Uncategorized

رواية الحب الحلال الفصل الرابع عشر 14 بقلم ميرا

 رواية الحب الحلال الفصل الرابع عشر 14 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الرابع عشر 14 بقلم ميرا

رواية الحب الحلال الفصل الرابع عشر 14 بقلم ميرا

ثم تنزل الفتاتان ويتفاجأ كل من حمزه وزين من جمالهم 
وتفاجأ حمزه من عشق حيث كانت عشق ترتدي فستان سيمبل يضيق من الاعلي وواسع من الاسفل وكان من اللون الازرق ويتوسطه حزام ابيض مع هيلز ابيض اللون وكانت المفأجاة انها ترتظي خمار ابيض انا نورسين كانت ترتدي فستان مطابق لعشق ولكن الاختلاف في الالوان حيث انها كانت ترتديه من اللون الكشميري الغامق وفاجأه ايضا زين بلبسها للخمار فكانت ترتدي خمار كشمير ولكن بدرجه اقل من الفستان 
Flash Back
عشق وهي تتطرق باب غرفه نورسين 
نورسين -اتفضل 
تدخل عشق 
عشق بمرح-نون سين 
نورسين بضجر -والله اسمي نور نور مش نون ماشي
عشق بضحك-حاضر يا نور نور ثم اكملت بجديه-نورسين كنت عايزه اخد رأيك في حاجه
نورسين_اتفضلي يا عشق 
عشق_احم كنت عايزه اغير من طريقه لبسي عايزه البس الزي الشرعي اللي ربنا امرنا بيه 
نورسين بفرحه_بجد 
عشق_ايوا بجد عايزه اخرج انا وانتي عشان هشتري دريسات وهجيب لكل درس خمار
نورسين بدهشه_هو انتي هتلبسي خمار 
عشق بابتسامه_ايوا حمزه قالي انه الخمار خو الزي الشرعي اللي ربنا امرنا بيه بسم الله الرحمن الرحيم”وليضربن بخُمُرهنٌ عَلَيٰ جُيُوبِهِنٌ” 
نورسين_صدق الله العظيم تصدقي انا كمان كان نفسي البسه بس مش لاقيه اللي يشجعني 
عشق _اي رأيك نشجع بعض 
نورسين بفرح_طبعا موافقه 
عشق _اوك خلاص نبقي ننزل قبل الخطوبه نشتريهم عشان هعمله مفاجأه لحمزه في الخطوبه 
نورسين _اشطا وانا كمان هلبسه في الخطوبه 
عشق_اتفقنا 
وبالفعل خرجت الفتاتان وقامو بشراء الزي الشرعي دون علم احد ليجعلوها مفاجأه لهم 
End Back
حمزه وهو يجلس بجوار عشق_شكرا يا عشق انك غيرتي طريقه لبسك 
عشق _انا عملت كده عشان ربنا يرضي عني 
حمزه _ربنا يثبتك 
اما عند زين 
زين_ما شاء الله الخمار جميل عليكي 
نورسين _غض بصرك يا استاذ 
زين _حاضر يا ابله????????
كانت الخطوبه بسيطه جدا ولكن كان يحضرها الكثير من رجال الاعمال فهذه خطبه حمزه وزين الصياد 
اثناء تلبيس الدبل “طبعا كلكم عارفين ان رجال الاعمال مش بيجيبو دهب لاء الماظ”
حمزه_تحبي مين يلبسك الدبله 
عشق_انا هلبسها لنفسي 
حمزه _اوك وانا هلبسها لنفسي
وبالفعل لبس كل واحد منهما دبلته وهذا استدعي الي استغراب معظم الرجال والنساء ولكن هناك من يفهمهم 
وفي اثناء تلبيسهم الدبل كانت نسرين تخرج من الحفل بسرعه كبيره وهي تحاول منع دموعها من النزول واذا بها تصتدم بحائط بشري 
لؤي _اسف انتي كويسه 
نسرين _ايوا كويسه بعد ازنك
 ثم تركته وذهبت بينما هو
 اتجه الي حمزه 
اما عند زين ونورسين
نورسين _انا هلبس لنفسي الدبله 
زين_ما انا عارف عشان حرام 
نورسين _كويس انك عارف 
ثم انتهي كل من زين ونورسين وعشق وحمزه من تلبيس الدبل 
عند حمزه وزين ونورسين وعشق حيث كانو يجلسون بجانب بعضهم اذا بلؤي يأتي بتجاههم 
لؤي _السلام عليكم 
حمزه وزين _وعليكم السلام 
لؤي_مبارك ياض منك ليه هتدخلو القفص بدري بدري 
زين _عقبالك يا عم 
لؤي وهي يبتسم بشرود _قريب انشاء الله 
وقام زين ونورسين وعشق وحمزه بعمل سيشن اسلامي
 (طبعا عارفين يعتدني اي سيشن اسلامي يعني ماينفعش يلمسو بعض اثناء التصوير برضو )
بعد ان انتهي الحفل وذهب الجميع وتبقي العائله دخلو الي القصر 
احمد _الف مبروك يا ولاد 
زين ونورسين وعشق وحمزه _الله يبارك فيك يا جدو 
احمد _اومال فين نسرين اختفت في الحفله كده 
فريدة_مش عارفه والله يا بابا 
في اثناء حديثهم 
رن هاتف حمزه 
حمزه _السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
المتصل _عليكم السلام ورحمه الله وبركاته حمزه بيه انسه نسرين اللي كلفتني بمرقبتها موجوده دلوقتي في بار ****
حمزه بسرعه _ماشي شكرا 
ثم اغلق الهاتف 
حمزه _جدو عندي شغل ضروري مش هتأخر 
احمد _في حاجه حصلت ولا اي
حمزه _لاء يا جدو حاجه بسيطه هخلصها واجي بسرعه 
احمد _ماشي يا بني مع السلامه 
خرج حمزه من القصر واتجه الي سيارته وقادها بسرعه كبيره متوجه الي ذلك المكان الذي يوجد به ابنه عمته 
وصل حمزه الي البار ودخل فوجد نسرين تجلس علي البار وتمسك بيدها كأس وكانت ستضعه علي شفتيها اذا باحد ياخذه منها 
نسرين ببكاء_حمزه انت بتعمل اي هنا 
حمزه بغضب _انتي اللي بتعملي اي هنا ها لا وكان بتغضبي ربنا قومي امشي قدامي 
قامت نسرين ومشت امام حمزه حتي خرجو من ذلك المكان الذي يمتلأ بالاشياء التي حرمها الله 
حمزه بهدوء ما قبل العاصفه _تركبي عربيتك وتمشي ورايا بالعربيه لحد ما نوصل للمكان اللي هنروحه 
نسرين _مش راكبه 
حمزه بغضب اعمي _انا قولت اي 
نسرين بخوف فهي ولاول مره تري حمزه بهذ الشكل _حاضر 
اتجه كل واحد منها الي سيارته وقام حمزه بالقياده وكانت تسير نسرين خلفه بسيارتها 
وصل حمزه ونسرين الي الكونيش ونزل كل واحد من سياره 
حمزه بهدوء _ليه بتعملي كده 
نسرين _وانا عملت اي. 
حمزه_ليه بتكرهي العيله اوي كده ليه بتكرهي عشق مع انك عمرك ما اتكلمتي معاها وليه سبتي الحفله 
نسرين ببكاء_عشان انت عارف اني بحبك ورغم ده كله روحت خطبت عشق هي احسن مني في اي ها وليه بكره العيله فعشان اللي حصل مع ماما بسببكم 
حمزه _واي اللي عمتو مفهمهولك 
نسرين _انه انتو السبب ان بابا مات عمو سالم وسليم وجدو هما السبب في موته 
حمزه _ولو قولتلك انه لسه عايش 
نسرين بصدمه_عايش انت اكيد بتكدب 
حمزه_لاء مش بكدب كل الحكايه انه كان هيأذيكم بس جدو وبابا وعمو هما اللي. حموكم منه وهددو انه يختفي يا اما هيفضحو فهو عمل الحكايخ دي كلها انه مات بس هو عايش في ايطاليا 
نسرين _يفضحو ليه هو عمل اي 
حمزه _مقدرش اقولك حاجه اكتر من كده كل اللي اقدر اقولهولك انك انتي وعمتو فهمتو غلط 
نسرين _وليه مقولتوش لينا 
حمزه _الحقيقه كلها قربت تظهر اما بقي بالنسبه انك بتحبيني ف انتي مش بتحبيني ايوا انتي مش بتحبيني يمكن تكوني معجبه بالتزامي او حب تعود عشان دايما موجودين في وش بعض 
نسرين _لاء انا بحبك 
حمزه _وهو الحب بالنسبالك اي
نسرين_انه انا عايزه تكون معايا علي طول 
حمزه_بس ده مش حب الحب هو انك بتحسي بالامان مع الشخص اللي بتحبيه واه علي فكره مافيش حاجه اسمها حب اصلا الحب اللي اعرفه اللي هو الحب الحلال اللي يكون بين اتنين في الحلال فمتي قصدي طب جربي كده تقربي من عشق ونورسين صدقيني هما نفسهم تقربي منهم اوي وصدقيني ربنا هيرزقك بالزوج الصالح اللي يراعي ربنا فيكي بس احنا مش نصيب بعض بصي حطي في دماغك انه ده حب تعود بس ويا ستي انا اخوكي الكبير وقت ما تحتاجيني هتلاقيني في ضهرك وتاني حاجه يا ريت ما تروحيش المان اللي روحتيه النهارده ده وقربي من ربنا اكتر وغيري طريقه لبسك واتحجبي الحجاب اللي يرضي ربنا مش عايزين حد من عيلتنا ينقص في الجنه 
نسرين بابتسامه _حاضر واسفه اني كنت فاهمه تعودي علي وجودك حاجه تانيه 
حمزه _ما تتأسفيش ده انتي اختي اهم حاجه تكوني فهمتي 
نسرين _الحمد لاه فهمت واوعدك اني هقرب من ربنا وعشق ونورسين 
حمزه _ربنا يهديكي يا رب يلا بقي عشان العيله قلقانه عليكي واه صحيح متقوليش لعمتو علي اللي عرفتيه لحد اما نشوف هنعمل اي 
نسرين _حاضر 
صعد كلا منها الي سيارته متجهين الي القصر 
في ذلك الوقت كانت هناك عشق تنتظر حمزه بقلق شديد بعد ان ابدلت ملابسها الي درس ابيض واسود وترتدي خمار احمر اللون 
اما العائله فقد نامو جميعا بعد ان اخبرهم احمد بان نسرين بخير وانها عند صديقه لها فهو عرف ان حمزه ذهب ليأتي بها فقد ارسل اليه حمزه رساله اثناء خروجه من القصر 
كانت عشق تقف في الحديقه تنتظر حمزه اذا بها تري سياره حمزه ونسرين  فتشعر بالغيره تتأكلها
نزل كلا من نسرين وحمزه من السياره
حمزه وهو يتجه لعشق وهو ونسرين
حمزه _اي اللي مصحيكي لحد دلوقتي 
عشق بتوتر_ها ك كنت مستنياك عشان اتأخرت بره البيت 
حمزه _انا اسف 
عشق_ما تتأسفش ثم ترفع عينها وتنظر الي نسرين
نسرين _عشق ممكن اتكلم معاكي شويه 
عشق _اتفضلي 
حمزه _طب اسيبكم تتكلمو
 ثم ذهب حمزه من امامهم 
نسرين _عشق انا اسفه علي الكلام اللي قولتهمولك يا ريت تسامحيني
عشق ابتسامه_كلام اي انا مش فكره اي حاجه منه 
نسرين _شكرا ممكن بقي تقبلي صداقتي
عشق_يا لهوي علي العسل طبعا يا قمر ده يوم المني ثم يحتضنان بعضهم البعض وها قد تم ازاله الحقد من احد القلوب 
نسرين _عشق بقولك انا عايزه البس الحجاب
عشق بفرح_بجد طب بصي بكرا نخرج نشتري الدرسات الطويله والاخمره عشان كده نكون لابسين الزي الشرعي 
نسرين_ حاضر 
عشق _طب يلا ننام بقي عشان نصي الصبح نفطر ونشتري الهدوم من المول 
نسرين _اشطا
عشق_ يلا يا قمر 
ثم تدخلان الي القصر 
عشق _تصبحي علي جنه 
نسرين _واني من اهلها ثم تذهب كل واحده منهم الي غرفتها وتذهبان في ثبات عميق 
قد تظن أنها النهاية …. ولكن القدر يفتح لك بداية جديدة ..
يتبع….
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!