Uncategorized

رواية بيجان الفصل التاسع عشر 19 بقلم نعمة ابراهيم

 رواية بيجان الفصل التاسع عشر 19 بقلم نعمة ابراهيم
رواية بيجان الفصل التاسع عشر 19 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل التاسع عشر 19 بقلم نعمة ابراهيم

في مكتب مدير الشركه
بعد خروج جريئه
قرر ايهم الذهاب هو الآخر فهو في النهايه جريئه قد انهت أعماله
التي يحتاجها في الترجمه منذ ساعات ولكنه لا يعرف لماذا جعلها تجلس كل ذلك الوقت في مكتبه وتترجم ملفات ليس لها اي فائده في اجتماع الغد هل لأنها وقفت أمامه و تحدته ام لأنها تعصي أوامره التي لم يجراء أحد آخر علي عصيانه حتي صديقه شهاب
هو لا يعرف لماذا يفعل ذلك ولماذا يعاند معها و كأنه مراهق
زفر بضيق من نفسه و من أطلت التفكير بها و من أفعاله المراهقه
فقام من علي مكتبه بعنف وأمسك جاكت بدلته و استدار
حول مكتبه في اتجاه باب الغرفه حتي يخرج
……………خارج شركة الاستيراد والتصدير
بعد خروج جريئة من مبني الشركه بعدما ذهبت الي غرفت مكتبها لتحضر حقيبتها و
و نزولها الي الجراش السيارت لتقود سيارتها الي المطعم المتفق عليه مع صقر للغداء معاً
فوجئت ب ايهم خلفها ذاهب في اتجاه سيارت حراسته ليستقل سيارته للذاهب
استطعت جريئه كبح فضولها من منادته لمعرفه الي اين هو ذاهب الم يكن منذ قليل في الداخل لا يريدها الذهاب بسبب العمل الذي يدعيه الم يقل ذلك
دخلت جريئه الي سيارتها والفضول يتأكلها
جريئه مكلمه نفسها . الراجل ده شكله بيلعب بيه و انا مش هعديهالوا علي خير ان شاء الله
بعد فتره كانت قد تحركت سيارة الموجود بها ايهم و ورأها سيارات حراسته
ايهم . رشيد
نظر له رشيد قائلاً
رشيد . نعم ي فندم
ايهم . في مطعم هتروح فيه الانسه جريئه و هتتقابل فيه مع شخص عاوزك تجبلي كل المعلومات عنه
وكمان عاملت ايه في الموضوع بتاع تدخلها في هروب سيدرا
رشيد . حاضر ي فندم علي بالليل التقرير هيبقا عندك أما الموضوع فأنا لسه في مرحله مش عارف إذا كان ليها دخل أو لإ بس أنا عاوز كمان وقت يعني شهر كده علشان ساعته هكون قطعت الشك ده
ايهم . شهر…..كتير ي رشيد……انت شكلك عجزت بدري ولا ايه
رشيد . ي باشا ولا عجزت ولا حاجه بس الموضوع قديم من كذا سنه وغير كده الانسه دي مكنتش بتبقا قاعده في بلد واحده دي بتبقا متنقله غير أنها كانت تتطوع في بعض اول الافريقيه كنوع من المساعدات الإنسانية
فوحده زي دي صعب أصلاً تتبعها هعرف ازاي بسرعه ي فندم
ايهم . خلاص ي رشيد انت هتحكيلي قصة حياتها
بيجان رجع من مدرسته
رشيد . ايوه يا باشا
ايهم . تمام …..اطلع بينا ي ابني علي ******
اماء له السائق بصمت
ثم اغلق عينيه يسترجع مشجارتهم سوياً
فابتسم وهو مغمض العينين
فهو سوف يعترف بينه وبين نفسه أنه استمتع بتلك الحرب الباردة بينهم فهي فتاه لا يستهان بها فقوة شخصيتها فجاءته فهو في حياته لم يرا في حياته فتاه بتلك الشخصية وبذلك العقل اليابس
…………..في المطعم *******
وصلت جريئه بسيارتها وهي سوف تموت من الغيظ من ذلك الايهم التي اقيمت أنها لن تمرر له جلوسها و عملها كل تلك الساعات حتي المآتها رجليها و تيبست أصابعها
خرجت جريئه من سيارتها ببطئ ف في النهايه قدمها ما زالت تؤلمها قليلاً
فقررت الوقوف قليلا بها في الهواء الطلق أمام المطعم حتي تستطيع تحريكها جيداً
بعد فتره قصيره خرج صقر من المطعم إيران لما هي تأخرت هكذا فهي دائماً لا تتأخر
بعد خروجه وجد جريئه مسندة ظهرها علي سيارتها وهي تتأمل شئ ما
فأقترب منها منادياً عليها
صقر . جريئه…… جريئه
انتبهت جريئه علي نفسها
جريئه . نعم ي صقر
صقر . نعم الله عليكي ي اختي….سرحانه في اي ان شاء الله
جريئه . ولا حاجه
صقر . ولما هو مفيش……واقفه عندك ليه ها ……ولا هو تأخير علي الفاضي
جريئه . صقر بص أنا مضايقه قوي قوي فخلينا ندخل جوا بعديها احكيلك علي الي حصل
أشار لها صقر بيده تجاه المطعم لتتقدمة
صقر . اتفضلي قدامي ي اوزعه
نظرت له جريئه بضيق وذهبت في اتجاه المطعم
نظر صقر في الاتجاه الذي كانت تنظر فيه متنهداً بحزن فهي كانت تنظر لأخ واخت تؤام في الشكل يمرحان مع بعضهم ويضحكان فهو يعلم كم هي كانت متعلقه بأخيها
ثم ذهب ورأها
جلسا علي أحدي ترابيزات المطعم
ثم طلبا الطعام
صقر . قولي بقا اي الي حصل
جريئه . ي عم المدير بتاع الشركه النهارده ثم بدأت جريئه بأخباره بكل ما حدث حتي انتهت عندما رأته يخرج من الشركه بعدها
فانفجرا صقر ضاحكاً حتي أنه لفت انتباه بعض زبائن المطعم
فنظرت له جريئه بعينيها بأن يصمت حتي لا يفضحهم
ثم همسة له وهي تلتفت حولها
جريئه . صقر الله يخربيتك فضحتنا وطي صوتك
صقر . آسف معلشي…..اصلي مقدرتش امسك نفسي لما عرفت أن في حد
أخيراً قدر يخرج جريئه الحسيني عن إطار هدؤهاو عقلنيتها
جريئه . ونبي ي عني أنا بحكيلك علشان تقلي كده وتحرق دمي بزياده دنا مش عارفه أنا مسكت نفسي ازاي عنه أنا طول منا قاعده كان نفسي اقوم اديلوا علقه تنسيه اسمه بس ارجع تاني استغفر ربنا و اصبر نفسي ده قعدني خمس ساعات لم رجليه و اديه الاتنين معتش حاسه بيهم
فضحك صقر مره اخري
جريئه بغيظ . تصدق اني غلطانه اني قاعده مع واحد تافه زيك اصلا
امسك صقر يديها مجلساً أيها وهو يقول
صقر . اهدي ي بنتي و اقعدي……هتكلم بجد خلاص مش هضحك …خلاص بقا ي جيرا
جلست جريئه فقال صقر
صقر . ايه ي شيخه انت قفوشه كده ليه ده الواحد مش عارف ياخد معاكي و يدي خالص
جريئه بتحذير . صقر
صقر . خلاص بقا…..يلا نبداء ناكل علشان الاكل برد دلوقتي……وبعد الاكل هقلك راي
بعد الطعام
جريئه . ها ي استاذ اي هو رايك
صقر . بصي ي جيرا علي حسب علمي أن ايهم ده انسان صعب قوي ولو حط حد في دماغه مش بيسبه وقبل ما تعترضي أنا عارف انك قويه بما يكفي وتقديري علي اي حد بس الحرص واجب بردوا خاصتا ده واحد معندوش فرق بين حرام و حلال يعني من الاخر شرب وسهر ونسوان
أنا عارف انك مكنتيش تعرفيه أو سمعتي اسمه بس مش لدرجة متعرفيش اسم مدير الشركه الي بشتغلي فيها
جريئه . الصراحه أنا كنت عارفه اسم لمدير طبعا بس مشفتش صورته قبل كده علي الرغم من أن بنات الشركه بيتكلموا عليه بهيام و بيقلوا اشعار في شكله ولا كأنهم ما شافوش رجاله قبل كده بلا قرف وثانيا أنا كان كل تعاملي مع استاذ شهاب فهعوز منه ايه
صقر . علي العموم حاولي تبعدي عنوا و تتجاهليه علي قد ما تقدري ي جيرا احنا مش عاوزين مشاكل دلوقتي وخاصتا شركتك خلاص ورقها بيخلص تمام
جريئه بطاعه غريبه . تمام …..يلا بينا بقا علشان أنا عاوزه اروح
صقر بتشكك . لإ انا مش هروح أنا هروح عند امي النهارده اصل
والدي جاي من السفر النهارده ولازم اروح استقبله في المطار
جريئه بفرحه . بجد…..بتهزر سلملي علي استاذي الجميل قوي وقوي وقله جريئه في اقرب فرصة هاجي ازوره
صقر . وليه مش دلوقتي
جريئه . صقر انت فقدت الذاكر ولا ايه دنا اتفنخت النهارده في الشغل ولو روحت معاك النهارده والدتك مش هتسبني اقوم أو امشي رجليه و هفضل قاعده معاها و غير أني مفروض اصحي علي الساعه خمس الفجر علشان اوصل في الشركه الساعه سته ونص زي ما قال مدير شركه المرعبين المحدودة
ضحك صقر قائلاً
صقر لاستفزاز . مدير شركه المرعبين ي شيخه عيب عليكي ده حتي حلو
جريئه بقرف . علي راي المثل الجير علي الحيطان و الحلاوة علي الدكان
صقر بضحك . طب يلا ي ام حلاوة علشان متأخرش علي ميعاد الطيارة بتاعت الوالد
جريئه . يلا بينا
يتبع….
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!