Uncategorized

رواية عشقت فتاة الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم رحمة سامي

 رواية عشقت فتاة الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم رحمة سامي

رواية عشقت فتاة الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم رحمة سامي

رواية عشقت فتاة الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم رحمة سامي

معتز: انتي بتعملي اي هنا 
سميرة: وحشتني وجيت اطمن عليك انت واخوك يا ابني
معتز وهو بيضحك: بجد والله لا فيكي الخير 
سميرة: ناوي امتا تسامح يا معتز
معتز: اسامح علي اي ولا اي انتي مش بتحسي رمتيني انا واخويا وجريتي وراء طماعك وانانيتك ولا سالتي فين واترمينا في الملجأ انا وهو وجايه دلوقتي بعد ما بقي لينا اسم ومركز تقولي عيالي
سميرة: انت فاهمني غلط يا معتز صدقني انا سبتكم في الملجأ عشان مكنتش قادرة اصرف عليكوا وبسبب خوفي ليحصلكوا حاجه عملت كدا
معتز بعصبيه: بطلي كدب بقي حرام عليكي ابعدي عنا واياكي اشوفك بتقربي لحد فينا يا سميرة هانم انتي فاهمه
سميرة: بس انتوا عيالي وليا حقك عليكم هترموني في الشارع
معتز: مش بقولك مستحيل تتغيري 
سميرة: مش مهم المهم هتجيب فلوس ولا اعرف مازن اني لسه موجوده
معتز بعصبيه: وربي لو قربتي لاخويا ما هيحصل طيب بكره هبعتلك الفلوس اللي عايزاها ومش عايز اشوف وشك هنا تاني
سميرة بضحك: كدا تعجبني يلا سلام يا زيزو
_بعد ما سميرة مشيت قعد معتز وهو بيفكر في اللي حصل زمان لما كان عنده عشر سنين واخوه 7 سنين وامه سبتهم في الملجأ ومشيت بعد موت ابوهم عشان راجل تاني ولولا أن عمه ظهر ودور عليهم وخدهم مكنش زمانهم في المكانه دي خالص وبعد شوية طلع يطمن علي مازن وكان نايم في سابع نومه دخل اوضته اخد دش ونام هو كمان عشان يشوف ناوي يعمل اي مع اللي اسمها حياة…. 
*في بيت خالة معتز كانت نسرين قاعده في اوضتها ودخلت عليها امها… 
الام: واخرتها معاكي يا نسرين انتي عايزة اي بالظبط دا خامس عريس يجيلك وترفضي 
نسرين: عادي يا ماما محدش فيهم عجبني اعمل اي يعني
الام: طول عمرك منخيرك في السماء انتي عايزة توصلي لي اي
نسرين بخبث: مش هسيب معتز يهرب من تحت ايدي وكويس ان جوازة الصعيد دي باظت لسه الطريق مفتوح قدامي
الام: بقولك اي انا مش عايزة اخسر ابن اختي دا لولا وجوده كان زمانا مرمين في الشارع وكويس انه مخدناش بذنب امه معتز مش بيحبك لو عايزة فعلا تطلعي من الفقر دا خليكي مع مازن
نسرين بقرف: مازن اي بس يا ماما يعني اسيبك الرأس الكبيرة وامسك في حته العيل دا 
الام: اهو احسن من مفيش لان معتز مستحيل يبصلك اسمعي مني
نسرين: متقلقيش انا عارفه بعمل اي كويس اطمني انتي
الام: انتي حره انا حظرتك يا بنت بطني وابقي قولي امي قالت 
_بعد ما سبتها وخرجت نسرين قالت لنفسها انا مش بعد دا كله هخسر معتز ليا انا وبس هو بفلوسه باملاكه كلها مش هسيبهم يروحوا من بين ايدي انا تعبت لحد ما وصلت لهنا ومستخيل ارجع مهما حصل وقفلت تلفونها ونامت وهي بتخطط ازاي هتوقع معتز… 
*تاني يوم قدام الشركة وصلت حياة ودخلت الشركة بكل ثقه وخطفت عيون الكل كالعادة والمعروف ان مش مسموح لحد يركب الاسانسير مع حياة لانها مديرة الشركة ركبت حياة ولسه الاسانسير هيتحرك وقفه معتز برجله وركب معها والاسانسير طلع… 
حياة: انت اي اللي عملته دا انت اتجننت
معتز بعدم فهم: وانا جيت جانبك هو في اي انتي الصبح بحال وبليل بحال شكلك انتي اللي مجنونه ومحتاجه علاج
حياة: دي شركتي وممنوع حد يركب معايا الاسانسير وعمر حد ما اتجراء وعملها
معتز بثقة: بس انا عملتها خلاص مش قصة هي
حياة بعصبيه: منخيرك اللي في السماء دي هكسرهالك يا معتز زفت
معتز ولسه بيقرب عليهت فجاه الاسانسير عطل… 
حياة بخوف: هو في اي وقف ليه دا دلوقتي
معتز بتريقه: اصله خاف من صوتك وتهديدك فوقف هيكون وقف ليه اكيد الاسانسير عطل يا ذكية
حياة: انت فقر اول ما ركبت معايا عطل وهو عمره ما عملها
فجاه النور كمان قطع من الاسانسير. 
حياة: معتز نور تلفونك بسرعه هو اي اللي بيحصل
معتز بضحك: اي يا حياة هانم بتخافي من الضلمة
حياة: معتز انا مش بهزار شغل الزفت بتاعك
معتز: نسيته في العربيه شغلي بتاعك انتي
حياة: يوووه الزفت فاصل هنعمل اي دلوقتي 
معتز: اهدي بس واكيد حد هيشغله دلوقتي
حياة وهي مش قادرة تاخد نفسها: نادي علي اي حد بسرعه هتخنق
معتز بقلق: حياة اهدي هيشتغل دلوقتي خدي نفسك براحه واحده واحده واهدي خالص
حياة وهي بداءت تغيب عني الوعي: ابعد عني انا بكرهك يا معتز بكرهك انت سبب كل حاجه سبني
_وفجاه اغمي عليها وفضل معتز عمال يخبط علي الباب لحد ما الاسانسير اشتغل واتفتح ومعتز شالها ودخل مكتبها وجابوا مياه وبعد شوية حياة فاقت وكريم جه… 
كريم: حياة انتي كويسه حصلك حاجه
حياة: الحمدالله يا كريم كويسه مفيش حاجه متقلقش
كريم: الحمدالله شكرا جدا يا استاذ معتز 
معتز: لا شكر علي واجب يا استاذ كريم احنا ممكن نأجل الاجتماع ليوم تاني
حياة: لا مفيش داعي يلا علي اوضة الاجتماعات
_بداء الاجتماع وانتهاء بتوقيع العقد وكل دا ومعتز مش موجود خالص وكل تفكيره في كلام حياة وهي بتقول انه سبب كل حاجه وانها بتكرهه وقام مشي من غير ولا كلمة وهو بيفكر ازاي هيعرف اللي حياة مخبيه وياتري اي سبب كل الكره دا وهو اذاها في اي يعني… 
*في النادي كان مازن قاعد مع صحابه وفجاه نسرين جت… 
مازن: نسرين صباح الخير جايه تجري كالعادة صح
نسرين بدلع: صباح النور يا مزونتي انا جايه عشانك انت
مازن: مزونتك استر يا رب ناوية علي مصيبه اي
نسرين بحزن: مصيبه ليه بس يا مازن دا انا بدلعك عادي
مازن: ما هو بعد الدلع دا بيكون في مصيبه او عايزة مصلحه مني قولي قولي متتكسفيش
نسرين وهي بتقرب ليه بدلع وبتمسك ايده ومازن مستغرب اوي قالتله: مازن عايزة اقولك علي حاجه مهمه جدا
مازن باستغرب: في اي يا نسرين قولي
نسرين: مازن انا انا انا
مازن: يا بنتي انتي اي متنطقي قلقتيني بجد في اي يا حبيبتي
نسرين بدلع اكتر وبتقرب منه اوي وبتقول في ودنه: بحبك يا مزونتي
مازن بصدمه: بتقولي اي…… 
ياتري معتز ناوي علي اي وحياة بتخطط لي اي عشان تحقق انتقامها ونسرين اللي كانت بتقول ان مازن عيل اي سبب اعترافها انها بتحبه قولولي توقعتكم….????❤
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!