Uncategorized

رواية عشق الواسم الفصل الأول 1 بقلم أحلام اسماعيل

 رواية عشق الواسم الفصل الأول 1 بقلم أحلام اسماعيل

رواية عشق الواسم الفصل الأول 1 بقلم أحلام اسماعيل

رواية عشق الواسم الفصل الأول 1 بقلم أحلام اسماعيل

نا قررت اتجوز بنت من بحري، يا بوي هي زملتي
ف الكلية يا بوي .
 رد عليه وعيونه ملئ شرارة : عم تجولي اي يكن يكون اجننت ف عجلك!
يا ولدي.
انا مش موفق ع الجوز دي 
ولي معاك اعمله .
بنات بحري متنفعنش يا ولدي، دول  بنات مش بيختشو   من حاجه يا ولدي.
بس دي اللي جلبي ردها يا بوي ،وانا وعتها اني اجوزها.
عائلته الحاج عتمان المنشاوي.
من اكبر العائلات في الصعيد.
 عنده 50 سنه، ليه قوه طغيه، و له قلب طيب مع أفراد العائلة.
يظهر عليه الشده، والقسوة. 
 ولكنه يتميزه بأنه رجل عادل. 
يمتلك اكبر مزرعة فاكهة، ف سوهاج.
 وسيم عتمان المنشاوي.
شب وسيم جدا،  ف اخر سنه ف كلية  زراعة ف القاهرة ،شعره شديد السواد،سائل ع جبينه 
زو عيون خضراء اللون.
لديه عضلات فاتنا جسمه متناسق. 
يتميز بعقله الرزين  ،متفهم جدا طموح ومجتهد.
الام  فوزية، سنها 40 سنة.
ست طيبه جدا ، لديها عيون شديدة السواد
وشعرها ابيض.
الاخت اسمها صباح،سنها  29 تمت  التعليم لي حد سنة ساته الابتدائي.
عندية جدا وغيورة.
شعر اسود قصير 
عيونها سوداء
جسمها ضخم قصيرة لي حد ما
بشرتها سمراء. 
حسام المهدي. 
شب يمتلك عيون عسلي. 
شعره قصير ولاتكن كثيف جدا. 
طول زو عضلات صديق الطفولة هو ووسيم 
أبوه راجل فلاح .
وسيم صديقه الوحيدة ويعمل ف بنك ف القاهرة.
عائلته الدكتور محمد ممدوح.
دكتور اطفال ف سن 49.
طويل شعره بني، عيونه عسلي 
 بيحب شغله جدا. 
وعائلته وخصوصنا وسام عشان بنتو الوحيدة
 عايش ف القاهرة.
الام  چيهان الرشدي بنت اكبر رجل اعمال ف القاهرة. 
سنها 39
ست راقيه جدا بتحب الموضه.
وبتخاف ع بنتها اوي. 
تتميز بجسمها الرشيقه وبشرتها البيضاء.
تتميز بشعرها الاصفر الذي يشبه خيوط الذهب. 
وسام  بنوته سنها 22 سنه  
بشرتها بي اللون 
طوليه اللي حد ما 
عيونها زرقاء
جسمها رشيقه جدا
شعرها طويل ينصب ع ظهر كاشلال من الذهب و لونه اصفر 
هي الوحيدة معندهش اخوات 
بتحب قراءة الروايات الرومانسية وبتكتب روايات ومش بتحب تتكلم كتير ولا بتحب الصوت العالي 
نور صديقته وسام من الثانوي عندها
 22 سنة ف نفس كلية وسام 
نور بنت بسيطة جدا
تمتلك قلب حنون
وعيون بني  رفيعة  
هادئة بتحب قرات الروايات زي صديقتها 
محجبه
*********************************
عايز ولدك يرجع ف كلمته زي الحرايم؟
يا ولدي انا عايز مصلحتك ازوج وحدة من توبنا تعرف تعيش وينا
بس يا بوي 
رد بغضب شديد وخبط ع الكنبه : اجفل الكلام ف الموضوع ده احسلك لحسن امنعك من روحت الجامعة .
طاطا رسه ف الأرض : وقال انا مصمم ع راي يا بوي ومش نوع اتخلي عن البنت اللي بحبها.
وانا جلت كلامتي، وخلص الحديت ع كده.
بس يا بوي ، رفع ايدو ف وشه ابنو حتي يسكت كلام ف الموضوع ده .
 الاب عتمان يا حاجة : انا دخل الاوضه حصلني كباية الشاي.
الام فوزية بسرعه حاضر : يا راجل هعملك .
دخل الاوضه وسيم هو وجه ممتلأ حزن 
من قرر أبوه 
____________________________________
عند وسام اللي هي كمان قررت تكلم بباها ف موضوع جوازها من وسيم 
ع السفرة هم بيتعشو 
وسام احم : بابي عايزك ف موضوع مهم 
الاب محمد : اتفضلي يا حبيبتي قولي اي عايزة
وسام : بابي انت بحب وحد زملي ف الكلية
وهو شخص محترام جدا بس 
محمد: اولا كده الحب مش عيب يا بنتي وانا فرحن انك صرحتني بس ليه قولتي بس وسكتي 
وسام : اصلا هو صعيدي من سوهاج
امتلأت عيون الاب من الصدمة : نعم ازاي صعيدي انت فهمة بتقولي اي ده مش من منستوانا ولا يشبهنا ف شئ انا مش مصدق بجد مقول بنتي بتحب وحد صعيدي 
وسام : بابي هو شب كويس جدا ومن عائلة كبيرة ف سوهاج وهو هياجي يتقدم لي 
محمد: يا بنتي دي عشتهم صعبة ومش هتتحملي تعشي ف الصعيد طيب قوليلي اي حبتي فيه طيب اي عمل عشان تحببه وتصميمي عليه 
 ردت وسام بسرعه : بابي انا هو بنحب بعض من أوله كلية تعرف ليه انا بحبه  عشان ف اول يوم كلية ف شب عاكسني وحاول يمسك ادي
وسيم بقا دفع عني وضرب الشب ده وكمان ادله محاضرة هو كبر ف نظري جدا من الموقف ده
وكمان هو شخص محترم عمره ما تخطه حدوده معيه ولا بكلمه حتي 
بجد الرجل الصعيد رجل بجد م
محمد : اقفلي كلام ف الموضوع ده دلوقتي وانا بقلك ومن دلوقتي أنا مش موقفه ع زواجك من شب صعيدي
وسام بابي
محمد : بصوت عالي وسااااام  اقفلي الموضوع ده
مامي قولي حاجه لي بابي
الام چيهان : انا بجد مش مستوعبه كلامك بقي بنت الدكتور محمد ممدوح تحب شب صعيدي 
اي عجبك فيه وانا من رأي بباكي الزواج ده مش هيتم مهمي حصل 
وسام بحزن وتموع محبوسة ف عيونها : بعد اذنكم 
انا ريحت ارتاح شويه  فوق ف اوتي 
رمت نفسها ع السرير وفضلت تبكي بحرقة
وبعدين
فضلت 
تضور ع تلفونها عشان تكلم وسيم 
اه اخيرا لقيتك
مسحت دموعها عشان تعرف تتكلم وعشان وسيم مايحسش بحاجه.
الو وسيم.
وايوه اخبارك اي، يا وسام. 
وسام: تمام الحمدلله بخير طول ما انت بخير 
بس مال صوتك ؟!
ها لا انا تمام يا جلبي 
لا حاسه فيك حاجه هو انت 
 هو انت كلمت باباك ف موضوع زواجنا ؟
اه كلمتو يا وسام ومرديش ع جوازي منك يا حبيبتي بس انا هكلمه تاني ف موضوعنا متجلجيش انتي بس 
واسام بعياط شديد : ا ن كمال م ت با ب ي 
ف موضوع زوجنا وررفض 
وسيم حاول يتمسك نفسه عشان ميبكيش هو كمان 
وسيم: واسام  جلتلك متجلجيش، طول ما انا جنبك ، انا هعمل كل ما بأيدي عشانك وانا كد كلمتي وهتكوني ليه يا روح جلب وسيم ،
وسام : بجد يا وسيم انت هتحارب الدنيا وأهلك ع شعاني وعشان وعدك، طيب قوي اي هتعمل اي؟
وسيم : انا هتصرف وحاول ما ابوي وامي تاني 
يلا سلام انا هجفل  معك عشان اغير هدمتي دي وانام اطمني انتي يا واسام انا كد كلمتي وعمري مرجع ف كلمتي واصل ،
اللي بيحبك هيعمل عشانك اي حاجه وهيحارب الدنيا بحلها عشان تكوني حلالو بس الي يتخلي عنك وياقلك ظروف اعرف انو مش بيحبك 
وسام: ماشي انا مطمنا ووثقه فيك ولأنك رجل بجد. يلا سلام بقا 
وسيم : احلي بجي بسماعها منك 
واسام بقا مش بجي بس برضه احلي بجي صعيدي مسمعها منك يا وسيم 
يلا سلام
وسام: سلام
قفل السكه مع واسام وفجاي 
الام فوزيه وسيم افتح انا امك يا ولدي افتح وفجأة فتحت البابا 
وسييااااام ولدي الحجوني يا ناس 
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!