Uncategorized

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أميرة أسامة

 رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أميرة أسامة

روحوا البنات بعد ما وصلوهم الشباب وشويه وادم وصل زهره بعد ما خلصوا تجهيز حجات للڤيلا…
فضلت عشق طول الليل مستنيه ليل يكلمها لاكن بالرغم انه فتح موبايله لاكن متكلمش
الفضب والقلق كانوا مسيطرين عليها حتي بعد ما سمعت صوته وطمنها بنفسه لاكن كانت حاسه ان في حاجه غريبه وحاجه قلقاها
التفكير كان هيموتها لاكن هدوء جاسر ونوح اكدواها انن كويس واكيد دي مفجأه زي ما قال بعتتله رسايل كتير واتصلت اكتر ومكنش بيرد بعد وقت طويل استنيته يكلمها ومتكلمش غلبها النوم وراحت في سابع نومه.
في صباح يوم جديد صحي الجميع
جهزوا البنات عشق كان مزاجها وحش جدا ساكته ومش بتكلم حد خالص بعد ما فطروا وجهزوا نزلوا للسواق وراحوا عالشركه
عشق..شاهي مستر ليل جه
شاهي بغيظ ايوه موجود لسه واصل من شويه ومعاه مدام ريما
جوه
اتصدمت عشق من جملتها سابتها وراحت عالمكتب ومن غير ما تخبط فتحت الباب ودخلت لقت ريما اعده علي الكرسي اللي أدام المكتب وليل اعد ادامها وسايب كرسي المكتب بتاعه اول ماشافتهم اتصدمت لكن بسرعه حاولت تجمع نفسها
عشق….صباح الخير
ليل….صباح النور ياعشق
عشق….سوري دخلت علي طول معرفش ان معاك حد فالمكتب ولا اعرف ان عندك معاد الصبح كده
ليل….لا عادي دي ريما تعالي ياعشق
ريما…بأبتسامه حاولت تستفز عشق هو المفروض ان انسه عشق تكون عارفه كل حاجه ياليل شكلها شاطره اوي
عشق….بابتسامه ميرسي
ليل…طبعا عشق اشطر مني انا شخصيا
ارتاحت شويه عشق لما شافت نظره الغيظ علي وشها بعد جمله ليل
ليل…تعالي اعدي يا عشق
عشق….من غير تردد راحت اعدت علي كرسي المكتب بتاع ليل
ابتسم ليل وهو شايف عشق بتتعامل بثقه
بصت ريما بأستغراب ازاي اعدت علي مكتب ليل وهو اعد كده
عشق….لليل خير يا ليل في حاجه
ليل…ابدا بس ريما مضايقه شويه وبتقول يعني ان انتي طريقتك معاها مكانتش حلوه????
عشق….بصت لريما انا ليه هو في حاجه حصلت اصلا هي كانت مصممه انك انت اللي تمسك مشروعها ولما قولتلها انك مشغول
ومش هتقدر وانا اللي هكون معاها رفضت وقالت انها غيرت رأيها لو في حد المفروض يضايق يبقي انا لاني ادتها معاد وضيعت جزء من وقتي معاها وفالاخر حتي متكلمناش فالشغل.
ريما…بضحكت سخريه ضيعت وقتك معلش اسفه مكنتش اعرف ان وقتك مشغول اوي كده
عشق…بابتسامه اديكي عرفتي
حاول ليل يكتم ضحكته
ريما…بصت لليل ها ياليل قولت ايه فاللي طلبته منك
ليل….والله ياريما زي ما قولتلك. انا ماسك شغل كتير حقيقي معنديش وقت انا بنام بالعافيه بس قولتلك لو عشق وافقت تاخد مشروع من اللي انا ماسكه ده انا همسك المشروع بتاعك
ريما…مش فاهمه
ليل….يعني المسأله الوقت في ايد عشق
ريما كرامتها كانت منعاها انها تطلب كده من عشق وعشق كانت بصالها وهي مبتسمه مستنياها تطلب منها.
ريما…عصرت علي نفسها لمونه واخيرا اتكلمت..ها قولتي ايه يا انسه عشق
عشق…ببرود في ايه
ريما…????فأنك تمسكي مشروع بدل ليل وليل يمسك مشروعي
عشق…اسفه مش هقدر المشاريع اللي ليل ماسكها هي فعلا شغاله وانا مش بعرف امسك شغل من ورا اي حد ليل ليه طريقه في شغله غير طريقتي ولو مسكت مشروع هو كان ماسكه لازم اغير الطريقه كلها وطبعا ده هيبقي فيها خساره وقت ومجهود وفلوس يعني خساره اكيده وانا شايفه ان مشروعك لسه زي ماهو جديد فا عادي مستعده امسكه لاكن شغل ليل كان ماسكه لا سوري مش هقدر
ريما…بس انتي قولتي ان شغلك انتي وليل واحد ازاي مش هتقدري تكملي بداله يعني لو في اي ظروف ليل اتحط فيها واضطريتي تمسكيه هتقولي لا
عشق…اولا انا وليل اه شغلنا واحد بس طريقتنا مش واحده ثانيا اديكي قولتي اضطريت يعني مجبره فا اكيد همسك الشغل بداله لتكن انا الوقت مش مضطره ولا مجبره فا اكيد مش هقبل
ريما….لليل وبعدين ياليل ايه رأيك
ليل…انا غصب عني مش هقدر فعلا امسك كل ده اكيد هقصر في مشروع منهم وانا متعودتش عالتقصير في شغلي ياريما
القرار بقي في ايدك انتي ياتقبلي مشروعك يكون في ايد عشق او لا
بصت ريما لعشق بغيظ باين في عيونها كانت عشق بصالها وهي مبتسمه
ريما….هفكر وارد عليك ياليل
ليل…تمام يا ريما زي ما تحبي وانا منتظر ردك
ريما…اوك يا ليل هستأذن انا
ليل…اتفضلي
قامت ريما خرجت فورا من المكتب وهي حالفه تدفع عشق التمن.
بص ليل لعشق وفجأه ابتسامتها اتحولت قامت وقفت عشان تروح مكتبها وقبل ما تمشي مسك ليل ايدها بسرعه
عشق…سيب ايدي ياليل
ليل…استني بس هفهمك
عشق…مش عايزه افهم ولا اعرف حاجه
ليل…عشان خاطري اهدي بقولك هفهمك
عشق…تفهمني تفهمني ايه تفهمني سبب اختفائك اليوم كله امبارح وانك مكلمتنيش غير مره واحده بعد يوم طويل قافل فيه الموبايل ولا بعد ما كلمتني وانا بكلم فيك وببعتلك وانت مبتردش انت قولتلي شويه وماشي خلاص ايه كل ده مكنتش مشيت نمت بره البيت كان يومك مشغول لدرجه انك مش عارف تكلمني طول اليوم…ولا تفهمني ايه ياليل تفهمني انك مدي للهانم معاد الصبح وانك اول يوم تيجي بدري اوي كده وقبل ما اي حد فينا يجي عشان تكون علي راحتك معاها ايه خايف حد يشوفك
ليل…بغضب عششششق خلي بالك من كلامك ليل السيوفي مابيخافش من حد وانتي عارفه كده كويس ومش عشان بحاول افهمك ابقي خايف منك انا بحاول افهمك عشان واثق اني هتزعلي وخايف علب زعلك مش خايف منك
عشق…وانا مش عايزه اعرف ولا افهم
مسكها ليل بعنف من دراعها قبل ما تمشي
ليل… لا هتعرفي وتفهمي وهتتعدلي ياعشق عشان طريقتك مش عجباني من يوم اللي حصل بيني وبين ادم من يوم ما روحتيله من غير ما اعرف ولا حتي كلفتي خاطرك تبعتيلي ماسدچ انك راحه معاهم
عشق…سيب ايدي يا ليل..واه مقولتلكش ولا هقولك اقولك ليه اصلا انت مالك بيا اعمل ايه ولا معملش ايه انا حره انت ملكش عليا كلمه ولو كنت بستأذن منك اروح اي مكان او اسمح انك تحدد اليوم ده علي مزاجك عشان تكون معايا فا انا بقولهالك الوقت كنت غلطانه ياليل واديني بصلح غلطي وبقولك متدخلش في حياتي انا حره خليك براحتك مع الهانم بتاعتك لاكن انا طلعني من دماغك
ليل وصل غضبه منها لأعلي درجه
فا حب يفرغ غضبه فيها بطريقته عشان واثق ان اللي هي فيه ده غيره من ريما…شدها ليل بعنف ومسك وشها بأيده الاتنين ونزل علي شفايفها بقبله كلها عنف وغضب لدرجه ان عشق كانت تحت ايده بتحاول تبعد عشان تتنفس لاكن هو كان رافض مسابهاش غير لما حس بدمها بيسيل بعد عنها وبسرعه عشق ضربته بالقلم علي وشه انت سافل وقليل الادب…
تمالك ليل نفسه بعد القلم عشان ميقتلهاش
ليل…اسمعي المشروع بتاع ريما
انا قررت امسكه وملكيش اي دخل بيه مفهوم….اما بقي عن وجودها هنا فا بردو هتعرفي انا جيت الصبح انا ونوح شاهي بلغتني انها مستنياني فالمكتب ولما دخلت وشوفتها قالتلي انها خبت تبجي بدري قبل ما اتشغل او اب حد يرفض يخليني اقابلها وده طبعا لانها متصله بيا فوق ال 50مره وانا مردتش عشان كنت عامل حسابك وحساب زعلك وحسيت اني لو رديت عليها هكون بخونك وبخون حبي ليكي واظن لو هي تفرق معايا مكنتش سيبتك عملتي اللي عملتيه فيها ده امبارح وكنت دخلت معاكي عشان متضايقيهاش ولا سبتك الوقت وانتي بتحاولي تستفزيها اولعم بأعدتك علي مكتبي انا سمحتلك بحجات كتير اوي يا عشق مستحيل اسمح لمخلوق انه يعملها بس سمحتلك عشان انتي مش اي حد عشق….اتفضلي امشي حالا من ادامي روحي مكتبك ولما تتعودي تثقي فيا يا عشق هبقي اتكلم معاكي
نزلت دموع عشق بحزن.  كان نفسها تقوله انها واثقه فيه بس هي زي اي ست بتغير علي حبيبها..
عشق…ليل انا..????
ليل…علي مكتبك يا عشق????
راحت عشق علي مكتبها وهي بتعيط من غبائها وكلامها اللي مكانش ينفع يتقال..
عدي اربع ايام والحال بينهم زي ماهو ليل مبيتكلمش معاها خالص عشق حاولت كذا مره لاكن كان بيصدها او يقولها انه مشغول يومين جه متأخر الشغل  ويومين مجاش خالص حتي لما كانت بتحاول تكلمه او تبعتله مكانش بيرد عليها خالص
عشق…طول الاربع ايام كانت اعده علي طول لوحدها مش بتبطل عياط حاسه بخنقه رهيبه مقضيه وقتها نوم عشان تهرب من البنات وأسالتهم…خلال اليومين دول تمارا حطت ميرنا في دماغها اكتر وبقت مش طيقاها…خصوصا بعد اخر موقف حصل بينهم فالشركه
فلاش بااااك.
ميرنا…كانت اعدت ترغي مع شاهي ويضحكوا فجأه لقت جاسر وتمارا خارجين من المكتب
قامت ميرنا بسرعه علي جاسر
ميرنا…جاسسر
جاسر…افندم
ميرنا ..ممكن اتكلم معاك
جاسر …مش فاضي ياميرنا عندي ميتنج ومتأخر يلا ياتمارا
مسكت ميرنا ايده…استني بس عشان خاطري مش هأخرك
بصت تمارا علي ميرنا ومسكت ايدها لجاسر وطريقتها اللي فيها دلع كانت هتولع واتأكدت ان في حاجه كده غريبه ومش مظبوطه
جاسر…عايزه ايه ياميرنا
ميرنا…مش عيزاك تفضل زعلان مني ومخاصمني كده
جاسر….ميرنا سبيني عشان خاطري
ميرنا…مش هسيبك غير لو قولتلي انك مصالحني
جاسر…بس انا مضايق منك يا ميرنا وانتي عارفه
ميرنا…عارفه وصدقني مكنتش اقصد ولو اللي قولته ده كنت عارفه انه هيزعلك مكنتش قولته ولا حتي نطقته.حقك عليا بجد انا اسفه انت عارف انا بحبك اد ايه
تمارا…????????????????
جاسر…وانا كمان بحبك يا ميرنا انتي عارفه كده كويس
تمارا…????????????????
جاسر…بس اللي قولتيه مكانش ينفع خصوصا وهو الوضع بايظ بين ليل وادم والدنيا والعه
ميرنا…والله مكنتش اقصد مكنتش اعرف انك هتزعل مني كده خلاص بقي حقك عليا ولو عايزيني اقول اي حاجه لليل انا مستعده
جاسر…لا متقوليش حاجه ولا تعملي اي حاجه ليل مجنون وممكن يفكر ان ادم هو اللي قايلك تعملي كده
ميرنا…بس انا عيزاك تصالحني جاسر من يوم اللي حصل وانا مضايقه ومش عارفه اعدي اليوم بتاعي وانت زعلان مني
جاسر….خلاص يا ستي مش زعلان منك
ميرنا….بجد بحبك يا احلي جاسر فالدنيا
جاسر…وانا كمان يا مجنونه. سبيني بقي عشان عندي ميتنج مهم
ميرنا….ماشي باي باي ياتمارا
تمارا…باي
باااااك
عدت الايام تقيله علي عشق اللي زعلانه مع ليل وتمارا اللي هتولع من غيرتها علي جاسر
……..
زهره….عشق برده قافله علي نفسها
نور…اه صعبانه عليا اوي مطومعرفش مالها
زهره….طيب قولت لها ان العشا جهز انهرده  الخميس وبكره اجازه اهو نسهر مع بعض شويه.
نور…قالت مش عايزه تاكل ومحدش يخبط عليها
زهره…البت دي مالها
نور…شكلها كده زعلانه مع ليل
ميرنا…ايوه واضح كمان علي ليل
تمارا…بصت لميرنا بغضب ????ملكوش انتوا دعوه اكيد شويه وهيبقوا كويسين …المهم بكره عيد ميلاد عشق
زهره…ايوه طبعا عارفين وانا ونور وميرنا بنحاول نفكر في فكره نحتفل بيها عشان تفك شويه من الاكتئاب اللي هي فيه ده
تمارا…لا ليل قاللي انه عاملها مفجأه بكره وعايزنا نحاول بأي طريقه اننا نخرجها من البيت وقال في عنوان هيبعتهولي نروح عليه وهو هيكون هناك
زهره…عنوان ايه ده
تمارا…وانا ايش عرفني يا غبيه هسأله يعني بيقول مفجأه واكيد مش هيعرفهالنا
نور….طيب هي عشق بحالتها دي اصلا هتوافق انها تخرج
تمارا…مش عارفه عشان كده بقولكم لازم نحاول نخرجها
زهره…طب هنعملخل ايه
تمارا…معرفش سبيها علي الله بكره نحلها
زهره…ان شاء الله
نور…طيب يلا تعالو ناكل بقي
تمارا…يلا قوموا
قاموا البنات كلوا وخلصوا ودخلت كل بنت فيهم علي اوضتها عشان تنام.
اتصلت زهره علي ادم..
ادم…الووو
زهره…نمت
ادم…لا ياحبيبي لسه اكيد هقولك قبل ما انام
زهره…انت فالشارع ولا ايه ايه الصوت ده
ادم…بضحك. ايه هتجوز مخبارات ولا ايه
زهره…اه لو عاجبك
ادم…عاجبني طبعا..السجاير بتاعتي خلصت فا نزلت اشتري
زهره…ومقولتش ليه للسوبر ماركت يجبلك
ادم…الدا بس حسيت اني جعان وفي حجات نقصاني قولت انزل انا بنفسي
زهره…ماشي
ادم…عموما انا بكلمك وداخل عالبيت خلاص
زهره…طيب كويس بقولك ايه
ادم…قولي يا ست البنات
ابتسمت زهره بحب
زهره…بكره عيد ميلاد عشق وكنت عايزه اعملها مفجأه بس تمارا بتقول ان ليل عاملها مفجأه وعايزنا نخرجها من البيت وهو يقابلنا عشان يعملهالها مفجاه
ادم…كل سنه وهي بألف خير بس لو بتقوليلي عشان اجي اكيد مش هعرف انا بعدين ابقي اجي لعشق واقولها كل سنه وهي طيبه بنفسي.
زهره…لا مش اقصد كده انا اقصد يعني اني هنزل معاهم اصل مش هينفع مروحش مش عيزاك تضايق بس مش هعرف
ادم….انتي عبيطه يازهره لا طبعا يا حبيبتي مش هضايق دي اختك ولو تقصدي علي ليل ولا حتي انك تخرجي في مكان في ليل هضايق انا دماغي مش صغيره يا زهره
زهره…يعني مش هتزعل مني
ادم…لا طبعا يا حبيبي روحي واتبسطي وسلميلي علي عشق لحد ما اشوفها..
زهره…بفرحه ماشي يا حبيبي
ادم…انا دخلت الشقه خلاص
زهره…هتنام امته
ادم…شويه بس هاكل واشرب سيجاره وانام
زهره…تمام روح كل وقبل ما تنام كلمني
ادم…ماشي يا قلبي يلا باي
زهره…باي.
عدي اليوم بسرعه صحيوا البنات كلهم عشق كانت فالمطبخ بتحضرلهم الفطار حست انها مقصره معاهم بقالها كام يوم كل تركيزها مع ليل وبس لاكن لما فضلت تكلمه وميردش كرامتها وجعتها وميت تفكير كان بيراودها واولهم انه شكله حن لريما وخصوصا بعد ما قالها انه هيمسكلها المشروع
قررت عشق…انها متفكرش فيه وانها مش هتكلمه غير لو هو كلمها
حضرت عشق الاكل واتجمعوا البنات فطروا مع بعض وخلصوا اعدت عشق معاهم لاكن بردو من غير ما تتكلم كتير
تمارا اختفت هي والبنات شويه وشويه ورجعوا ماسكين شنط ورا ضهرهم ووقفوا ادامها.
عشق بخوف مالكم واقفين كده ليه زي ما تكونوا عاملين عامله
تمارا…طلع الشنطه من ورا ضهرها
كل سنه وانتي طيبهههههه يا عششششق
البنات كلهم طلعوا الشنط كل سنه وانتي طيبه يا عشششق
عشق…بفرحه ايه ده انا قولت اكيد هتنسوا
تمارا…بزمتك ينفع ننسي ولا احنا امته نسينا يا اختي
زهره…العمر الطويل ليكي ياقلبي
عشق…حبيبتي يا عشق
فضلت عشق تبوسهم وتحضنهم وتفتح معاهم فالهدايا.كانت مبسوطه اوي رغم ان في جزء جواها ناقص وهو عدم وجود ليل
تمارا….ده لسه في مفجأه انا عزماكي بره عالغدا
زهره…هي بس????
تمارا…بأبتسامه وانتوا كمان يا ستي يالله ان شالله ما حد حوش
عشق.. ايوه بس انا مش عايزه اخرج خلينا هنا
تمارا…بت انتي بطلي كآبه وربنا لا هنخرج وهتلبسي الطقم اللي انا جيباهولك انا تعبت يا ماما لحد ما لقيته
عشق…والنبي بلاش عشان خاطري
تمارا…والله ابدا هنخرج نتغدي وعايزين نأعد في مكان اوك نروح سينما بردو اوك
زهره…يلا بقي ياعشق وافقي قبل ما ترجع في كلامها
نور…ايوه وهي عامله اوبشن فظيع
فضلوا يتحايلوا عليها البنات
افتكرت عشق ليل وعرفت انها لو خرجت من غير ما يعرف وهو عرف هتستفزه وتخليه يتكلم
فا وافقت فرحوا البنات وقاموا مع بعض يجهزوا
وبعد وقت بسيط كانوا كلهم جهزوا ونزلوا بلغت تمارا ليل
واول ما نزلت كان السواق مستنيهم
عشق.. انتي كلمتي السواق ليه مش كنا خدنا اوبر او اي تاكسي
تمارا…جاسر مرضيش وقال عشان منتقسمش علي عربيتين نفضل مع بعض وبعتلنا عربيه اكبر
عشق…تمام
فضلوا البنات يهزروا ويضحكوا وابتدت عشق تتأقلم وتفك خصوصا انها عارفه ان ليل هيبقي مش علي بعضه لو عرف انها نزلت من غير ما تقوله مكانتش تعرف ان هو اللي عامل المفجأه وان هو كان هيتجنن ويصالحها بس سابها عشان متشكش لحظه ان هو ورا المفجأه وتفكر انه نسيها
عدي الوقت بسرعه البنات مكانوش عارفين ايه هي المفجأه بما فيهم تمارا مكانوش مركزين فالطريق ولا شايفينه
بعد وقت مش قصير اخيرا وصلوا البنات ادام اللوكيشن اللي ليل بعته لتمارا
نزلوا البنات وهما بيضحكوا ولسه مش مركزين
ولاكن اول ما نزلوا اتصدمواااااا????
واللي صدمتها كانت الضعف تمارا لما عشق سألتها
عشق….انتي جيبانا فين
تمارا….????????????هااا
عشق….بقولك جيبانا فين
تمارا….معرفش معرفش
نور…هو في ايه انا مش فاهمه حاجه
ميرنا…ولا انا في ايه يابنات
زهره….جيبانا هنا ليه ياتمارا
تمارا…بأرتباك انا اناااا معرفش
عشق…بتوتر هو ايه اللي متعرفيش مش انتي اللي اديتي السواق اللوكيشن وانتي اللي عامله المفجأه..
ظهر اخيرا
ليل من ورا عشق ومعاه نوح وجاسر..
ليل….لا مش هي
بصت عشق بسرعه وراها في صدمه…????
ليل… انا اللي بعتلها اللوكيشن وانا اللي عامل المفجأه انا قولتلها انهم يقنعوكي تنزلي بأي طريقه وعلي فكره تمارا متعرفش انها جايه هنا واظن المفجأه واللغبطه اللي باينه علي وشها تأكدلك كده…
تمارا…حرام عليكي ياليل كانوا هيكلوني انت جبتنا هنا ليه
عشق….احنا هنا ليه ياليل
ليل….حبيت اقولك كل سنه وانتي طيبه حبيت اقولك اني مش ناسي عيد ميلادك حاولت افكر كتير في هديه تخليكي مبسوطه ويمكن من بعد اللي حصل في الحفله جاتلي الفكره بعد ما فهمتك اني ماليش علاقه بالمديره بتاعت الدار قولتلك هجبلك حقك منها بس كمان فكرت في حاجه مهمه الست دي لو اثبتنا اللي هي عملته ودتها في ستين داهيه مين هيمسك الدار بدالها مش يمكن يكون حد من نفس عينتها فكرت كتير ملاقتش احن ولا اطيب ولا احسن منك يمسك الدار ويكون امين عالبنات اللي فيه
البنات….اتصدمواااا????
اما عشق….فا صدمتها كانت الضعف???????? مش فاهمه
ليل….طلع ورقه من جيبه فتحها ادامها….
ده عقد بيع وشراء من المالك لعشق احمد الوكيل واللي ناقصه علي امضتها يعني امضي صغيره بقيتي صاحبه الدار ده وانتي المتحكمه فيه وتقدري تعملي اي حاجه في حنان واللي كانوا وراها
براحتك
عشق…نزلت دموعها ليل انت بتهرج مش كده????????
ليل…بابتسامه يعني بزمتك مش شايفه البلالين اللي ماله الدار  عشان يحتفلوا بيكي معايا
صحيح عايز اقولك حاجه انا قولتلك ان صاحب الدار رجل اعمال وحد محترم لما طلبت منه معترضش وطلبت منه ميعرفش اي حد شغال في الدار ان انتي بقيتي صاحبته ولو حد سأل يقول ليل السيوفي وطبعا بعد البلالين دي كلها سألوا وعرفوا واكيد طايريين واولهم حنان بيتهيألي هتكون صدمه لما تشوفك معايا انتي والبنات وصدمه اكبر لما تعرف ان مالك الدار الحقيقي انتي ياعشق..
عشق..بصت للبنات بفرحه ودموعها نازله هي وهما حضنوا بعض بفرحه
بصتله عشق…ليل انا مش بحلم صح
ليل….هو تقريبا انتي بتحلمي لانك لو صاحيه وفايقه كده كنتي فهمتي من اول ما شوفتي الدار او عالاقل كنتي ركزتي في اسمه الجديد..
بصت عشق عالاسم
دار الحلم❣️
عشق…بحبك يا ليل
ليل….وانا بعشقك يا قلب ليل
نوح…اظن اعتراف صريح نطلع عالمأذوون????????
ليل..لا لسه المأذون مش الوقت
بص لعشق…ايه جاهزه تدخلي
بصت عشق عالدار بارتباك
وبصتله مش عارفه
ليل…انا بقول ادخل الاول وانتوا تيجوا ورايا ايه رأيك
عشق….هزت راسها
دخل ليل مع الشباب ومعاهم ميرنا ونور
وسابوا التلاته بره لحد ما ليل يقولهم يدخلوا
رحب الدار كله بليل اللي جاي مع حراسه بشكله اللي يرعب ويخض اي حد كانت حنان طايره من الفرحه عشان ليل اللي خد الدار خصوصا ان هو اللي متكفل بالدار من اربع سنين فا متأكده انها ضمنت تاخد من وراه فلوس كتير
حنان….في المايك اعدوا يا ولاد هدووء..طبعا احنا بنرحب بحضرتك يا ليل باشا نورت الدار واكيد شرف لينا ان حضرتك تكون المالك بتاع الدار  مش عارفه اعبر ازاي عن سعادتي بس اكيد حضرتك واصلك احساسي واحساسنا كلنا وان شاء الله ديما هنكون عند حسن ظن حضرتك والدار هتكون احسن دار في مصر كلها….
صقف الجميع ومدتله حنان المايك عشان يروح يقول كلمه…
راح ليل بثقه بعد ما اتصل علي عشق وقفل فهمت انها تدخل
ليل…مساء الخير عليكم جميعا مساء الخير يا بنات
طبعا انا مبسوط اني اشتريت الدار ومبسوط اكتر اني معاكم واني هقضي جزء من يومي مع بنات حلوييين زيكم…طبعا هنلعب ونهزر مع بعض لاكن مش قبل ما اوجه الشكر لاستاذه حنان طبعا
وطبعا شكرا عالترحيب الحلو ده وعالكلام الحلو اللي قولتيه في حقي
لاكن…حابب بس اوضح معلومه بسيطه ليكي ولكل حد موجود في الدار هنا….ان انا مش المالك الحقيقي للدار انا طلبت كده من مالك الدار الاصلي عشان حبيت اعملهالكم مفجأه بصاحب الدار الجديد واللي واثق ان اغلبكم هيفرح جدا بوجود المالك الجديد وسطكم خصوصا البنات الحلوين دول….
فضلوا البنات يتكلموا مع بعض وحنان تتكلم مع مها و الشله بتاعتها….ويبصوا حوالين بعض مستنيني ليل يقول مين المالك الحقيقي
وفجأه شاور ليل علي مكان عشق
ليل…احب اعرفكم بمالك الدار الجديده عشق احمد الوكيل..
واخواتها تمارا وزهره احمد الوكيل.
صريخ وصوات من البنات اول ما شافوهم جريوا كلهم عليهم وفضلوا يحضنوا فيهم ويعبروا عن اشتياقهم ليهم فضلت عشق تحضن في البنات الصغيرين كانت طايره من الفرحه وهي شيفاهم من تاني طبعا كلهم كانوا اخواتها واصحابها لاكن تمارا وزهره كانوا الاقرب وكانوا الاكبر
وقفت حنان بصدمه وكأنها اتلجمت ثواني هي والشله اللي معاها
جريوا الدادات عليهم حضنوهم وسلموا عليهم لانهم كانوا بيحبوهم جدا
بعد وقت من السلام
طلعت عشق جمب ليل هي والبنات
عشق…بصوت مهزوز من كتر التوتر..
طبعا انا مش عارفه اقول ايه ولا اعبرلكم عن الفرحه اللي جوايا دي ازاي خصوصا لما شوفت اخواتي والدادات والمكان نفسه اللي كان بيجمعنا سوا…عايزه اقولكم وحشتوني اوي عارفه اني قصرت معاكم من يوم ما خرجت بس اللي يخرج من الدار دي كان استحاله يرجعلها وانتوا كلكم عارفين الطريقه اللي خرجنا بيها.
وقفت حنان واللي حواليها يتلفتوا بخوف زي الحراميه
عشق….وقت ما خرجت كنت مقسومه نصين نص معاكم مش قادره اتخيل اني مش هشوفكم تاني ونص مبسوط انه طلع من سجن مؤبد…وعايزه كمان اقولكم انا مكنتش اعرف لحد من دقايق بسيطه اني بقيت صاحبت الدار ده بس يمكن ليل عارف اد ايه الدار دي كانت حاجه كبيره عندي فا خب يفاجئني يوم عيد ميلادي والحقيقه ان دي اكبر هديه اتقدمتلي في حياتي واللي لو عشت عمري كله مش هيتقدملي زيها تاني ويمكن الهديه دي عشانكم اكتر ما هي عشاني عشان انا مظنش ان في حد هيحبكم ويخاف عليكم ويعاملكم بطريقه أدميه اد واحده شافت زل ووجع ومرمطه في الدار دي من انهرده انتوا احرار في الدار دي انتوا جوه بيتكم مش جوه دار رعايه ايتام
من انهرده كلكم اخواتي واصحابي
الدار دي مش بتاعتي دي بتاعتنا كلنا الدار دي هتبقي بيت العيله
دار دي هتبقي زي اسمها الجديد حلم ….حلم بتحلموه جواها واكيد هتخرجوا عشان تحققوه
فضلوا البنات كلهم يصقفوا ويصوتوا ويصفروا….من فرحتهم
عشق…..لحظه يا بنات هنحتفل ونعمل كل حاجه مع بعض بس مش قبل ما نخرج من وسطنا الشياطين الشياطين اللي دمرت بنات كتير خرجت وبنات هربت وبنات ماتت وبنات اتوجعت
من اللحظه دي مش عايزه اشوفك يا حنان انتي والشله بتاعتك دي كلها ولو حتي صدفه
ليل…لا لحظه انا قولتلك اني عامله مفجأه وقولتلك اعملي الانتي عيزاه فيها بس مش لدرجه انك تطرديها كده بالساهل بردو الاستاذه حنان ليها فضل كبير
بصتله حنان بابتسامه حست انه هيقف معاها اما عشق فا بصتله بصدمه لحد ما سمعت باقي جملته
فضل عظيم حقيقه وعشان هي كانت ست عظيمه فا خروجها من الدار مش هيكون بسهوله كده دخل فالوقت ده حمله من الداخليه معاهم امر بالقبض علي حنان ومها وكل اللي معاهم. وخدوهم عالبوكس
بصتله عشق…بصدمه????
ليل.. نسيت اقولك ان ده تاني جزء من المفجأه الكام يوم اللي فاتوا واللي حضرتك كنتي شاكه فيا بعد ما خلصت كل ورق الدار طلبت انا وماما اننا نختار كام بنت يعني نعملهم أذن يخرجوا بره الدار ولما خرجوا حاولنا نعرف منهم المعامله اللي بيتعاملوها جوه الاول كانوا خايفين بس بعد كده اطمنوا وحكولنا وروحت لحد حبيبي من الداخليه خد اقوال كذا بنت وطبعا فهمتوا اللي حصل معاكم والمفروض ان هو مستنيكم تقولوا اقوالكم يعني قرار القبض عليهم اكيد حتي من غير اقوالكم بس اقوالكم هتشدد عليهم الحكم
عشان انتوا خرجتوا من هنا بطريقه مش قانونيه…عايز اقولك كل حاجه وحشه في حياتك يا عشق هتخلص وكل ذكري كانت وحشه في حياتك هتبقي حلوه واولهم الدار  بس اسمعي ????????لو حد اشتكالي منك هعلقك
ضحكت عشق من بين دموعها..
عشق….انا مبسوطه اوي
ليل….وانا مبسوط عشان قدرت ابسطك بس بقولك ايه
عشق…قول
ليل ..طبعا انتي المالك الحقيقي للدار بس طبعا شغلك معابا مش هيقف عشان كده انا بقول ايه رأيك لو ماما بقت هي مديره الدار وهي ومامت جاسر مسكوه
عشق..بفرحه طبعا موافقه
ليل.. اظن انتي والبنات وماما ومامت جاسر هتخلوا الدار دي جنه
ظهرت…سهام ومني من وراه.
سهام…طبعا هنخليه جنه ياولد
حضنتها عشق هي ومني بفرحه.
سهام…مبروك يا عشق عملت انا وليل كل اللي نقدر عليه لحد ما خدنالكم حقكم
عشق….انا بحبكم اوي بجد
سهام…واحنا بنحبك اكتر
حضنتها سهام بحب
وابتدوا يحتفلوا بعيد ميلاد عشق وسط مل بنات الدار
جاب نوح تورتايه كبيره عليها صورت عشق والبنات
وخلص اليوم عليهم في حب وفرحه وسعاده ملهاش حدودو????????????????????????????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد