Uncategorized

رواية تقاليد الريف الفصل الاول 1 بقلم دينا رجب

رواية تقاليد الريف الفصل الاول 1 بقلم دينا رجب
رواية تقاليد الريف الفصل الاول 1 بقلم دينا رجب

رواية تقاليد الريف الفصل الاول 1 بقلم دينا رجب

ماما..مريم ي مريم
انا..نعم ي ماما 
ماما..تعالي هنا
انا..نعم
ماما..خدي فلوس و انزلي اشتريلي شوية حاجات
انا..انا تعبانة ي ماما ممكن تخلي رحمة أو ادم ينزلوا
ماما..تعبانة عندك ايه بلاش دلع انجري اشتريلي الحاجات 
انا.. حاضر
اشتريت الحاجات و طلعت
بقلميDina Ragab  
…………………………………
انا..اتفضلي ي ماما حاجة تاني
ماما..اه روحي روقي البيت 
انا..ي ماما ما رحمة فاضية ما تخليها تنضف حتي انا جبت الحاجات و نزلت في عز الحر 
ماما..انا قولت انتي اللي تروقي كلمة واحده 
انا..ماشي 
رزقت البيت و لسة بريح سمعت صوت ماما بتنادي
ماما..مريم بت ي مريم
انا..نعم ي ماما
ماما.. بقالي ساعة بنادي
انا..معلش مسمعتش
ماما..خلصتي ترويق
انا..اه خلصت
ماما.. طيب…..كنت عايزة حاجة كمان
انا..اتفضلي
ماما..اغسلي المواعين بالمرة و اعملي كوباية شاي ليا 
انا..ي ماما  انا تعبت ما تقولي لرحمة اشمعنا انا
ماما..يلا انا قولت اللي عندي و لو مسمعتش الكلام هضربك بالحزام
انا..حاضر
بقلمي Dina Ragab
خلصت كل حاجة و قعدت في اوضتي اريح……….بعد شوية طلعت اتوضيت و صليت العصر و دخلت انام شوية ….
تعالو نتعرف علي الشخصيات 
مريم بطلة القصة عندها18سنة مش محجبة عيونها بني فاتح شعرها قصير لونة اسود و غزير مش ناعم اوي رموشها طويلة و لون بشرتها قمحاوي وطويلة
ادم اخو مريم عنده 11سنين بشرتة اغمق من مريم حاجة بسيطة سعرة اسود و رموشة طويلة و عنية بني و طولة متوسط
رحمة اخت مريم محجبة عندها 20 سنة طويلة عنيها بني 
ادم دلوع ماما و بابا أصل بابا و ماما من الارياف عندهم أن خلفة البنت وحشة مش بيحبوني انا بالذات عشان أنا بنت و بابا و ماما بيحبوا ادم عشان هو الولد الوحيد و كمان هو الأصغر و بيحبوا رحمة  عشان هيا الكبيرة اول فرحتهم يعني  
سلمي و جني صحاب رحمة نفس سنها صحاب من و هما صغيرين 
سلمي محجبة عيونها لونها اسود رفيعة و قصيرة بشرتها قمحاوية
جني محجبة لون عينيها بني غامق متوسطة الطول بشرتها بيضة
بقلمي Dina Ragab 
………………………………….
صحيت من النوم علي زعيق بابا و هو بيناديني 
بابا بعصبية..مريييم بت ي مريم
انا ..نعم ي بابا
بابا.. بجد اللي حصل ده انتي ازاي نايمة لحد دلوقتي و سايبة امك تشتغل لوحدها 
انا و انا في حالة صدمة ببص لقيتها بصالي و نظرتها بتقول اني لو اتكلمت هتضربني  
انا..انا اسفة يا بابا كنت تعبانة 
بابا..هو في حد ينام للمغرب 
انا..المرة الجاية هصحي بدري
بابا..ادخلي يلا حضري  الاكل بسرعة 
روحت حضرت الاكل و حطيته و عملت الشاي و غسلت المواعين و كنست البيت و عمال ما خلصت كانت الساعة 12 دخلت نمت و صحيت الصبح علي زعيق امي تاني و هيا بتنادي 
ماما..مريم بت ي مريم 
انا..نعم 
ماما..قومي يختي جيلنا ضيوف مهمين بكرة عيزاكي تنضفي البيت و تغسلي السجاد 
انا..مين دول 
ماما..و انتي مالك اعملي اللي قولت عليه يلا 
انا ..حاضر 
 غسلت المواعين غسلت السجاد و نضفت البيت كله وعملت الاكل ودخلت نمت من كتر التعب
بقلمي Dina Ragab
تاني يوم 
صحيت علي صوت ناس برة 
و ادم جاي بيقولي اجهزي  عشان الناس مستنينك و مشي و مفهمتش مستنيني ليه و ناس مين دول جهزت و طلعت سلمت عليهم و اتفاجئت بان بابا بيقول نسيب العرسان مع بعض شوية  
و برفع عيني و انا في حالة صدمة اشوف مين الشخص ده  
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!