Uncategorized

رواية أحببت قمر الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم حنين محمد

 رواية أحببت قمر الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم حنين محمد

رواية أحببت قمر الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم حنين محمد

رواية أحببت قمر الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم حنين محمد

اسر اتصدم لانه لقي صور له هو وتارا…….
اسر : ده……. ايه الهبل ده؟!!!!!
(الصور دي تارا اخدتها لما اسر راحلها البيت وكانت قايلاله ان في حرامي )
اسر : قمر صدقيني انا بحبك انتي…. 
قمر بصرامة : اسر الصور دي حقيقيه؟!!؟
اسر : صدقيني قمر انا بحبك و كنت هاقول لك اني كنت بحب تارا بس خوفت تضيعي وتروحي من بين ايديا يا قمر صدقيني انا بحبك…..
قمر : يعني مجاوبتنيش الصور دي حقيقيه انت كنت عندها في البيت……؟؟!!!
اسر : ايوه يا قمر بس ده علشان……
قمر : خلاص يا اسر ماتكملش شايف التاريخ على الصور كام ده بعد جوازنا يا استاذ يا محترم يعني انت كنت بتخوني يا اسر……
اسر : قمر اسمعيني بس…..
قمر بدموع : انا مش عايزة اسمع منك حاجة…. 
وطالما بقي انت اتكشفت فانا هقولك على حاجة يا اسر اسر انا في الاول مكنتش بحبك اصلا وبصراحة كنت وخداك وسيلة علشان اوصل لاحلامي مش اكتر 
بس مش عارفة ازاي مع الوقت قلبي حبك ودق وهو معاك يا اسر حسيت اني حد تاني خالص حبيتك و بقيت مراتك وعلي اسمك وبدات ارسم لمستقبلنا سوا انا وانت 
ازاي كنت بتقعد معايا نرسم مستقبلنا وانت بتخوني يا اسر…. بس خلاص عموما كل حاجة انتهت انا بكرهك يا اسر…. انا بكرهك… 
اسر الكلمه دي دخلت في قلبه زي الخنجر :
قمر اسمعيني  بس ….
قمر سابته وطلعت تجري على الاوضه
 وقفلت على نفسها 
واسر عمال يخبط جامد على الباب وينادي عليها…..
قمر في الاوضه بتعيط وقعدت على الارض وافتكرت كلامها وهي والبت المفعوصة تارا دي 
Flash back ????????
تارا : قمر انتي طيبة جدا بجد وحلوة اوي…. 
يعني حابة اسالك سؤال يعني لو مفيش مانع…. 
قمر بطيبة : اسالي يا تارا…..من غير مقدمات عادي…. 
تارا : هو انتي بتحبي اسر يا قمر……
قمر بحب: بحبه …..الحب كلمة قليلة اسر ده انا بعشقه بكل تفاصيله يا تارا…. 
تارا بتمثيل الحزن : والله انا زعلانة عليكي قوي يا قمر وعلى اللي بيحصل فيكي…
قمر : ايه اللي بيحصل فيا ؟؟؟
انا الحمد لله شغاله في شركه كبيره واسر جنبي وحياتي كويسه…..
تارا بتمثيل الحزن : مش عارفه اقو لك ايه يعني هو اسر…
 ولا خلاص اسكت احسن…..
قمر : اسر !!!!
ماله اسر حاصل معاه حاجه 
احكي يا تارا ماتقلقنيش؟!!
تارا : حصل معاه حاجه ايه بس ؟؟؟
ده بيعمل حاجات……
قمر : قصدك ايه ؟!!
تارا : ها لا مش قصدي حاجه انا همشي بقى…..
قمر : استني قصدك ايه ارجوكي قولي…..
تارا : انا بس هاقو لك لاني بجد اعتبرتك صاحبتي واختي وانتي طيبه جدا
 وما تستهليش اي حاجه وحشه خالص …
انا واسوري  بنحب بعض من قبل حتى ما يتجوزك وهو اساسا متجوزك علشان جده….
قمر بصدمة : يعني ايه انتوا  كنتم بتحبوا بعض يعني….
تارا : تؤ تؤ ولسه بنحب بعض…..
قمر واقفة مصدومة…. 
تارا بخبث : انا عارفه ممكن ما تصدقيش بس دي الحقيقه يا قمر حتى بوصي
( وريت لها الصور اخذتها لما قالت لاسر يجيء لها علشان في حرامي وكمان صور سيلفي ليهم مع بعض) وحتى بوصي تاريخ الصور بعد جوازكم …
قمر بصدمة : لا مستحيل لا…. 
تارا : والله الصور عندك اهي وانا قولت لك الحقيقه بس لانك طيبه وحقيقي حرام يحصل فيكي كده 
بس ارجوكي علشان خاطري بلاش تقولي لاسر اني قولت لك انا بس قولت لك علشان شكلك طيبه خالص يلا اسيبك تاك كير سلام……
تارا وهي ماشية ابتسمت ابتسامة خبيثة ????
قمر فضلت واقفه في صدمتها ومش عارفه تعمل ايه ولا تقول ايه ؟؟؟؟
Back????????
قمر بدموع : ليه يا اسر ليه عملت كدة ده انا حبيتك ليه يا  اسر عملت كده ؟؟!!…..
بس خلاص يا قمر هتفضلي ضعيفه لحد امتى عند ابوكي في الصعيد كنتي ضعيفه وبتتهاني دائما ومجبوره تقعدي بس هنا لا….
 من هنا ورايح انا قويه(واللي قادرة على التحدي والمواجهة ????)
 ومسحت دموعها 
وقالت:  انا خلاص هعيش حياتي لوحدي
 واعتمد على نفسي وبس 
وقامت لمت هدومها كل ده وسط زعيق اسر وتوسله ليها  انها تفتح الباب….
اسر : ارجوكي يا قمري افتحي الباب…. انا اسف يا روحي….. معلش سامحيني يا حبيبة قلبي….. 
انتي والله ما حبيت غيرك…. والله العظيم صدقيني يا….. 
ولقى الباب اتفتح فرح بس بعد كده لقاها ماشيه وماسكه شنطة هدومها في ايديها…..
اسر : قمر انتي رايحه فين…..
قمر بجمود : مالكش دعوه يا اسر بعد اذنك……
اسر : قمر بعد اذنك اسمعيني طب انتي رايحه فين….
قمر : قولت لك مالكش دعوه وياريت تطلقني يا اسر من فضلك…..
اسر : بطلي الهبل ده وقوليلي رايحة فين… 
اساسا مفيش خروج من البيت ده….. 
قمر : اسر انا قولت همشي…. 
اسر: هتمشي تروحي فين يا قمر بس……
قمر: وانت بقى مفكرني اني ماليش مكان غير هنا مثلا… 
لا يا اسر انا عادي هروح اجيب شقة صغيرة جنب الشغل بتاعي والحمد لله انا اقدر اعمل كده واقدر اعيش لوحدي يا دكتور اسر وهبقى مرتاحه جدا…..
اسر مسكها من دراعها : قمر مش هتمشي من هنا ده بيت جوزك و مش هتروحي لمكان ثاني…..
قمر نفضت دراعها من ايده وقالت بعصبية :
جوزي……. اه…….
 ضحكتني الجمله دي …
جوزي اللي بيخوني 
 انا اللي غلطانه اني وثقت فيك
 كفايه بقى اللي عملته 
كفايه اللي عملته
 سيبني ارتاح بقى من فضلك علشان خاطري سيبني…..
اسر : قمر انا بحبك ارجوكي سامحيني …..
انا فعلا روحت عندها البيت بس ده كان علشان…….
قاطعته وقالت : مش عايزه اسمع تبريرات تافهه من فضلك ممكن تسيبني ارتاح انت ايه معندكش دم 
بقولك عايزه اعيش حياه هادئه لوحدي من فضلك
 مش هقدر اعيش معاك واشوف وشك ده كل يوم ثاني لو بتحبني فعلا زي ما انت بتقول سيبني امشي 
وبعدين اكملت : وطلقني….
اسر سكت وقمر مشيت بالسلو ايموشن ودموعها على خدها  ونعمل بقي حركة من حركات افلام السبكي دي ????
وقمر وهي خارجة بالسلو ايموشن ودموعها على خدها 
واسر بيبصلها بضعف…. 
على اغنية قد الفراق ????????
قد الفُراق، قد الفُراق اللي إنت جاي بتطلبه???? ‬
‫قد التعب اللي إحنا مُمكن نتعبه‬????
قد الفُراق، قد الفُراق اللي إنت جاي بتطلبه ‬????
‫قد التعب اللي إحنا مُمكن نتعبه‬????
‫الإشتياق إسأل عليه كل اللي بعدوا وجربوا
‫هُما اللي سابوا بعض قبلنا عَملوا إيه‬
‫ياما تاهوا وياما عاشوا نَدمانين‬
‫فاكِرها سَهلة هتنسى وأنسى في قد إيه‬
‫في ناس بتفضل تنسى بعض بالسنين، بالسنين‬
‫ هُما اللي سابوا بعض قبلنا عَملوا إيه‬
‫ياما تاهوا وياما عاشوا نَدمانين‬
‫فاكِرها سَهلة هتنسى وأنسى في قد إيه‬
‫في ناس بتفضل تنسى بعض بالسنين، بالسنين‫
‫ ‫قد الليالي، قد الليالي اللي إنت ياما سهرتها‬
‫قد الحنين اللي افتكرته إنتهى‬
‫قد الليالي، قد الليالي اللي إنت ياما سهرتها‬
‫قد الحنين اللي افتكرته إنتهى‬ ‬
‫في الذكريات دي هنعمل إيه أنا وإنت أضعف منها‬
‫ ‬ هُما اللي سابوا بعض قبلنا عَملوا إيه ‬
‫ياما تاهوا وياما عاشوا نَدمانين‬
‫فاكِرها سَهلة هتنسى وأنسى في قد إيه ‬
‫في ناس بتفضل تنسى بعض بالسنين، بالسنين????
‫ هُما اللي سابوا بعض قبلنا عَملوا إيه‬????
‫ياما تاهوا وياما عاشوا نَدمانين‬????
‫فاكِرها سَهلة هتنسى وأنسى في قد إيه‬ ????
‫في ناس بتفضل تنسى بعض بالسنين، بالسنين????????
قمر فضلت ماشيه لحد ما وصلت لحديقه كده ما فيهاش ناس كثير قعدت وحطت شنطه هدومها جنبها
 و حاطه راسها بين ايديها
 وبدات دموعها تنهمر…..
قمر : ليه كده….. ليه كده يا اسر….
 انا عملتلك ايه بس انا حبيتك
 ليه كده يا اسر
 انا ماليش حظ في الدنيا خالص ولا مع عايلتي و حتى الشخص اللي بدات احبه واثق فيه عمل فيا كده
 ليه يا ربي ليه؟!!؟
جاء صوت من وراها بيقول :
ماسمهاش ليه يا ربي اسمها الحمد لله على كل شيء اسمها ان ربنا دائما بيخترلنا الافضل والاحسن 
بتبص لمصدر الصوت لقيت ريان…
( ريان ده اللي هو كان معاها في الكورس وطلب منها يصور الورق قبل كدة )
قمر : انت….. 
ريان راح قعد جنبها وطلع منديل وقال :
خذي امسحي دموعك……
خدت منه المنديل وقالت :
شكرا 
وراحت قايمة ولسه ماشيه….
ريان : من فضلك يا قمر ممكن  تستني عايزة اتكلم معاكي شوية… 
قمر: من فضلك يا ريان انا مش عايزة اتكلم مع حد علشان خاطري سيبني….. 
ريان : انا معنديش اخوات على فكرة ممكن تبقي اختي وصدقيني هيبقي شرف ليا …..
قمر : اكيد انت اخويا….. 
ريان : طب بما اني اخوكي فانا عمري ما اسمح اني اشوف اختي في الحالة دي فمن فضلك ممكن تقعدي نتكلم شوية بس 
قمر قعدت ريان بدا يتكلم : بوصي بقى يا ستي انا ريان عندي 25 سنه
 وكنت باخد كورسات معاكي لانى خريج هندسه
 وكنت باخد كورسات علشان ابدا اشتغل مع بابا في شركته 
بس برده لسه مبداتش
 بصراحه انا شوفتك من اول يوم شوفت انك قد ايه محترمه
 ومش زي الباقي
وبصراحه دورت وراكي يعني  عرفت انك متجوزه من دكتور اسر وباين عليكم علاقتكم كويسه انتي ليه بقى دلوقت و بتعيطي….
 و شنطه هدومك!!!؟
 ليه كل ده……..
قمر سكتت….. 
ريان : بصي تقدري تعتبريني اخوكي وصديقك
وتحكيلي صدقيني انتي انسانه طيبه وانا معنديش اي نوايا وحشة تجاهك بس لو مش حابة تحكي خلاص اللي يريحك واسف على ازعاجك بكلامي…..
وقام ماشي…. 
قمر حست  فعلا انه صادق وقالت: بيخوني…. 
وقف واول ما سمعها ورجعلها ثاني…..
ريان : بيخونك ازاي ده باين عليه انه بيحبك قوي اساسا!!!؟
قمر : لا بيخوني وانا اساسا كنت غبيه احنا اساسا جوازنا كان غلط من البداية… 
ريان : لو حابة تحكي جوازكم حصل ازاي وعايزة تقولي اي حاجة جواكي انا سامعك…..
قمر حكيت لريان كل حاجه من اول ما تجوزوا هي واسر
وازاي…. لحد ما تارا جاتلها بالصور …. 
قمر : و بس هو ده الموضوع….
ريان : طب ليه مسمعتهوش يا قمر….
قمر : مش قادره يا ريان انا تعبت حقيقي من كل حاجه علشان كده قررت خلاص هبدا صفحه جديده واعيش لوحدي من غير احد انا وشغلي وبس…..
ريان : طب لو رجع يا قمر يعتذر هتفكري ترجعي…
قمر : لا يا ريان مستحيل خلاص انا هقفل قلبي وخلاص..
ريان : ايوه يا قمر بس….
قمر : من غير بس ده قراري….
ريان : تمام وانا معاكي هساعدك….
قمر : من فضلك يا ريان مش عايزه مساعده من اي احد انا عايزه ابقى لوحدي…..
ريان : تبقي لوحدك ازاي بس واخوكي موجود مستحيل يا قمر…..
قمر بابتسامة : شكرا بجد يا ريان……
ريان : لا انا كده ازعل واجيب قوم من الناس تزعل…
قمر بابتسامة : خلاص خلاص…. بوص عايزه بس تشوف لي شقه كده صغيره جنب الشركة اللي بيشتغل فيها..
ريان : بس كده من عيوني قوليلي فين موقع الشركه وانا هادورلك على شقه هناك….. 
قمر : تمام هي شركة **** في *****
ريان قاطعها : بتهزري يا قمر شركة ****  ده هي دي شركتنا وشركة والدي….. يعني هنشتغل مع بعض يا ست قمر….. 
قمر : ايه ده بجد…. 
ريان : طب ايه رايك تيجي تباتي في فلتي النهارده 
وماتخافيش في الفيلا بتاعتنا عايشين انا وبابا اللي هو اكيد تعرفيه ووالدتي
 لحد الصبح وهلاقيلك شقه…..
قمر : لا لا معلش مش هينفع…..
ريان : طب خلاص اللي يريحك هاحجز لك في اوتال قريب من هنا تباتي فيه لحد الصبح
 انتي تروحي الشركه وانا هادورلك على شقه اوكي…..
قمر : تمام…. 
ريان : طب يلا…. 
قمر : يلا 
وقمر ماسكة شنطة الهدوم وماشية….. 
ريان : هاتي يا اختي عنك انتي فيكي حيل…. 
قمر : لا لا عادي هاقدر اشيلها هاتها……
ريان : يا ستي انجزي يلا……
 ووصلوا  الاوتيل وبعدين ريان حجزلها فيه 
وهي شكرته وطلعت على الاوضه 
و اخذت شاور و غيرت هدومها
 و حطت دماغها على المخده 
ومجرد ماحطت دماغها علي المخدة كل الذكريات مع واسر جات في دماغها ودموعها نزلت غصبا عنها…..يتبع
يا تري ايه مصير علاقة اسر وقمر؟!
وهل ممكن قمر تبدا حياة جديدة مع حد جديد ؟!
وهل اسر هيطلقها ؟؟
واسر هيحصل فيه ايه بعد ما قمر سابته؟!
كل ده هتعرفوه الجاية يا حلوين 
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!