Uncategorized

رواية صعيدي مودرن الفصل التاسع 9 بقلم حنين عادل

 رواية صعيدي مودرن الفصل التاسع 9 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي مودرن الفصل التاسع 9 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي مودرن الفصل التاسع 9 بقلم حنين عادل

بيجي رساله علي تليفون ادم بيفتحها بيلاقي فيها
( الخطر قريب جدا منك بس انت مش حاسس نصيحه خاف علي اللي ليك)
بيقرأها ادم باستغراب ..
ادم بتفكير: وانا ماليش عدو غيرك يا كامل وعارف انك انت اللي بتبعتلي الرسايل دي 
ساره: ابيه ..ابيه
ادم: ايوه يا حبيبتي 
ساره: سرحان في ايه؟!
ادم: ولا حاجه يا حبيبتي مبسوطه 
ساره: جدا جدا يا أبيه
ادم: يارب دايما يا حبيبتي 
…………………….
في شقه فرح
فرح قاعده علي الكنبه بتاكل نودلز كوري وبتتفرج علي التليفزيون …
الباب بيخبط ..
فرح بتستغرب ياتري مين اللي جاي 
فرح بابتسامه: ممكن ادم !
قامت فرح تفتح الباب والبسمه علي وشها بس اختفت لما لقت انه عمها وعمر ابنه
فرح: خير اللهم اجعله خير نعم يا عمي
عمر: خير ان شاء الله يافرحه
فرح: فرحه ؟! اسمي فرح 
عمر: طب ممكن ندخل 
فرح : ادخلوا ..
دخلوا وقعدوا وفرح قعدت
فرح: خير
عمها: انا جاي اطلب ايدك ل.عمر ابني راجل وقيمه 
عمر كان مبتسم وبيعدل في هدومه 
فرح: مش موافقه كده خلاص
عمر: فكري طيب
فرح: فكرت
عمها: قلبيها في دماغك بس ووافقي عشان ما تخسريش كتير
فرح: انت بتهددني يا عمي 
عمر: لا تهديد ايه يا فرحه دا بيوعيكي يلا يا حاج
عمها: يلا يا بني
بيمشي عمها وابنه وبتقعد متعصبه..
فرح بتفكير: كان بيهددني ياتري ناوي علي ايه ياعمي 
………………………
في الصباح .وفي الشركه
ادم في مكتبه وكان مركز مع فرح ولاحظ انها شارده مش زي عادتها…
ادم رن الجرس ..
فرح دخلت ليه 
فرح: ايوه 
ادم: انتي كويسه
فرح: الحمد لله حضرتك عاوز حاجه
ادم: عايزك تبقي كويسه.  
فرح بابتسامه: شكرا يا استاذ ادم .
بتطلع فرح من عنده بتلاقي تليفونها بيرن…
فرح: ملوكه حبيبتي وحشتيني
ملك: انتي اكتر يا قلبي
فرح: حازم اخدك مني ونستيني
ملك: وانا اقدر  انساكي يا قلبي فرحنا يوم الخميس ان شاء الله
فرح: بالسرعه دي
ملك: اعمل ايه بقا يا ستي استاذ حازم مستعجل جدا
فرح: ربنا يهنيكم يارب 
ملك: طبعا عاوزاكي قبل الكل تبقي جنبي
فرح: اكيد انتي بتقولي ايه 
بتقفل فرح المكالمه مع ملك وبتبسم ..
بيشوفها ادم بيبتسم علي ابتسامتها 
فرح: النهارده التلات يخربيتك يا ملك ما جبتش فستان جديد يلا بعد الشغل اروح اعمل شوبينج..
بيعدي اليوم وادم بيتعامل برسميه مع فرح وفي نفس الوقت بيراقبها من بعيد ..
بتنزل من الشركه وتركب عربيتها ونفس العربيه وراها بتراقبها بتنزل قدام مول تجاري كبير …
وبتدخل تتفرج علي الفساتين ..
بتلف يجي ساعه علي المحلات ومش عاجبها حاجه وفجأه بتتخبط في حد وكانت هاتقع
بيمسكها بايده …
فرح: انت
كامل بابتسامه: ايوه انا
فرح اتعدلت وقامت: اسفه …وشكرا
كامل: العفو ..
فرح: ع.عن اذنك
كامل : ومستعجله ليه ؟!
فرح: ورايا حاجات لازم اعملها ..عن اذنك
فرح مشت بعيد عنه..
فرح بتفكير: مش برتاح لنظرات الراجل ده ابدا 
ابتسم كامل وهوا بيبص عليها …
……………………..
في الليل…
بتقيس فرح الفستان اللي فضلت تلف كتير عشان تشتريه كان فستان موف طويل بكتف واحد ..
فرح وهيا بتتفرج عليه: لأ جامده يا فرح جامده 
بتحطه علي الشماعه وبتعينه في الدولاب وبتقعد علي مرجيحتها وهيا بتتنهد
…………………….
في بيت ادم
ساره: ايه يا ابيه قعدتك في البلكونه كده معناها انك بتفكر في حاجه مهمه
ادم: عادي قاعد في هدوء
ساره: يبقي اقوم امشي بقا لأني مش هدوء خالص 
ادم : ههههه لا عادي بس ذاكري افضل
ساره: ماشي يا ابيه وزعني ماشي
ادم بضحك: يلا يا بت
بتسيبه ساره وبتدخل…
ادم بتفكير: ها يا عم ادم وبعد التقل ايه هاتفضل تقلان لحد ما تغرق انا عارف
……………………..
في الصباح …
فرح: ممكن امشي بدري النهارده واخد اجازه بكره يا أستاذ ادم
ادم: ليه 
فرح: لظروف قهريه
ادم: اوك
فرح: شكرا جدا جدا لحضرتك 
بتخلص فرح شغلها بنشاط وبتمشي بدري بتنزل من الشركه وبتروح علي أقرب بيوتي سنتر 
بتعمل شعرها وبتحط ماسكات وبتدخل سونه 
فرح : يااه انا مادلعتش كده من زمان.   
بتخلص فرح وبتروح علي بيتها .
وبتكون جايبه معاها بيتزا وبتاكل فيها بتسمع الباب بيخبط
فرح: اكيد عمي هوا اللي بينط لي كتير اليومين دول
بتقوم وبتفتح الباب..
فرح بصدمه: انت ؟!
كامل: اذيك
فرح : هوا انت ماشي ورايا مراقبني ولا ايه
بيقرب ايده من وشها … 
بتخبط ايده 
بيرفعها تاني وبيمسح الأكل اللي علي وشها
بتنزل ايده تاني
فرح: ممكن افهم في ايه
كامل: لقتني جمب بيتك قولت اجي اطمن عليكي
فرح: وعرفت عنواني منين
كامل: انا بعرف اي حاجه وكل حاجه 
فرح: وتطمن عليا بتاع ايه 
كامل: ايه ماحدش يعمل خير في الزمن ده 
فرح: في ايه انا مش مرتاحه ليك 
كامل: ليه
فرح: ممكن حضرتك تهويني بقا
كامل: حاضر اهم حاجه اني اطمنت عليكي
نزل كامل من غير ما يسمع هاتقول ايه
قفلت فرح الباب وهيا مستغربه من تصرفاته ولكن ما اهتمتش وكملت اكل ..
……………………..
في الصباح .
بتصحي فرح وبتاخد شاور وبتنزل تجري شويه 
صباح الخير ..
بتلاقي كامل بيجري جمبها
بتكمل جري من غير ما ترد عليه وبتطلع شقتها بتاخد شاور تاني وبتقعد.
فرح: انسان غريب هلاقيها من مين ولا من مين 
………………………..
في الليل …
بتلبس فرح فستانها وبترفع شعرها ديل حصان مع قصه من كل جنب وبتحط ميكب خفيف مع روج هادي 
بتلبس الهيلز بتاعها …
وبتمسك شنطتها…
وبتنزل ..بتركب عربيتها 
بتوصل قدام قاعه كبيره بتركن عربيتها وبتنزل منها
وبتدخل القاعه بتسحر كل اللي موجودين الكل محتار لجمالها..
بتسلم علي ملك ..
وبتروح تقعد علي ترابيزه لوحدها…
هيا دي الظروف القهريه 
بتبص فرح …
فرح بابتسامه: ادم 
بيقعد ادم معاها …
ادم: طالعه زي القمر
فرح: وانت ماشاء الله عليك
بيشتغل الأغاني…
فرح: تيجي نرقص..
ادم: اوك..
بيرقصوا علي اغنيه سيبي روحك وارقصي..
وفجأه حد بيمسك ايد فرح وبيشدها…..
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد