Uncategorized

رواية ولي العهد الفصل الخامس 5 بقلم آلاء فرج

 رواية ولي العهد الفصل الخامس 5 بقلم آلاء فرج

رواية ولي العهد الفصل الخامس 5 بقلم آلاء فرج

رواية ولي العهد الفصل الخامس 5 بقلم آلاء فرج

فتحت وعد باب القصر ولسه هتمشي لقيت خالد في وشها 
خالد بصدمه : وعد بتعملي اي هنا
حضنته وعد وفضلت تعيط جامد
خالد بقلق : في اي اهدي يا حبيبتي اهدي، في اي يا حسن ووعد كانت بتعمل اي عندكم
خرجت وعد من حضنه ومسحت دموعها وبصتله بتركيز : حسن هو اسمه هو انتَ تعرفه
خالد : أيوه ده صاحب عمري يا بنتي دايماً بحكيلك عنه بس انتِ ما شوفتهوش قبل كده، انتِ بتعمل اي هنا بقالنا ايام بندور عليكي
بصيت وعد على حسن بخوف ولسه هتتكلم اتكلم حسن بسرعه
حسن بصدمه : اي ده هي بنت عمك أنا ما كنتش اعرف، تعالي ادخل وهحكيلك كل حاجة 
وعد بخوف: خالد تعالي نمشي من هنا ارجوك
خالد بأستغراب : في اي يا وعد مالك بتترعشي كده ليه اهدي ده حسن مش بيخوف يعني 
دخل خالد وقعد علي الكنبه وقعدت وعد جمبه وهي ماسكه في ايده وخايفه من نظرات حسن اللي بتهددها
حسن بتمثيل : بص يا خالد الانسه….. . وعد ايوه اسمها وعد من ٣ ايام كانت بتجري في الشارع وفي شباب بيجروا وراها وفي نفس الوقت انا كنت خارج من القصر شوفتها راحت هي كانت بتعيط وبتقولي ساعدني بالله عليك روحت اخذتها جوا في القصر وللامانه هي انسانه محترمه جداً وأنا خوفت عليها وما قربتش منها عشان انا عندي اخوات بنات بس والايام اللي فاتت كانت منهاره ومش عارفه ترجع القصر ولما عرفت ان القصر بتاعها قريب من هنا كانت هتمشي اهو وانتَ جيت في نفس الوقت بس كده بس انا ما اعرفش انها بنت عمك
انا : اه يا سوسه يا حسن  ????
بصتله وعد بصدمه ازاي بيتكلم كده بثقه وكل الكلام ده ما حصلش هي لازم تقول لخالد
خالد : يا حبيبتي يا وعد الحمد لله انك وقعتي في طريق حسن مش حد تاني 
بص حسن علي وعد وبرق ليها بمعنى يبقا على الله تتكلمي
خالد : وعد ردي عليا
وعد :………..
قام خالد من مكانه ومسك ايد وعد اللي في حاله صدمه وراح ناحيه باب القصر
خالد بشك : وعد شكلها تعبانه و شكراً ليك يا حسن بس لسه ليا كلام معاك تاني عشان عندي كام سؤال كده بس مش دلوقتي سلام
&&&&&&&بقلمي ألاء فرج 
مشي خالد مع وعد وهو شاكك في حسن
خالد ذكي جداً و الكلام اللي قاله حسن مش داخل دماغه نهائي لاكتر من سبب
لان هو عارف ان صاحبه بتاع بنات وهو كمان ما كنش عارف ان وعد تبقى بنت عم صاحبه، اي اللي خلاه مش يقرب منها
تاني حاجة أن حسن قاله ان في بنت خطفها وملقاش بنت تاني في القصر غير وعد
ثالث حاجة ان وعد كانت مصدومه وكانت خايفه اوي من حسن هو لو كان ساعدها ما كانتش هتبقي خايفه كده منه بالعكس كانت هتشكره!
كل دي اسئله كانت في دماغ خالد ولكن قرر انه يسكت ويروح ويتكلم مع حسن بعدين بسبب حاله وعد
&&&&&&&بقلمي ألاء فرج
في قصر حسن
كل ده حصل وادهم ومصطفى واقفين في الدور التاني متابعين كل اللي بيحصل بصمت
أدهم بخبث : سمعت يا مصطفى اللي سمعته
مصطفى بخبث : أيوه سمعت حسن شكله بيلعب على كبير وخالد ده ذكي على فكره واكيد مش مصدق الكلام اللي قاله حسن
وخالد لو عرف ممكن يقتل حسن وساعتها احنا ناخد كل فلوسه
ضحك أدهم بخبث وقال : اتقدمت لينا على طبق من ذهب احنا نعمل خطه تخلي خالد يكرهه وعد ومش يخطبها وفي نفس الوقت اخلي حسن وخالد يتخانقوا ويقتلوا بعض ونخلص منهم هما الاتنين وانا اتجوز ندى وانتَ تتجوز وعد، معايا في الخطه دي
مصطفى بشر : معاك
أنا : يخربيت تفكيركم ده إبليس قاعد بيعيط في زاويه على جمب ويتعلم منكم ????????
في اوضه البنات
دعاء بسعاده : واخيرااااااااً خلصت من ست وعد دي يارب بقا حسن يحبني
ندى بسخريه : خلي عندك كرامه شويه وخليكي تقيله يا هبله
شيماء بقلق : أنا مش مرتاحه حاسه ان في حاجة هتحصل مش مطمنه وممكن وعد اصلاً تحكي كل حاجة لخالد وساعتها هتقوم حرب بين الصحاب
ندى بتفكير : ما اعتقدش ان وعد ممكن تقول حاجة دي كانت مرعوبه اصلاً
شيماء بتوتر : ما تنسيش ان البنت دي ذكيه وهربت من هنا اكتر من مره وقبل ما خالد يجي كانت عماله تزعق في حسن وفي جدي عشان يخرجوها من القصر بس لما خالد جاء هي لما صدقت بقا وفضلت تعيط جامد زي ما بتكون بتخرج كل الحزن اللي في قلبها
دعاء بحزن : حسن طيب انا متأكده من كده بس هو بس يتغير ويرجع زي زمان
شيماء : حسن مش هيتغير طول ما جدي بيشجعه على الغلط تحت مسمى انه ولي العهد، أصلاً أدهم ومصطفى واحنا البنات مفروض نورث احنا كمان لما جدي يموت بعد عمر طويل، بس جدي راح كتب كل حاجة بأسم حسن، أنا مش زعلانه عشان اصلاً مش محتاجه فلوس ولا حتى ندى زعلت عشان احنا إخواته ودعاء مش زعلت عشان بتحبه، اما أدهم ومصطفى كرهوا حسن والصراحه ليهم حق لان جدي بيعاملهم معامله وحشه أوي وبيعامل حسن حلو وده حرام اصلاً، يلا ربنا يهدي جدي ويهدي حسن كمان، تصبحوا على خير يا بنات
قفلت شيماء النور وحطت رأسها على المخده ونامت
&&&&&&&بقلمي ألاء فرج
بعد ٦ ساعات 
الساعه ٢ الفجر
صحيت شيماء من النوم وراحت تشرب من المياه اللي على الترابيزه لقيتها فاضيه 
قامت من على السرير ودخلت المطبخ عشان تشرب مياه وهي بترفع شعرها لفوق بتوكه 
قفلت الثلاجه بعد ما شربت المياه ولسه هتروح الاوضه سمعت صوت في مكتب جدها 
بصيت في ساعه الحائط لقيتها الساعه ٢ الفجر استغربت ازاي جدها لسه صاحي المفروض نام من بدري 
نفضت الفكره من دماغها وقالت وانا مالي ولسه هتدخل الاوضه سمعت صوت حاجة وقعت في المكتب 
الفضول اخدها وفركت في عينها عشان تفوق لأنها كانت شبه صاحيه 
فتحت باب المكتب وهي فاتحه نص عين ومره واحده لقيت حد سحبها وقفل باب المكتب بسرعه وحط ايده على بوقها وهي بصتله برعب وخافت جداً وهي مش شايفه ملامحه لأنها كان خافي وشه بشال
طلع الشاب سكينه من جيبه وحطها عند رقبه شيماء اللي بصتله بصدمه وووو
مميز ????
شيماء : في حد بيخض حد كده ????
شيماء : انا عملت اي طيب ????
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫3 تعليقات

  1. يا ريت تنزلوا الروايات من غير رابط لانه بيطلع صعب الدخول ليه وبالتالي بنترك الرواية ومنكملهاش

اترك رد