Uncategorized

رواية الحب الحلال الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميرا

 رواية الحب الحلال الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الحادي عشر 11 بقلم ميرا

قبل ما نبدأ اللهم صلي وسلم وبارك علي سيدنا ونبينا وحبيبنا وقدوتنا ومعلمنا وقره اعيننا وقائدنا محمد بن عبد الله عليه افضل الصلاه والسلام
بعد مرور اسبوع دون احداث تذكر غير ان عشق وحمزه تعافيا تماما واصبحا يمكنهم الخروج ومشاكسات زين ونورسين وتخطيط فريده وابتها الحقوده التي ورثت الحقد عن امها
اليوم هو موعد خروج عشق وحمزه من المستشفى
في غرفه عشق 
نورسين _يلا يا عشق بقا قومي البسي عقبال اما الم حاجتك 
عشق_ماشي يا حبيبتي 
ثم تذهب عشق لتجهيز نفسها وقام بارتداء بنطلون ابيض اللون مع تيشيرت احمر وطرحه حمراء 
في ممر المستشفي كان يقف كل من احمد وسالم وسليم 
احمد_ها يا سالم قولت لعشق علي موضوع حمزه 
سالم _لاء يا بابا مش هقدر اقولها انا عارف انه حمزه محترم وعارفه دينه كويس بس انت عارف عشق طول عمرها عايشه برا ف مش هينفع اقولها مره واحده ف ينفع انت تقولها عشان ساعتها هتعند لانها هتفكر انه انا نزلت عشان موضوع انها تتجوز وانا قولت ليها انك تعبان 
احمد بخبث_انا عارف هخليها توافق ازاي بس عايزكم انتو الاتنين تساعدوني 
سالم وسليم _حاضر يا بابا قولنا نعمل اي 
احمد *******ثم قال لهم ما يريد فعله 
(الراجل ده مش سهل يا جدعان انا بدأت اخاف ????????)
سالم _بس يا بابا لو عرفت الحقيقه هتزعل 
احمد _ومين اللي هيعرفها الحقيقه 
سليم _قصدك اي يا بابا 
احمد _قصدي انها مش هتعرف ماشي يلا عشان نمشي ونجهز للخطه 
سالم وسليم _حاضر 
في غرفه حمزه بعد ان قام بتجهيز نفسه بمساعده زبن قام بارتداء بنطال اسود اللون مع تيشيرت ابيض اللون وكوتش ابيض اللون 
زين بمرح _كده يبقي خلصنا يا حمزه يابن ام حمزه 
حمزه بقرف _انت متأكد ياض انك من عيله الصياد 
زين بفخر _ايوا من عيله الصياد وعارف اني مقامي كبير يابني انا اصلا خساره في البلد دي 
حمزه _وانت الصادق خساره ليها مش فيها 
زين _شكرا يا حمزه علي قصف الجبهه اين جبهتي انا لا اراها 
حمزه _العفو ياخويا  يلا ياض امشي قدامي 
زين _خلاص ماشي ما تزوقش الله 
حمزه باستغراب _وانا زقيتك امتي يا متخلف 
زين _شكرا يا رجوله 
ثم ذهبو جميعا من المشفي 
كان في السياره الاول يركب كلا من زين وحمزه ونورسين وعشق 
وفي السياره الثانيه يركب كلا من ليليان وملاك وسالم وسليم
وفي السياره الاخيره يركب كلا من نسرين واحمد وفريده 
ثم انتطلقو في طريقهم الي القصر وبعد قليلا من الوقت وصلو الي القصر وخرجو من السيارات 
زين بمرح لعشق _نورتي بيت يا شابه 
عشق بمرح مماثل _ده نورك يا اخت زينه 
زين بقرف مصتنع _علي اخره الزمن انا زين الصياد يبقي اسمي زينه هي فين النخوه 
عشق _ماتت الله يرحمها 
ثم يضحكو ويدخلو الي القصر 
احمد _يلا الكل يطلع اوضته يستريح وكمان ساعه كله ينزل عشان الغدا وسالم وسليم حصلوني علي المكتب
الجميع _حاضر 
ثم ذهبو جميعا الي غرفهم  وكانت غرفه عشق بين غرفتي حمزه ونورسين وتوجه سالم وسليم الي المكتب 
في المكتب 
احمد _ها عملتو اللي قولتلكم عليه 
سليم _ايوا يا بابا 
احمد كويس اوي ثم اخرج من درج المكتب علبه دواء وقام بافراغها ووضع حبوب اخري مكانها 
بعد مرور ساعه 
في غرفه الطعام علي طاوله الطعام كان يجلس الجميع ويترأس احمد السفره ويتناولون الطعام بصمت حتي قطع هذه الصمت سعال احمد 
احمد _كح كح كح 
عشق بخضه_مالك يا ابو حميد 
احمد وهو يمسك مكان قلبه ويقول _اه
حمزه _جدو مالك ثم يقول لزين _زين اتصل علي الدكتور بسرعه 
زين بسرعه_حاضر ثم ذهب ليتصل بطبيب العائلة
احمد _سليم هات الدوا بسرعه مش قادر اه 
سليم _حاضر يا بابا ثم يذهب ويأني بالدواء ويقوم
 باعطاءه لاحمد وياخذه احمد منه حبايه 
 ‏
وبعد قليل اتي الدكتور 
في غرفه احمد 
كان الجميع يقف في قلق في الخارج 
اما في الداخل 
احمد_تعمل اللي قولتلك عليه 
الدكتور _حاضر 
ثم يخرج الطبيب 
حمزه _جدو عامل اي 
الدكتور بابتسامه_هو كويس بس للزم ما يتعرضش لاي زعل اوي حزن وياريت تعملو اي حاجه يطلبها منك من غير مجادله 
أعشان ممكن مع الزعل لقدر الله يجيله سكته قلبيه وهو قلبه ضعيف ف مش هيستحمل 
حمزه _شكرا يا دكتور 
ثم ذهب الطبيب ودخلو جميعا الي جناح احمد 
عشق وهي تجري علي جدها وتحتضنه
عشق _جدو انت كويس 
احمد_الحمد لله 
حمزه _حمدالله علي سلامتك يا جدو.
احمد _الله يسلمك يا بني
احمد وهو سنظر الي عشق 
احمد _سبوني مع هشق شويه 
الكل حاضر ثم يخرجو ويتركو احمد رعشق في الداخل وهناك من يريد ان يعرف لماذ طلب من عشق فقط 
في الغرفه
احمد _عشق حبيبتي ماتعيطيش
عشق وهي تمسح دموعها بكف يديها كالاطفال _حاضر يابو حميد 
الحب الحلال
بقلمي ايات الرحمن (ميرا)
احمد بنبره حزن مصتنعه _عشق كنت عايز اطلب منك طلب 
عشق _اتفضل يا جدو 
احمد_بصراحه يا عشق حمزه متقدملك وبصراحه احنا موافقين عليه هو شخص محترم وهيصونك انا مش بقول كده عشان هو ابن ابني لاء والله وانا نفسي اطمن عليكي قبل ماموت واشيل ولادكم 
عشق _بعد الشر عليك يا جدو بس م
احمد مقاطها اياها _ارجوكي وفقي يا عشق دي اخر امنيه ليا كح كح كح 
عشق _حاضر يا جدو هصلي استخاره واقولك لحضرتك 
بعد ازنك يا جدو هقوم اصلي استخاره وانام وربنا يقدم اللي فيه الخير 
احمد _يا رب 
بعد خروج عشق من الغرفه رجع احمد بذاكرته عندما اخبر اولاده بخطته 
Flash Back
احمد عندما كان يقف مع اولاده 
احمد _بصو للخطه اللي هنقنع بها عشق اني هستغل مرضي بص يا سليم هتتصل علي الدكتور بتاع عليتنا وتقوله انه هيجي علي اساس انه هيكش عليا وانا هقوله هيعمل اي وهبدل البرشام بتاعي بتاع القلب بالفيتامينات بحيث يبان اني انا خدت علاج للقلب والباقي تنفيذه عليا 
سالم وسليم_حاضر يا بابا
وبعدها قام سليم بالفعل بالتصال علي الطبيب واخباره ما يريد والده 
End Back
ابتسم احمد ابتسامه رضا علي نجاح خطته 
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!