Uncategorized

اسكريبت شمس القرصان الجزء الثاني 2 بقلم أماني المغربي

 اسكريبت شمس القرصان الجزء الثاني 2 بقلم أماني المغربي

اسكريبت شمس القرصان الجزء الثاني 2 بقلم أماني المغربي

اسكريبت شمس القرصان الجزء الثاني 2 بقلم أماني المغربي

ريما بغضب و عياط… مش تفتح ي حمار    وانت ماشي 
كريم  بخوف…. الله يخرب بيتك اسكتي دا القرصان 
وطت علي الارض التقطت السلسله إلي اتكسرت و دموعها نزلت…. قرصان علي نفسه مش عليا
كريم للقرصان  ….انا بجد اسفه ي قرصان بعتذر نيابه عن مراتي 
احمد وهو مركز مع ريما. … انتو  مين 
كريم … انا كريم شاهين  رئيس شركة شاهين للألكترونيات ودي تبقا ريما مراتي و شريكتي في الشغل وكنا علي معاد مع حضرتك عشان  نقدر نحصل علي عقد شراكه بين شركتي وشركة الشمس للقراصنة  
احمد وهو لسا مركز مع ريما إلي بتحاول تصلح ذالك الشئ الذي يبدوا عليه القدم لا يعلم لماذا يشعر انه يعرفها… اممم  تقدر تقنعني في قد إي إن شركتك تستحق انها تاخد فرصه الشغل مع شركتي 
كريم بثقه…  ربع ساعه 
احمد بغرور…. معاك عشر دقايق ولا دقيقه زيادة ولا دقيقه ناقصه 
زفر كريم.. موافق 
احمد … ورايا 
كريم لريما.. سمعتي ي ريما  معانا عشر دقايق بالظبط عشان نقدر ناخد العقد مع الشركة 
هزها بعنف… ريما سمعاني 
ريما ببكاء..  مش هقدر  السلسله انكسرت  مش هقدر 
خطف كريم السلسله منها بعنف ورماها… أدي الزفت  فوقي ي ريما لنفسك بقا  وفوقي لمستقبلنا  وخليكي عارفة إن عمر ما السلسله دي ما كانت سبب في إي حاجة 
زقته بعنف و جريت علي السلسله  واول ما لقتطتها من علي الارض شافت جذمة  رفعت نظرها  وجات عينة في عينها حست بأمان وراحة غريبه كأنها تعرفة من زمان   
لا حولا ولا قوة إلا بالله العلي العظيم 
احمد كان حاسس بنفس الإحساس حاسس انه عارفها ملامحها مش غريبه عليه 
احمد بحنان بعد ما وقفت..  انتي كويسه 
دق قلبها بسرعه من نبرة صوتة بس تجاوزت الشعور دا بسرعه وهزت راسها بايوة 
احمد لكريم.. في حاجة ي أستاذ كريم 
كريم….لا ي فندم  احنا اسفين ثواني وهنكون مع حضرتك 
عقدت حاجبها… ثواني بس  هو انت إلي خبطت فيا وقعت مني السلسله 
مسك كريم دراعها…  ريما اسكتي 
شدت دراعها بغضب…. لا مش هسكت عشان انت عارف كويس يعني إي السلسله دي بالنسبه ليا 
ابتسم احمد بحنان..  ممكن اشوف السلسله ممكن اقدر اصلحها وبعتذر بجد ماكنش قصدي اني اوقعها منك او اكسرها 
خفضت نظرها لاسف بسرعه اسلوبه نبرة صوتة  بتخلي قلبها بدق بطريقه لأول تحس بيها  عيونه المليانه حنيه خلتها مش قادرة تتكلم 
ربما بتوتر .. لا خلاص  اتنهدت بحزن وهي بتقبض علي السلسله… اصلها انكسرت وعمر إلي انكسر ما بيتصلح 
رفعت نظرها وهي بتقول اخر جمله   ابتسم احمد بحنان….  ما فيش حاجة ما بتصلحش كل حاجة بتصلح  وترجع احسن من الاول طول ما احنا عاوزينها بجد تتصلح 
ابتسمت بود له 
حاوط كريم كتفها لتتحول ملامح احمد للضيق…  معلش ي عامر باشا دوشناك علي الفاضي اصل مراتي بتحب تعمل من الحبه قبه ذي ما بيقولوا 
ضربتة في بطنة بغيظ… انا بحب اعمل من الحبه قبه ي سي كريم 
قرص كريم خدها ليكور احمد ايدة بغضب  وتتحول ملامحه وجه إلي  الحدة لا يعرف ما به ولماذا يشعر بالضيق والغضب هكذا 
كريم بهزار…  قبه ولحمة وكفته كمان ههه 
احمد بحدة..  ياريت لو خلصتوا إلي بتعملوا نتكلم في الشغل  لان شكلي ضيعت وقت اكتر من اللازم معاكوا 
انهي كلامة  ليعطيهم ظهرة 
فتحت ريما فمها علي وسعة …دا بيستهزاء بينا 
كتم كريم فمها اول محس إنها هتغلط وهتضيع الفرصه من ايدهم..  ابوس ايدك مش وقت طوله لسانك خلي اليوم دا يعدي  علي خير وناخد الشراكة ونخلص   ارجوكي ي ريما  انتي عارفه انا بقالي قد إي بحلم
زفرت بقوة.. اووف خلاص اهو سكت بس والله لو قلل منا تاني منا مش هسكت لي  وانا الي لحظة حسيته كويس بس طلع شخص مغرور 
كل دا كان و أسر صديق احمد متابع الحوار من بعيد ومصدوم من تصرفات صديقه وردة فعله  هو عارف ان احمد شخصيه جادة وصارمة حتي في صداقتهم في بينهم حدود أول مرة يشوفه حنين كدا في موقف ذي دا 
حط رجل علي رجل بغرور… معاكوا ١٠ دقايق 
كريم بتشجيع لريما ..  يلا ي ريما 
ربما بخوف….  لا لا انا مش هقدر قدم انت ي كريم 
حاوط وجهها…. انتي قدها ي روح كريم وبعدين ي ريما انتي تعبتي علي المشروع دا كتير  ودا فرصتك 
ربما بتوتر.. بس السلسله 
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 
غمض عيونه بضيق…ريما ارجوكي انسي السلسله وركزي في المشروع وحلمنا  واهي السلسله معاكي مش ضاعت يعني 
ريما …بس 
كريم .. ما في بس ي ريما ولو علي انك متعودة تلبسيها  ألبسيها علي شكل انسيال 
كان يتابع حديثهم بغضب ذالك الاقتراب يجعله يشعر بنيران داخلة برغم أنه لم يتاكد بعد انها شمسه ولكن هناك شبه كثير بينهم  عيونها العسليه نظراتها الحزينة قلبه الذي بخبرة انها هي وتلك السلسله التي تشبه كثيرا السلسله التي أعطاها لشمس في اخر لقاء لذالك سيعمل المستحيل ليحصل عليها ليتأكد من شكوكة 
احمد بحدة….  ما اجيب ليكوا شجرو و اتنين لمون احسن    
ضرب الطاوله الاجتماعات ووقف بعصبيه…  انتو شكلوا جاين تهزروا مش جاين تشتغلوا  
كريم..  احنا اسفين ي فندم بس هي متوترة شويه و 
احمد بحدة….  و انا شركتي ما بتشتغلش مع ناس معندهاش ثقه بنفسها    ليتركهم  ويغادر 
ريما برجاء لأحمد عندما رأت الحزن علي وجه كريم…. ارجوك ما تمشيش 
حركته اتجمدت وقلبه دق جامد لما  افتكر شمس…. ارجوك ما سبنيش 
لف لها وجدها تنظر له ب نفس نظره الرجاء إلي شمس  كانت بتبص له بيها يوم ما خدوها 
من غير إرادة توجه لها وحاوط وجهها…  مش هسيبك تاني  استحاله  هسيبك 
كأنها منومة مغناطيسي لم تبعدة بل ظلت تنظر إلي عينه التي تشبه موج البحر   تجعها تشعر بأنها  بأمان وراحة لم تعدها مسبقا 
بعد كريم  إيدة بعنف..  في حاجة ي فندم  وضغط علي إيد ريما بغضب  وانتي مالك
ريما..  ها 
كريم بغضب …  انتي لسا هتقولي   ها     وجة كلامه لاحمد إلي لسا عيونة مش نزلت من علي ريما ودا ضايق كريم اكتر.   انت كان عندك  حق ي فندم احنا ما ننفعش لشركته حضرتك 
ريما بضيق.. انت بتقول اي ي كريم    معلش ي فندم كريم مش عارف بيقول   اتمني من حضرتك تديني خمس دقايق خمس دقايق بس وهخلي حضرتك توافق علي عرض شركتنا 
كريم….. لا 
ريما .. اسكت انت ي كريم 
جلس احمد ببرود وضع رجل علي رجل وشاور ليها انها تبداء 
ريما…  ثواني    نظرت إلي السلسله إلي مسكاها  وتوجهت إلي الزباله  وكلمتها بحزن..  كريم كان عندة حق انتي ولا حاجة انا حتي مش فاكرة إي حاجة عنك وأزاي بقيتي معايا بس كل إلي اعرفه انك بتربطيني  بالماضي     دموعها نزلت أول ما رمتها  في الزباله  شعرت بأن روحها تخرج منها فهي الذكرة الوحيدة المتبقيه من ماضيها ولكن يجب دفن الماضي لكي تواصل المستقبل 
مسحت  دموعها و ابتسمت ب وثقه طلبت من كريم تشغيل اللاب  بداءت تعرض عرضهم لشركته بكل مهارة  بس هو كان كل تركيزة بينها وبين الحاجة إلي رمتها 
كريم كان مركز علي نظرات القرصان لريما  دي شئ ضايقه وبعد ما كان متحمس للشغل مع الشركة بقا كاره الموضوع 
ريما بعد ما خلصت… اتمني يكون عرضنا نال اعجاب حضرتك 
حك انفه ببرود…. ما توقعتش انه يكون بالاغراء دا كلة 
ريما بسعادة.. يعني عجب حضرتك 
احمد…جدا 
اللهم اجرنا من عذاب النار وعذاب القبر 
حضنت ..  ريما  كريم بسعادة     ..  الحمد الله الحمد الله  
نظرت إلي احمد التي كانت نظراته كلها غموض جعلت قلبها يهابه… يعني حضرتك هتمضي العقد معانا 
احمد .  حالا لو عاوزين 
كريم..  لا 
همست ريما بضيق .  لا إي 
كريم ….. اسكتي انتي 
ابتسمت ريما غضب لاحمد..  انا اسفه ي مستر عامر بس شكل كريم اتجنن 
كريم .  ريمااا 
ريما بحدة .. ما تصرخش فيا  ما اكيد  إلي بيحصل معاك دا جنان يعني يوم ما نحصل علي الفرصه إلي بنتمناها من سنتين تيجي انت وترفض 
كريم بحدة.   انتي مش فاهمة حاجة   نظر إلي احمد بحدة..  انا بعتذر ي فندم انا مش هقدر اخد العقد دا  عن اذنك 
شد ريما  بحدة   إلي كانت  هتتجنن من تصرفه   
وخرجوا 
اسر… ممكن افهم في إي 
توجه احمد إلي السلسله واخرج السلسال وقلبه نبض جامد..   شمس 
اسر بإستغراب..  شمس   شمس مين 
قبض علي السلسله وحطها قصاد عينه..  شمس حبيبتي 
اسر.. إي إلي جاب سيرة شمس دلوقتي
احمد بجمود..  شمس هي ريما 
اسر… انت بتقول إي ازاي شمس هي ريما  العيله إلي أخذت شمس كانت أسمها السيوطي   اما العيله إلي منها كريم  شاهين 
احمد… كريم مش شمس    حط السلسله في جيبه  خلال ٢٤ ساعه عاوز اعرف كل معلومة عن كريم وريما من أول ما تولدوا لحد ما قرروا يقبلوني
اسر .. افرض  كلامك  طلع صح وشمس هي ريما  هتعمل إي مع كريم  ما تنساش انها مراته 
احمد بجمود…  ليطلقها ليموت 
يتبع…..
لقراءة الجزء الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!