Uncategorized

رواية بيجان الفصل الثامن عشر 18 بقلم نعمة ابراهيم

 رواية بيجان الفصل الثامن عشر 18 بقلم نعمة ابراهيم
رواية بيجان الفصل الثامن عشر 18 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الثامن عشر 18 بقلم نعمة ابراهيم

خارج مكتب رئيسة قسم الترجمه
كانت رنا جالسه وهي تقضم أظافرها من شدة الغيظ
وتكلم نفسها
رنا . بقا هي تحاسبني زي العيله الصغيره لإ وانا كمان معرفش ارود عليها
وكلوا كوم والي سمعته علي الي عملته في ايهم كوم تاني لإ وقصاد الموظفين……ده من الواضح انك قادري ي جريئه قوي وانا الي كنت مفكراكي غلبنا لكن لإ انا مش هسكت
عاملة النظافه . استاذه رنا…..استاذه رنا
رنا بصوت عالي . نععععم….عاوزه ايه
عاملة النظافه بحزن . أنا خلصت تنظيف المكتب بتاع الأستاذة جريئه
رنا . اه ماشي …..يلا انتي بقا
عامله النظافه بحزن . بعد اذنك ي أستاذة رنا
ذهبت العامله وهي حزينه من تعامل رنا الوقح معها
رنا بتفكير . طب ليه لإ مش هخسر حاجه
…………………في مكتب مدير الشركه
توقف شهاب بصدمه
عندما رأي الاثنين ينظرون له بشر
شهاب . أنا…..أنا آسف كنت مفكرك لوحدك ي ايهم
ايهم . تعال ي شهاب أنا اصلا كنت هبعتلك
جريئه . بعد اذنكوا أنا رايحه مكتبي
ايهم . افندم ….رايحه مكتبك
جريئه وهي ترفع حاجبها وهي تتكلم بسخريه
جريئه . ايوه….ولا حضرتك هتقعدني هنا اترجم علشان تشوف أنا استحق مرتبي الكبير ولا لإ……..ثم نظرت لشهاب مكمله
بعد اذنكوا أنا رايحه مكتبي
ثم رجعت للخلف خطوتان استعداداً للذهاب في اتجاه الباب ولكن أوقفها صوت ايهم قائلاً
ايهم ببرود . انسه جريئه……الملف ده مش هيطلع برا الاوضه دي
جريئه باستغراب . نعم……. ممكن اعرف السبب
ايهم . الملف ده في الشروط الجديده للصفقه الي هتم مبينا ومبين الوفد الأجنبي الي حضرتك محضرتيش اجتماعه
تجاهلت جريئه تلميحه ثم قالت
جريئه . ايوه يعني…..ايه المشكله
تدخل شهاب لينهي النقاش المشحون بينهم
شهاب . انسه جريئه كل الموضوع أن الملف ده مهمه جدا واحنا مش هنقدر نأمن لاي حد خاصتا دي هتبقا اكبر صفقه تعاون مشترك مع شركه اجنبيه برا مصر
جريئه بتفهم . تمام ي استاذ شهاب
ايهم لنفسه . هي البت دي مجنونه مهي بتعرف تتكلم كويس اهي
ايهم . احممم…..انسه جريئه اتفضلي اقعدي هناك وابدائي دلوقتي
ثم أشار بيديها ناحيه الكنب الموجود في الغرفه
جريئه . تمام أنا معنديش مانع إبداء دلوقتي بس هروح اجيب الاب توب بتاعي الاول
ايهم بسخريه . لإ اتفضلي وانا هبعت الاوفس بوي يجيبه اصل مش معقول هديلوا مرتب اخر الشهر من غير ما اخليه يشتغل يعني
جريئه بسخرية . طب كويس أن حضرتك عارف انو بياخد مرتب اخر الشهر نتيجه لتعبوا و شقاه مش حسنه
نظر لها ايهم بغضب ثم ذهب في اتجاه مكتبه
حتي لا يتهور فهي والحق في اقل من خمس ساعات استطاعت استفزازه مرتين بصورة لم يستطع أحد من قبل استفزازه بها حتي الد اعدئه لم يستطيعوا من قبل إخراجه عن إطار هدوءه و ثباته النفسي
ليطلب من مساعده جلب الاب توب الخاص بها
ضغط ايهم علي زر الانتركم
ايهم بصوت غاضب . عمر ابعت حد من الاوفس بوي يجيب لاب توب الآنسة جريئه
عمر . حاضر ي……
وقبل أن ينهي عمر جملته انهي ايهم الكلام
وأثناء ذلك كانت جريئه قد جلست علي أحدي كراسي الانتريه
وهي تضع قدم فوق الأخري باناقه لا تليق سوي بسيدة مجتمع مخملي و تمسك في يديها الهاتف تعبث به…. كم هي واثقه في نفسها تلك المراه الجريئه
و شهاب واقفاً قليلا عنها يحدث أحدا ما
ذهب ايهم وجلس أمامها بكل شموخ
ايهم . ممكن حضرتك تسيبي تلفونك شويه
رفعت جريئه نظرها عن الهاتف ثم هزت رأسها قائله
جريئه . ثواني
ثم سجلت رساله صوتيه الي تقول فيها
جريئه=بعد الشغل تبقا نتقابل في مطعم ****تتغدي مع بعض واحكيلك الي حصل سلام
ثم أغلقت الهاتف و وضعته بجوارها انزلت رجليها قائله
جريئه . اديني سبت التلفون ممكن اعرف حضرتك عاوز ايه بما أن الاب توب لسه موصلش
ثم سمعت جريئه صوت رساله اتيه فأمسكت الهاتف تنظر لها للحظات وتركتها بعدها
فوجدت ايهم ينظر لها بغضب غير مبرر
ايهم بصوت غاضب . مش لازم تستني الاب توب ترجمي علي تلفونك
جريئه بسخرية . بجد…..اترجم علي تلفوني هو مش من شويه استاذ شهاب قال أن حضرتك مش بتثق في حد علشان كده هتخليني اترجم هنا ولا أنا سمعت غلط…….ثم أكملت بسخريه……مش يمكن يعني احفظه واخده معاية الملف و ابيعه لشركه منافسه …مش خايف حضرتك من الاحتمال ده
ايهم بغرور و قوه . ايهم الحديدي مبيخفش…….. ولو عندي ذرة شك أن انتي خاينه مش هتبقي قاعده قصادي دلوقتي
قلبت جريئه عينيها بالامباله ثم قالت بعدم اهتمام
جريئه . حضرتي……اسمها حضرتي
نظر لها ايهم ببرود فنظرت له بتحدي
في تلك الأثناء سمعا طرقات علي الباب
ايهم قال دون أن يحيد بنظره عنها
ايهم . ادخل
دخل عمر الي الداخل وفي يديه لاب توب الخاص بجريئه
عمر . اتفضل ي مستر ايهم الاب توب
اخده منه ايهم الاب توب ثم قال له
ايهم . عاوزك تجبلي فلاشه فاضيه
عمر . حاضر ي مستر ايهم……بعد اذنك
جاء عمر ليتحرك فنادت عليه جريئه
جريئه . استاذ عمر
التف لها عمر بنظره تسأول
جريئه بأبتسامه . مرسي لتعبك
عمر بابتسامه . العفو ي انسه جريئه
فنظر إلي ايهم وجده ينظر له بنظرات مميته
عمر بتوتر . ااا….بعد اذنكوا
ثم ذهب عمر وهو يفكر في الخطاء الذي ارتكبه لينظر له مديرة تلك النظرات المرعبه
نظر ايهم الي جريئه بغضب
فأتي شهاب وجلس بجوارها علي المقعد ولكن كان بينهم مسافه كبيره
ايهم . شهاب هو انت هتقعد كده من غير ما تعمل حاجه
قوم تعال نقعد علي المكتب خلينا نشوف هنعمل ايه في اجتماع بكرا
ايهم . انسه جريئه حابب اقلك أن حضرتك هتقعدي معنا
لوقت متأخر شويه
رفعت جريئه نظرها من علي الاب توب
جريئه . افندم ……بس انا شغلي بيخلص علي الساعه اربعه العصر فليه هقعد
ايهم ببرود . علشان الشغل ……ومتخفيش هزودلك المرتب
جريئه . هتزودلي المرتب تصدق كتر خيرك……اصلا أنا فقيره يعيني و بقضي تشابه نوم..ولا ممكن اكون بجري علي يتامه اربيهم
استاذ ايهم المرتب الي حضرتك بيتتكلم عنه ده انا اتعرض علي مرتبات بمراكز أعلي بكتير مقابل شويه الملفات زي الملف الي في أيدي ده بس مسلمتهاش عارف ليه…….علشان أنا مش فقيره ولا محتاجه لحته مرتب اخر الشهر ميجيبش تمن شنطه من عندي (أكملت باستحقار )أو حتي جاذمه
ايهم ببرود . ليه
جريئه . علشان أنا بنت اصول واهلي ربوني علي الامانه لو فيها حتي خسارة كبيره ليه انا
شهاب . انسه جريئه ليه مقلتليش علي حاجه زي دي
جريئه بمخزي . لأن ببساطه لو روحت قلت لحضرتك تفكر مثلاً اني عاوزه ازود مرتبي او مثلاً ده يخليك تحس بالتهديد من ناحيتي أن ممكن حد يقدر يغريني فتقرر تفصلني مثلاً
شهاب . صحيح ….حضرتك عندك حق
ايهم . ماشي ي انسه جريئه…..بس بردوا هتفضلي معنا لحد الشغل ميخلص
جريئه . أنا مش عارفه ليه حضرتك مصر علي قعادي معني مش شايفه قعدتي ليها لازمه……الترجمه بتاعت الملف هخلصها دلوقتي ولو في حاجه تانيه أنا كده كده باجي يومياً بدري فلو في حاجه احتاجت ترجمه هعملها و علي ما اعتقد الاجتماع هبيقا في ساعه متأخر شويه صح ولا أنا غلطانه
شهاب . ايهم انسه جريئه عندها حق…… هي ليه هتفضل مستني معنا معنا مش محتجين حاجه اكتر من الملف ده وحاجات بسيطه
ايهم بابتسامه خبيثه . وهو ينظر لها تمام ي انسه جريئه معنديش مانع تمشي في ميعادك
بعد مرور خمس ساعات
وفي معاد الخروج من الشغل
أنهت جريئه أخيراً اخر ملف لها
وذهبت لتعطي ايهم هذا الملف فهي أن جلست تعمل معهم لوقت متأخر لكان افضل لها من جلوسها لمده خمس ساعات من دون حركه و كل ما تفعله هي الكتابه علي لوحة الكيبورد الخاصه بالاب توب وتبعث له بالملفات علي ايميل العمل الخاص به حتي تيبست أصابع يديها ولم تعد تشعر بها في الأغلب……..فعلي الاغلب أنه ارادا الانتقام منها علي طريقته الخاصه
جريئه . مستر ايهم
نظر لها ايهم
جريئه . حضرتك أنا خلصت اخر ملف وبعته علي الايميل
اقدر امشي دلوقتي
ايهم . بس الساعه لسه مجتش اربعه
جريئه . حضرتك دي اربعه الاء دقيقه ……..هو أنا نستنا علي دقيقه
ايهم ببرود . اه طبعاً….اصل انا ملتزم جداً بالمواعيد و بحب الي يبقا ملتزم زي
نظرت جريئه في ساعتها وقالت
جريئه . وادي الدقيقه عادت ممكن أخرج
ايهم بتشفي . اه طبعا بس ي ريت بكرا تيجي علي الساعه سته ونص الصبح
جريئه بصدمه . ايه……اجي الساعه كام إذا كان انا بصحي سابعه من النوم هاجي هنا سته ونص ازاي
ايهم . مش حضرتك قلتي انك بتجي بدري
جريئه . ايوه بس باجي بدري ساعه او نص ساعه مش ساعتين ونص بدري
ايهم . مش مهم…..كله اسمه بدري و بما انك انسانه بمتهتميش بالمرتبة ومتفانيه في عملك علي حسب الcv فبتأكيد أنا هحتاجك الصبح بدري
جريئه ببتسامه بارده . ماشي موافقه
جريئه في نفسها وابقي استحمل بقا الي هعمله فيك
ايهم . غريبه وافقتي بسرعه يعني
جريئه . اه……عادي ممكن بقا امشي
ايهم . اتفضلي
يتبع….
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد