Uncategorized

رواية صفقة عمري الفصل العاشر 10 بقلم ياسمين سمير

 رواية صفقة عمري الفصل العاشر 10 بقلم ياسمين سمير

رواية صفقة عمري الفصل العاشر 10 بقلم ياسمين سمير

رواية صفقة عمري الفصل العاشر 10 بقلم ياسمين سمير

افكركم بالبارت الى الفات
تصعد روعه الى غرفته 
بعدقليل 
روعه :ااااه الحقووووونى
يصعد قاسم اليها ومن خلفه سامر ثم سانيه 
يجرى قاسم يحضن روعه 
قاسم :اهدى ف اى 
روعه بخوف تشير الى السرير:تعبااان 
ف ذاك الوقت يدخل سامر ويرى روعه ولاول مره يراها 
يقف وعينه عليها مش قادر يشيلهم 
يتركها قاسم ويتجه الى الثعبان يمسكه 
قاسم :ساامر تعالى 
سامر وهو مزال ينظر الى روعه :اها جاى اهو 
ثم يذهب الى قاسم 
سامر :هتعمل بيه اى 
قاسم :هاكلهولك  انت بتهزر ي سامر 
سامر :مقبوله منك ي كبير 
قاسم :قدامى على تحت 
ثم يتجه الى روعه 
قاسم  ل روعه :اهدى هموت واجيلك 
ثم يخرج 
سامر يذهب الى روعه :وانا هموته معاه 
روعه تحرك رأسها بمعنى موافقه 
سامر بابتسامه :متقلقيش بقا 
روعه تحرك رأسها بمعنى اه 
سامر :انا هنزل بقا 
روعه تحرك رأسها بمعنى اه 
يتركها وينزل 
سامر ف سره :اى حته القشطه دى ليك حق تخبيها عننا بس مزه بصراحه 
ف الجنينه 
قاسم :التعبان دا دخل منين 
سامر :مش عارف ممكن من البلكونه 
لينظر قاسم الى اعلى  
قاسم :تفتكر 
سامر : مش لقى حل غير دا 
قاسم :طب انا هطلع واستنى انت الجزار 
سامر :حقكك 
قاسم :نعم 
سامر :لا مفيش اقصد اه هديها بقا 
قاسم :امشى من قدامى 
سامر :ههههههه 
سامر ف سره :ليك الحق ماهو بردو مينفعش يقف مع الخلقه دى ويسيب القشطه دى …..باين عليها صغيره اوووى ي بختك ي قاسى 
يدخل قاسم الغرف يرى روعه ترتعش وبجوارها سانيه تحاول ان تهدء من روعها 
يجلس بجوارها 
قاسم :خلاص اهدى هو مات 
روعه :خايفه اووووى 
يحضنها قاسم :خايفه وانا موجود  
سانيه :خلاص اهدى بقا ي بنتى …. انا هنزل انا ي قاسى 
قاسم :حاضر ي امى 
قاسم بعد خروج ولدته : روعه 
روعه :اممم 
قاسم وهو يرفع راسها : متخافيش 
روعه :هحاول 
قاسم :مينفعش مرات القاسى تكون بتخاف 
روعه :بس انت مش قاسى 
قاسم وهو سراح ف عيونها :امال انا اى 
روعه :انت حنين خااالص 
ف تلك اللحظه ينهال على شفايفها بقبله ياخدها الى عالم اخر 
بعد وقت ليس بقليل 
يبتعد قاسم عنها ومازال يضع راسه على راسها 
قاسم :اااااه ي روعه 
روعه :مالك 
قاسم :عايز ادخلك جوه قلبى 
ليرن هاتف قاسم يعلن على اتصال من سامر 
قاسم وهو ينظر الى الهاتف :قاطع اللحظات الرومانسيه 
قاسم :ايوا ي سامر 
سامر :عم محمد مستنيك 
قاسم :طيب انا نازل اهو 
قاسم ل روعه :انا لازم انزل 
روعه :وانا كمان هنزل 
قاسم :ماشى بس متطلعيش بره ف الجنينه 
روعه :لى 
قاسم :عشان ف شباب تحت 
روعه وهيا تذهب الى نقابها :حاضر  
يذهب خلفها ثم يحضنها 
تستدير اليه 
روعه :ف اى 
قاسم يضع قلبه خفيفه على شفايفها 
روعه وهيا تضع يديها على صدره :عايزه اطلب منك طلب صغنن قد كدا 
قاسم :قد اى 
روعه :قد كدا 
قاسم :واى بقا الطلب الصغنن الى قد كدا 
روعه :عايزه تلفونى 
قاسم :لى 
روعه :عايزه اكلمك ريم وحشتنى اوووى 
قاسم :انا لازم انزل دلوقتى لما اطلع نشوف الموضوع دا ودا هيبقى ليه شروط بردو
روعه :حتى دا كمان 
قاسم :لازم انتهز الفرصه 
روعه :اه لازم 
ينزلان لاسفل ثم يخرج قاسم 
قاسم وهو يصافح الجزار:عم محمد كل سنه وانت طيب
عم محمد :وانت بخير ي ولدى 
قاسم :يلا نبدء 
عم محمد  :يلا ي ولدى 
ثم يقوم بطقوس العيد وذبح الاضحيه لتقرب الى الله 
ف المساء 
يدخل قاسم ومن خلفه سامر 
روعه :اى الدم دا 
قاسم : كنا بندبح 
فاطمه :ومالك خايفه عليه كدا لى احنا ف عيد ولا انتو عندكم مكنتوش بتدبحو 
روعه : انا بس خوفت عليه 
قاسم  بصوت واطى :متخافيش عليا 
روعه بنفس الصوت :حاضر 
سانيه :يلا ي ولاد الغدا جاهز 
يجلس قاسم وفاطمه وسانيه وروعه وسامر 
سانيه :وزعت على اهل البلد كلهم ي ابنى 
قاسم :ايوا ي امى انتى عارفه ان قبل منام لازم اكون موزع على البلد كلها 
سانيه :ف ميزان حسانتك  ي ابنى 
اما عن سامر فيختلس الانظار الى روعه من حين الى اخر 
سامر ف سره :شلها من دماغك دى مرات اخوك 
قلبه :مش عارف من ساعه ماشوفتها وانا مش على بعضى 
عقله :افهم دى مرات اخوك واخوك الكبير كمان 
قلبه :ياااااه لو كنت اتجوزتها انا الاول 
عقله :متتلم بقا 
يقطع تفكيره صوت قاسم 
قاسم :سامر 
سامر :اها نعم ي قاسى 
قاسم :انت مش مركز طول النهار على طول سرحان 
سامر بتردد :اها لا مفيش منمتش كويس بس 
قاسم :اممم ممكن 
بعدقليل 
سانيه :بت ي فتحيه 
تأتى فتحيه جرى :ايوا ي ست هانم ايوا 
سانيه :شيلى الاكل واللحمه بتاعتك انتى واخواتك وامك ف التلجه روحى باتى معاهم النهارده 
فتحيه :دا كتير ي ست هانم البيه وزع عليهم 
سانيه :مليش دعوه بالبيه دى بتاعتى لو عوزتى حاجه تعالى على طول 
فتحيه :دا انا لحم كتافى من خيرك ي هانم ربنا يعمر بيتك يارب 
يجلس الجميع يشاهدنا التلفاز 
وسامر  ينظر الى روعه ومازال قلبه يحدثه عن حبها 
سانيه :انا هقوم انام بقا تصبحو على خير 
الجميع : وانتى بخير 
فاطمه بصوت واطى الى قاسم :يلا  نطلع احنا  كمان 
قاسم :اه يلا  …. هاتلنا كوبيتين عصير بقا 
فاطمه :لى 
قاسم : عايز اشرب عصير 
فاطمه :حاضر …
ثم تتجه الى المطبخ 
قاسم :يلا ي سامر على النوم وانتى كمان ي روعه 
يطلع سامر على اوضته 
ويقف قاسم وروعه معنا 
قاسم :متنميش 
روعه :لىى
قاسم :هنفذلك طلبك 
روعه :بجد 
قاسم :ايوا 
تأتى فاطمه ثم تنظر الى روعه 
فاطمه :مش يلا ي قاسم 
قاسم :اه يلا وانتى كمان ي روعه 
روعه :حاضر 
كل منهم يذهب الى غرفته 
عند قاسم 
فاطمه :هاخد دش 
قاسم : لا استنى هدخل انا الاول 
فاطمه :حاضر 
بعد قليل يخرج قاسم من الحمام 
قاسم :ادخلى انتى بقا 
فاطمه :حاضر 
ليتأكد انها دخلت  ثم يذهب الى دولابه وخرج علبه صغيره 
يضع بكوب فاطمه نقطتين 
قاسم ف سره :كدا تنام لحد الصبح 
ثم يجلس منتظر خروج فاطمه 
عند روعه تخرج من الحمام بعد دش دافئ 
تتجه الى المرايا تمشط شعرها 
ثم تخرج من دولابها قميص نوم اسود قصير جدددا وتجلس تنتظر قاسم 
عند قاسم 
تخرج فاطمه 
قاسم :تعالى اشربى العصير 
فاطمه تذهب بجواره ثم تشرب العصير 
فاطمه :انا بحبك ي قاسم انا كنت خايفه تطلقنى عشان مخلفتش 
يتذكر قاسم تلك الايام المؤلمه 
فلاش باك 
قاسم :شيل الرحم 
الدكتور :حاضر ي قاسى بيه 
قاسم :الموضوع ميخرجش برا الاوضه دا ولا انت عارف الى هيحصل 
الدكتور :طبعا نش هيخرج 
العوده للحاضر 
تبدء فاطمه تغيب عن الوعى 
ثم يحملها قاسم ويضعها على الفراش 
قاسم :نامى ي فاطمه 
ثم يطفى الانوار ويذهب الى روعه 
روعه بصدمه :اى دا 
قاسم :اى 
روعه :انت الى اى دا 
قاسم :اى لسه طالع من الحمام 
روعه :وانت اعد معاها كدا 
قاسم :وفيها اى مش مراتى 
روعه :لا بردو متعدش معاها كدا ازاى تعد معاها وانت لافف فوطه بس على وسط 
قاسم :ماانا بعد كدا معاكى 
روعه :ماشى انا بس هيا لا 
قاسم :سيبك منها اى القميص دا 
روعه بخجل :ماله 
يتجه اليها ثم يحملها 
قاسم :لا لازم نشوف القميص دا 
روعه :لا انت قولتلى هنفذلك طلبك 
يضعها قاسم على السرير ثم يجلسها بحضنه 
قاسم :مش تسمعى شروطى الاول 
روعه :قول 
قاسم :هترقصى تانى 
روعه :لا انا رقصت مره واحده 
قاسم :خلاص مفيش تلفونات 
روعه :خلاص موافقه 
قاسم :شاطر 
ثم يتركها ويذهب الى الخزانه الموجوده بدولابه يخرج منها الهاتف ثم يعود مره اخرى الى الفراش 
قاسم :خدى ي ستى 
تمسكه روعه ثم تقوم بفتحه 
اول ميفتح يعلن عن وصول رساله صاحبها احمد 
قاسم :مين احمد 
روعه :دا دا معرفش 
ياخد منها الهاتف  ثم يفتح الرساله 
ليرى مضمونها :انا بحبك 
ياترى اى الى هيحصل 
يتبع……
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!