Uncategorized

رواية صقر العشق الفصل السادس 6 بقلم مهرائيل ماجد

 رواية صقر العشق الفصل السادس 6 بقلم مهرائيل ماجد

رواية صقر العشق الفصل السادس 6 بقلم مهرائيل ماجد

رواية صقر العشق الفصل السادس 6 بقلم مهرائيل ماجد

…مر يومان بدون شئ يذگـر اتي يوم سفرهم إلي عروس البحر المتوسط… أنها الاسكندريه ياساده بمناطقها المتفرقة وامواجهاا الشديده واعتدال طقسهاا فكم من الرائع النظر إلي بحرهاا ليلا عندما يتوسط البحر السماء من أسفل.. والنجوم وهي تسطع بنورها إلي المياه وتعطيه بريق خاااص ….كانت ميرا وسلمي يهتفون وهم بالسياره
*_”…….لسـه هتحلي والله بگـراا مسيرهاا تروق وسيبگ انت كله هيتعدل وتفوق بنتعلم من غلطتنا مادام عايشين مفيش كدبه ف الدنيااا اديي تعيش لسنين هتيجي تيجي كده يعني فيها “س”و”چ”والصراحة بقي كده كل ده جووو قديم”_*
صاحوا الفتيات  بسعاده بالغه عندما أوقفت السياره عند وجهتها
… خرج الجميع بحماس وفرحه شديده خصوصاا الفتيات 
ميرا:هييييه واخيراااااا يجدعااان بقي
سلمي بفرحه:انا مش مصدقه نفسي بجد
الاء:كم كنت اتمني هذا اليوم يجدعااان والله
ضحك الجميع ع حديثهم
سليم:يالا ياشباب طلعوا الشنط فوق وأجهزوا
مر فتره ليست بطويله حتي تجهز الجميع 
ركضت الفتيات إلي الشاطئ بسرعه أما الشبان ف سبقوهم باستثناء امير الذي لم يخرج من الأساس فظل في غرفته يفكر ماذا يفعل في مرض جده ف هو لم يتبقي له إلا القليل من الوقت وهذا المرض ليس له علاج جميعها مسكناات ليس إلا.. فهي لن تفعل شئ غير أن تخفف الامه لفتره
********
ف الماء
ميرا:اوووف بس بقي ي الاء عماله تغرقي فياا حرام
الاء ببساطه:اللي بتعمليه فياا بطلععه عليكي بس ف المياه يشطوره علشان عارفه انك لوزر (loser)ومبتعرفيش تعومي هاهاهاها
اسر:بتتخانقوا ليه
ميرا:عماله تغرفني يااسر وبتتريق. عليا علشان مش بعرف اعوم
اسر:بنت عيب متغريقهاش …موتيهاا
ضحكت الاء أما ميرا فـ نظرت له بغيظ
ميرا بغضب طفولي ونبره باكيه:بقي كدهه ماشي يااسر
اسر:يالوووحي لا طبعا بهزر تزعليش خلاص بقي
ميرا:طيب
الاء:خلاص بقي سوري مش هعمل كده تاني
ميرا:طيب خلاص.
********
 سلمي:يابني هو فيه اي انت قاصد تضايقني يعني
مصطفي ببرود:نوعا ما
سلمي:اتقي شري احسنلك
مصطفي:ولو مااتقتش
سلمي:هتشوف شئ ميعجبكش
اقترب منها ظل يقترب حتي الصق نفسه بها توترت بشده وسري بجسدها قشعريره اثر اقترابه منها مد يده وجذبها من خصرها وهمس
مصطفي:وريني اي الشئ اللي مش هيعجبني كده
توترت من قربه الشديد افلتت يده وركضت بسرعه شديده
مصطفي:هتجننيني معاكي ثم ابتسم بمكر ف هو جعلها كالخرقه المبلله بين يديه
****************
كيف سمحت له أن يفعل ما فعله لماذا لم تصفعه كي لا يفعل هذا التصرف مجدداا كيف سمح لنفسه أن يفعل هكذا تصرف من الأساس ولكن هي شعرت بشئ لم تشعر به من قبل تنهدت بضيق من نفسها ع ماحدث
*****************
عم المسااء سريعااا كان يجلس الجميع بالخارج 
حمحم اسر فنظروا له للاهتمام
اسر:بصراحه ي جدي كده انت وبابا انا بفكر أخطب
بارك له الجميع
الجد بهدوء ومكر:مين العروسه
اسر:العروسه انتوا تعرفوها كويس
نظروا له باستفهام
توجهه لها ثم 
اسر:قدام الكل اهو بقولك بحبك وعايز اتجوزك
صُدمت احمرت وجنتيها خجلا سعد الجميع بهذا الخبر
حسن وسليم:طب مش ناخد رأي العروسه يمكن مش موافقه
الجد:ها موافقه ي بنتي؟!
امير:لو مش موافقه عادي قولي
هزت رأسها بالرفض سريعاا دليل ع موافقتها 
ضحك الجميع احمرت هي خجلا 
مصطفي بسخريه:ده انتي واقعه خالص يخربيتك 
….باركوا لهم ثم حددوا موعد الخطبه
حسن:الخطوبه هتبقي بعد مانرجع باذن الله
اسر:بعد اذنك يا عمي انا عايز خطوبه وكتب كتاب
الجد:ومالك مستعجل اوي كده ليه
ضحك ببعض من الخجل من السرعه
اسر:اي ياجدو خليك محضر خير انت عارف انا مستعجل ليه
ضحك الجميع بشده.
الجد:طب تمام أول مانرجع باذن الله نعمل خطوبه وكتب كتاب
اسر بسعاده:تمام
زغرطت الفتيات بفرحه كبيره
خجللت الاء بشده نظر لها ف هو يعشق خجلها  
اتجه إليه امير ثم اخذه بالحضن وبارك له
امير:الف مبروك يابو الصحاب
اسر بضحكه:الله يبارك فيك عقبالك 
لم يبدي اي رده فعل 
***********
ميرا بدموع:طب اي الحل
امير بحيره:مش عارف
سقطت دموعها كالشلال اقترب منها لتهدئتها
امير:اهدي ده نصيبه 
لم تهدأ اقترب اكثر وجذبها لاحضانهه ظل يربت ع ظهرها حتي هدأت قليلا تداركت وضعهم ف ابتعدت بخجل .. حك مؤخره رأسه بتوتر نظرت له بصدمه بسبب توتره الصقر الجارح بتوتر….؟!تداركت صدمتها سريعا
ميرا:شكرا
امير:ع اي
ميرا بخجل:احم انك هدتني
أومأ لها بهدوء بمعني أنه لم يحدث شئ
أميرا:يالا نطلع علشان محدش ياخد باله
مر الأسبوع سريعاا كانوا قد عادوا إلي القصر
… كان الجميع في فرحه عارفه فـ اليوم خطبه اسر والاء تجهز الجميع بحماس كانت سلمي ترتدي فستان باللون الاسود مثير بفتحه ظهر ليست بطويله كان شعرها الحريري منسدل ع ظهرها حتي يداري جزء من ظهرها وضعت بعض المساحيق الخفيفه ع وجهها ف كانت عليه في الجمال
… الأساس وضعت حجابها فوق شعرها الحريري ف ذاد من جمالها 
أما عروستنا ف كانت ترتدي فستان باللون الابيض طويل الأكمام وشعرها المغري منسدل ع ظهرها وارتدت حذاء بكعب عال وضعت بعض المساحيق الخفيفه فـ ذادتها جمالا
★★★★★★★★★★★
حل ظلام الليل  ..ليسدل الليل ستائره علي منزل الرفاعي ..حديقة القصر مزينه باهتمام ورقي ..والطاولات مزينه بالمفارش الذهبيه والبيضاء بشكل يسر الناظرين والموسيقي الهادئه ..
    جلس الجميع منتظرين بدأ اجرأت كتب الكتاب…..  ليجلس اسر بجوار المأذون وبالمقابل حسن بابتسامته العريضه ..ليرددا خلف المأذون حديثه ..لينتهي المأذون وهو يقول مهنأا “بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما”لتنطلق الزغاريد من الموجودين وقف اسر لتبادل الاحضان والقبلات الاخويه من مصطفي ومراد وامير مهنئينه ع زواجه من الاء 
مراد:حافظ عليها وحطها ف ععنيك
اسر:ف قلبي مش ف عيوني بس..★
امير محتضنا ايااه:الف مبروك 
اسر بادله الحضن:الله يبارك فيك
مصطفي بفرحه:الف مبروك يسطا 
اسر بضحك:الله يبارك فيك يادرش عقبالك..
مصطفي:اللهم امين قولوا امين يجدعااان
ضحكوا جميعهم ع طريقه حديثه
عبير:مستعجل ع اي ياموكوس
سعاد بضحك:لما تبقي قد المسؤوليه دي شاور انت بس واحنا نجوزهالك
مصطفي:مانا بشتغل وقد المسؤوليه وبرضو بتتريقوا علياا????
الجد بضحك:خلاص متزعلش من بكرا شاور عليها وانا اجوزهالك
مصطفي:ربنا يخليك لياا ياجدو ياناصفني انت
ظل الجميع يضحكون ويتبادلون الأحاديث 
سليم:يالا ياشباب ندخل ونسيب العرسان لوحدهم شويه
دلف الجميع داخل الڤيلا وتركوهم يتحدثون
اسر:احم مبروك عليكي انا
الاء ابتسمت بخجل وصمتت ظلوا هكذا فتره
سئم اسر من هذا الوضع وقرر أن يقترب منها ف جلسته قليلا توترت بشده 
 اسر:كنتي حلوه اوي انهارده
الاء بخجل:شكرا
اسر:بحبك
احمرت وجنتيها خجلا منه ولم ترد
اسر:طب اي ع فكره انتي مراتي وعايز اسمعها منك
الاء بخجل:ممكن تديني وقت بس اتاقلم ع الوضع ده
اسر بوله: خدي الوقت اللي انتي عايزاه براحتك بس مش براحتك اوي يعني أنا كده هخلل???? 
ضحكت بشدهه
اسر:يالا ندخل انا مش ضامن نفسي اكتر من كده
خجلت من جرأته بشدهه نظرت له بصدمه جذبها من يدها خلفه وهو يضحك بشده ع صدمتها 
**★******
كان يتحدث ع الهاتف موجه حديثه لشخص مجهول لا تعرفه سمعته يتحدث بوعيد:انتي اتجننتي ازاي تعملي كده
………./
امير بغضب شديد:كام مره لازم افهمك انك مرات امير الرفاعي…
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك رد

error: Content is protected !!