Uncategorized

رواية زواج إجباري الفصل الثالث 3 بقلم حنان صلاح

 رواية زواج إجباري الفصل الثالث 3 بقلم حنان صلاح

رواية زواج إجباري الفصل الثالث 3 بقلم حنان صلاح

رواية زواج إجباري الفصل الثالث 3 بقلم حنان صلاح

وعد فتحت الباب بهدوء وبدأت تدخل الغرفه كانت مظلمه وبها مكتب عليه اوارق وخزنه في جدار وعد اقتربت من الاوراق وفضلت تلعب في الورق وترسم عليهم فهي موهبه في الرسم فهي عنيده وروحها حلوه وفجأءه باب الغرفه اتفتح 
وعد بصرخه…….  جاسر 
جاسر بغضب راح لعند وعد وشاف الورق الصفقه بتاعه مرمي علي الارض
ومش قدر يتمالك غضبه ومسك وعد من ايديها 
وعد هتموت من الخوف وبلعت رقها 
جاسر سحبها لحضنه ولوي درعها وصرخت من الالم ولكن لا حياه لمن تنادي ومسك شعرها ورفع وشها ودها قلم من شدته شفايها نزلت دم ورمها علي الارض وقال عشان بعد كده مش تلعبي في حاجة اسيادك 
وعد في اللحظه دي لسه مش استوعبت القلم اللي خدته ودموع بتنزل من عينيها وبصتله نظره كره وراحت جري علي غرفتها وجاسر كان وراها 
وعد غلقت باب الغرفه في وشه وفضلت تعيط 
جاسر وصل بعد ما الباب اتغلق ورجع تاني الصالون فضل يدخن وطلب اكل وهو لا يهتم بالي عمله 
بعد مرور ساعتين والصمت سيد المكان 
وعد قامت غسلت وشها وتمالكت نفسها وتقاوم دموعها وغيرت هدومها لبست بجامه بيج وحطت ميكب هادي وروج خفيف بس في نفس الوقت شمت رايحة اكل بره مش قدرت تمسك نفسها فتحت الباب 
جاسر استغرب من خروجها فجاءه وهو بياكل بص ليها ببرود دا حتي مش عزم عليها 
وعد اقتربت منه وفضلت تاكل بطريقه غبيه ولم تهتم له قط 
جاسر بضحك اهدي شويه عمرك ما كلتي قبل كده 
وعد بصلته بضيق وهزت راسها بلا 
جاسر قام من علي الاكل وخش اوضته غير هدومه ولبس بجامه رجالي اي تحفه  وفتح التابلت بتاع الشغل بيكلم ادهم صوت وصوره بخصوص الشغل 
وعد خلصت اكل وحست بخجول من طريقة اكلها قدامه بشكل ده 
ادهم خصم قوي اوي يا جاسر علاء التونسي 
جاسر مبيهمنيش اي خصوم اذا كانو اقويه او اضعاف انا واثق ان مشروعي وصفقتي انا االلي هتنجح 
علاء التونسي رجل اعمال اكبر من جاسر في المكانه وفي شغل بس جاسر غايظه بشغله الناجح وهو عنده 30سنه ابيض عنيه خضري اعذب شعره كثيف هنعرف باقي االاحداث بعدين  
وعد دخلت اوضتها ونامت 
في صباح الباكر 
جرس الفله لا يتوقف من الرنين ازعج جاسر ووعد 
وعد قامت مخضوضه من صوت الجرس لقت جاسر نازل بسرعه من علي السلم فتح الباب 
بقلم حنان صلاح 
توفيق ابني حبيب قلبي عامل اي يا بطل 
جاسر بيفرق في عنيه كويس انت عامل اي 
توفيق بخير نحمد الله 
علي خشي يا ام محمود دخلي الحجات دي جوه 
قعدو في الصالون 
توفيق امال فين وعد 
جاسر بغضب ووعد جوه سبتها نايمه عشان مش اقلقها 
وعد نزلت وهي لابسه فستان احمر شفاف وفرده شعرها وحطه ميكب وكانت جميله لدرجه لا تقاوم 
توفيق القمر نزل اهوو
جاسر اول ما شفها انسحر بجمالها وفضل يبصلها من فوق لتحت وقال في سره دي مش قمر دي ملاك……
وعد سلمت علي عممها وفضلو يضحكو معاها 
جاسر كان اول مره يحس براحه لوعد 
توفيق جاسر مزعلك يا وعد قولي يا بنتي متخفيش بهزار 
وعد بصت لجاسر بصمت وهزت راسها ب لا
جاسر اتفاجاء من كلامه هو اتوقع انها تقول الحقيقه عشان تنتقم منه بس قال في سره اكيد خايفه مني….ورد عليها  وعد  عايز اشرب قهوه من ايدك ممكن 
وعد مش كانت عايزه تقوم بس احترام لعممها الموجدين مش لازم تحرج زوجها قدامهم جت تقوم
ام محمود انا اعملها خليكي يا وعد هانم ارتاحي انتي وجت تروح 
توفيق استني يا ام محمود انا عايز اشرب قهوه من ايد وعد 
وعد راحت هي وام محمود المطبخ يعملو قهوه 
علي بص بقا يا جاسر احنا كنا خفيين عنك حقيقت جوازك من بنت عمك 
جاسر حقيقة اي ومخبين عليه اي مش فاهم….
توفيق احنا كنا مخبيين عليك خوف من انك تطلق وعد   بعد الجواز عشان كده خبينا عليك بس فكرنا كتير انا وعمك وفي الاول والاخر هتعرف اجلآ ام عاجلآ
جاسر بصلهم بتوضيح اممم وبعدين……
علي جدك الله يرحمه كتب لاخونا الله يرحمه كل امواله واحنا كنا تحت رعياته هو لانه اخونا الكبير 
توفيق بس كنا مفكرين انه بعد ما يموت هيرجع الحق لصحابه 
جاسر ايوووه واي اللي حصل………
علي اللي حصل ان عمك الله يرحمه عمل زي جدك بظبط و كتب لوعد كل ما يملك 
جاسر مش هامه الكلام لان زي ما قولتلكم هو اللي بنا نفسه بنفسه 
علي    وطبعآ كان في شرط في الوصيه ان انت لازم تتجوزها عشان نقدر ناخد حقنا بدال اما واحد غريب ياخد الجمل بما حمل ولازم وعد متعرفش حاجه عن الموضوع ده انت فاهم 
جاسر بصدمه وبصوت عالي  مش قادر يستوعبها يعني اي…….
وقطعهم صوت وعد و القهوه في ايديها ………..
ادهم في البيت بتاعه بيشاهد فلم عربي اجاله اتصال 
مجهول…خلي جاسر يبعد عن الصفقه دي احسن ليه والا مش هناذيه هو وبس لا هو واللي يخصه بنبره تهديد 
ادهم الووووو الوووو مين اللي بيتكلم……………
…………………………………..
جاسر بصدمه وبصوت عالي مش قدر يستوعبها يعني اي 
وقطعهم صوت وعد والقهوه في ايديها يارب تعجبكم 
توفيق بارتباك اكيد هتعجبنا يا بنتي هاتي 
وبعد مرور ساعه وعد دخلت اوضتها عشان تنام 
توفيق وعلي احنا هنسيب ام محمود في البيت مع وعد 
جاسر بغضب انا مش هكمل في الجوازه دي 
توفيق هادي نفسك كلها سنه ونرجع حقنا وسعتها اعمل اللي انت عايزه 
جاسر بتنهيد بيفكر في كلام بابه منطقي 
توافيق وعلي ركبو عربيتهم ومشيو 
جاسر لسه بيدخل الفله الووووو 
ادهم لازم اشوفك حالآ يا جاسر بسرعه 
جاسر ركب عربيته وقال انا جاي 
ادهم حكاله اللي حصل 
جاسر بيضحك ولا كانه سمع حاجه وقاله اكيد دا علاء التونسي عايز يخوفني بس الظاهر هو مش عارف مين هو جاسر توفيق لسه 
ادهم وهتعمل اي 
جاسر هخليه يندم وهدمره في شغله 
في الوقت ده وعد بصت من النافذه مش لقت جاسر راح فين 
ام محمود هو ركب عربيته بسرعه ومشي 
وعددخلت اوضتها ونامت مثل الملاك الصغير فخدودها حمري من درجه حراره جسمها العاديه واطراف ايديها ورسم الحنه ظاهر علي قداميها  
وبعد مرور ساعتين لقت ايد جاسر بتصحيها 
وعد بخضه………….
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!