين الست دي؟!
البنت وبتتحاول تتذكر،،، كان اسمها اسمها يارب ذكرني اااه اسيل خليفه باين كدا.
سيف بعدم تصديق،،، متأكدده.
البنت،،، هو بتهيألي صلاح قلي كدا.
سيف وبيبلع ريقه،،، طيب ولاتفاق ده كان امتيى!
البنت،،،، انهارده يا دكتور.
سيف،،، تقدري توصفيهالي كدا.
كان سيف بدعي انها متكونش اسيل بس للاسف كانت هي كانت صدمته اكبر كان يتوقع منها اي تصرف غير انها تسب في شرف بنات الناس….
البنت،،،، والله يا دكتور انا صعبان عليا سلمي كفايه انها تعبانه اكيد لما عرفه الخبر اتقهرت.
سيف بدهشه،،،، ازاي هو نشششره.
البنت،،، لاااء لااء صلاح بعتلها الصوره بعنوان الخبر.
سيف وحس انه عايز يقتل اسييل ويشرب من دمها وهنا كان وصل الجريده….
باااااااااك.
البنت،،، يا دكتور انا مش عيزاك تشكرني لان انا غلطانه كان مفروض اني امنعه من لاول لما حاول يخطفها بس سكت وحسيت بالذني اووي اوويي يارب انتي بس تسمحني انا الي غلطانه اني سكت ومش اتكلمت.
سيف والصدمات كانت بتيجي وري بعضها،،،، هي اسيل كمان دبرت الخطف وكانت وراه!
البنت،،، لاااء ده صلااح.
سيف،،، تمااام اوي كدا.
البنت بدموع وندم ،،، ممكن تسامحني يا دكتور وتخلي سلمي كمان تسامحني. 
سيف،،، انتي صلحتي غلطك بلي عملتيه،  وسيبي بقيييي الباقي علياااا. 
سيف خرج من الجريده وركب العربيه بتاعته وكان بيتصل بسراج،،،  الووو سراج هي سلمي كويسه! 
سراج بحزن،،،  والله يا سيف الضغط عيلي عندها فجأه و كتر خيرها الست ولدتك لولا ان ربنا بعتها علشان تطمن علي سلمي مكناش عرفنه.
سيف بشر وكان بيقفل الموبيل،، سلاام دلوقتييي.
 سيف وصل الفيلا وكانت اسيل خرجه و كانت لسه هتخرج مفاتيح العربيه من الجاكت بتعها لقت سيف بيجرجرها من طرحتها لجوه الفيلا كانت اسيل بتصرخ من شده ألالم ونجوه خرجت من اوضتها بخضه،،، سترك ياااارب ستتتترك.
 سيف ووشه كله غصب وعنيه مياله للاحمر  زقها جوه علي لارض وراح موقفها من درعها وضربها بالقلم ووقعت علي لارض بتألم شديد وكانت بتصرخ مش قوه الضربه ألي علمت علي وشها شدها تاني وضربها بالقلم تانييي ووقعت علي لارض،،،، اعاااااااه اهييييء لييي كدا يا سيييييييف انا عملت أي.
 ‏سيف حس بغيييظ اكبر لدرجه انه بدأ يضربها برجله وشدها تاني من طرحتها وضربها تاني بالقلم علي وشها وهنا اسيل منخرها وبوئها طلعوا دم….
 ‏نجوه بصراخ وجريت علي اسيل اخدتها في حضنها خيفه سيف يتهور اكتر وممكن يقتلها في ايده،،، ينهاااااارك ازرق سيييف أي ألي انتي عملته ده!
 ‏سيف واخيراً اتكلم وكان جسمه بتهز بعصبيه وعروقه نافره وبيشد اسيل من حضن ولدته بعيد،،،، دي مش تستاااهل رحممممه دي شيطاااااااان علي هيئه بنأدم، دي يااااااااا مامااا كانت هدمر سمعه سلمي وحلا وكانت هتفضحم في الجرااايد لولا ربنا بعت الشخص المناسب في الوقت المناسب وقلي كل حاجه قلي علا عملتها الو””خه وبسببها دلوقتي سلمي الضغط علي وعيلتها خيفين عليها ياااااشيخه ازتك في اييييي عملوووولك ايييييي فهمينيييييي.
 ‏كانت اسيل هتتشل ازاي عرف دي كانت مظبطه كل حاجه فاقت علي قلم نازل علي وشها وبيشدهااا وبيوقفها،،،، امضيييييي هنااااا.
 ‏اسيل بصدمه،،،، ا ا.اي د ه.
 ‏سيف بغضب،،، انتييي طااااالق وبالتلااااته، امضييييييييييييييييييي.
 ‏اسيل ارتعبت منه ومضت واديها كانت بتترعش وهنا سيف شد الورق منها ورماه علي كرسي وشدها من طرحتها لبره الفيلا وزقها جامد،،،،، مشفففش وشك ولا انتي بنت عمييي ولا اعررررفك فهمه.
 ‏سيف دخل بعصبيه واسيل قدرت انها توصل للعربيه ومشيت بسرعه ووشها كله كدمات ودم كانت بتحاول نها تتماسك ومش تفقد الوعي.
 ‏اما داخل الفيلا….
 ‏نجوه كانت وقفه بعياط ونعمه بتهدي فيها…
 ‏سيف بعصبيه،،،،دييييي مش تستاااهل دموعك اغليييي منها مليوووون مراااااااااا.
 ‏نجوه ترعبت من منظر ابنها وجسمه الي بتهز بشده،،، سيف يا ابني ا اهدي بس دي ب برضوا بنت ع مك وملهاش ح د غيرنا.
 ‏سيف ومان بيمسك راسه وهو بيتكلم وكان صوته بيروح،،،، لساااا بد بد فعي عنن…..سيف كان وقع علي لارض…
نجوه بصراخ،،،، سيييييييييييييييييييف.
«««في شركه الملك الشرقي للسيارات….
اسد بيخبط علي المكتب بغضب ويكلم واحد قدامه في شاشه كبيره بس بلانجليزي….
اسد بعصبيه ،،،،  (!?What)  ايييييييه؟!
اوجين،،،،( Yes, Mr. Jack did it) نعم لقد فعلها جاك.
اسد بغيظ،،(How is that, Eugene?! You told me that the trust has been completed and you have spent the contracts? )  ازاي ده حصلللل يا اوجين مش انتي قولتلي ان الصفقه تمت ومضيتوا العقووود؟!
اوجين،،،،( Yes, but the contract has been terminated ) نعم ولاكن تم فسخ العقد.
اسد،،،( How do they know that whoever terminates the contract at this time will pay a penalty clause with a large financial value!? )  ازاي ده اكيد عرفين ان في شرط جزائي بدفع للي يخلف لاتفاق وكبير كمان؟!
اوجين،،،(Sure, it was paid and put in the company’s safe. ) أكييد تم دفعه ووضع في خزينه الشركه.
اسد قعد علي الكورسي،،،( Listen, Eugene, I made you the manager of my Eastern King Motors Company in America because I trust you blindly )  اوجيين انتي عارف اني مسكتك اداره شركت الملك الشرقي للسيارت الفرع التابع ليا عندك في امريكا وده لأني بثق فيك ثقه عميء.
اوجين،،،،( I am doing everything in my power to advance the company ) وانا بابذل ما بوسعي لأرتقي بالشركه.
أسد،،،( Listen carefully, we need to find out why the company broke the deal, Eugene, all right.)  اسمعني كويس انا لازم اعرف أي ألي خلي الشركه تخل بلاتفاق يا اوجين فاهم.
اوجين،،،(Well, I will try hard to find out the truth. ) حسناً سأحاول جاهداً معرفه الحقيقه.
 قطع المحادثه صوت موبيل أسد وهو بيرن،،، الو السلام عليكم….. اسد بخضه،،، جااااي حالاً.
 ‏اسد اتصل بدكتور وجابه معاه الفيلا، اسد دخل وكان بيجري بسرعه والدكتور بيحاول يلحقه..
كان سيف علي كرسي كبير في الصالون ومتعلقله محليل وسراج جمبه..
اسد بخضه،،، في اي يا مااامااا.
نجوه بدموع،،، سيف كان متعصب اوي اوييي واغمي عليه وسراج جه وعالجوا.
الدكتور،،، اهلا وسهلاً دكتور سراج الدين.
سراج بهدوء،،، اهلا بيك يا دكتور.
اسد،،،، انا مش فاهم في أي.
نجوه بصه لاسد بمعني خرج الدكتور.
اسد،،، شكرا يا دكتور تعبتك معايه.
الدكتور،،، تعبك راحه يا اسد بيه استأذن انا..
اسد،،، هااا اي ألي حصل يا ماما قلقتيني اكتر.
هنا نجوه اترمت في حضن ابنها ومنهاره من العياط…
اسد  ،،، طيب اهدي اهدي اقعدي واهدي خالص، نعمممه هاتلها عصير لموون، وخلي محسن يجبلي الجهاز من علي المكتب.
الدكتور عبد الكريم دخل ومعاه علاج لسيف،،، اسد انتي جيت.
اسد،،، اه يا دكتور، شكراً جداً.
الدكتور عبد الكريم،،، عيب يا ابني متقولش كدا!
اسد،،، هو سيف ماله يا دكتور.
سراج،،،، والله يا اسد كويس اني وصلتله بدري كان عنده ارتفاع حاد في ضغط الدم وكان ممكن تحصل مضاعفات وتبقي جلطه، بس الحمد الله اسمعته جيت علي صوته دا كان عالي جدا.، مكنتش اعرف ان سيف بالعصبيه دي.
محسن جاب الجهاز لأسد ألي فتح الكاميرات بسرعه وهنا الكل سمع وشاف ألي حصل الكل اتصدم ما عدا نجوه الي قعده علي الكرسي بتعب، والصدمه كانت بتزيد كل ما المشهد يطور ويزيد ضرب سيف لأسيل ، سيف مكنش ألي يعرفوه الشخص الهادي دا كان زي التور الهايج الي ملهوش لجام كان شخص تاني خالص وسراج بيبص لوالده مصدومين وبيبصوا لبعض بصدمه اكبر…
سيف قفل الجهاز ووقف بسىعه بأسف بيحاول يداري عصبيته،،،، انا اسسسف جدا من ألي أسيل كانت هتعمله بجد انا مش عارف عقلهاااا كان فين و…
الدكتور عبد الكريم،،،، لااا يا ابني متعتزرش انتم مغلطوش في حاجه وسيف مش عارف اردله ألي بعمله ازاي دا انقذ سمعتنا و سمعت بناتي ألي كانت هتبقي علي لسان ألي يسوه ولي ميسواش بجد شكراً ليييه اوييي اويييي.
اسد راح عند مامته وباس اديها بحنان،،، ماما انتي كويسه.
مجوه بصوت متعب،،، انا كويسه طول ما انتم كويسين يا حبيبي…
««« في مدينه شرم الشيخ المدينه الساحليه……..
زياد كان بيعوم في البحر ومستمتع وأيه كانت بتبصله بغيظ…
ايه،،،، علفكره حراااام هاااا حرام لما تعوم ومش اعوم معاك.
ازياد وبيطلع راسه من المياه،،،،، لاااء اتفرجي بس.
ايه بغيظ وبصوت واطي،،،، عاملي فيها سبع البورومبه وهو عامل زي السمكه الفطسانه اصلاً.
زياد طلع من المياه وبيدور علي الفوطه،،، امال الفوطه فييين!
ايه بزهق،،، جواااه.
 ‏زياد،،، اياكي تتحركي من هنااا فهمه.
 ‏ايه بملل،،، طيب..
 ‏زياد دخل وايه بتبص للبحر،،، اممم طيب الناس بعيده اهي هعوم شويه قدام كدا وادخل علي طول اي يعني حرام عليا وحلال عليه مثلا اشمعنه يعني.
 ‏ايه رفعن الفسان شويه صغيرين وبدأت تنزل تدريجياً.
 ‏ايه،،، الله الله علي الروعه ههههه.
 ‏ايه بدأت تدخل أكتر وهنا الموج عالي.
 ‏ايه بخضه وكتشفت انها بعدت عن الشط،،،،، يااارب  ، ياااازيااااااااااااد…. اااعااااااا زياااااااد.
 ‏كان في شخص شفها جري عليها ودخل البحر وقبل ا يمسكها كان زياد حاوط ايه بأيده ويخرج رسها بره المياه،،، انتي كووويسه.
 ‏ايه بتحاول تاخد نفسها…..
 ‏الشخص بتنهيده،،، الحمد الله دي كانت هتغرق.
 ‏زياد،،، طيب شوف بقي انتيرايح فييين.
 ‏الشخص بضيق،،، ما براحه علي نفسك، اي الناس المتكبره دي.
 ‏الشخص ده طلع وزياد بيبصه بقرق،،، عيل بارد وتبت اي ده.
 ‏ايه،،، خرجني.
 ‏زياد بصلها بغضب وهو بيطلع من المياه،،، دا انتي يومك معايه مش هيعدي كدا والسلااام.
 ‏زياد دخل أيه الشاليه وبدأ يزعق فيها،،،، هوووو انا مش قولتلك متتحركيييش كنتي هاااا…
 ‏ايه،،،  كان نفسي انزل البحر.
 ‏زياد بغضب،،،  ولماااا تغرقي بقي اقول لامي اي ولا لخوووكي  ،  ولا كاااان عجبك الواد الملزق ألي كان هيشيلك ده. 
 ‏ايه بغضب،،،  علفكره بقي انتي السببب اصلاً متلومنيييش لو كنت سمحتلي انزل مكنش ده حصللل. 
 ‏زياد،،،  والناس تشوفك باللبس وهو ملزق علي جسمك. 
 ‏ايه،،،  علفكره مكنش في حد. 
 ‏زياد،،،  لااا يا شيخه امال هو جه منين من السمااا. 
 ‏ايه،،،  شوف يا زياااد اظن كلمنه ده ملووش لزمه من لاساااس،  انا مش عايزه مشاكل. 
 ‏زياد،،،  ازاااي يعني ملوش لزززمه هو انا مش جووزك ولا أي ؟! 
 ‏ايه بنرفزه،،،،  لااااء يا زياد انا وانتَ فهمين كويس ازاي تجوزنه وعلشااان اي اظن كل واحد فينا حر بقيييي اتجوز تاني وتااالت ورابع انا مش همنعك بس سيبني في حالي علشاان عرفه نهيتها ايييي. 
 ‏زياد،،،، امممم يعني تدوري علي حل شعرك وسكت..  مشششششش كدااااااااااا يا محترررمه، دا انا بالنسبالي كان غرقك اهون عليا من ان الواااااد المعفن ده يلمسسسك ولو فكرتي تعصي امري هتتتندمي
 ‏ايه اتفزعت من صوته ألي طلع فجأه بس ثبته تاني،،، علييي فكره مش خيفه منك اه، وكلامك ده ملوش لزماااا من لاساااس مش عرفه بقيييي اي لزمتها نفشه ريشك دييي وكل شويه دي لاء دي متتعملش متنزليش متروحيش.، بتعمل معااااايه كداااااا ليييييي. 
 ‏زياد بزعيق وخلاص نصبره نفد ومن غير ما يحس،،،،  علشاااااااان حبييييييتك،  بحباااااااك يا أيييييه.
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد