Uncategorized

رواية أنا لك أنت الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد

 رواية أنا لك أنت الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد

رواية أنا لك أنت الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد

رواية أنا لك أنت الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد

ادخلي غيري اللبس الانتي لبساه دا بسرعه 
_ ليه يا ابيه ما هو دا لبس المدرسه 
_ قولتلك 100 مره مسميش ابيه وبعدين انا غلطان اني وديتك مدرسه خاصه عشان تلبسي لبس قصير كدا 
بصتله بغيظ وحطت راسها في الارض بخبث وقالتله:  البس اي يعني انا دلوقتي؟ 
مسك ايدها ولفها للدولاب وحاوطها وقرب من ودانها وقالها بهمس:  شوفيلك بنطلون تلبسيه بدل المسخره دي 
غمضت عينها وخدت نفسها بصعوبه وقالتله بتوتر:  حاضر
رجع تاني وعدل بدلته وقالها بجمود: انا برا مستنيكي 
ملك راحت قفلت الباب وراه وحطت ايدها علي قلبها وقالت بانفاس متوتره:  بس اهدي اي حصل لكل دا يعني 
جابت بنطلون چينس و لبسته علي تيشرت المدرسه وخرجتله 
وقالتله وهي بتاخد رأيه:  كدا كويس؟ 
بص عليها كويس وتفحصها بالكامل وقالها:  وشعرك؟  هتفضلي مسيباه؟ لميلي شعرك دا
افأفت بعصبيه وقربت منه بهدووء تام وقالتله:  اشمعنا بتقولي انا كدا؟  ليه مبتقولش ل مريم تلبس وتعمل علي مزاجك مش دي اختك برضو
ركب العربيه بعدم اهتمام لكلامها وقالها ببرود:  عشان اختي مش مستنيه مني كلام هي بتعمل العليها لوحدها ويلا لمي شعرك وتعالي عشان اوصلك انتي وهي المدرسه
بصتله بغيظ وطلعت اوضتها بعصبيه و في نفس الوقت خرجت مريم من اوضتها مستغربه وبتقولها: 
متعصبه كدا ليه؟ 
ملك دخلت الاوضه من غير ما ترد ولمت شعرها ديل عصان ونزلت خصلتين من قدام
مريم دخلت وراها وقالتلها: 
ينفع تفهميني في اي
ملك سابت الفرشه علي التسريحه وبصتلها وقالت بعصبيه: ابيه سليم…اقصد سلييم مش عايزني اسيب شعري والبس چيبه المدرسه 
مريم بسخريه لكلامها: ملك انتي عبيطه سليم  اخونا الكبير دلوقتي وهو الواخد باله علينا ولو واحده فينا حصلها حاجه هو برضو الهيكون واقف فض ضهرنا يعني لازم ياخد باله من لبسك وكل حاجه عنك من بعد وفاه باباكي وهو واخد باله منك اكتر مني كمان 
ملك قالتله بندم:  عارفه انه بياخد باله مني؛  بس هو مش اخويا هو اخوكي انتي؛ هو بس ابن خالتي مش اكتر ولا اقل ومش عشان بابا لسه متوفي من اسبوعين وهو خدني عنده عشان مبقاش لوحدي يبقا يتدخل في كل حاجه 
مريم خدت شنطه ملك من علي السرير عشان تنهي الكلام وقالتلها: طب يلا عشان هنتأخر سليم مستني تحت…
****
نزلت هي ومريم وركبوا العربيه وسليم وصلهم للمدرسه 
مريم نزلت مع ملك وقالتلها بهمس في ودنها: كريم واقف مع صحابه هناك اهو هروح اشوفه 
ملك غمزتلها وقالتلها: روحي يختي
سليم من شباك العربيه شاور بصباعه لملك انها تقرب
ملك قربت بعدم فهم وقالتله: اتفضل يا ابيه
سليم بعصبيه قالها: متقوليليش يا ابيه يا ملك انتي مش صغيره 
ملك حطت ايدها في وسطها بدلع وقالتله: اتفضل يا سليم
سليم بابتسامه قالها: حلوه منك
ملك قلبها دق جامد بصتله بكسوف وكانت شبهه مش عارف تبص في عيونه قالتله بتوهان: عايز حاجه؟
سليم مسك ايدها بحنيه وخرج فلوس من جيبه وحطها في ايدها  وقالها: خلي دول معاكي عشان لو احتاجتي اي حاجه 
ملك كانت لسه هتتكلم بس هو قاطعها وكمل كلامه بحده وهو بيقول: مش عايز اشوف منك حاجه تضايقني يا ملك… بمعني انك متكلميش اي ولد من المدرسه… الولاد الجوا كلهم اغنيه وولاد ناس ومتدلعين من الاخر طايشين وانا مش عايز حد يضحك عليكي 
ملك امأت براسها بأبتسامه وقالتله: حاضر.. عايز حاجه؟
سليم مكنش عايز يسيبها… نزل من العربيه وجاب شال من شنطه العربيه 
ملك رفعت حواجبها بأستفسار وقالتله: حبت الشال دا منين دا بناتي؟
سليم حط الشال علي كتفها بحنيه واهتمام وهو بيقول: 
كنت جايبه ليكي بس نسيت اديهولك…
بصتله بعيون كلها حب ابتسمتله بطيبه 
قالها بتوتر: احمم عشان متبرديش يعني انتي شايفه المطر نازل علينا ازاي دلوقتي 
مسكت ايده بقلب جامد وقالتله: شكرا يا سليم علي كل حاجه.. 
بلعت ريقها بتوتر وقالتله: 
اركب يلا عشان متبردش
ركب و ابتسملها وغمزلها من الشباك وهو بيقول:
 اول يوم ليكي في المدرسه عايزك تكوني الاولي عليها يا ملك
ملك شاورتله بأديها عشان تنهي الكلام وحطت الشال عليها جامد عشان تدفي ودخلت المدرسه وهي بتبتسم علي اهتمام سليم ليها…حست احساس عمرها ما حسته 
اول ما دخلت لقت بنت واقفه مع ٤ صحابها اتخضت وخبت وشها بتوتر وطلعت تجري علي مريم الواقفه بتبص علي كريم 
مريم بخضه: في اي؟
ملك مخبيه وشها زي الحراميه وبتقولها بتوتر: شايفه البنت ام شعر بني هناك دي وجمبها صحابها 
مريم امأت براسها وقالت:
 اه شايفه 
ملك بلعت ريقها بخوف وقالت: 
دي البنت الانا وانتي مسكناها بهدلناها في مره عشان خبطتني بالعربيه فاكره 
flash back
بتكبر وغرور_ معنديش مانع انا ممكن حتي اخبطلك البت المعفنه الماشيه هناك دي بس اكسب السباق 
قالها هو بسخريه: اراهنك انك مش هتقدري تخبطيهم 
كلهم ضحكوا عليها قامت هي بعناد وقالت: ولو خبطتهم؟
قالولها بتكبر: لما نشوف 
ركبت عربيتها وداست علي البنزين بسرعه شديده وخبطت ملك ومريم 
واول ما خبطتهم وقفت العربيه بخوف وبرقت بتوتر وقالت: اي الانا نيلته دا 
اول ما خرجوا م المستشفي كانوا متعورين ومتخرشمين في كل حته في جسمهم بس ومريم ايديها اتكسرت بس ملك لأ 
ملك اول ما خرجت لقت البنت الخبطتهم واقفه بتضحك بسخريه وبتقول: الف سلامه عليكم…
ملك عملت نفسها تعبانه وقامت موطيه وقلعت الكوتش وهي بتقول: بس رجلي متعوره ازاي
تلقائيا البنت الخبطتهم بصت علي رجل ملك 
واول ما بصت ملك ادتها بالجزمه علي دماغها وقالتلها بغيظ: عشان تبقي تتربي
مريم قالتلها بصوت عالي وعصبيه: يعني كمان خبطتينا بالعربيه وجايه تضحكي علينا انتي انسانه مش محترمه 
ضربتها بالقلم وقالتلها: 
وقليله الادب 
ملك بخوف: يلا يا مريم نجري بسرعه البت شكلها غنيه وهتطلع عيننا 
back
مريم افتكرت ورجعت تاني لتفكيرها وهي بتقول: ينهار!! 
ملك بخوف: انا عارفه ان لازم يطلعلنا في كل خرابه عفريت 
مريم بثقه في نفسها شالت الشال من علي وش ملك وقالتلها: متخافيش احنا ال علي حق مش هي..وان كانت هي غنيه احنا اغني منها 
ملك مشيت جمب مريم لحد ما وصلوا للفصل 
وقعدوا جمب بعض في الديسك
دخلت البنت هي وشلتها كانت بيضحكوا بغرور وبيتكلموا عن موضوع واول ما شافو مريم وملك قالوا بصدمه: انتوا؟
ملك رفعت حاجبها بثقه: اه احنا
البنت كانت لسه هتهجم عليهم بس الميس دخلت 
قعدوا كلهم والميس قالت: دول الطلاب الجديده هيبقوا معانا هنا في الفصل من هنا ورايح 
الميس بصت للبنت وقالتلها: 
ديما؟ حساكي مضايقه 
ديما بغيظ: لا خالص 
******
بعد ما الحصص خلصت جه البريك مريم قالت لملك: عايزه ادخل التويلت اغسل وشي 
ملك دخلت معاها وقالتلها: 
انا متوتره اوي من ديما وصحابها دول شياطين 
ديما دخلت وراهم ومعاها ٢ صحابها 
قالتلهم بخبث وضحكه خبيثه: 
اهلا بيكوا في مدرسه الشياطين الخاصه 
همست في ودن ملك وهي بتقول: ايامكوا معايا من هنا ورايح هتكون كلها سواد 
مريم زقت ديما وقالتلها: ملكيش دعوه ب ملك 
ديما ضحكت بسخريه وقالت: 
الله الله! انتوا الاتنين بتدافعوا عن بعض حاجه حلوه اوي تعرفي كدا
ملك قالتلها بغيظ: اه حاجه حلوه
ديما مسكتهم هما الاتنين من لياقه التيشرت وقالت: استنوا المفاجأه الهتحصلكم كل يوم 
زقتهم وخرجت هي وصحابها بعد ما بصلهم بصات حقيره 
ملك حضنت مريم بخوف وقالتلها: انا خوفت 
مريم اتنفست بتوتر وقالت: وانا
******
في اخر اليوم ركبوا تاكسي ووصلوا البيت 
في مكان اخر 
سليم كان قاعد علي مكتبه دخل صاحبه وهو بيقول: سليم اهم سيده اعمال هتكون معاك دلوقتي علي المكتب واخد بالك؟
سليم ببرود لف بالكرسي وهو بيقول: قولتلي كان اسمها اي؟
لفله وهو بيقوله: اسمها نريمان 
سليم قام من علي الكرسي و قاله: بس انا مش هينفع اقابلها يا فهد
فهد قاله بعصبيه: نعم؟ بقولك اهم سيده اعمال 
دخلت السكرتيره: الهانم برا ادخلها؟ 
فهد قالها بعصبيه: هانم مين بظبط؟
قالتله بتوتر: نريمان 
*****
عدي وقت كبير وسليم خلص المقابله وخلص شغله وروح ع الڤيلا 
لقي الانوار كلها مطفيه وكلهم نايمين…. 
جريت عليه ملك وحضنته وهي بتضحك وبتقول: انتي مالك طولتي كدا ليه يا مريم؟ 
سليم ابتسم وشدها في حضنه اكتر استغل فرصه انها بتلعب هي ومريم وبعد كدا بعدها وفتح النوور وهو بيقول: بتلعبوا خلاويص في الضلمه ليه 
ملك اتكسفت اول ما عرفن انه هو الحضنته قالتله بكسوف: كنا زهقانين قولنا نلعب شويه 
سليم بحده: اتنين شحطه في تالته ثانوي وبيلعبوا خلاويص
ملك حكت ايدها في وسطها وقالتلها بعناد: والله! طب ما انت عندك ٢٥ سنه وكنت بتلعب طاوله 
سليم ضحك بسخريه وقالها: هي الطاوله بقت اطفالي؟
مريم نزلت وهي بتزعق وبتقول: ممسكتينيش ليه يا ملك
ملك شاورت علي سليم وقالت: عشان البيه اخوكي وصل
مريم قالتله وهي بتضحك: امم اداما انت جيت يبقا مفيش لعب اكيد هتفضل تزعق وتقول الصوت عشان بتزعجوني 
دخلت اوضتها وهي بتقول: تصبح علي خير
سليم طلع اوضته وملك طلعت وراه……
سليم بصلها بأستغراب وقالها: جايه ورايا ليه؟
ملك رفعت كتفها وقالتله: انت ناسي ان اوضتي فوق جمب اوضتك؟
سليم اما براسه ودخل اوضته 
في صباح يوم جديد
ملك صحيت من النوم غسلت وشها وايدها ولبست 
عدت علي اوضه مريم ملقتهاش قالت بعصبيه: نفس الحركه تاني يا مريم؟ بتمشي وتسيبيني ليه؟
سليم خرج من اوضته وكان شبهه جاهز علي النزول بس لقي ملك واقفه بتكلم نفسها برا 
قرب منها ووطي وهو بيقولها: مالك يا قطه زعلانه ليه؟ 
ملك ضحكت وهي بتقوله: عروستي ضاعت ب ١٠٠٠ جنيه 
سليم حط ايده علي خده وهو بيخمن وبيقولها: لا بجد زعلانه ليه؟
ملك بحزن قالتله: اول سبب لأن مريم مشيت وسابتني تاني سبب لأن هي الكانت بتعملي شعري ضفيره وانا مبعرفش اعمله لنفسي
سليم مسك ايدها وقعدها علي الكرسي قدام التسريحه ومسك الفرشه وعملها ضفيره 
قامت بصت علي نفسها لقت الضفيره حلوه ومنظمه 
قالتله بفرحه: اول مره ولد يعمل تسريحه وتطلع حلوه..حضنته وقالتله: شكرا يا سليم
سليم قلبه دق بتوتر بلع رييئه بخفوت وقالها: شكلك حلو انهارده….
ملك ابتسمتله وبصتله بحب وشبت باسته من خده 
سليم اتصدم ووقف تنحلها ببرود مكنش متخيل عمره ان يحصل منها كدا 
وهي وقفت بصت في عيونه بتوتر وبخوف لأن الهي عملته مكنش ينفع تعمله اصلا
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد