Uncategorized

رواية الحب الحلال الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميرا

 رواية الحب الحلال الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميرا

بعد ان خرجت عشق من عند جدها كانت تتمشي في ظريقها الي غرفتها لتقوم بصلاه الاستخاره لتستخير ربها في هذا الامر 
بينما أنتِ تعفينَ قلبكِ عن كل حرام، هناكَ مَنْ يحفر فِي
 الصخر؛ ليصل لِقلبكِ في الحلال، هناك مَن يحافظ على قلبه؛
 لتكوني أنتِ أول مَن تدخل لِمحرابه المقدس، وتعتكفي بين ثناياه، ويغض طرفه؛ لِتكوني أول مَن ينظر إليها، لِينعم بِالنظر لِعينيكِ فِي الحلال.. 
هناكَ مَن يفعل المستحيل لِيصل لِدار أبيكِ ويطلبكِ معززة
 مكرمة متوجة بِتاج العفاف، هو لا يعرفكِ شَخْصِيًّا، هو فقط يدعو بِالزوجة الصالحة، يجاهد ويغض بصره؛ لِينعم بِالحلال معها، يعلم أن القدر سيجره جَرًّا لبيت أبيكِ، لكنّه ينتظر
 الوقت المناسب ينتظر أن يئن الأوان ليأخذكِ لتعينيه ويعينكِ على بناءِ بيتٍ إِسْلَاميٍّ يُرضى الله ورَسوله????.
في اثناء سيرها الي غرفتها كان حمزه خارج من غرفته وهو
 يعد ساعته فيصتدم عشق وحمزه ببعضهم ويقوم حمزه
 باسناد عشق ثم يقوم بالابتعاد عنها لسرعه ثم يغض نظره
 ويستغفر ربه ثم يتركها ولا يتحدث معها فتستغرب عشق
 حالته لما لم يتكلم معها اهو يتجاهلها ام ماذا ولكنها لم تعلم
 ان حمزه لم يتكلم معها لانها ليس من محارمه فتذهب عشق
 الي غرفتها وتتوضأ ثم ترتدي اسدال الصلاه وتقوم بصلاه
 رقعتنين استخاره وتدعي ربها ان يختار لها ولا يخيرها ثم تذهب في ثبات عميق 
في صباح يوم جديد يستيقظ حمزه في الثانيه والنصف
 صباحا ويتوضأ ويقوم بصلاه القيام ودعوه ربه بان يرزقه
 بالزوجه الصالحه وان كانت عشق من نصيبه ان يجعلها خير
 زوجته له وبعد ان ينتهي من صلاه القيام يقوم بفتح
 المصحف هلي سوره مريم ويرتلها بصوت العذب 
“ماذا لو جاء ملتزماً ؟!
صوته عذب في القرآن، هين لين القلب يخشي الله !
ماذا لو جائت طاهرة ؟! متسترة تمشي على استحياء♥️????”
الحب الحلال
بقلمي ايات الرحمن (ميرا)
بعد ان انتهي حمزه من ترتيل القران يذكر ربه حتي اذان الفجر ويصلي ثم يقوم بارتداء ملابس رياضيه ويقوم بعمل رياضته ثم يستحم ويقوم بالنوم مره ثانيه حتي يحين موعد عمله 
اما عشق فلم تستيقظ الا علي الثامنه صباحا قامت عشق من النوم وهي اشعر براحه وقد اخذت قرارها بان تخبر جدها بقرارها اليوم  قامت عشق بروتينها اليومي ثم صلت ركعتين الصبح وبكنها عفلت عن فرضها اليومي وهو صلاه  فقد الفجر فلم تستيقظ لصلاته 
ارتدت عشق بنطال ابيض بوي فريند علي تي شرت اسود اللون وطرحه بيضاء وكوتش اسود اللون ثم نزلت الي الاسفل
كان يجلس الجميع علي سفره الطعام 
عشق _صباح الخير 
الجميع ماعدا حمزه _صباح النور 
حمزه _عليكم السلام ورحمه الله وبركاته اتعودي يا عشق تبدأ بالسلام وبعدين قولي اللي انتي عايزه 
عشق بحرج _اسفه ماكنتش اعرف 
حمزه _ما تتأسفيش كلنا بنغلط بس اهم حاجه نتعلم من الغلط وما نكررهوش 
عشق _عندك حق 
احمد بحب _يلا يا حبيبتي اقعدي افطري 
عشق _حاضر 
ثم تجلس عشق وتبدأ في تناول الطعام هي والعائله
 وفي اثناء تناولهم للطعام اذا بحمزه يقول بصوت عالي_بسم الله الرحمن الرحيم اوله واخره 
عشق _هو انت ليه قولت بسم الله الرحمن الرحيم اوله واخره اسفه عارفه اني رخمه 
حمزه بابتسامه _لاء ولا رخمه ولا حاجه ويا ستي انا قولت كده عشان نسيت اسمي الله قبل ما بدأ اكل 
عشق باستغراب _ماهو ممكن تقولي الحمد لله بعد ما تخلص 
حمزه_واسيب الشيطان ياكل معايا ليه 
عشق_صدق عندك حق ثم تقول عشق بسم الله الرحمن الرحيم اوله واخره
بعد تناول الطعام يذهب حمزه الي الشركه ويذهب الحد الي المكتب ويطلب من عشق ان تاتي اليه 
احمد _تعالي يا عشق 
تدخل عشق وتقفل الباب خلفها ثم تجلس امام جدها علي 
المكتب 
احمد _ها يا عشق قررتي اي 
عشق بجديه وبعض الخجل _موافقه يا جدو بس نعمل فتره خطوبه 
احمد _الف مبروك يا حبيبتي وانشاء الله كتب الكناب الشهر الجاي تكونو اتعرفتو علي بعض اكتر 
عشق _اوك يا جدو 
احمد _اعملي حسابك تقعدي انتي وحمزه تتكلمي مع بعض النهارده عشان تشوفو هتتفقو علي اي 
عشق _حاضر يا جدو 
ثم تذهب عشق من امام جدخا وتخرج ووتجه الي العائله حيث طان يجلس كلا من نورسين ونسرين وملاك وليليان وفريده 
عشق بمرح _اهلا يا قوم 
ليليان _انتي مش هتعقلي يا عشق 
عشق_بخضه مصتنعه _بعد الشر عليا من العقل يا ماما 
ملاك _تعالي يا حبيبتي 
عشق وهي تتجه الي ملاك _قوليلي يا طنط انك مامتي وبدلتونا زمان انا عارفه 
نورسين _والله ياختي كان يبقي عندهم حق 
عشق _انا بقول كده برضو يا نون سين 
نورسين بغيظ_اي نون سين دي اسمي نورسين 
عشق وهي توجه حديثها الي فريده_قوليلها يا عمتو انها اسمها نون سين بس انتو بتقولولها نورسين عشان ما تزعلش 
فريده _لاء اسمها نورسين 
عشق_اي ده بجد 
نورسين_عشان تعرفي بس 
عشق لنسرين _نسرين ممكن اتكلم معاكي 
نسرين _اممم خير 
عشق _ممكن نتكلم في الجنينه 
نسرين _ماشي
نورسين _هاجي معاكم 
عشق_معلش يا نورسين عايزه اتكلم معاها علي انفراد 
نورسين_حاضر 
ثم تخرج نسرين وعشق الي الجنيه في الجنينه
نسرين_خير 
عشق_ممكن اعرف انتي ليه بتكرهيني 
نسرين_كده 
عشق_اكيد في سبب
نسرين والدموع بدأت بالتجمع في عينيها _عارفه ليه عشان كلكم بتكرهوني محدش بيحبني وانتي من اول يوم نزلتي فيه والكل بيحبك هو انا وحشه 
عشق بحب وحنيه_بس مفيش حد بيكرهك كلهم بيحبوكي حتي انا بحبك ونفسي تكوني اختي وصحبتي
نسرين _بس انا مش عايزه اكون صاحبه حد 
ثم تتركها وتمشي 
في المساء كان الجميع يجلس في الرسيبشن
احمد _انا جمعتكم النهارده عشان اقولكم ان حمزه اتقدم لعشق وعشق بلغتني موفقتها النهارده ف انا قررت ان الخطوبه كمان يومين وكتب الكتاب والفرح بعد شهر 
نظر كل منهم الي الجد منهم من ينظر بحزن ومنهم من ينظر بفرح ومنهم من ينظر بكره حتي قاطع هذه النظرات زين 
زين بسرعه _ مش معني انا جدو انا كمان عايزه اتجوز واكمل نص ديني
احمد بضحك_عايزه تتجوز 
زين _اه يا جدو 
احمد بخبث_ومين العروسه 
زين وهو يشاور هلي نورسين ويتكلم بسرعة_اللي هناك دي 
نورسين وهي تنظر حولها باستغراب _مين هي فين 
زين بضحكه بلهاء_انتي 
احمد بضحك_انتي اي رايك يا فريده 
فريده بكره وهي تحاول رسم ابتسامه 
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!