Uncategorized

رواية جوازة في شهر الفصل السادس عشر 16 بقلم رحمة نجاح

 رواية جوازة في شهر الفصل السادس عشر 16 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل السادس عشر 16 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل السادس عشر 16 بقلم رحمة نجاح

ايه بخضه. ليل اصحي في ايه ..
كانت ليل تنام وهي جالسه علي المصليه عندما دلفت ايه الي الغرفه لتراها  تبكي وهي نائمه ..(احم هي اللي كانت بتحلم انا ماليش دعوه????????)
ليل بدموع. ادم يا ايه ادم ..
ايه. يا روحي اهدي ادم في غرفه العنايه وكويس ..
ليل.ببكاء. حلمت حلم وحش اوي كنت حاسه انه واقع مش حلم ..
ايه. اهدي بس مفيش حاجه وادم كويس ..
ليل. انا عايزه اشوفه وهما منعني ..
ايه. ليل حبيبتي اهدي مينفعش اللي انتي فيه ده وبعدين انتي كنتي فين ..
ليل. هو ده وقته ..
ايه. انتي عارفه ادم كان عامل ازاي في بعدك ليه عاملتي كده ..
ليل بحزن. كان قرار غبي انا عارفه بس عرفت غلطي ..
ايه. عرفتيه لما ادم عمل الحادثه ..
ليل. والله قبل ما اعرف وانا قررت ارجع لما اكتشفت اني بحبه فعلاً ..
ايه. بتمني ادم يفهم كده ..
ليل بخوف. هو ممكن ميسامحنيش ..
ايه. لما يفوق نبقا نشوف ..
ليل. طب تعالي نشوفه ..
لتخرج ليل وبصحبتها ايه ..
عامر. انتو رايحين فين ..
ليل. هنشوف ادم ..
عامر. تمام يالا نروح ..
ليذهبوا ثلاثتهم الي الغرفه الخاصه بادم ..
عامر. هو مين اللي جوه ده ..
ملحوظه (ازاز الأوضه شفاف عشان كده عامر شافه)
الممرضه بتوتر. ده اكتور ..
عامر. تمام ..
لينتظر عامر الدكتور حتا يخرج ..
الطبيب. ليه واقفين كده ..
عامر. انتا مين ..
محمد. انا الدكتور التابع لحاله ادم واللي قام بالعمليه ..
عامر. اومال مين اللي جوه ..
محمد. هو في حد جوه ..لينظر الطبيب الي الزجاج وبالفعل وجد شخصاً بالداخل يرتدي الزي الطبي ..
ليدلف الطبيب سريعاً الي الغرفه ..
محمد. انتا مين وبتعمل ايه ..
م. انا انا الدكتور ..
محمد. دكتور ايه انتا بتستعبط اتفضل بره ..
ليخرج هذا الشخص خارج الغرفه بهدوء قاتل ..
ليري الطبيب أن في حقنه ملقيه علي الارض ليأخذها ويخرج ..
محمد. أقدر اعرف انتا مين وايه الحقنه دي ..
عامر. مين ده وحقنه ايه ..
اثناء ما كان عامر يوجه سؤاله لطبيب جري هذا الشخص من أمامهم سريعاً ..
ليل. الحق يا عامر ..
ذهب عامر خلفه وهو يجري باقصي سرعه لكي يلحق به ..
عامر. انتا مين يالا ..
أخرج هذا الشخص سكين من جيبه ..
م. ابعد عني ..
عامر بسخريه. لا خوفت انا كده ..
حاول هذا الشخص أن يصيب عامر بتلك السكين ولكن عامر كان يتفادا حركاته بسهوله يري عامر الطبيب يأتي من وراء هذا الشخص ليحاول عامر أن يشغله بالفعل اقترب منه الطبيب وبحركه واحده أصبح هذا الشخص يفترش الارض ..
عامر. انا مش عارف اشكرك ازاي ..
محمد. انا اللي بحسد دكتور ادم أنه عنده ناس تحبه كده ..
عامر.بحب اخوي. ادم طول عمره محبوب ..
محمد. ربنا يزيد محبتكم يالا عشان انا بلغت البوليس عشان الممرضه اللي دخلته وهو ونشوف ايه اللي هيحصل لدكتور ادم لازم الظابط ياخد أقواله لما يفوق ..
عامر بغموض. تمام يالا ..
عند ليل كانت ما زالت تبكي والام وايه يا يحولوا  تهدئتها ..
الام. يابنتي كفايه عياط ادم الدكتور قال إنه كويس وعلي بكره هيفوق ايه لازمه العياط ده كله انا ابني قدها وهيستحمل ..
ايه تحاول أن تضحكها. خلاص بقا يا ليل دا انتو لو معملكوا عمل مش هتبقوا في مشاكل بالمنظر ده انتو مش بتلحقوا تاخدوا نفسكم من مصيبه بتقعوا في التانيه ..
ليل بغيظ. انا حاسه اني واخده عين في ام الجوازه دي ..
ايه. ليلو حبيب قلبي رجعت يا ناس ..
الام. ما تتلمي يا بت انتي وهي مش عشان قولت الواد هيبقا كويس تفضلوا تضحكوا ..
ليل ببراه مزيفه. الله انا ضحكت يا ماما ما انا بعيط زيي الشاطره اهو ..
الام. يا بت يا مسهوكه ..
ليل. احم هو كان باين عليا ..
عامر. انتو لسه هنا ..
ليل. انتا عاملت ايه يا عامر ومين الشخص ده ..
عامر .تبع احمد الدمرداش ..
ليل. مين احمد ده ..
عامر. ابو معتز اللي كان خطفك ..
ليل. نهار اسوح وده عايز من ادم ايه ..
عامر. احمد هو السبب في حادثه ادم وزمانه دلوقتي بيتقبض عليه اللي كان بعته اعترف ..
ليل. الحمد لله أنه أخد جزاءه ..
الام. الواد ده محسود لازم يروح عند محاسن المغربيه ..
عامر بضحك. انتي تاني يا حجه ..
ليل باستغراب. مين محاسن المغربيه دي ..
عامر.بضحك.لا مفيش دي واحده كده ..
الام. بس يالا انتا وهي بتضحكوا علي ايه الواد المصايب نازله علي دماغه زيي الرز حبيب أمه محسود ..
عامر. طب يالا يا محاسن انتي امشي انتي والبنات وانا هقعد مع ادم ..
ليل. عارف امك اووو سوري مامتك ..
عامر. اه مالها ..
ليل. ده عندها انا مش هسيب جوزي ..
عامر. بقا كده طب امشوا انتو ..
الام. انتا عايز تمشي أي حد وخلاص احنا هنقعد اتفضل انتا طرقنا ..
عامر. احم حاسس اني بطرد ..
الام. اتاكد يا خويا يالا هوينا ..
عامر. فعلاً ههويكوا بس هاروح اقعد في اوضه تانيه وخلي الممرضه توصلكم الاوضه بتاعتكم ..
ليل. تمام ..
يمر اليوم عليهم بسلام بعد كل هذا القلق والخوف الذي مروا به ويأتي صباح يوم جديد تستيقظ ليل لتجد أن ايه والام مازالوا نائمين لتظبط حجابها وتخرج ..
ليل. لو سمحت يا دكتور هو ادم فين انا روحت العنايه وملقتوش ..
محمد. دكتور ادم اتنقل لغرفه عاديه من ساعات وزمانه فاق دلوقتي ..
ليل. بفرحه شكرا جدا ليك ممكن اعرف مكان الغرفه ..
محمد. اخر الطريق شمال ..
ليل. شكراً يا دكتور ..
لتذهب ليل الي الغرفه بفرحه ممزوجه بخوف فهي خائفه أن لا يتقبلها ادم ولكن فرحة قلبها برجوعه تحطم هذا الخوف الذي بداخلها دلفت ليل الغرفه لتجد ادم يجلس علي السرير وهو يغمض عيونه ..
ليل بدموع. ادم ..
استمع ادم الي صوتها يا الهي أنها ليل هكذا هو لم يكن يحلم فهو شعر بها أنها قريبه منه فتح ادم عيونه لينظر له ولكنه اغلقها مره اخري بقوه وهو يتذكر بعدها عنه وهي من فعلت بهم هكذا لم تتحمل ليل سكوته لتذهب اليه وترتمي في أحضانه تحتضنه بقوه وكان طفله وجدت أباها بعد معاناه كبيره لم يظهر ادم اي ردت فعل ولم يحتضنها كانت ليل سوف تبتعد عنه فمن الواضح انها الوحيده التي كانت تحتاج هذا الحضن ولكن عندما جاءت لتبتعد لتجد يد ادم تلتف حول خصرها وهو يجذبها إليه بقوه رغم الام جسده الا ان قربها منه يحطم اي وجع في جسده و يدفن رأسه في عنقها يشتم رائحتها المميزه فهو اشتاق لها حقا فهي قررت البعد فوقت لم يسمح بذالك ظلوا علي هذا الوضع كثير من الوقت لم يعرف كم استمروا هكذا وكان الاثنين يدعون أن يتوقف العالم من حولهم عند هذا اللحظه ابتعد ادم عنها ولكن ما زالت يده حول خصرها..
ليل بحب. وحشتني ..
ادم بوجع. ليه عملتي كده ..
ليل. اسفه ارجوك سامحني والله هو كان قرار غبي بس فراق بابا عني خلاني اتصرف تصرف غبي انا اسفه يا آدم ..
ادم. تعرفي انتي وجعتيني قد ايه ..
لتبكي ليل فهي حقا تشعر بالذنب من ناحيته …
ادم وهو يمسح دموعها. هو انا كل ما اكلمك تعيطي ..
ليل بدموع. خايفه متسامحنيش ..
ادم. صدقيني كنت ناوي ابعد خالص يا ليل بعد ما ترجعي بس مقدرتش اعمل كده وكان كل اللي كنت برتبله انتهي لما شوفتك..
ليل بحب. ادم انا بحبك اوي ..
انصدم ادم من اعترافها الصريح له بالحب ..
ادم بضحك. انتي جايه تقوليلي بحبك في المستشفي يا قادره ..
ليل باستغراب. اومال اقولك فين مش فاهمه ..
ادم. لما نروح اقولك بدل الحاله اللي انا فيها دي ..
ليل. يعني سامحتني ..
ادم بخبث. عايزه تتاكدي ..
ليل ببراه. اتاكد ازاي ..
لثم ادم ثغرها بعشق خالص فهو كان فعلاً يحتاجها بجانبه كان يريد أن يثبت لنفسه أنها مازالت معه ولم تحاول ليل أن تبتعد عنه كالمره السابقه ..
ادم. اتاكدتي ياعيوني ..
عامر. انتا صحيت يا وحش ..
ادم بعصبية. في حد يخش كده يا زفت ..
عامر بمرح. الله جيت في وقت غلط ولا ايه ..
ادم. أخرج يا زفت ..
عامر. ما امك جايه ..
ادم. بااارد ..
وكل هذا وليل تدفن وجهها في حضن ادم فهي خجلت بشده عندما دخل عامر عليهم ..
ليل بهمس. آدم سبني مينفعش كده جايين ..
ادم بهمس.بعيد عنك انتي مراتي ..
ليل. ادم انتا كسفتني بجد ابعد ..
بالفعل ابتعد ادم عنها وهو يلعن في عامر ..
الام. ابني حبيبي عامل ايه ..
ادم. كويس يانور عيني ..
الام. احمدك واشكرك يارب ..
لتحتضنه الام وهي تقبل يده فهو ابنها روحها ..
ايه. حمدالله علي السلامه يا آدم ..
ادم. الله يسلمك يا ايه ..
الطبيب. حمدالله على السلامه يا بطل ..
ادم. الله يسلمك يا دكتور شكرا علي تعبك معايا ..
الطبيب. وهو يتفحصه. لا دا انتا ماشاء الله بقيت عال اوي تقعد بس يومين معانا كده نطمن عليك فيهم ..
ادم وهو ينظر لليل. لا مش هينفع اقعد هنا خالص والله معلش انا هبقا كويس اوي لو روحت ..
محمد. مش هينفع يا دكتور ادم ..
ادم بضحك. ياعم انا هبقا كويس والله لما امشي ..
محمد بقلة حيلة. اللي انتا شايفه بس لازم راحه تامه ..
ادم بضحك. من عيوني ..
ليذهب ادم تحت رعايه خاصه فهو مازال يشعر بالتعب بالعمليه لم تكن سهله ومعه عامر وايه وليل الي الڤيلا كان جميعهم يخشون أن يتعب مره اخري ..
عامر. تعالي يا آدم اطلعك ..
ادم. لا انا هطلع لوحدي انا كويس ..
عامر. بلاش عند ياض يالا عشان اطلعك ..
ادم. ياعم ورحمة خالي حسن ما انتا مطلعني هنا هطلع انا ومراتي بلاش تلزيق انتا بس ..
عامر بغمزه. الله يسهلوا .. 
ادم. نق نق انا عرفت المصايب اللي نازله عليا دي من ايه جتك نيله يا شيخ ..
عامر. شكراً يا ياباشا ..
أستند ادم علي ليل قليلاً وصعد علي الدرج ولكن وقف فجاءه ..
ليل. وقفت ليه ..
ادم بصوت مسموع. عامر بقولك ..
عامر. ايه يا آدم .. 
ادم. …..
ليتوتر عامر من سؤال ادم ولم يعرف بماذا يجيبه ..
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!