Uncategorized

رواية مريض بحب نور الفصل الخامس 5 بقلم دهب مبروك

 رواية مريض بحب نور الفصل الخامس 5 بقلم دهب مبروك

رواية مريض بحب نور الفصل الخامس 5 بقلم دهب مبروك

رواية مريض بحب نور الفصل الخامس 5 بقلم دهب مبروك

نورين… لبست وجهزت واتحركت علي فيله منصور الالفي واول ما خبطت علي الباب لقت مؤمن نازل من عربيتوه ولاحظ وجودها وقرب منها 

مؤمن… اي جابك هنا 

نورين… جايه اشتغل خدامه مش انتم برضوا عايزين خدامه  المخدامتي قالي وانا اهوو جايه اشتغل 

مؤمن…طب تعالي افتح الباب يعم محمد ورجع ركب عربيتوه دخل بيها الفيله ونزل ووجه كلامه لنورين 

مؤمن…  تعالي ورايا 

نورين…في نفسها يخريبيتك يشيخ فيكي كميه برود 

مؤمن… احمم انا عايش هنا انا وبابا او مش ابويا ده جوز امي اهم حاجه النظام ثم النظام وعالله تسمعي حاجه هنا وتروحي تقولها ها وغمز 

نورين في نفسها… ده انا هقول دبه النمله يجددددع وقالت طبعاً طبعاً متقلقش يا 

مؤمن..اسمي مؤمن 

نورين.. تمام يمؤمن بيه انا اسمي نورين 

مؤمن في نفسه… تعرفي حقيقتي هتتصدمي والله هتتصدمي صدمه عمرك ينورين 

نورين..  تمام هبدأ شغل من دلوقتي 

مؤمن…تمام عايزه كوبايه نسكافيه بقاا لم نشوف نورين…. من عنيا حاضر 

مؤمن… شاور علي المطبخ وقال ده المطبخ 

نورين….راحت علي المطبخ وبعد شويه خرجت بالنسكافيه وبصت حوليها ملقتش مؤمن 

فضلت تدور عليه وعنيها علي كل ركن في الفيله لحد ما لقت صوت خارج من المكتب وقربت منوه وجت تخبط وقفها صوت 

منصور..   يعني ايه اسر ياخد سفقه المخدرات مسغل معايا انا بهايم انتوا ايه 

الشخص… يباشا في سفقه اخر الشهر واوعدك اننا هناخدها 

فاروق..  صفقه وهناخدها اخر الشهر واوعدك اننا ناخدها امممم طب لو مخدنهاش تقرأوه علي نفسكم الفاتحه 

الشخص بخوف … يباشا والله متقلق كلو هيبقاا تمام وانا واعدك 

فاروق قفل الفون واتكلم بعصبيه والله لهةريك ياسر هخليك تتمني الموت بس الصبر حلووو 

نورين… جت تمشي وبتبص لقت مؤمن قدامها 

نورين…ملقتكش مكانك في كنت بشوفك فين علشان اديلك النسكافيه 

مؤمن بخبث…اها ماشي هاتيله وخد شفته تسلم ايدك وخدها وراح علي اوضتوه…..

مؤمن بيكلم حد… لا البت شايفه شغلها كويس والله وخد شفته من النسكافيه بس عليها نسكافيه هايل وابتسم بخبث 

المجهول…. بطل حركاتك دي علشان البت مجنونه اعمل اللي قولتلك عليه وخلي بالك منها 

مؤمن… يسطا والله دي في عينا متقلقش بس الصراحه البت مزه مزه يعني 

المحهول…  هتفضل سافل طول عمرك يؤمن اقفل سديت نفسي 

مؤمن…  بقولك اخبار المزه الجديده وقبل ميكمل كلامه كان المجهول قفل في وشه 

مؤمن… يخريبيتك ياابن فاطمه وخرج يغلث علي نورين وراح علي المطبخ 

مؤمن.. بقولك ياانسه نورين انتي مخطوبه وغمز 

نورين… انتا اي حكايه الغمز معاك عيب علفكره 

مؤمن.. عيب والله وبدلع اسف والله اسف 

نورين.. مالك عامل زي البنات كداا ليه متسترجل يلا 

مؤمن بعصبيه…لم نفسك 

نورين.. لم اما تلمك يبعد اخرج برااا اي جابك الزفت اصلا 

مؤمن…خرج وفي نفسه كانت شورا زفت يوم ما وافقت يابن فاطمه انتا “هتتصدموا لما تعرفوا ابن فاطمه يبقاا مين بس اتقلوا عليا كدا ها” 

نورين… ولد براس بخاخه صحيح 

__________________________

_______________* 

يوم جديد ” 

في المستشفي”

نور…. بدأت تفتح عنيها وتفوق وبصت حوليها وكان في ممرضه 

نور…. هو ايه حصلي وجت تعد ااااااااه 

الممرضه… مينفعش تعدي الجرح هيتفتح خليكي فارده جسمك 

نور… هو ايه اللي حصل ايوا ايوا كان واحد ماسك حاجه في ايدوه سكينه وحاول يقتلني ضربني لما لقاا صوت بيقرب من الاوضه وجري نط من الشباك كان لابس لبس دكتور يتراا هو مين!!

الممرضه… لا ده انتي حكايتك حكايه 

نور… انا معرفليش اب ولا ام اصلاً اتخطفت  منهم وانا صغيره وراجل طيب رباني كان بيشتغل اليوم بيومه ويقسم اللقمه بنا بالنص كان طيب وبيراعي ربنا فيا مراتوه وبنتوه ماتوه في حادثه اعتبرني بنتوه بالضبط وانا اعتبرتوه ابويا بس ابويا الحقيقي اسمه أحمد المحمدي لقوني علي باب جامع  كان في اسوره في ايدي باسمي نور أحمد المحمدي نفسي القي اهلي  اعرف عايشين مش عايش امي فين بابا فين عندك اخوات ولا لا تعبت حتي القضيه اللي انا في مظلومه فيها اتسجنت ظلم واحد ابن ح**** حوالي يغتصب****لما هربت منوه وضربتوه عملتلوه عاهه مستديمه،انتقم مني،كنت بشتغل في محل ملابس الراجل اتهمني بالسرقه وبلغ البوليس وسجنوني ظلم كل حاجه كانت مترتبه تدل علي ان اللي عملتها صاحب المحل قرب مني يومها وقال” ابراهيم اللي عورتيه في وشه بيسلم عليك وبيقولك اهلا السحن هينور بيكي ” جملته لسه بترن في وداني يلا مبقتش فارقه

الممرضه…. ياها ده انتي شايله كتير جواكي وكاتمه ربنا يعينك 

نور… شكراا انك سمعتيني 

الممرضه… انا موجوده وقت ما تحتاجيني ينور قظامك اسبوع وتخرجي من هنا 

نور… واسبوع كمان واخرج من السجن كلوو واجيب حقي 

الممرضه…سيبي حقك لربنا وهو هيجبهولك وعيشي حياتك وابعد وانسي هيكون احسن ليكي 

نور…. انسا،انسا اي ولا اي 

تميم…. فتح الباب في الوقت ده وقال انا سمعت كل حاجه وعرفت حكايتك من غير تعب 

الممرضه خرجت…. 

تميم…  نور أحمد المحمدي ليها اخت تؤام اسمها نورين أحمد المحمدي وبتشتغل في الشرطه وملازمه كمان وبص علي الباب وهتدخلك دلوقتي حالا ادخلي ينورين 

نورين… دخلت ودموعها نزلت وقرب من نور واحشتيني اووووي ينور انا اختك وانتي اختي وتؤام كمان وقربت منها وحضنتها بحنيه 

تميم…  نزلت دمعه من عينوه ومسحها وبعدين بصلهم وابتسم 

بقااا كدااا ينورين تخصيني عليك 

نورين….. مؤمن 

مؤمن… تؤ الرائد مؤمن يحيوانه!! 

نورين….  نعم يروح امك،انت مش دكتور حمير يحماااااار

يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك رد