Uncategorized

رواية حارستي الفصل الثاني 2 بقلم شوشا عبداللاه

 رواية حارستي الفصل الثاني 2 بقلم شوشا عبداللاه
رواية حارستي الفصل الثاني 2 بقلم شوشا عبداللاه

رواية حارستي الفصل الثاني 2 بقلم شوشا عبداللاه

عاصى:ااه ياابن  الكلب تانى مره اسيب الشغل بسببك
المدير :جورج بسرعه  هاتلى تلك العاصى
جورج:حسنا سيدى 
جورج ينادى على عاصى 
عاصى : ماشى يا ستاذ ماركس اشوفك بس مره كمان 
جورج بتعب:عاصى عاصى وقفى
عاصى :ماذا تريد يا جورج
جورج:أنا لا أريد شياء المدير هو من يريدك فى الحال
عاصى:ماذا يريد منى 
جورج:لا اعلم 
عاصى:أنا لم أعد اشتغل عنده 
جورج:ارجوك تعالى معى   
عاصى :اوك انى اتيه
ترجع  عاصى للمطعم مره اخرى 
المدير :اخيرا اتيتى 
عاصى :ماذا تريد يا سيدى
المدير:, لماذا ذهبتى قبل انتهاء دوامك 
عاصى باستغراب:مشيت حتى لا تسبب لك الاخراج وتقوم برفدى 
المدير:ولماذا اقوم برفدك فانتى  اول يوم لكى فى هذا
 المطعم ولم تفعلى شى خطاء لأقوم برفدك
عاصى:يعنى انت مكنتش هترفدنى علشان ذالك الغبى
المدير:لا وهيا على العمل 
عاصى بابتسامه:أجل سوف اذهب
المدير:انسه عاصى ممكن طلب بسيط
عاصى:اتفضل ماذا تريد
المدير:ممكن لا تلقبيه بالغبى مره اخرى رجاء
عاصى:هحاول بعد اذنك
المدير:تفضلى
تخرج عاصى للعمل 
المدير يكلم نفسه:الحمد لله انها رجعت الشغل تانى إلى وكان
 مستر جاسم قفل المطعم وخرب بيتى  
عاصى تتنقل بين الزبائن بخفه شديده وسرعه وتبتسم الزبائن
بمجامله لتبدو جميله جدااا
تراقبها زوجا من العيون 
جاسم بإعجاب بها:دائما القى البنت الجميله والبنت القويه
 بس المره دى البنت فيها الصفين جميله جداااا وقويه جداااا
فأصبحت انثى لا مثيل لها ولابد أن أجربها انى واثق انها
 رائعه مثل ما اتخيلها تماما ثم يقوم بجلب الهاتف ويرن على شخص ما
جاسم :اريد منك معلومات عن شخص 
شخص ما:ومن هو هذه المره 
جاسم:اسمها عاصى كامل الدمنهوري
شخص ما:اوووه فتاه جديده كنت اتوقع هذا
جاسم:اريد المعلومات  عنها منذ ولادتها إلى الآن 
شخص ما:اوك ولاكن هذا يستغرق وقت
جاسم :سوف ازيد لك المال هذه المره 
شخص:متى تريد المعلومات
جاسم :اليوم 
شخص:ماذا هذا مستحيل 
جاسم:إذا بكرا ولا يوجد مده اخرى ماذا قولت 
شخص:سوف احاول 
جاسم :إن لم تستطيع اخلف الأمر لأحد اخر 
شخص:لا لا سوف تجلب لك المعلومات غدا 
جاسم :هكذا هو الكلام 
ثم يغلق الهاتف ويرميه على كرسى السياره
جاسم ينظر العاصى :امل نشوف حياتك  عامله ازى 
********************   
  فى الكافتيريا تجلس شمس على الطربيزه بزهق تنظر للناس
شمس:نفسى اكون زيهم امشى بحريه واقعد مع إلى أنا عوزاه
وصاحب واعيش حياتى بس ازى بالحراسة دى إلى بسم الله 
تخوف اى حد وتنفخ بزهق وبعدين  فى حياتى دى حياه ممله
سبحان الله عندى تقريبا كل حاجه بس لوحدى على رأى
 المثل جنه من غير ناس متنداس 
أنا لازم أقنع قاسم يمشى الحراسه دى وامشى لوحدى
 وبحريه 
النادل :بعد اذن حضرتك انا بقالى ربع ساعه بحاول افهم انت
 وزمايلك انى لازم اوصل الطلب ده 
الحارس:الطلب ده لمين
النادل بزهق:تانى والله العظيم الهانم إلى حضراتكم
 بتحرصوها إلى هناك دى
الحارس :امممم طيب دوق العصير الاول
النادل:نعم ليه هكون مثلا حاطت فيه سم 
الحارس:اديك اعترفت اه 
النادل :يعم بقولك مثلا مثلا افتراض يعنى 
الحارس:اثبتلى واشرب منه 
النادل :ااف استغفر الله العظيم ااهو ويقوم برشف القيل منه 
النادل:هاا كده تمام ولا لسه فيه حاجه تانى 
الحارس:اتفضل  
النادل:اشهد ان لا اله الا الله اخير ليه هو انا  شغال فى
 السفاره الاسرائيليه 
الحارس :بتقول حاجه
النادل:لا مبقولش وتذهب ويضع العصير امام شمس
شمس:اخيرا حضرتك افتكرت انى طالبه عصير
النادل: والله يا فندم مليا اى ذنب انا بقالى ربع ساعه بحاول
 افهم حرس جمالك بس هو مكنش راضى يدخلنى غير لما
 حققو معايا وخلونى اشرب من العصير 
شمس باحراج:اوبس انا اسفه على البهدله دى 
النادل بزهق:ولا يهم معليكى تطلبى حاجه تانى سياتك  
شمس:خد دول  ليك
النادل:خيرك سابق يا هانم 
شمس تمشى  ويوقفها الحرس 
الحارس:معاليكى رايحه فين 
شمس بتزمر:رايحه جهنم تيجى معيا 
الحارس :اى مكان هتروحيه احنا معاكى
شمس:اااف منكم أنا مروحه فيه اعتراض 
الحارس :لا ابدا اتفضلى حضرتك اركبى العربيه 
تركب شمس العربيه وتتجه إلى قصرها 
*************   
 فى شركه قاسم نجده يجلس على مكتبه يتابع عمله
وتطرق  السكرتيره الباب
قاسم ينظر للورق إلى بيده : ادخل
السكرتيره:اتفضل حضرتك ده ورق ارض الصحراوى ناقص امضه سعاتك
قاسم يتناول الاوراق ويقوم بل المضى على الأوراق بقلمه الذهبى 
قاسم :فيه حاجه تانى
السكرتيره:عاوزه افكر حضرتك أن النهارده الحفله  تبع
 مناقصه الحديد 
قاسم:الغيها انهارده عيد مش فاضى
السكرتيره :بس حضرتك دى من أهم الحفالات وهيحضرها
 رؤساء ووزراء  ورجال أعمال من كل حته  
قاسم بنظره ارعبتها
السكرتيره بخوف :أنا اااسفه 
قاسم بحده:اتفضلى على شغلك
السكرتيره تهرول للخارج 
السكرتيره:نهار اسود ده كان هيكولنى  بعنيه
السكرتيره:أنا مالى يروح ولا ميروحش هو ادرى بمصلحته
 قاسم:اهلا مستر ايمن
ايمن:اهلا مستر. قاسم
قاسم:ها عمل إلى طلبته منك 
ايمن: ايوه عملت إلى قولت عليه بالحرف الواحد
قاسم:عاوز كله حاجه مظبوطه بالملى مش عاوز اى غلط
 حتى لو كان صغير انت فاهم
ايمن:متخفش كل حاجه تمام زى ما انت عاوز 
قاسم :أنا ٤ساعات وتوصل مصر 
ايمن:تنور 
قاسم: سلام  معطلكش أنا 
قاسم:بتمنى ان المفاجاه تعجبك يا حبيبتى
***************””””””********  
 فى قصر قاسم الاسيوطى تحديدا فى غرفه شمس 
نجدها تحدث نفسها وهيا تجلس على السرير 
شمس:الناس كلها فى يوم زى ده بتكون فرحانه ومبسوطه 
وبتعزم حبيبها واصدقاءها واقربها ما عدا أنا قاعده فى
 اوضتى وعلا سريرى والاهم انى لوحدى 
تذهب شمس لتاخذ دش وتخرج 
شمس:أنا مش هقضى يوم عيد ميلادى فى النوم أنا هلبس
 واتشيك وانزل اجيب لنفسى هديه واحتفل بعيد ميلاد
تذهب الى دولابها لإخراج فستان أسود لامع  ضيق لغايه
 الركبه وبكتف واحد تمسكه وتضعه على جسمها  أمام المريا
شمس:اممم حلو  اجربه  بقى 
شمس ترتدى الفستان  وتنظر لانعكاس صورتها فى المريا
شمس:ونحط شويه ميكب 
شمس:ايوه كده امممم اختار جذمه بكعب ولا أرضى 
شمس:اممم بكعب طبعا هو انا ناقصه قصر اكتر من كده 
ثم ترش عطرها المفضل وتترك لشعرها  العنان  وتذهب 
الخدامه:إلى أين تذهبين الان 
شمس :سوف اقوم بإحضار حفله عيد ميلاد
الخدامه:عيد ميلاد من .
شمس بحزن:عيد ميلادى أنا يعنى من برايك
الخادمه: الساعه التاسعه الان وانتى تعلمين اوامر مستر قاسم
شمس:هل سوف تحرمونى من ذهابى لعيد ميلادى الم يكفى
عدم تذكر أحد له 
الخادمه : الأمر ليس بيدى وانتى تعلمين هذا 
شمس:اعلم علم ماذا يجب أن أفعل 
الخادمه:أن تصعدى لغرفتك وان احببتى أن تجلب لكى كعكه عيد ميلادك  ف دقاىق  وتكون جاهزه
شمس بإحباط:لا لاتريد شيا سوف اصعد لانام 
الخادمه:تصبحى على خير سيدتى
شمس:وانتى بخير ثم نتركها وتذهب للأعلى 
شمس بحزن شديد وتتجه إلى البلكونه لتجد الدنيا معتمه جدا غير العاده
شمس باستغراب:هو فيه ايه الدنيا ضلمه ليه كده 
ثم بعد ثوانى يضاء النور بقوه.لتغلق عينيها من شده الاضاءه
شمس تفتح عينيها لتجد عدد كبير من الأشخاص منهم من
 تعرفه ومنهم لا وتجد قاسم يصعد إليها بالسلم الكهربى 
قاسم بحب :كل سنه وانتى طيبه يا شمسى
شمس بزهول وعدم استيعاب:قاسم انت بتعمل ايه هنا انت
 انت مش المفروض انك فى امريكا علشان الشغل
قاسم:أنا سبت كل حاجه وجيت احضر عيد ميلاد اميرتى الصغيره
شمس بفرحه:انت فاكر عيد ميلادى
قاسم ينحنى ويقبل جبهتها:اكيد هو أنا أقدر انسى يوم زى ده
  أهم يوم فى حياتى
شمس بدموع فرحه:بجد يعنى انت مش ناسينى
قاسم يمسح دموعها:تو تو بلاش دموعك دى  علشان غاليه
 فوق مما تتصورى 
شمس بحب  وتقوم احتضانه:أنا بحبك قوووى 
قاسم  بحنان:وانا بعشقك ولا بقى علشان الحفله وعلشان
 تشوفى هديتك
شمس:هو فيه احلى من كده هديه
قاسم :امال 
شمس  بفضول:ايه هيا 
قاسم :تعالى ننزل وانتى تعرفيها
شمس بفرحه  كبيره:يلا 
تهبط شمس مع اخوها قاسم للاسفل
شمس:ها هيا فين
قاسم :غمضى عنيكى فى الاول
شمس تقوم باغمض عينيها :اهو 
قاسم يشاور لاحد رجاله لياتى بهديته
قاسم :مستعده 
شمس بفرحه:ايييوه
قاسم :فتحى 
شمس تفتح عينيها لنصره بشده من المفاجاه
قاسم :ها عجبتك
شمس :ايوه دى الى كان نفسى فيها
قاسم :لما كان نفسك فيها مجبتهاش ليه
شمس:  بصراحه انكشفت منك علشان لسه جايبه وحده من اسبوعين
قاسم :انتى تومرى وانا انفذ
شمس بفرحه عارمه :انت احسن هديه فى حياتى بجد انا
 خايفه من الناس ليحسدونى عليك 
قاسم بهزار:اروح اعمهملك 
شمس:لالا أنا مش قصدى كده
قاسم بضحكه:هههههه   
********************    
فى باريس تنتهى عاصى من عملها تذهب لتغير ثيابها 
ليصدح هاتفها معلنا الرنين
عاصى :اهلا مستر البرت
البرت:كيف حالك يا عاصى
عاصى :بخير ماذا تريد
البرت:اريد منك القدوم المصارعه لاعب اروبى
عاصى:والفائدة
البرت:20الف دورلا
عاصى  :واو الرقم مغرى وبشده 
البرت:الاعب ايضا صعب الهزم خصوصا أنه لم يخسر مباره من قبل 
عاصى:واو لقد شوقتى للعب كثيرا
البرت:اليوم الساعه ٩مساء فى نادى فلوريد
عاصى:اوك 
البرت:إلى إلقاء
عاصى :الى إلقاء
تذهب عاصى للبيت وهيا تفكر كيف تذهب بدون اخبار امها
ياسمين: ماشاء الله حبيبتى شايفكى راجعه بدرى
عاصى بذكاء:اصلى  لسه هروح اشتغل تانى الساعه ٩
 مساءلغايه الساعه:٩ مساء برضوا 
  ياسمين:يعنى هتباتى بره مش هيك
عاصى:ااه
ياسمين :انتى اكيد جوعانه  اسخلك اكل 
عاصى :لا أنا هناك ولا اصحى ابقى اكل
ياسمين:تصبحى على خير
عاصى :وانتى بخير
تذهب عاصى للنوم لتستعد لذالك المتش 
****★****★★★*************
 فى شركه جاسم يجلس على مكتبه
ممسكا بملف فيه معلومات عن عاصى
جاسم:اسمها عاصى كامل الدمنهوري
سنها ٢٩سنه متخرجه من سنتين  بتقدير امتياز
جاسم بانبهار:واو وكمان شاطره وحيده ابوها وامها 
توفى ابوها وهيا عندها ١٠سنين مصرى الجنسيه
وامها لبنانيه تعشق الرياضه وخصوصا المصارعه حائزه على
 جوائز عده فى الكونغ فو والملاكمة والسباحه  والوزن الثقيل
جاسم بالنهار شديد:يخرب بيتك ايه كل ده دانتى مخلتيش
 حاجه الى لما فزتى فيها 
 يتابع قراءه  ليصدح هاتفه بالرنين
جاسم :ها  فيه ايه جديد
المتصل:هيا فى نادى فلوريد 
جاسم :بتعمل ايه
المتصل:هتصارع لاعب اروبى 
جاسم :اوك خلى بالك منها أنا جاى حالا
جاسم:دى اجننت هتصارع راجل مهما كان دى بنت 
ويذهب متجه الى ذالك النادى يدخل ليجد الجميع يهتف
 لاعب الأوروبى
جاسم:ايه ده مستحيل هتكون هتصارع ده 
جاسم لأحد رجاله شفلى هيا هتصارع مين 
الحارس: اوك يذهب الحارس وياتى بعد قليل 
جاسم :ها  هتصارع مين 
الحارس:هتصارع الاعب إلى الناس بتهتفله ده
جاسم بزهول:مستحيل ده عملاق مستحيل تقدر تصمد قدامه
لم ينهى كلامه لتصعد عاصى الحلبه  بكل ثقه وكبرياء 
هيا على الركن المقابل لجاسم  
الاعب الأوروبى  باستهزاء ههههه انتى هيا الخصم ههههه
 بجد ولا بيهزروا هههههه
عاصى بهدوء شديد:ايوه عندك اعتراض
الحكم :مستعد 
الاعب :ايوه 
الحكم:مستعده 
عاصى:ايوه
يبداء المباره باستعراض الاعب الأوروبى عضلاته واستهزاءه بعاصى 
الاعب :أنا هموتك
عاصى بهدوء مريب:أنا نشوف 
يهجم الاعب عل عاصى ولا كن عاصى تتفاده بمهاره شديده 
ثم تهجم عليه  وتضربه بين رجليه  ليصرخ من الالم ثم
 تحمله وترميه بقوه من اعلى الحلبه ليسقط على طربيزه
 الحكم والكل فى حاله زهول شديد مما راوى
جاسم بصدمه مما رأى: هو ايه إلى حصل 
الحارس بزهول:دى رفعته  ورمته ده قد وزنها ٤ أضعاف
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!