Uncategorized

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الثاني عشر 12 بقلم منة الله وائل

 رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الثاني عشر 12 بقلم منة الله وائل
رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الثاني عشر 12 بقلم منة الله وائل

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الثاني عشر 12 بقلم منة الله وائل

ذهبت تلك السيده وامسكت فريده والتي كانت شبه فاقده الوعي والقت بها في التابوت وظلت تقول بعض الأشياء، بينما كامل في محاوله للوصول إليها كي ينقذ فريده ولكن شئ ما يمنعه ولا يعلم ما هو
وقد احثت فريده بأن جسدها قد شل تماما وان روحها تنسحب من جسدها
كامل وهو ينظر إلى فريده المستسلمه تماما قائلا بصراخ :
فريدااااااااااه
وعندما كانت تقول تلك الطلاسم وجدت أحدا ما يضرب بشئ على رأسها، فوقعت على الأرض وتوقفت عن قول الطلاسم
كامل وهو يمسك راسه بألم قائلا :
ااااه عاصم كويس انك جيت اااه يا دماغي، فريده ردي عليا يافريده انتي كويسه
فيفيان بعد أن استيقظت  بدموع وهي في محاوله لايقاظ فريده قائله :
فريده…. ماتسبنيش يا فريده
وضع كامل يده على رأسها وقال لها باءطمئنان :
ماتخافيش يا فيفي فريده هتقوم دلوقتي، عاصم خد فيفيان برا يلا
فيفيان وهي تمسك بيد فريده قائله بدموع :
لا انا مش هسيب فريده، اصحى بقا يا فريده
عاصم بهدوء :
اهدي، هي كويسه بس سيبي كامل يعرف يفوقها، البوليس برا يا كامل
الظابط وهو يأمر العساكر قائلا :
هاتوهم
واشار الي نانسي والسيده الملقاه أرضا
نانسي بتوتر وهي تنفي قائله :
انا ماعملتش حاجه، هي كانت خطفاني مع البنت ماعملتش حاجه
الظابط بتهكم :
ابقى قولي الكلام دا في التحقيق يلا، كامل بيه محتاج إسعاف؟
نظر كامل الي فريده النائمه، فأخرجها من ذلك التابوت اللعين ثم تحثث نبضها قشعر براحه عندما وجد نبضها ثم نظر الي الظابط وقال :
هي فاقده وعيها محتاجه تروح مستشفى
الظابط وهو يأمر العساكر و يشير الي سيارة الإسعاف قائلا :
ودوها على الإسعاف يلا
امسكها كامل بين احضانه وقال باعتراض و حده  :
لا انا اللي هوديها للاسعاف
نظر له عاصم بدهشه واستغراب، ثم قال الي الظابط باسف :
معلش يا حضرة الظابط أصله خايف عليها، يلا يا كامل عشان البنت محتاجه دكتور
حملها كامل على كتفه والتي كانت ضئيلة الحجم وكأنه يحمل دميه وليست فتاه
كامل وهو ينظر إلى فيفيان التي تنزف من انفها قائلا :
شوفوا فيفيان متعوره 
عاصم وهو يذهب إلى فيفيان :
ماشي يلا هي هتيجي معانا المستشفى اصلا يلا 
فيفيان بدموع :
حاضر 
وذهبوا الي المستشفى
              بقلمي منه وائل
*************************
                 في الصعيد
كانت تجلس في المندره وتنظر الي السماء وتدعو الله أن يكون بجانب ابنتها، تتمنى لو تراها ولو مره واحده فقط
نعيمه بشفقه على حال ابنتها قائله :
وبعدهالك يابتي، هتفضلي إجده
نظرت لها كريمه ثم قالت :
اجده اللي هو كيف يااما 
نعيمه وهي تجلس بجانبها:
هتفضلي عايشه حيات الأموات دي
كريمه بسخريه :
هههههه واني عايشه اصلا يااما، اجولك حاچه، اني رايده اموت، تعرفي اني الحاچه اللي عاوزاها دلوك اني اطمن على بتي ماعوزاش حاچه تاني، انتوا اساسا طفيتوا نور عيني
نعيمه بحزن :
معاش ولا كان يا بتي اللي يطفي نور عينك، بس ماعوزاش اني تتحدتي عن بتك وانها عايشه اهنه، ابوكي لو شم خبر ماهيسبهاش في حالها
كان يقف الي مقربه منهم واستمع الي حديثهم
الكبير بغضب لنفسه :
بجا إجده يعني الحمل مسجطش زي ما جالولي، ماشي يا بتي اني بجا هعرف اتصرف
                بقلمي منه وائل
*************************
               في المدرسه
كانت تقف الفتيات في مكتب ميس ماري تمام السيده ماري وموزموزيل ميرت
السيده ماري بغضب قائله :
انتوا بنات قليلين الادب، انتوا تكدبوا وتعملوا أفعال غير لائقه بأدب فتيات محترمات، اعملكم اي دلوقتي عقابكم يكون اي دلوقتي، فين فريده بنت انتي وهي فين فريده؟
اميره بصوت منخفض :
حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا فريده هتودينا في داهيه
ميشيل برعب :
انا مش عارفه هي راحت فين دي بس؟
كرستين وهي تنظر لميس ماري بخوف :
تفتكروا هيعملوا فينا اي؟
اقتربت منها ميس ماري قائله بغضب شديد :
وانتي كرستين، انتي صاحبة الأخلاق تعملي كدا، تكذبي وتنامي مكان فريده، فين فريده كرست فين فريده اتكلمي بنت
كرستين بتوتر وقلق :
اا….. معرفش ميس ماري معرفش انا مالاقتهاش في السرير خوفت يحصلها مشكله فحبيت اساعدها مش اكتر
وموزموزيل ميرت وهي تنظر لاميره قائله:
انتي… فريده كانت معاكي انتي، فين فريده اميره اتكلمي ها؟
اميره وهي تبتلع ريقها بصعوبه قائله :
ها… اه ايوا كانت معايا بس هي سابتني وراحت الجنينه الخلفيه
السيده ماري بغضب اشد وصوت عللى قائله بتهديد :
انا مش بحب الكدب انا، اتكلموا فين فريده
ارتفع صوت ورنين الهاتف
أجابت ميرت على الهاتف قائله :
الو، ايوا مدرسة فيرست للفتيات، اي مستشفى فريده، طيب طيب حالا
السيده ماري بقلق :
في أي ميرت؟
ميرت بقلق وخوف :
فريده في المستشفى
الفتيات في صوت واحد :
اييييييييي
               بقلمي منه وائل
*************************
             في المستشفى
كانت نائمه على الفراش تنظر حولها في ريبه وتفتح عينيها طارة وتغلقهما طارة أخرى
الطبيب وهو ينظر لها بابتسامه حنونه وكأنها ابنته قائلا :
حمدالله على سلامتك يا بنتي، اي حاسه بحاجه وجعاكي؟
نظرت له فريده ثم هزت راسها بالنفي
الطبيب وهو ينظر لها باستغراب :
اتكلمي يابنتي، انتي مش قادره تتكلمي
فريده بضعف :
هي فيفيان فين؟
ابتسم الطبيب ذو الشعر الأبيض بحنو ثم قال :
ماتقلقيش صاحبتك كويسه جدا ومستنياكي برا، واخواتك كلهم برا وقلقانين عليكي
فريده باستغراب :
اخواتي!… اخواتي مين؟
الطبيب وهو يعطي التقارير الي الممرضه قائلا :
اخواتك اللي جابوكي هنا، المهم هما هيدخلولك حالا، لو احتجتي حاجه دوسي على دا وشوقيه هتكون عندك عن اءذنك يابنتي
نظرت فريده له ثم نظرت الي سقف الغرفه بتأمل
دب دب
فيفيان وهي تفتح الباب وتذهب الي فريده بلهفه قائله :
فريده حبيبتي وحشتني اوي اوي
فريده وهي تحتضنها بشده قائله بضعف :
وانتي كمان يا حبيبتي، انتي كويسه؟ ، فيكي حاجه؟
فيفيان وهي تهز راسها بنفي قائله:
لا يا فريده انا مفيش حاجه انا كويسه جدا، ربنا يخليكي ليا انا من غيرك مقدرش اعيش
اشتد فريده من احتضنها وقالت :
بعد الشر عليكي ياقلبي تعيش وتفضلي في حضني، المهم يلا نمشي من هنا انا مش بحب المستشفيات
كامل بابتسامه :
حمدالله على سلامتك يا ديده
نظرت له فريده ثم ابتسمت وقالت :
ديده! ههههه حلو الدلع دا يا عقل الدجاجه هههههههههه
كامل بضحك:
ماشي يا نعجه دولي ههههههه، المهم يلا بقا دا زمان المدرسه مقلوبه عليكي
دب دب
كامل :
ادخل
وعندما فتح الباب وجدوا السيده ماري وموزموزيل ميرت ومجموعه من الفتيات يقفون ويبدو عليهم القلق 
السيده ماري بقلق وخوف :
فريده حبيبتي حصل اي فريده؟
ميرت بخوف وهي تقترب منها :
فريده بنتي، اي حصل حبيبتي احكي فريده انتي بخير؟
فريده وهي تربت على يدها قائله بابتسامه :
ماتقلقيش موزموزيل ميرت انا بخير والله
نظرت السيده ماري الي كامل وقالت :
مسيو كامل اي اللي حصل، انت بتعمل هنا اي، واي حصل لفريده
ثم نظرت الي فيفيان بدهشه وقالت :
اوه بنت فيفيان انتي هنا، جيتي ازاي، انا مش فاهمه حاجه
كامل وهو يحاول تهدئتها :
اهدي يا ميس ماري انا هفهمك تعالي معايا
ذهبت الفتيات الي فريده وقاموا بالاطمئنان ابيها ثم تبادلوا الاحضان مع فيفيان
ثم اتي الطبيب واطمئن على فريده وبلغهم انها تستطيع الخروج الليله
             بقلمي منه وائل
*************************
              في منزل كامل
كانوا يجلسون على المائده يتناولون الطعام والأحاديث
ميرفت وهي توجه كلامها الي كامل قائلا :
بس يعني يا كامل الموضوع دا خطر جدا ازاي تمطر ا بحياتكم كدا، دا شغل البوليس
تحدث عاصم قائلا:
ماهو احنا لو كنا استنينا لحد اما البوليس يوصلهم كانت البنت انتهت، دا غير أن فريده مكنتش هتسكت لان فيفيان دي روحها
ابتسم كامل وقال :
ماغلطش لما قولت عليك اخويا ههههه سمعتي قالك اي، المهم يعني الموضوع اتحل والبنات رجعوا المدرسه والحمدلله اطمنت على فريده
نظرت له ميرفت بمكر ثم نظرت الي عاصم وقالت له :
هي فريده دي حلوه يا عاصم؟
توقف كامل عن الطعام فور سماع سؤال والدته ثم تظر لها باستغراب
عاصم وقد فهم ماتريد ان تقوله ميرفت فابتسم وقال :
اه يا ميمي جميله اوي اوي، يعني بصي شكلها اصلا زي مايكون انثه كبيره، دا غير انها فرفوشه ودمها خفيف اوي
نظر له كامل ببرود ثم قال :
على اساسا انك تعرفها من زمان يعني، وبعدين اي حلوه وجميله دي عيب مش كدا
نظرت له ميرفت ثم ضحكت وقالت :
ههههههههه وانت زعلان لي يا كامل مش يمكن عجبته نجوزهالوا
كامل بغضب واضح :
اي تجوزهالوا دي ، دي صغيره لسه طفله ومينفعش، وبعدين هو يعرفها منين يعني
كتم عاصم ضحكته قائلا :
وانت مين قالك اني عاوز اتجوزها، انا ماليش الا في واحده بس، هي واحده بس لو قلبها يحن
ثم نظر الي بسمه
تلاقت انظارهم فتوترت بسمه وقالت :
احم… اا انا طالعه انام عشان عندي امتحان بكرا، سفره دايمه تصبحوا على خير
كامل وهو ينظر لعاصم :
وانتي من اهل الخير، اي يابغل انت عمال تبص وانا عامل نفسي مش واخد بالي
عاصم بعدم فهم :
قصدك اي؟
كامل :
قصدي بسمه، ممكن افهم في أي بظبط؟
أسرعت ميرفت قائله :
اي بيحبها مالوش نفس والا اي، بس بنت عمك راسها ناشفه
كامل بتفهم :
اه قولتولي، والله لو هو بيحبها فعلا يعمل اللي عليه عشان يوصلها
عاصم بخيبة امل :
اعمل اي يعني اكتر من كدا بلمح وكل حاجه
هب كامل واقفا ثم قال:
انت عارف كويس لما تعوز توصل لحاجه بتوصلها ازاي
ثم أشار له بتحذير قائلا :
بس خالي بالك يا عاصم بسمه لو اتئذت انا هتصرف تصرف مش هيعجبك انا هسيبك تتصرف بس عشان عارف انك بتحبها غير كدا بسمه خط أحمر
عاصم :
وانا يعني هئذيها يا كامل، هئذي حاجه بحبها
كامل :
انا بفهمك بس
ميرفت وهي تحاول تلطيف الجو :
بقولك يا كامل انا عاوزه اشوف فريده دي، ينفع اجي معاك المدرسه في يوم؟
ابتسم كامل لها ثم قال :
هي كدا كدا جايه بكره هنا انا استئذنت من ميس ماري وهي هتقضي أجازتها هي وفيفي هنا
عاصم باستغراب :
طب وأهلها هيوافقوا؟
كامل :
هي قالت إنها هتقولهم واهو هروحلها بكرا
ميرفت بسعاده :
كويس جدا، عاوزه اتعرف على البنت الشقيه دي
نظر لها كامل باستغراب ثم ضحك على كلامها ثم قال :
يلا انا طالع انام، هتبات النهارده معانا والا ماما في البيت؟ 
عاصم :
لا ماما سافرت انا هقعد مع ميمي ندردش شويه 
كامل وهو يرحل:
تمم تصبحوا على خير 
               بقلمي منه وائل
*************************
               في المدرسه
كانت تجلس الفتيات على فراش فريده وكانت تجلس فريده في المنتصف وتحكي لهم وهم يضحكون
 فريده :
وبعدين ضربها على دماغها ووقعت و صحيت لاقيت نفسي في المستشفى
فيفيان سريعا قائله :
دا مسيو كامل كان قلقان اوي عليكي دا مخلاش حد من الظباط يشيلك
نظروا الفتيات لها ثم ضحكوا
احدي الفتيات قائله:
اوه يا فريده مسيو كامل دا قمر، ياسلام لو يتجوزك
ثم قالت واحده أخرى :
اوه منچو دا يجنن يا فريده حقا لو يكون معجب بيكي، اصل كل واحده فينا ليها حد بيحبها وتحبه الا انتي جربي
فريده وقد انفجرت بهم :
بس انتي وهي انتوا اي اللي بتقولوا دا، يتجوزني اي ومعجب اي واحبه ونيله لي، ياريت كل واحده عندها كلمها تحتفظ بيها لنفسها واللي هتتكلم في الموضوع دا تاني هزعلها واوعى يلا انا عاوزه انام، انا غلطانه اصلا اني بحكي
مرونيا بسخريه :
ههه عاوزه تداري عشان ماتبينش سهم كيوبيد وهو بيضرب الحب بينها وبينه، على فكره مش محتاجه تقولي كدا كدا كلنا عارفين
نظرت لها فريده بغضب ثم قالت بتحدي :
كلمه كمان وكل اللي في المدرسه هيعرفوا مين اللي بتقابلي وعامله معاه موعد غرامي ها، نامي وخليكي في حالك
نظروا الفتيات لها بفضول وتعجب
بينما نظرت لها مرونيا بغضب ثم قالت للفتيات بصوت عالي :
كل واحده تخليها في حالها وعلى سريرها اي القرف دا
كانت ستذهب الي النوم ولكن دق جرس هاتفها وكان المتصل كامل
لا تعلم لما ابتسمت تلقائيا فور رؤية اسمه، نظرت حولها الي ان اطمئنت انهم مشغولون ذهبت إلى النافذه وقامت بالرد قائله :
اهلا يا عقل الدجاجه
ضحك كامل بشده قائلا:
ههههههههههه، اهلا بيكي يا نعجه دولي، انتي لسه مانمتيش؟
فريده :
لا لسه
كامل بتساؤل :
قولتي لماما وبابا على الاجازه
صمتت فريده فور سماعها لذلك ثم قالت :
ااا…. مش انت جاي بكره لما تيجي بكره بقا، المهم انا لازم اقفل عشان موزموزيل ميرت جايه تصبح على خير
ثم اغلقت الهاتف
واغمضت عينيها ووضعت يدها على قلبها قائله:
اهدي يا فريده اهدي
………………………
وعلى الناحيه الأخرى كامل ينظر إلى الهاتف باستغراب ثم قال :
مالها دي مجنونه والا اي؟ بكرا ابقا افهم منها
               بقلمي منه وائل
*************************
في الصباح في الصعيد في منزل الكبير
كانت تجلس في غرفتها وتفاجاءت بدخول والدها الغرفه ثم امسكها من خصلات شعرها بغضب قائلا:
بجا انتي ماسجطيش الحمل وهربتي بتك بعيد عن اهنه، بتكدبي عليا يا كريمه
كريمه ببكاء شديد وترجي :
لاه يا بوي محصلش، سبني يا بوي
اشتد من الإمساك بشعيراتها وقال بتهديد :
والله العظيم تلاته لو مانطجتي وجولتي هتخبي البت فين لخلص على ولد المنكوب اللي كنتي هتتچوزيه ديه وبرضو هوصل للبت دي واخلص عليها، انطجي
كريمه وهي تقبل يده :
هحب على يدك يا بوي بلاش
جذبها من شعرها الي الخارج وقام بالقائها في السياره تحت صراخ نعيمه والخادمات
الكبير بغضب :
اخرسي يا مرا منك ليها ماعوزشي اسمع حس مرا فيكم ادخلوا چوا يلا
ثم انطلق بالسياره الي مكان فريده
التي ستخبره كريمه عليه
              بقلمي منه وائل
*************************
                في المدرسه
كانت تصفف شعرها امام المرأه الي ان جاءت فيفيان وهي تساعدها على ربط شعرها قائله :
انتي متأكده انه طلب انه ياخدنا النهارده؟
نظرت لها فريده وقالت :
ايوا بيقول في واحد عاوز يسمع صوتي، وبيقول كمان هنقضي معاه الاجازه، بس أنا مش عارفه اقوله اي على اهلي دي
فيفيان :
قوليلوا الحق لي الكذب يعني هو له عندك اي عشان يبقا عندك اهل والا لا
فريده بابتسامه :
معاكي حق فعلا يلا ننزل
……………………
كان يجلس في مكتب السيده ماري ينتظر قدوم فريده
كامل بتساؤل :
هي فريده قالت لأهلها؟
السيده ماري بتوضيح :
مسيو كامل فريده ملهاش اهل فريده احنا لاقيناها قدام المدرسه وهي صغيره والمسؤله عنها موزموزيل ميرت حاليا ودا اللي كنت حابه أوضحه لحضرتك لما سألت على أهلها
كامل بدهشه :
ايييي ملهاش اهل.. 
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!