Uncategorized

رواية بيجان الفصل السابع عشر 17 بقلم نعمة ابراهيم

 رواية بيجان الفصل السابع عشر 17 بقلم نعمة ابراهيم
رواية بيجان الفصل السابع عشر 17 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل السابع عشر 17 بقلم نعمة ابراهيم

في شركه الاستيراد والتصدير
في مكتب رئيسة قسم الترجمه
وأثناء وجود الشباب مع جريئه في مكتبها للاطمئنان عليها
فُتح الباب فجئه
واتي صوت شخص يقول بصوت غاضب
انتوا بتعملوا ايه هنا
فقامت من المكتب لتري من هذا الدخيل
جريئه . ومين حضرتك بقا
ايهم . مجوبتوش علي سؤالي انتوا سيبين مكاتبكوا وبتعملوا ايه هنا
جريئه بصوت غاضب وهي تتقدم من هذا الدخيل حتي وقفت أمامه وهي تضع يديها الاثنين حولها
جريئه. بصفتك ايه حضرتك داخل مكتبي و بتعالي صوتك
ايهم . بصفتي …. يعني حضرتك شغاله هنا في الشركه ومش عارفه أنا ابقا مين
جريئه بحاجب مرفوع وبصوت يملئه البرود وعدم الاهتمام
جريئه بسخريه . لاء محسلش ال….الشرف ممكن بقا تعرفني انت
ايهم باستنكار . انت…..علي العموم هنبقا نشوف الموضوع ده بعدين ….ويلا كل واحد علي مكتبه
الشباب كانوا لسه هيمشوا
نظرت لهم جريئه قائله بصوت قوي واثق من ردة فعلهم
جريئه . خليك مكانك منك ليها
توقف الشباب مكانهم……..ثم نظرت إلي ايهم بحاجب
جريئه بطريقه فظه . بردوا مقلتليش انت مين
مني وهي تهمس في اذن مريم الواقفه جوارها هامسه
مني . مش دي ايهم الحديدي مدير الشركه
مريم بهمس . ايوه
مني . هي ازاي استاذه جريئه مش عارفاه ده حتي لو مش عارفاه يكفي طلته التي تخليها تسكت في حضرته
مريم بهمس غاضب . معرفش…..واسكتي بقا
مني . بس هي واقفه قصاده كده ازاي هو في واحده عاقله تقف قصاد ايهم الحديدي و تتلكم معاه كده
مريم بغضب . علشان هي انسانه محترمه مش رخيصه ي مني….واسكتي بقا ي اما هروح اقول لاستاذه جريئه علي قلتيه
فسكتت مني خوفاً من أن تنفذ مريم تهديدها فهي تعلم أن مريم تحب جريئه و تعتبرها قدوتها
تدخل أحد الشباب ويدعي عصام لينهي النقاش المحتد بينهم
عصام . احممم…..استاذه جريئه أنا اسف علي التدخل
نظرت له جريئه فأكمل
عصام . حضرتوا يبقا مستر ايهم الحديدي مدير الشركه
ايهم بغرور و تكبر . اظن دلوقتي عرفتي أنا مين
ثم نظر إلي الشباب مكملاً
يلا كل واحد فيكوا علي مكتبه
جريئه . استناوا …….بردوا بصفتك ايه تخليهم يطلعوا برا
ايهم باستنكار غاضب . بصفتي…….بصفتي مديرهم الي مشغلهم وبدفعلهم مرتب اخر الشهر
جريئه بسخريه .اااه مرتب …….طب هما حضرتك لما بيستلموا مرتبهم اخر الشهر بيستلموا مش حسنه منك لإ ده علشان هما اشتغلوا وتعبوا فخدوا جزء ده ثانيا دخول حضرتك مكتبي بالشكل ده غير مسموح بالمره و اتفضل
حضرتك من غير متطرود علشان احنا دلوقتي عندنا اجتماع
ايهم . اجتماع ايه ممكن اعرف
جريئه . اجتماع ملكش فيه
ايهم . نعم
جريئه ببرائه . اصل يعني حضرتك مش معقوله هتسيب الشركه كلها بمشاكلها بصفقاتها و تيجي عند قسم الترجمه و تشوف احنا شغالين ازاي و هنجتمع ليه مثلاً
ايهم بصوت غاضب . ورايا علي مكتبي مش هنتكلم قصاد الموظفين
جريئه . حاضر …بعد الاجتماع
ايهم . نعم
جريئه ببرود . بعد الاجتماع حضرتك
ثم إشارة باصباعها بحركه دائريه في اتجاه اذنها
هو حضرتك مسمعتنيش في الأول بقالك عندي اجتماع مع الشباب
ثم انزلت يديها مره اخري حول جسدها
ايهم ببرود . بجد……اجتماع
جريئه بسخرية . اه بجد
ايهم . ويا ترا الاجتماع بيتاخد في اوضة المكتب علي الواقف كده طب حتي بلي ريقهم ببوق مايه
جريئه بسخرية متهكمه . لإ منا بخيله و كمان حضرتك عارف بقا الشباب بيبقا عندهم طاقه فلازم تطلع في حاجه ف أنا اقترحت يطلعهوها في الوقوف واحنا بناخد الاجتماع كده علي الماشي
ايهم بغضب. بعد لما تخلصي اجتماعك الواقف ده تجبلي علي مكتبي فوراً
جريئه بالامبالاه . أن شاء الله
ثم أشارت بيدها ناحيه الباب ليخرج
جريئه ببرود . بعد اذنك بقا علشان اجتماعنا الواقف أتأخر شويه
نظر لها ايهم بغضب متوعد فنظرت له رافعه حاجبها بتحدي ولامبالاه ولم تبعد بنظرها عنه حتي هو أبعد نظره ثم ذهب في اتجاه الباب واغلقه روأه بعنف
بعد ذهاب ايهم التفت جريئه الي الشباب فوجدت أنهم ينظرون لها بذهول من جرائتيها مع مديرهم المغرور و مرواغتها في الكلام قائله
جريئه . ايه واقفين عندكوا ليه اوعوا تتخيلوا اني ممكن اخلي حد يتطاول علي باي شكل كان و نصيحه من اخت كبيره و زميله ليكوا اوعوا تسمحوا بده لو فيها خسارة شغلكوا فاهمين…….. كل واحد يقعد في مكان خلونا نبداء الاجتماع
عصام . يعني هو حضرتك احنا في اجتماع بجد
جريئه. ايوه….واقعدوا علي الكراسي و الانتريه ثم أكملت ضاحكه احنا مش في اجتماع واقف
فضحك الجميع وذهب كل واحد منهم للجلوس في اي مكان حتي بعضهم جلس علي الارض
ثم ذهبت في اتجاه المكتب ضاغطه علي زر الانتركم
جريئه . انسه رنا انسه رنا ….رنا
بعد دقيقه
رنا . ايوه ي فندم
جريئه . تعالي علي المكتب
بعد لحظات دخلت رنا
وبعد لما دخلت اتفجئت بقسم الترجمه كله في المكتب
رنا باستغراب . نعم ي فندم
جريئه . هتكلم بعدين علي تأخيرك وكام حاجه كده بس دلوقتي عاوزاكي تتصلي بخدمه العمله بتاعت ماك وتطلبي منهم برجر و كمان تتصلي ببمحل بيتزا تجيبي بيتزا و طبعا متنسيش الشيبسي والبيبسي هاويه كنز و ي ريت تنوعي في كل حاجه و تجيبي علي عددنا كلنا بما فيهم انتي
رنا بعدم فهم . أنا اسفه بس ليه ده كلوا
جريئه . عندنا اجتماع و انا لسه مفطراش فقلت نفطر احنا وقسم الترجمه عندك مانع
رنا . لإ ي فندم
جريئه . اتفضلي بقا الكريدات كارد اهي ومتنسيش تجيبي لنفسك زينا
مريم . بس احنا مش جعانين ي فندم
نظرت لها جريئه قائله
جريئه . أنا جعانه ي ستي وعاوزاكوا تشاركوني اكلي اصلي بقالي كتير قوي مكلتش الحاجات دي
ثم قالت ضاحكه وشكلي كده هقلبظ قريب و هتخلي عن الرجيم
فضحكوا جميعا
………….في مكتب مدير الشركه
دخل ايهم الي الغرفه ثم جلس علي كنبه موجوده في منتصف غرفة مكتبه مع مجموعه من الكراسي العصرية وهو غاضب من طريقتها الفظه في التعامل معه
و عدم احترامها له لا بل الاسوء تجراءها علي تحديه أمام موظفيه فطوال حياته لم يجراء أحد علي تحديه من قبل
حتي أعداءه عندما يروه ينحنون تعظيما له من خوفهم منه إذاً كيف هي استطاعت تحديه من الواضح أنه قلل من شاءن تلك الجريئة فيبدوا أنه الآن علم لماذا سموها أهلها ذلك الاسم الغريب من الواضح أنهم كانت لهم نظره بعيده في شخصيتها فأحبوا أن يعطوا من يتعامل معها تحذير خفي أنه لا يتعامل مع انثي رقيقه كما يبدو له ولكن بل مهرة صعبه الترويض
بل مستحيله
افاق ايهم من دوامه تفكيره المتمحور حول تلك الانثي المتمرده وبشده وقرر قرار كان متردد في اتخاذه منذ زمن ولكنه لأن أصبح علي يقين بأنه يريد تنفيذه وبشده
فأخرج هاتفه المحمول وقرر الاتصال بحازم لينفذ طلبه
بعد دقيقه فتح الانتصال
ايهم . اسمعني ي حازم أنا عاوزك تنفذ كل الي هقلك عليه وتنفذه بالحرف الواحد
وبعد نصف ساعه من القاءه الاوامر علي سكرتيره
كان جالساً علي مكتبه يراجع بعض أعماله في الشركه مندمجاً معاها كثيرا
…………….في مكتب جريئه
بعد انتهاء افطارها مع الجميع و مناقشتها معهم في بعض الأخطاء الذين يقعون فيها باستمرار و تكلمهما معهم عن تخصصها في الدكتور واعطاء بعض النصائح ليطوروا من نفسهم
قررت جريئه إنهاء الملف الذي كان بيدها اولا ثم الذهاب ألي مكتب ذلك التعجرف كما أسمته هي
ولكن بعد مرور نصف ساعه وانتهاءها من الملف ومراجعته له اكثر من مرا حتي تتأكد من ترجمته الصحيحه
ولكن قبل خروجه من المكتب قررت استدعاء رنا لتوضح لها بعض النقاط
فضغط علي زر الانتر كم تطلب حضورها
جريئه . انسه رنا ي ريت تيجي دلوقتي
رنا . حاضر ي فندم
بعد قليل دخلت رنا الي غرفة المكتب
ووقفت أمام جريئه
رنا . حضرتك عاوزه مني حاجه
جريئه . انسه رنا ممكن تقعدي ثم إشارة إلي أحدي الكراسي الموضوعه أمام المكتب
فجلست رنا ثم استطردت جريئه قائله
جريئه بهدوء. انسه رنا أنا محبتش اتكلم قصاد حد وخليت الكلام يبقا مبنا احنا الاتنين
اولا ممكن أسأل حضرتك كنتي فين الصبح يعني بمعني اصح هل ينفع في وقت الشغل نروح نفطر أو حتي نكلم حد من برا الشركه……..طبعاً لإ مينفعش علشان دي قوانين الشركه…..ثانيا بسبب فطار حضرتك حصل موقف بايخ قوي قدام الموظفين
رنا . ايه هو
جريئه . مش لازم تعرفي ايه هو…….لأن ببساطه لو حضرتك كنتي موجوده مكنش حصل ثالثا لما يجي حد المكتب عاوز حضرتي في حاجه معينه او عاوز يدخل اين كان فحضرتك هتكلميني الاول تستأذني لدخوله
لان النهارده دخل واحد المكتب اسمه ادهم الحديدي…مدير الشركه
رنا بتصحيح . ايهم الحديدي حضرتك
جريئه . ايهم ادهم مش مشكلتنا دلوقتي…. رابعاً اتمني في غيابي بصفتك السكرتيره بتاعتي (ضغطت جريئه علي تلك الكلمه لتعرفها مكانتها) فانتي مطلوب منك في غيابي تملي مكاني من حيث العمل مش من حيث التأمر علي زملائك ي انسه رنا
رنا محاوله توضيح موقفها
رنا . أنا ي استاذه
جريئه . انسه رنا الموضوع عدا خلاص بس ده ميمنعش انو ديقني بجد …. تمام واتمني ميتقرراش تاني
اماءت لها رنا برأسها
جريئه . اتفضلي و ي ريت تبعتي حد من النظافه يرتب المكتب علشان أنا رايحه عند مكتب المدير بس ميجيش ناحيه اي حاجه من الملفات دي علشان مهمه
رنا . تمام ي فندم…بعد اذنك
جريئه . اتفضلي
بعد ذهاب رنا قررت جريئه الذهاب إلي ذلك الايهم
………..في ممر الشركه المؤدي الي غرفة مكتب مدير الشركه
وقفت جريئه أمام سكرتير مكتب المدير
جريئه . استاذ عمر مستر ايهم كان …….
وقبل أن تكمل جملتها قاطعها عمر قائلاً
عمر . عندي علم بدخولك ي انسه جريئه اتفضلي
جريئه . شكرا بعد اذنك
وذهبت في اتجاه غرفت المكتب ثم وقفت أمام الباب ثم طرقت عليه عده طرقات حتي سمعت صوته يأذن لها بالدخول
فدخلت جريئه الي المكتب عده خطوات حت وقفت في منتصف الغرفه في مواجهة مكتبه
كان ايهم مشغول بالملفات التي أمامه ولكن شئ ما أخبرها أنها هنا فرفع رأسه عن الاوراق
ونظر إليها
جريئه . حضرتك تطلبتني ممكن اعرف السبب
قام ايهم من علي المكتب وأمسك في يديه أحدي الملفات حتي اصبح أمامها كان فرق الطول بينهم واضحاً ثم قال
ايهم . حضرتك مش عارفه أنا جبتك ليه هنا
جريئه ببرود . لإ الصراحه و ثانيا اسمها حضرتك الاحترام لازم يبقا متبادل
ايهم . انتي جايبه الثقه دي منين
جريئه . الحياه مدرسه بنتعلم فيها الي اهلينا ولا المدارس والجامعات علمتهولنا
ايهم . علي العموم أنا مش جيبك علشان درس فلسفه
جريئه بسخرية .امال تاريخ
ايهم متحكم في أعصابه بالعافيه علشان ميأذيهاش
ايهم بسخريه . انسه جريئة اتفضلي حضرتك الملف ده ترجميه….. بعد اذنك يعني
أمسكت منه الملف وهي تقول
جريئه . يعني حضرتك جيبني لغاية هنا علشان ملف اترجمه مكان ممكن حضرتك (قالتها بسخريه) تبعت السكرتير بتاعك أو الاوفس بوي مش دول كمان بيشتغلوا وبيخدوا مرتب اخر الشهر
ثم نظرت له بتحدي
تقدم منها ايهم خطوه قائلاً
ايهم بنفس السخريه . لإ مهو علشان حضرتك طبعاً بتاخدي مرتب اضعافهم فقلت إن طبعاً حضرتك لازم تكوني بشتغلي بجد واجتهاد اكتر فعلشان كده حبيت ازود ليڤل الاجتهاد عندك….قصدي حضرتك
ثم تقدم خطوه اخري وهو ينظر لها بغضب
جريئه كانت لسه هترد رد لاذع بس أنقذه من لسانها السليط دخول شهاب المفاجئ
فدخل الي المكتب دون أن ينتبه لوجود جريئه قائلا
شهاب . ايهم هو ايه الي أنا سمعته النهارده هو صحيح النهارده اتعاركت مع
فنظرت له جريئه وأيهم
يتبع….
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد