Uncategorized

رواية غرام الرعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رحمة أشرف

 رواية غرام الرعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رحمة أشرف

رواية غرام الرعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رحمة أشرف

رواية غرام الرعد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رحمة أشرف

… هتعرفي كل ده لم تيجي… وفصل الخط 
رحمه واقفه مش فاهمه في ايه والراجل ده عايز منها ايه راحت قعدت مع ريوان وزهراء ومروان قعدو بين الضحك والهزار بعدين دخل عليهم مراد 
مراد بابتسامه .. متجمعين عند النبي ان شاء الله
الكل بس باتجاه الصوت… بإذن الله 
مروان بابتسامه.. مراد تعالي اتاخرت ليه 
مراد. اهلا يا بنات.  ووجه كلامه لمروان… كانت بخلص شوية شغل كده. مع زبونه وغمز لمروان 
مروان ضحك …ههههه يالا انت لسه .  اتلم بقا 
مراد وهو يقعد ..هو فيه احلا من كده يا بني 
رحمه بضحك.. مزه .. 
مراد طلع تلفونه وجاب صوره لبنت .. شوفي 
رحمه سفرت .. يا لهوي  دي مزه يابا جامده فرتيكا 
مراد . هههههههههه بس خلاص فاكس منها 
رحمه باستغراب  .ليه 
مراد بهمس وغمزه وهو بيبص لريوان بطرف عنيه … لقيت الي  امز منها 
رحمه بهمس هي كمان.. مش مرتبطه 
مراد .. احلفي 
الكل ما عدا ريوان الي كانت بتموت من الغيظ .. هههههههه 
مراد. بص لريوان وريوان انكسفت وحطت وشها في الأرض وهو ابتسم بخبث 
مراد بابتسامه.. اسمك رحمه صح 
رحمه سلمت عليه وهي بتضحك .. رحمه محبه خدلك حبه 
الكل. هههههههههه 
مراد ضحك .هههه ماشي يا رحمه .  
مروان بضحك. لا مدام رحمه عشان رعد هيكسر ضلوعك 
رحمه بضحك. لا عادي… رحمه.  رحوم… رحومه. اي حاجه 
مراد ضحك . هههههههه حاضر… بس انا مش مستغني عن نفسي فخليها. رحمه 
رحمه . هههههه زي ما تحب
مراد بابتسامه. عامله ايه يا زهراء. ولا اقول مرات اخويا  
زهراء بابتسامه… انا تمام… قول زهراء بلاش مرات اخويا دي 
مروان بغيره. لا قول مدام ياض 
زهراء بعصبية.. مدام ايه..انا لسه صغيره علي مدام دي…. قلي زهره حلوه برضو 
مروان بصلها بغيره .  نعم ياختي 
مراد ورحمه. ريوان ميتين ضحك عليهم… ههههههههه. والله عيال 
مراد. خلاص…. نرادي الكل. خليها زهراء وبس 
زهراء بابتسامه خفيفه. اشطاا
مراد بابتسامه ساحره وهو يرفع شعره لورا. وانتي عامله ايه يا انسه ريوان  .. مش ريوان برضو 
ريوان بتوتر و غيظ. الحمد الله…واه ريوان …. بلاش انسه…..خليها ريوان بس 
رحمه بخبث وضحك. لا قلها يا رورو
زهراء ضحك . هههههههه 
ريوان بصتلهم بغيظ.. عيب كده 
مراد بابتسامه جزابه … خلاص…. ريوان  حلو اوي  
مروان كان بيبص لابن عمه وهو متأكد أن فيه حاجه متغيره فعلا 
بعد مرور وقت بين هزار رحمه وتوتر ريوان من نظرات مراد ومروان الي بيبص لزهراء من تحت لتحت كده 
مراد. بين عليكم دمكم خفيف…. هموت خلاص مش قادر… طيب وامها عملت ايه  
رحمه بضحك. ههههه يووووه .. ربنا معاها….. 
مراد . دانتي مصيبه وربنا .. ربنا يكون في عون رعد عليكي 
رحمه بضحك.. دانا كيوت خالص والله 
الكل.  هههههههههه
قعد الكل في جو سعيد ورحمه وزهراء بيحاولو أن ريوان ومراد يتكلموا مع بعض ومروان بيرن على رعد مش بيرد
❤️،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،❤️
في شركة الجارحي
رعد بزعيق و عصبيه… مين الزفت  الي عمل التصميم ده
سلوى بخوف. البش مهندس سليم
رعد بغضب وزعيق وصوته بيهز المكان …خليه يجي حالا و رئيس القسم… غوري من وشي 
سلوى. حاضر يا بش مهندس 
رعد قعد على مكتبه يتفحص الملف وهو في اخر مرحله من العصبيه .
دق دق دق دق 
رعد بزعيق. ادخل
سلوى. بش مهندس سليم ورئيس القسم بره
رعد بعصبيه.. دخليهم
سلوى خرجت 
سليم بتوتر… حضرتك طلبتنا
رعد وهو يرمي الملف على المكتب بهدوء مخيف…. ممكن اعرف ايه ده 
سليم بتوتر وخوف … ده التصميم الي طلبته يا بش م…… قطع كلامه رعد بزعيق 
رعد بزعيق. ده تصميم ده… انت بتشتغلو فييين بالظبط
سليم بخوف… في شركة الجارحي 
رعد بعصبية … يعني اكبر شركه في مصر وبره مصر  يعني لازم تصميم كويس… غير كده روح اشتغل حاجه تانيه ….. مادما مبتفهمش في الهندسه …….. وانت مش رئيس القسم 
احمد رئيس القسم… ايوه يا باشا 
رعد بزهق وعصبيه .. يعني عد عليك التصميم ده 
احمد. ايوه….. وانا اديته احسن تصميم 
رعد بعصبية وصوت عالي.. . ده احسن.. تصميم … مدما ده احسن تصميم … يبقا مفيش مهندسين بتفهم هنا بقا … رعد راح عند  الباب وفتحه ووقف قدام الباب بعد ما الموظفين بعدو عن الباب ..
رعد بصوت عالي.  اي واحد هنا مش هيشوف شغله كويس هيمشي ونجيب غيره فاهمين وكل واحد علي شغله يلا.  وكل الملفات الي طلبتها في غضون ساعه تكون عندي ..فااااااااهمه
الكل هز رأسه بخوف مشي برعب من عصبيته 
رعد بصوت علي .. سلووووي
سلوي بخوف وتوتر.  نعم يا.  يا بش مهندس 
رعد بزعيق لاحمد وسليم … احمد انت محروم من منصب رئيس القسم
وانت يا سليم.. ها كتفي اني ارجعك تاني للتدريب   
احمد وسليم بصو في الأرض بخوف 
رعد هو بيحاول يهدأ .. سلوي 
سلوي. نعم يا باشا 
رعد بشرح وهدوء.. الملف ده يتعرض  على مهندس تاني ولو لقيت فيه اي غلط صغير بس يبقا مشفش وشك ده تاني   فاهمه 
سلوي بخوف ..حاضر 
رعد بعصبية.. و سليم يرجع للتدريب تاني ولو فضل علي المستوي ده بقا يمشي .. ونزلي اعلان شغل طلبين مهندس غيره  واحمد هيرجع اقل واحد في القسم كلامي مسموع 
سلوى. تحت امرك يا بش مهندس
رعد عدل جاكت البدله بعصبية ودخل المكتب وقفل الباب جامد
رعد قعد على مكتبه بغضب ورجع رأسه لورا وهو بياخد نفسه بارتياح … بعدها مسك تلفونه الي كان صامت كان مروان كسر الرقم القياسي في عدد الرنات قام رن عليه
مروان. ايه يا عم… انت فين
رعد بعصبية.. عايز ايه يا مروان
مروان باستغراب … مالك… شغل فيه حاجه .. طيب اهدي يا بني صوت أنفاسك انا سمعها .. اهدي يا رعد. متتعصبش 
رعد بهدوء… مشغل عندي شوية بهايم… مش عرفين يشوفوا شغلهم…. المهم كنت بترن ليه 
مروان بابتسامه … طيب اهدي…. كل حاجه هتبقا كويسه …. طب انت خلصت شغل 
رعد باستغارب.. لا… ليه
مروان. رحمه وزهراء هنا ومعاهم ريوان ومراد
رعد بهدوء.. خلاص جي
مروان بابتسامه. ماشي… سلام 
رعد. باي
رعد فصل معاه ووقف لبس جاكت وطلع
رعد بحده وبرود … الغي كل مواعيدي انهرضه .. وكل الي كنت طالب منهم ملفات يشتغلوا عليهم. … الصبح القيهم علي مكتبي .. كلامي واضح 
سلوي بتوتر وخوف ..حاضر يا بش مهندس 
رعد يسير هو بطلته المخيف للكل… ماشي بكل شموخ اعتاد عليه ويجري الكل من امامه وينزل في الاسانسير
رعد وهو يتحدث في الهاتف. ألغي الوفد.. مش هحضر
… بس يا باشا تقريبا فاضل …
رعد بعصبيه. ما بسش. تعمل الي قلت عليه  .. وأغلق الهاتف
يفتح باب الاسانسير ويسير هو ووراءه حراس ويركب عربيه خاصه ويقول للسائق على الوجه المحدده والحراس وراه 
رعد طلع تلفونه ورن علي فهد ..فهد 
فهد .. اهلا يا بش مهندس حضرتك عامل ايه .  اسف مقدرتش اجي انهرضه 
رعد بابتسامه .  ولا يهمك يا فهد .قلي ولدتك عامله ايه عرفت انها تعبانه 
فهد بابتسامه.. الحمد لله يا بش مهندس .. بقت كويسه الحمد لله.. شكرا علشان الدكتور الي بعته 
رعد بابتسامه.. ولا يهمك اي حاجه تحتاجها قلي .. تقدر تبقا جنبها لحد ما تصحي 
فهد .  ربنا يخليك يا بش مهندس.. لا انا بكره بالكتير وهتلقيني عندك .. سلام ..
رعد .. الي يريحك..سلام فصل مع فهد. وبدأ يتصفح الاخبار ..
????،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،????
في بيت الجارحي 
رحمه بخبث. تعالي معايا يا زهراء عيزاكي 
زهراء باستغراب.. هنروح فين 
رحمه وهي تجز علي سنانها.. لدادا جوه 
زهراء بغباء . روحي انتي 
رحمه بهمس .. يا حيوانه قومي معايا 
زهراء. قامت مع رحمه. عن اذنكم
رحمه وزهراء مشيو و سابو مراد وريوان ومروان
مروان بخبث. اقوم اشوف زهراء  انا بقا 
مراد فهم هو ليه عمل كده  و ابتسم 
ريوان شتمت رحمه وزهراء في نفسها 
رحمه وهي تكلم زهراء. فهمتي بقا انا قومت ليه 
زهراء بتفهم … ايوه خلاص 
مروان. تعالو نطلع الجنينه 
رحمه. ماشي 
خرجو هم علي الجنينه 
مراد وريوان قعدين ساكتين. وكل واحد بيفكر في حاجه شكل…. ليقطع الصمت مراد… مش انتي الي كنت هعمل معاها المقبله.. صح. 
ريوان بتوتر.. ايوه انا… وحضرتك أجلتها لبكره
مراد بابتسامه جذابه. ليه دخلتي هندسه 
ريوان اتكلمت بطلقائيه.. الصراحه مش بحب الهندسه اصلا انا كنت عايزه ادخل تربيه .. بس حظي بقا 
مراد بابتسامه..ليه كده دي الهندسه فيها حجات كتير حلوه 
ريوان بعفويه.  عارفه بس مش بحبها ..انا دخلتها علشان بابا كان حابب يشوفني بش مهندسه . يلا مش مهم ربنا يعوض عليا عوض الصابرين يا رب 
مراد ضحك .. لا دا انتي طلعتي لمضه..يعني مش رحمه لوحدها 
ريوان بعصبية تداري بيها كسوفها…في ايه يا بابا .. لمضه مين يا عنيا 
مراد ضحك.  بس بس انتي ها تردحيلي.. يا ستي اسف 
ريوان بابتسامه وهي تبص قدامها …ايوه كده ناس متجيش غير بالعين الحمرا 
مراد بغمزه . ممكن بني علي فكره عادي 
ريوان بصتله لقته بيبص لعنيها البني الداكن ومبتسم انكسفت و خدودها احمرت جامد ..وبصت الاتجاه التاني
مراد بابتسامه علي كسوفها … اعتبري نفسك انقبلتي… وتدريب هيكون على أيدي 
ريوان بفرح. بجد 
مراد بابتسامه. ايوه 
ريوان بفرحه… شكرا بجد لحضرتك
مراد بابتسامه.. لا لا بصي بقاا… في الشركه ها تقليلي يا بش مهندس… في الحياه العاديه… هتقولي مراد بس 
ريوان بضحك…  اشطااااات 
مراد وريوان اتكلمو و بقو صحاب و بيهزروا و يضحكو مع بعض .. مع نظرات مراد الي كلها حب 
دخلت رحمه وزهراء ومروان
زهراء بابتسامه.. انتو بقيتو صحاب 
مراد بابتسامه.. اختك دي عسل 
زهراء ورحمه بضحك. ههههههههه عرفين 
ريوان انكسفت من الكلامه
مروان. وهو يهمس له…. اهدي شويه على البت مش كده 
مراد بنفس الهمس. مش قادر انا هقوم دلوقتي اقلها اني بحبها والي يحصل يحصل 
مروان ضحك. لا امسك نفسك … مش كده متقررش خيبت اخوك 
مراد بغمزه. لينا قاعده مع بعض.  تحكيلي.. هببت ايه 
مروان بابتسامه.. ولا انا اخوك الكبير احترمني شويه 
دخل عليهم رعد بوجه جدي و مكشر..وبحده بصوت خشن. السلام عليكم
الكل بصو لبعض… اهلا
رعد دخل للمكتب ولم يتكلم كلمه واحده 
رحمه باستغراب… ماله. ده 
مروان بابتسامه. مدايق من الشغل 
مراد لمروان… ما تقلي يا اخويا يا كبير.  في مزه كده انما ايه.   مغلباني معاها مدما انت خبره يعني عمل ايه معاها 
رحمه وزهراء بصدمه. خبره 
مروان بصلهم وبعدين بص لمراد 
زهراء باستغراب..خبره  في ايه بالظبط 
مراد بص لمروان بضحك. لا خلاص.   انا مالي.   انا لسه صغير علي الموت .. 
رحمه باستغراب.   انت عندك كام سنه 
مراد بضحك .28 سنه بس قلبي لسه شباب يعني 
الكل ضحك..هههههه
رحمه قامت .. طيب انا هدخل لرعد سلام  يا ابو قلب شباب .. ومشيت 
زهراء بهمس لريوان. مراد بين عليه معجب بيكي .. 
ريوان بنفس الهمس. بجد 
زهراء. ايوه الواد منزلش عنيه من عليكي طول ما هو قاعد 
ريوان بصت لمراد لقته بيكلم مروان وبيتهامسو هم كمان …. 
مراد بهمس لمروان . جوزها لي تنستر ياخي .. انا خلاص هتجوز علي نفسي 
مروان . هههههههههه انا مالي يابني هو انت عيل صغير 
مراد بتظمر طفولي.. مش ابن عمي ياخي .. واخويا الكبير.   يبقا في مقام ابويا الحاج الله يرحمه…. ودلوقتي ابنك جي يقولك ..أنه عايز اتجوز .. البت الي هناك دي 
مروان ضحك ..عيل صغير اقسم بالله…. اهدي يا بابا وانا اجبلك مصاصه 
مراد بغيظ .. ماشي يا مروان.  اعرف ان انت الي بدأت بقا 
مروان .. هتعمل ايه يعني 
مراد بضحك. هقول لماما عليك 
مروان ضحك بصوت عالي . مش قادر يابني 
زهراء وريوان بصو عليهم باستغراب 
أم عند رعد ورحمه 
رحمه وهي تدخل المكتب… رعد 
تدخل رحمه وتجد من يسحبها من خصرها وحضنها من الخلف رعد. وحشتيني 
رحمه بخضه. خضتني
رعد بحب . بعد الشر عليكي يا حبيبتي 
رحمه بابتسامه… جي من بره مكشر ليه 
رعد وهو يلفها له. مفيش.    مشاكل كده في الشغل ….. 
رحمه بابتسامه. اشطا 
رعد. دراعك… بقاا كويس 
رحمه بابتسامه ساحره. ايوه كويس.. الحمد لله… كنا فين وبقينا فين 
رعد بصلها بحب كبير.. وحشتيني اوي اوي 
رحمه بابتسامه … وانت كمان وحشتني 
رعد قعد وهي قصاده علي الكنبه . قوليلي يا حبيبتي… مخرجتيش والعريس ده بره صح 
رحمه اتوترت . ها.  اه اه مخرجتش
رعد بصلها.. طيب عيني في عينك كده 
رحمه بصت الاتجاه التاني. ياسطا عيب عليك تشك فيا .دانا .. كيوت خالص خالص 
رعد تقريبا عيونه احمرت .  رحمه 
رحمه بصتله بخوف وهي تبلع لعبها .. نعم 
رعد بهدوء مخيف. خرجتي 
رحمه بابتسامه سخيفه .. بص ياسطا… والله مش هتتقرر تاني اوعدك 
رعد بعصبية وغيره.مش انا قلت متطلعيش 
طول ما هو بره… صح 
رحمه بخوف… صح 
رعد بجديه… كلامي مبتسمعش ليه 
رحمه بخوف.. ما هو ما هو.. ده الي حصل بقا. وبعدين وفيها ايه 
رعد قرب منها وقال بصوت كفحيح الأفاعي .. فيها أن انتي بتاعت رعد الجارحي .. يعني محدش يبصلك غيري ولا حد يشوفك غيري انا وبس 
رحمه بخوف.  علي فكره بقا انت بتخوفني منك . يعني ازا كنت بتعمل كده قبل الجواز امال بعد الجواز هتعمل ايه.  هتحبسني ف البيت .. 
رعد بعشق.  لا هحبسك في حضني تحبي تشوفي 
رحمه بكسوف. قليل الادب علي فكره .. وبعدين أنت قلت انك مش هتقربلي غير بعد الجواز. واحترم نفسك يا محترم…. وبعدين بتعمل كل ده امال لو عرفت الي حصل بقا.  وحطت اديها علي بقها بصدمه
رعد بجديه… ايه هو لي حصل  
رحمه قامت وقفت علشان تمشي.. لا مفيش حاجه . انا خارجه 
رعد مسكها من اديها وشدها لتنصدم بصدره العريض … رحمه انا خلقي ديق علي فكره 
رحمه بخوف..والله كان غرضي شريف…  سبني بقا اخر مره
رعد نزل لمستواها شويه… وحياتك يا رحمه لو حصل تاني…. ما هتشوفي غير عصبيتي يا رحمه.  بلاش غيرتي يا رحمه 
رحمه بطفوله.. ليه عليك ليها فلوس 
رعد ضحك وبعد عنها  .. انا بقول ايه وانتي بتقولي ايه 
رحمه ضحك .. طيب تعالي بس اقولك حصل هناك وبعدين احكم 
رعد قعد وهي جنبه 
رحمه بابتسامه.. يرضيك يعني البيست تبقا محتجاني وانا مرحش يعني يرضيك 
رعد بصلها..اه وانتي عملتي ايه 
رحمه بثقه…. لا دانا رحمه والأجر ع لله .. شوية حبوب هلوسه والحكايه بقت فل 
رعد كان بيبصلها وهو سرحان في ملامحها  وابتسامتها الجميله ..وبعدين 
رحمه بصتله.  لا دي حصل .. ايه ده بتبصلي كده ليه .. 
رعد مسك ايديها وباسها بحب كبير.. بعشقك اوي اوي يا  ري ري 
رحمه انكسفت وبصت في عنيه وبعدين بصت الاتجاه التاني 
رعد ضحك علي كسوفها .. ممكن ارجع اسافر تاني .. بس المره دي هطول .. شويه 
رحمه بصتله بصدمه ..ليه 
رعد بهدوء وهو لسه ماسك ايديها.. مشاكل كتير في الشغل… ولو مسفرتش .. ممكن الشركه تنهار 
رحمه زعلت .. طيب ها تقعد قد ايه 
رعد حط ايده علي خدها .  ياروح قلبي لسه مش متأكد اذا الموضوع محتاج اني اسافر ولا لا … وبعدين لو يعني سفرت مش هيبقا دلوقتي . ماشي 
رحمه .. طيب لازم اصلا 
رعد بابتسامه…عمركك حسيتي انك مسؤوله عن 80,000 واحد غير عائلتهم .. انا مسؤول عن اكل عيش كل واحد فيهم .. يبقا لازم اسافر ولا لا 
رحمه بابتسامه.. لا لازم ربنا معاك. بس مش هتستني عيد ميلادي 
رعد قرب وجهه من وجهها .. والله  علي نار .. مستني عيد الميلادك بفارغ الصبر.. وبعد عيد ميلادك أن شاءالله هسافر 
عند زهراء
زهراء. احنا لازم نمشي بقاا…. اتأخرنا  
ريوان. ايوه… سوسو زمنها قلقانه دلوقتي 
مراد بابتسامه.. خليكم.. شويه اتغدوا معانا الأول 
زهراء بابتسامه… لا معلش… بعدين  احنا بجد اتأخرنا  
مروان بابتسامه.. طيب استنو لم رحمه تيجي 
رحمه من خلفهم.. مين بيجيب سيرتي 
مروان ضحك… ههههههههه اهي جات 
زهراء بابتسامه…مش يلا بقاا 
رحمه… ايوه يلا
مروان و مراد و ريوان و زهراء خرجو
رعد وهو يحضن رحمه…باي يا روحي هتوحشيني يا ري ري 
رحمه بابتسامه علي الدلع الي بقت بتحب تسمعه منه… باي وخرجت 
زهراء. يلا 
رحمه. لا روحو انتو انا هروح مشوار 
ريوان باستغراب… علي فين 
رحمه بتوتر …هروح لريتاج.. عايزه اتكلم معاها شويه 
ريوان .. طيب نيجي معاكي 
رحمه. لا… انا مش متأخر خمس دقائق وجايه
مروان بابتسامه… اركبي هنوصلك 
رحمه بإصرار .. لا. روح انت وصل زهراء وريوان وانا هتمشي على ما اوصل 
مروان .. تمام 
مروان واتحرك بالعربيه 
رحمه اتجهت للعنوان الي الراجل ادهولها… مكنش عندها شك في رعد بس الفضول هيموتها.. هو بيتكلم على ايه… وذنب ايه الي الراجل ده بيتكلم عليه… راحت علشان الفضول وبس   وصلت عند المكان واول لم دخلت لقت حد بيشورلها اتجهت نحوه… انت الي رنيت عليا 
.. ايوه انا اسمي سامح 
رحمه باستغراب… عايزني في ايه 
سامح… عايزك علشان اقلك ان رعد مش بيحبك هو بيعمل كده علشان ينهي ذنب ابوه
رحمه بعدم فهم..  مش فاهمه 
سامح بشرح …. رعد اسمه رعد أدهم جابر الجارحي.. ادهم الجارحي هو الي قتل عمك 
رحمه بصدمه. نعم… انا مش فاهمه حاجه 
سامح بشرح اكتر … زمان ابو البش مهندس رعد… أدهم الجارحي… كان في شراكه مع عمك… ولم كبرو الشراكه وبقاا فيه فلوس أدهم الجارحي طمع فيها لوحده. علشان كده.. امر بقتل عمك 
أدهم. قتل عمك علشان الفلوس وهو الي دبر انها تبان على أنه انتحر…. وبعدها كبر في فلوسه 
رحمه بعدم فهم.. ازاي.. واذا كان أدهم  الجارحي. من عيله كبيره و غنيه ايه الي  خليه يعمل مع عمي انا الراجل البسيط شراكه
سامح بشرح اكتر… أدهم لم كان لسه في شبابه كان بيسهر و يصقر وقرر جابر الجارحي ان يخرجه من القصر و يسلب منه فلوسه وكل حاجه  تخصه …. كان وقتها عمك بيشتغل في البيت الي قصاده سكيورتي ….. شاف أدهم خارج مدايق رحله وهداه وبعدين أدهم قال لعمك انه يعمل شراكه معاه وعمك باع الي وراه ولا قدامه ودهوله ولقاا منه غدر في الاخر. بعدها جه هو مات ورعد ابنه حابب يكفر عن ذنب ابوه مش اكتر 
رحمه باستغراب من كل الاحداث دي … انا ايه الي يسبتلي انك… مبتكدبش 
سامح . معايا صور  .. لو حابه خدي شوفي 
رحمه مسكت الصور وكانت مصدومه.. كدب… كدب كله كدب
سامح … لو مش مصدقاني. روحي اسألي حبيبك وهو يقلك 
رحمه وهي تقف. انا لازم امشي 
سامح بشر… كانت فرصه سعيده 
رحمه هزت راسها ومشيت… مش عارفه  تروح فين… وهل كلامه صح.. فقررت تروح لبيت الجارحي  لرعد تفهم منه كل ده وهل فعلا كل الي بيحصل ده لعبه.  بيلعب بقلبها .. 
رحمه بحزن … دادا.. دا دا 
سميحه بابتسامه.. نعم….. اه ده انتي ما روحتيش
رحمه بابتسامه حزينه . لا.يا حبيبتي ….. ممكن تناديلي رعد علشان عايزاه 
سميحه. هو في المكتب….. ادخليله
رحمه. طيب ماشي….. ممكن كباية ميه 
سميحه. تأمري يا قلبي …..وجابت الميه لرحمه
رحمه بابتسامه.  شكرا يا قلبي .. 
ومشيت للمكتب وهي تخبط باديها على الباب 
رعد. ادخل 
????،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،????
عند زهراء
مروان ومراد وصلو زهراء وريوان للبيت وريوان ومراد بقو صحاب مقربين من طلب من مراد
ريوان قعده على السرير سرحان و بتفكر في الي حصل مع مراد وقد ايه هو ظريف ودمه خفيف 
وزهراء. قاعده بتفكر رحمه مجتش لحد دلوقتي ليه 
زهراء. ريوان… ريوان 
ريوان بفزع… اه  نعم 
زهراء بخوف … رحمه… مجتش لحد دلوقتي…… 
ريوان بتفهم … طيب رني على ريتاج .. وشوفيها
زهراء.. صح…. استنى…. وطلعت تلفونها ورنت على ريتاج 
ريتاج. ألوو 
زهراء. توتا.   .. رحمه عندك 
ريتاج باستغراب .. لا…. ليه 
زهراء . مش عندك 
ريتاج. لا….. في حاجه ولا ايه 
زهراء. لا…. يا قلبي… متشغليش بالك 
ريتاج. طيب ابقى طمنيني 
زهراء. ماشي يا قلبي
زهراء. فصلت مع ريتاج. مرحتش
ريوان بصدمه .. ايييه هتكون فين هي قالت إنها هتروح لريتاج 
زهراء. مش عارفه…. شويه كده ولو مجتش هرن على مروان يشوفها
ريوان. ماشي 
????،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،????
عند رحمه وخصوصا في المكتب 
رعد باستغراب … رحمه
رحمه بحزن .. اه 
رعد وهي بقوم من مكانه وقرب منها ..  تعالي في حاجه مالك يا حبيتي.   شكلك متغير ليه 
رحمه بدون اي مقدمات .. وهو انت بتحبني بجد يا رعد 
رعد استغرب من سؤالها… وده سؤال يا روحي …. 
رحمه بحزن… رد. علي سؤالي يا رعد لو سمحت 
رعد هو يقرب منها. طبعاا دانتي الي دخلتي قلب رعد 
رحمه وهي تضع يدها أمام وجه. متقربش
رعد باستغارب… في ايه يا حبيبتي  
رحمه بدمووع وصوت مخنوق … ابوك فعلا قاتل ..و هو الي قتل عمي 
رعد وقف مصدوم مكنش عايزها تعرف كده. او بمعنا اصح مكنش عايزها تعرف غير منه هو .. … رحمه اقعدي وهفهمك
رحمه بدمووع وصوت مبحوح. ابوك أدهم الجارحي هو الي قتل عمي محمود .. رد عليا يا رعد ارجوك . 
رعد بصلها و سكت مش عارف يقول ايه….. طيب لو اتكلم هل هتفهمه أو هاتحس بيه 
رحمه بصوت شبه عالي. .. علي فكره بكلمك .. رعد علشان خاطري .. كلام ده صح 
رعد…….
رحمه بدموعها نزلت شلال علي خدها واتكلمت بسخريه …. وانا المغفله….في العبه دي ….كنت بجد صدقة انك  ..انك بتحبني.. وبصتله بكسره …. بس تعرف الغلط من عليك الغلط عليا انا .. انا الي حماره اني صدقتك …  بتكفر عن ذنب عمله ابوك .. فيا. طيب انا مالي…. انا انا كنت خلاص حب وسكتت كانت هتقول  حبيتك اتعلقت بيك تيجي كده في ثانيه تاخد كل حاجه وتمشي … ذنبي ايه ادفع تمن حد غلط ..بس سكتت 
رعد بجديه .. رحمه ممكن تهدي….. انا والله العظيم بحبك و بعشقك والله يا عيون رعد ما ضحكت عليكي 
رحمه بسخريه. هههه صح بتحبني… طيب ليه مقلتليش من الاول .. 
رعد قرب منها . رحمه
رحمه بمقاطعة … اسكت متقلش اسمي تاني ……و كملت كلامها  وهي تقرب له.. . انا همشي وانسى انك تعرفني … اه اه .  انا.  انا  بكرهك .. يا رعد …خليك عارف. كده كويس.  مش هتكلم ولا هقول حاجه بس علشان حاجه واحده بس.  مفيش غيرها… علشان علاقة زهراء ومروان.   مش عايزه اشوفك تاني .. 
رعد مسك ايديها وجزبها ليه.. وحياتك عندي ما هسيبك …. انتي بتاعتي 
رحمه زفته .. لا بتاعتك ولا بتاعت غيرك … يا بش مهندس .. وبصتله بكسره وخرجت
رحمه خرجت ودمووعها علي خدها مش عارفه تروح فين… طيب تقول لابوها ان موت عمها مكنش انتحار ولا تسكت.. طيب هتقول لزهراء وريوان ايه…. لو قلتلهم ان ابو رعد هو الي قتل عمهم علاقتهم بمروان ومراد. هتنتهي…. رحمه حست نفسها مخنوقه.. واتجهت للنيل تقعد شويه تهدي نفسها 
????،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،????
عند زهراء. 
زهراء بخوف .. لا كده كتير اوي 
ريوان بهدوء .. رني على مروان. ممكن تكون لسه عند رعد 
زهراء بتسرع…. حاضر… ومسكت تلفونها ورنت 
مروان بابتسامه.. وحشتيني اوي 
زهراء بدموع ..رحمه لسه مرجعتش لحد دلوقتي
مروان. مش هي عند صاحبتكو دي 
زهراء. لا انا رنيت عليها قلتلي مجتش 
مروان باستغراب … هتكون فين…. اهدو انتو انا هشوفها 
زهراء بارتياح..ماشي 
مروان. فصل معاها ورن على رعد 
رعد بصوت كله تعب. ألوو 
مروان .. انت فين…. رحمه مش موجوده وزهراء بتسأل عليها 
رعد بهدوء وصوت كل خنقه …اهدي… هي كانت عندي و زمنها ها توصل دلوقتي 
مروان باستغراب . كانت عندك ليه…… طيب صوتك ماله
رعد بشرح… رحمه عرفت كل حاجه عن أدهم الجارحي
مروان بصدمه … اييه. طيب اهدي  انا جيلك
رعد. ماشي
مروان فصل مع رعد واتجه لبيت الجارحي
????،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،????
عند رحمه قعده بتفكر في الي حصل وافكارها متلغبطه بين مشاهد لي بينها وبين رعد ..ومشهد وهي بتقوله أنها بتكرهه شافت الحزن بعدها في عنيه 
قلبها.. المفروض كنتي سمعتيه هيقول ايه هو بيحبك
عقلها. لا طبعا ده موت عمك عايزه تسمعيه… لا الي عملتيه هو الصح
طيب هو ليه اختارك انتي يخطفق بعدين يحبك اكيد كل ده تخطيطه….. ليه خبا عليكي لو بيحبك ….. ليه دخلك حياته كل ده علشان يكفر عن ذنب ابوه ذنب انتي ملكيش دخل فيه .. 
رحمه بدمووع. بابا… تعالا شوف رحمتك بيحصل فيها ايه… عمو محمود…. انا بجد اسفه…
رحمه هديت وقررت ترجع البيت
عند. زهراء الباب خبط زهراء فتحت
زهراء بخضع… رحمه. كنتي فين كل ده 
رحمه بتعب. بتمشي
زهراء باستغارب… في حاجه حصلت معاكي
رحمه بإنكار … لا
ريوان باستغراب. مالك
رحمه بدموع. كويسه
زهراء بهدوء .طيب طيب اهدي  تعالي اقعدي وقولي كنتي فين ومالك يا روحي
رحمه قعدت. انا اكتشفت اني مبحبش رعد… وقلتله كده انا مش بحبه… وانتهينا
زهراء وريوان بصو لبعض باستغراب. نعم
زهراء باستغراب . الي هو ازاي يعني
ريوان باستغراب.. رحمه مش علينا كل ده ايه الي حصل
رحمه بزهق.. محصلش حاجه …. انا هقوم انام ماما فين
زهراء. عند فاتن…. بس فهمينا
ريوان غمزتلها انها تسيبها ترتاح دلوقتي
زهراء بتفهم.. خلاص ارتاحي ونتكلم بعدين
رحمه قامت غيرت هدومها ونامت على السرير ودموعها تنزل بلا توقف .
????،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،????
عند مروان وصل لبيت الجارحي 
مروان باستغراب .. مالك ورحمه كانت هنا ليه… مش قالت إنه هتروح عند صحبتها..
رعد بتعب وهو يشعر بأن قلبه قد تمزق نصفين… كله انتها….. عرفت بالي كنت مخبيه و قالتلي اني انساها
مروان حضنه. اهدي اكيد..هينحل… انت ذنبك ايه….
رعد بحزن وهو يدخل الي احضان مروان ..  زنبي اني ابويا أدهم الجارحي
مروان. طيب عرفت منين…. ومين قلها
رعد بصلها… معرفش
مروان بتفهم.. هتعمل ايه….. انا هرن على زهراء اشوفها روحت ولا ايه
مروان مسك تلفونه ورن على زهراء
زهراء. ألوو
مروان بتسرع..  رحمه جت
زهراء بحزن ..ايوه… بس مبطلتش عيااط…. هي من حق قالت لرعد انها مش بتحبه وخلصت كده
مروان بخوف . هي قلتلكو ايه بالظبط 
زهراء. حكتله كل حاجه رحمه قلتها.. طيب مش بتحبه بتعيط ليه… دي نايمه ودموعها على خدها
مروان بارتياح … طيب يا حبيتي هرن عليكي بعدين
زهراء بابتسامه… ماشي
مروان فصل معاها… رحمه مقلتش حاجه لحد….. قلتلهم انها مش بتحبك.. وبس
رعد حط راسه بين ايده وغمض عنيه بألم. مقلتش علشانك انت و زهراء
مروان بتهون… اهدي هيجي يوم وتعرف انك ملكش ذنب
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد