Uncategorized

رواية زوجتي بالخطأ الفصل الأول 1 بقلم غادة أشرف

 رواية زوجتي بالخطأ الفصل الأول 1 بقلم غادة أشرف

رواية زوجتي بالخطأ الفصل الأول 1 بقلم غادة أشرف

رواية زوجتي بالخطأ الفصل الأول 1 بقلم غادة أشرف

فى أحد الأحياء الشعبية فى منزل متوسط الحال 
تبدأ بطلتنا بفتح عيونها الخضراء التي تشبة النبات الاخضر  قامت وخرجت من الغرفة 
ماسه. صباح الخير يا ماما 
ندى. صباح النور والسرور على احلى عيون 
ماسه. الله الله ياست ماما دنا كدا هنغر 
ندى. ومتنغريش ليه دانتى ست الستات 
ماسه مقبلتا خدها. تسلميلى يا  مزه
ندى. مزة مزة اى الا بتطلع اول دور وتهنج زى البطاريه دى
ماسه. هههههههههه دانتى ست الكل يلا انا هخش اتوضى واغير هدومى عشان اروح الجامعه كلها كام يوم واخلص منها بقى واشتغل واكبر وابقى بيزبس ومان 
ندى. هههه بسبس ومان ومالو ياستى 
دخلت ماسه المرخاض واتوضت ثم خرج أدت فريضتها وارتدت ملابسها التى كانت عبارة عن دريس من اللون الاحمر الرقيق وطرحه من اللون الابيض وكانت تبدو كالملاك الجميل ببشرتها البيضاء ووجنتيها ذات الحمره 
خرجت وتناولت فطورها
ماسه. الحمد لله اقوم بقى عشان الحق الجامعه 
ندى بخبث. تلحقى الجامعه بردوا ولا تلحقى الجو 
ماسه بهزار. بنت عيب كدا فى بنت محترمه تقول لبنتها كدا طبعا الحق الجو دا كلام ده 
ندى. هههههههههه ماشى انا كمان الحق اروح الشغل 
ماسه. امته بس تقعدى ومتروحيش الشغل ده بس خلاص هانت كلها كام يوم واخلص واشتغل وتقعدى فى البيت هانم 
ندى. ومين قالك أن انا عاوزه اقعد بالعكس أنا بحب الشغل جدا والناس الا انا عندهم طيبين 
ماسه. اه طيبين اوى بأمراة الهيلف الكبير الا اسمه رعد ولا مدام فتوكات الا عملنا فيها من سيتى استارز 
ندى. هههههههههه انتى مشكله ع فكره  رعد طيب اى نعم مدام فتوكات دى هيا الا صعبه بس يلا نعمل اى 
ماسه. تم انا همشى بقى 
ندى. مع السلامه يا روحى 
خرجت ندى من المنزل فنظرت امها وانشقت ابتسامه عريضه ع شفتيها التى تشبه حبة الكريز 
احمد. ازيك يا ماسه 
ماسه بخجل. الحمد لله انت عامل اى 
احمد. الحمدلله ع فكره شكلك حلو اوى وانتى طمطمايه كدا 
ماسه بمرح. ربانى يابا 
احمد. ههه ماشى ياعم يلا عشان اوصلك الجامعه 
ماسه. يلا 
واتجها هما الاثنان إلى الجامعه 
فى قصر  كبير للغايه يبدو عليه الثراء من اثاثه الذى يبدو كأثاث الملوك والرؤساء وتصميمه كأنه لوحه فنيه بارعه
كان الجميع جالس على السفرة يتناولون طعامهم 
خالد. اومال رعد فين 
مها. زمانه نازل 
وقطع كلامهم دخول شاب فى أواخر العشرينات يجلس بكل غرور وكبرياء 
رعد. صباح الخير
الجميع. صباح النور 
جنات. صباح الخير يا ابيه 
رعد. صباح الخير يا جنتى
مها. واحنا ملناش من الدلع ده شويه 
رعد. أما تبقى تعرفى تتعاملى هيبقى ليكى 
مها. شايف يا خالد شايف  كلامه 
خالد. خلاص يا مها وانت يا رعد اتكلم بإحترام 
رعد. أنا قايم رايح الشركه 
وخرج رعد بمنتهى الغرور 
مها. انا مش عارفه هو بيعاملنى كدا ليه زى ما يكون مش أمه 
خالد. خلاص يا مها 
خرج رعد واتجه إلى سيارته الضخمه ذات ماركه عاليه حتى وقفه صوت ما 
رعد رعدبيه
أدار رعد وجهه 
رعد. ازيك يا داده عامله ايه 
ندى. الحمد لله انت عامل اى باين عليك زهقان 
رعد. لا وهزق من اى طول ما الهانم مها موجوده
ندى. واضح أن انتو اتخانقتوا زى كل يوم معلش يابنى دى امك فى الاخر 
رعد. عارف يا داده يلا ربنا يهديها عن اذنك 
ندى. اتفضل يابنى 
ركب رعد سيارته الضخمه واتجه إلى الشركه 
فى الداخل 
ندى. سلام عليكم 
الجميع. وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
جنات. حمدالله على السلامه يا داده وحشتنى 
ندى. الله يسلمك يا حببتى 
جنات. اى الغيبه دى كلها 
ندى. يا بكاشه غيبة اى دا كلهم تلت ايام 
جنات. والله عدوا اكنهم تلت شهور 
ندى. ربنا يخليكى يارب 
مها. اى هتفصلوا تتكلموا طول النهار يلا ع شغلك يا ندى 
ندى. حاضر عن اذنكوا
اتجهت ندى إلى عملها 
جنات. لى كدا يا ماما بدل ما تقول لها حمدالله على السلامه 
مها. انا مش عارفه انتو حبينها ع اى 
جنات. داده ندى طول عمرها معانا وطيبه 
مها. خلاص مبقتش فى سيره نتكلم فيها غير ندى 
جنات. انا راحه الجامعه سلام 
وتركتهم جنات واتجهت إلى جامعتها 
خالد. اى يا مها انتى مالك بتعاملى ندى كدا لى 
مها. انت كمان والله هايل انا هقوم اروح النادى مش ناقصه شلل 
فى شركة كبيرة يدخل رعد بكل ثقه وغرور بوسامته الكبيره و ببدلته السوداء 
وقف الجميع احتراما وخوفاً منه فهو الرعد بطلته الساحره والانجذابيه  
أخذت جميع الموظفات ينظرون إليه بتمنى كبير فكم كبير من الوسامه والجمال أمامهم 
تقدم رعد بكل كبرياء حتى اتجه إلى مكتبه الكبير الذى تشبه باللوحه الفنية 
جلس رعد ع مكتبه وأمسك بملف وقام بدق الجرس الخاص بالسكرتاريا
ترك الباب ودخلت فتاه ترتدي ملابس فاضحه واضعه المساحيق التجميلية بغزاره
شذى بدلع. تحت امرك يا فندم 
رعد . هاتيلى قهوه 
شذى بدلع أكثر. حاجه تانيه 
رعد بغضب. شذذذذذذى انظبطى بدل والله لازعلك
شذى بخوف. ح ح حاضر عن اذنك 
وخرجت شذى وكاد قلبها ينخلع من كثرة الخوف 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد