Uncategorized

رواية بيجان الفصل الخامس عشر 15 بقلم نعمة ابراهيم

 رواية بيجان الفصل الخامس عشر 15 بقلم نعمة ابراهيم
رواية بيجان الفصل الخامس عشر 15 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الخامس عشر 15 بقلم نعمة ابراهيم

في القصر
علي الساعه الخامسه عصرا
كان بيجان يمسك في يديه الايباد الخاص به يقوم بالرسم عليه
ثم دخل عليه ايهم وهو يغني بعد اجتماعه بمجموعه من مهندسين القطاعات للتأكد من عمل الالآت بشكل جيد و سلامتها علي العمال
فكان يغني( اغنيه كاظم الساهر البارحه بالحلم)
ايهم . البارحه بالحلم حبيبي باحضاني بوسي من وجنتي وطفالي نيراني
ثم قبله من وجنته وتمدد بجواره علي السرير ونظر له
ايهم . عامل ايه النهارده ي حبيبي…….. معلش سيبتك النهارده قبل لما افطر معاك …. متزعلش مني …. وعلشان اعوضك ي حبيبي اديني جيت بدري
بيجان وهو مركز في الايباد
بيجان . الحمد لله ي بابا……..لإ ي بابا مش زعلان عادي يعني انت بتبقا مشغول فأنا اتعودت علي ده
ايهم . بيجان حبيبي بصلي وسيب الايباد دلوقتي
ترك بيجان الايباد ونظر إلي والده بعيون حزينه
نهض ايهم وجلس علي السرير وإمسك يكتفي بيجان ونظر إلي عينيه
ايهم . أنا عارف انك بتقعد اكتر الوقت لوحدك واني مش الاب المثالي الي انت بتتمناه…….بس عاوزك تعرف أن بحاول اعمل كل الي اقدر عليه علشانك وأنك لما تكبر هتفهم الي بعمله علشانك……..بيجان أنا مش عارف انت هتفهم الي أنا هقوله دلوقتي ولا لإ بس أنا ممكن اسيب الشغل و اقعد معاك في البيت نلعب ونعمل كل الي انت عاوزه ……بس ي حبيبي احنا أعداءنا كتير قوي ولو شموا خبر اني ممكن اقع هيفرموني تحت رجلي واحتمال يبعتوا حد كمان يقتلني الدنيا دي ماشيه بمبداء الغاب يعني الاقوي هو الي الكل بيحترموه ويقدروه والضعيف بيداس عليه بالرجول…….فهمتني ي حبيبي
بيجان هز بيجان رأسه طاعه لوالده لكنه لم يستوعب كل ما قاله بسبب صغر سنه
طبع ايهم قبله علي جبينه قائلاً
ايهم . ربنا يخليك لي ي بطلي ……. وصحيح مقلتليش بقا كنت بتكلم ب ايه امبارح
احمر وجه بيجان من الخجل
ايهم . ولا انت بقيت عامل زي الطماطميه كده ليهثم قبله علي خده مكملاً….قول كنت بتحلم ب ايه ي حبيبي متنكسفش مني
بيجان بخجل . اصلي حلمت اني بقا عندي اخت صغيره جميله جدا و كمان بقا عندي ماما زي بقيت صحابي
وكانت بتلعب معنا و بتحضني انا واختي و كانت….كانت
ايهم بحنان مشجعاً . ها… كانت ايه ي حبيبي……قول متنكسفش مني
بيجان . كانت بتبوسني من خدي
ايهم بعد دقيقتين من الصمت
انفجر في الضحك قائلاً
ايهم بصوت ضاحك . ده كله علشان بستك من خدك ي بودي امال لو كانت عاملت حاجه تانيه كانت عملت ايه
لإ بيجان انت لازم تصاحب ولاد علشان الموضوع بقا خطر قوي
ثم مسح الدموع العالقه في عينيه من أثر الضحك مكملاً
ايهم . يعني هو ده الي خلاك تحمر كده شبه الطماطميه
خلاص ي بودي ادام انت عاوز مامي و اخت اوعدكو أن هيبقا عندك مامي و بعديها علي طول هنجبلك أخت جميله تلعب معاك زي الي حلمت بيها ماشي ي حبيبي
نط بيجان من الفرحه متعلقاً في رقبته وقبله من وجنته قائلا
بيجان . بجد ي بابي
ايهم بحنان . بجد ي روح بابي
ايهم . يلا بقا ي حبيبي هسيبك وانزل اكمل شغل في المكتب تحت و انت كمان سيب الايباد شويه وذاكر وهبعتلك المربيه تمام
بيجان . حاضر ي بابي
قبله ايهم من وجنته وتركه
……………………في فيلا النوايري
بعد اذان المغرب
دخل شهاب الي الفيلا بسيارته بعد عودته من العمل
بعد دخوله من باب البيت نادا شهاب علي والدته
شهاب . ماما…….ماما انتي فين
كانت والدته تصلي المغرب ثم سلمت
أمه . ايوه ي شهاب ي حبيبي انا بصلي في اوضه المصليه
شهاب . دخل الي الغرفه وخلع حذائه وجلس أمام أمه
أمه . في ايه ي حبيبي داخل بتنادي علي كده ليه
شهاب . اصلي يا حجه حجزتلك تذكره عمره
أمه بفرحه . يجدي شهاب
شهاب . جد الجد ي امي……وكمان هتبقا رحله الطائره كمان اسبوع من دلوقتي…..وادي التذكره اهي
أمه بفرحه . ربنا يخليك ليه ي حبيبي……بس ليه تعبت نفسك ي حبيبي وانت مشغول كده
امسك شهاب يد أمه وقبلها قائلاً
شهاب . تعبك راحه ي امي وثانيا امي يبقا نفسها في حاجه بسيطه زي دي و منحققلهاش (أنا هنا بتكلم في مصاريف العمره مش العمره نفسها لان العمره حاجه عظيمه) وغير كده انا وعدتك أن كل سنه لكي عمره وحج فمش علشان السنادي مشغول شويه اني انسا ابدا ي امي
أمه . ربنا يخليك ليه ي حبيبي….يلا بقا قوم اطلع علي فوق غير هدومك و اتوضي وصلي المغرب و عبال ما تخلص يكون الاكل اتحط علي السفره ي حبيبي
شهاب . حاضر ي امي بعد اذنك
وتركها شهاب في اتجاه غرفته ليبدل ملابسه
………………. في البيت الكبير
نزلت جريئه مع والدتها وهي مرتديه ملابس خروج
عباره عن جيب باللون الزيتوني و بلوز باللون القهوه الفاتح و لفت علي رأسها حجاب باللون الرصاصي الغامق
وحذاء بكعب باللون الابيض
نزلت وهي تسند والدتها التي قررت النزول للعشاء بعد جدال كبير مع جريئه للسماح لها بالنزولها من غرفتها
فهي تكره الجلوس في السرير
بعد نزولهم اجلست والدتها علي كنبه في الصاله
سألتها داليا وهي تجلس بجوار
داليا . ايه الي نزلك ي حبيبتي … هادا انت لسه تعابنه وما اتعافتي منيح لحد النهارده
جريئه . قول ونبي ي داليا لحسن أنا تعبت اقول لها
ايه . منتي عارفه ي داليا كيف أنا أكره الحاده بتاعت السرير بحسها بتعجزني بدري
جريئه . بعد الشر عليكي ي ست الكل من العجز بدري
ايه . تسلميلي ي روحي
جريئه . داليا بقلك ايه انا جعانه وعاوزه اكل ايه حاجه من الحاجات الي مليانه كلسترول دي نفسي هفاني عليها
داليا باستغراب . جريئه حبيبتي انتي فيكي حاجه النهارده سخنه ي حبيبتي
جريئه . أنا لإ ليه بتقولي كده ي ديدا
داليا . وديدا كمان انتي بخير متأكده
جريئه . اه…… انت مالكوا مستغربين كده
ايه . حبيبتي احنا مستغربين كده بس علشان انتي بقالك سنين مطلبتيش تكلي اي حاجه من الاكل المصري من ساعت الله يرحمهم باتك(ابوكي) و اخوكي حينها قررتي تخسي وتأكلي علي طول اكل صحي
جريئه . اه علشان كده ….لإ عادي ي امي أنا نفسي مفتوحه النهارده و كمان انا مسافر دلوقتي مصر علشان الشغل و هاجي تاني قبل فرح خالد بيوم
امها و داليا في نفس الصوت
طب ي رب تفضل مفتوحه علي طول
داليا . أنا هروح اشوف الأكل علشان تاكلي معنا ي حبيبتي ولا فرحتيني ي جلبي
امها . برده مصره تمشي
جلست جريئه علي ركبتيها في الأرض أمام والدتها وهي تقول
جريئه . معلش ي امي الشغل وانا متعودتش اخلف بكلامي ….. وثانيا ي ست دنا قعدت معاكي يومين خمس ايام بحالهم خميس وجمعه وسبت و حد واتنين
امها . لإ هما تلاته جمعه وسبت و حد متعتبريش الخميس والاتنين موجدين وثانيا هو انتي كنتي هتقعدي معايه كده غير لما اتعب
جريئه . بعد الشر عليكي ي امي من التعب……لإ طبعا بس انتي عارفه الشغل ومتنسيش الشركه الي خلاص ورقها بيخلص و لازم إبداء احضر من الشهر الجاي الافتتاح و أنا عقد الشغل بتاعي هيخلص كمان شهرين ف في خلال الشهرين دول علشان خاطرك هادي لنفسي شهر اجازه اخدك ونروح نحج مع بعض ماشي ي امي….كده راضيه عني
امها . طول عمري راضيه عنك ي حبيبتي بس للاسف انتي الي مش عاوزه ترضيني
اخفضت جريئه نظرها الي الأسفل بحزن من التطرق إلي ذلك الموضوع الذي لن تعجز عن تحقيق امنيه والدتها برؤيتها لاحفادها لذلك قررت السكتوت
وانجدها من نظرات والدتها الغير راضيه داليا
داليا . يلا ي جريئه علشان ناكل احنا اصل عناني وعاصم عندهم شغل برا وحسام وحسن مش هيجوا دلوقتي عشان لسه في شغل في أرض الموالح
جريئه . ماشي ي داليا احنا جايين…..ثم وجهت كلمها الي امها وهي تبعد نظراتها عنها
يلا ي امي علشان نتعشي مع بعض قبل ما امشي
امها بنظرات غير راضيه
ايه . يلا ي بنتي
بعد جلوس جريئه و والدتها حول تلك الصينيه التي أعدتها داليا بكل الأصناف التي تحتوي علي الثمن و الزيت وغيرها من المكونات التي تحتوي علي نسبه عاليه من الكولسترول و الدهون
جلست جريئه تاكل في صمت بعد حديث والدتها
ساره . اله ي جريئه انتي رايحه فين كده علي المغرب
جريئه . هرجع شقتي في الزمالك ي ساره ليه بتسأل يعني اصلك يعني مستأذنتيش من عناني أو عاصم أو حتي حسن جوزي مش هو بردوا هيبقا الكبير بعد أبوه عناني
تركت جريئه الملعقه من يديها ثم نظرت إليها وردت
يتبع….
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!