Uncategorized

رواية حلال الأسد الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء حبيب 

رواية حلال الأسد الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء حبيب

حلا بصراخ،،،، معتصاااااااااام لاااااااااء.

سراج مسك حلا قبل متقع مغمي عليها… 

الدكتور عبد الكريم بسرعه شال بنته وحطها علي كرسي وبيحاول يفوقها وسيف شال سلمي من علي لارض وقعدها علي الكرسي…. 

سراج وبيمسح علي شعره بصدمه،،،  هو أي ألي بيحصل دااا ازاي كدا دا احنا عمرنا ما ازينه حد اللهم اننا لا نسألك رد القضاء ولاكننا نسألك اللطف به يااااارب. 

««« عند أيه في البيت… 

 أيه بزعيق وبتعيط ،،،،  زياااااااد يا زيااااااد قوم. 

 ‏زياد بفزع،،،  اي في أي يا أيييه. 

 ‏أيه،،،  م معتصم اخووو حلا اتخطف واسد واقع في مصيبه وفي القسم. 

 ‏زياد بصدمه،،،  يااارب استر،  ط طي طيب هاتي الهدوم أغير بسرعه ورحلهم. 

 ‏أيه،،،  خدني معاك يا زياااد. 

 ‏زياد بضيق وقام يجيب لنفسه الهدوم بسرعه،،،،  أيه مش وقتك انتي كمااان خلي بالك من ماما واشرقت ها ولا اقولك روحي عند والدتك وحارسواا علي نفسكم كوويس فهمه. 

 ‏أيه بحزن،،  طيب يا زياد. 

««« ‏زياد نزل ركب العربيه بسرعه وراح عند فيلا الدكتور عبد الكريم …..

كانت حلا بتعيط وسلمي دمعها بتنزل وسراج بلغ البوليس وسيف جمب سلمي وبيحاول يفكر في حل للبلاء ده.

زياد دخل جري وكان شايف البوليس في الفيلا وكانوا بتحروا موضع ألاماكن المكسوره لعل في دليل ويبقي طرف الخيط..

زياد وبيكلم الدكتور عبد الكريم،،، خير يا عمي مفيش أي اخبار عن معتصم!!!؟

الدكتور عبد الكريم ألي قاعد بحزن شديد،،، العلم عند الله يا ابني وربنا وحده ألي قادر يحميه.

زياد،،، طيب ما نحاول نفكر مين ممكن يعملها!

حلا قامت وقفه ومسحت عنيها بالمنديل،،، انا عرفه مييين أكيد أسيل ألي عملت كدااا هياااا هياااا الشطانه دي هي الي ورتت اسد في قضيه ملوش دخل فيها وهي أكيد ألي عملت كدا علشان تئذينه.

سيف،،، وانا معاكي يا حلا فعلا دي ممكن تعمل أي حاااجه علشان توصل للي هي عايزاه بس انا عندي فكره، ولو مشيت زي ما انا مخططلها صدقيني اسيل هتبقي مكان أسد، وهنعرف مكان معتصم.

الكل بسرعه،،، اي هووووه.

سيف شرح ليهم كل حاجه،،،، وعلشان يتم اول حاجه لازم نعرف مكان اسيل وتروحلها الفيلا….

حلا بسرعه ،،، انا مستعده اعمل أي حاجه بس اخويه يررررجع يا سيييف واسد برئته تظهر قدااام الكل.

سيف بتفكير،،، بس هي اسيل ممكن تكون لسه هناك في الفيلا اكيد مش غبيه لاء.

حلا،،، طيب نتأكد ازاي!! 

سيف بجديه،،، سبيلي الموضوع ده علي ربنا ، و انا هروح اتأكد اذا كان هيا هناك ولا غيرت السكن.

سيف خرج والكل بيدعي لربهم بصلاح الحال..

قدام فيلا عم سيف والد أسيل ووقف قدام الباب وبسأل البواب،،،،  هي الهانم اسيل خليفه هنا؟! 

البواب،،،  اسيل مين يا بيه اني بواب جديد اهنه ومعرفش حد بلأسم ده ابداً. 

سيف وخبط العربيه بأديه بعصبيه،،،  كننت متأكد.. 

««« في الحبس عند أسد…. 

اسيل بهدوؤ،،،  شده وتزوول يا ابن عمي. 

اسد ساكت وكاتم غيظه منها بس حاول يبقي بارد معاها،،،،   أصيله يا بنت عمي. 

اسيل،،،  امال أي هو انا عندي كام اسد يعني ههههه. 

اسد،،،  جايه لي! 

اسيل بخبث،،،  بلاش اطمن علي ابن عمي ولا أي اشوفه يمكن ياخد اعدام اهو ايام بتعشها وقولت املي عيني منك. 

اسد،،،  لخصي عيزه أي! 

اسيل،،،  عيزاك انتَ. 

اسد بغضب،،،  ياااا شويييش. 

الشويش،،،  ايوه.

اسد،،،  رجعني الحجز اصل الجو هنا حررر اوي. 

اسيل،،،،  ههههههه يلا بقي ملكش نصيب في البرئه،  الله يرحمك يا ابن عمي هههههههههه. 

اسد بصلها بحقاره واسيل خرجت بكل برود وطلعت من ألقسم وركبت العربيه وبتحط رجل علي رجل وبتكلم الشوفير،،،  يلا اطلع. 

اسيل وصلت قدام فندق عادي مش فخم ولا راقي ودخلت  … 

الشوفير وبيركن العربيه وجاي يمشي لقي ايد بتتحط علي كتفه. 

الشوفير،،،، في حاجهيا فندم!؟ 

سيف بأبتسامه نصر،،،  في حجات….  سيف طلع مبلغ كبير من جيبه وبدهوله،،،،  وليك قدهم مرتين لو جاوبتني علي أسألتي. 

الشوفير بأغراء،،، قول وانا اجوبك ولو علي ألف سؤال.

سيف،،،،، هههههه كدا تعجبني.

بس كان في عين تانيه بتراقب كل حاجه….

««« تاني يوم كانت أسيل خرجه ومعاها شنطه سفر،  والشوفير اخد الشنط منها وحطها في العربيه وطلعت علي المطار…. 

كانت مجهزه نفسها علشان تطلع بره مصر بعد ما حولت كل فلوسها ونفذه الي في دمغها نزلت من العربيه بنصر وبتمشي بكل ثبات وبترجع شعرها لوري بس لقت حد مسك أديها. 

حلا بجمود،،، خلاص كدا نفذتي ألي انتي عايزاه!؟ 

اسيل وبتبعد اديها بضحك،،،  مرات المرحوم ههههههه ربنا يقويكي يا لولو. 

حلا،،، انتي لي بتعملي كدا؟!

اسيل شكت في حلا ولفت رقبتها يمين وشمال وبصت لأديها والموبيل الي مسكاه،،،،، فكراني غبيه يا حلا،، وكانت بتشاورلها علي الموبيل.

حلا رمت الموبيل في ألارض اتكسر،،، انااااا مش زيييك، اخوويه فين يا أسيل.

اسيل بعدم فهم،،، اخوكي، لي كنت الدادا بتعته ولا وليه أمره يعني!

حلا ومسكت أيد أسيل وقربتها منها،،،، اخويه معععتصم اتخطف وانتي السبب يااا أسيييل عيزه تهربييي صححح، بس مش هسييييبك اخووويه فيه، ولا هترمي تهمته علي حد تاااني زي ما عملتي مع أسد ورمتيه في قضيه ملهوووش ذنب فيهاااا.

أسيل بتحاول تبعد ايد حلا بس حلا مسكاها بأحكام،،، انطقييي.

اسيل بنفاذ صبر،، معرفش اخوووكي فييين انا مالي وماله اصلا انا مشكلتي كانت مع أسد هو ألي خلاني اعمل فيه كدا حبببك بدل ما يحبنييي انا انغصبت اتجوز سيف رغم حبي لأسد بس انا خلاااص خت حقي لا هيكون ليا ولا ليكي ولا لأي حد.

حلا،،، دا ابن همك لييي الحقد دااا ليييي لي الغل الي في قلبك لي مش رضيتي بنصيبك، لي بتأذي مش عرفه في رب شايفك مش خيفه تقبلي ربنا وانتي عمله معصيه وذنب.

اسيل وبتبعد اديها بضحك،،،، ههههه وفري دروسك للناس الي بتديهم مواعظ يا شيخه حلا هههه عن اذنك.

حلا وقفتها بالكلام قبل ما تبعد،،، ممكن تكوني حفرتي الحفره ووقعتي الناس في فخك بس دلوقتي أتلعبكتي في حبل من خيوطك وهيلف علي رقبتك يا أسيل.

اسيل بصت لحلا بسخريه،،، خلصتي!

حلا،،، اه خلصت.

وهنا حلا اتكت علي زرار في الساعه ألي كانت لبساها وسمعت اسيل اعترافها كله.

اسيل  وبتجري علشان تاخد منها الساعه كان في اتنين  من الضباط وراها بلبس كاجول مسكوها.

حلا،،، الظالم ليه يوووم يا أسيل ولازم تتعاقبي علي كل ألي عملتيه.

اسيل ومش مصدقه انها خلاص كان فاضل خطوه وتبقي بره مصر ازاي بقت من الصياد للفريسه…

كان في قناص موجه السلاح ومركزه علي حلا…

وهنا كان جمبه جاااك روبرت واقف بأبتسامه..

جاك ومعقد ايده ولا دهره،،،،(  I don’t want to rush, this is not my closest goal.   )

اهدء فأنا لا أريد التسرع، هذا ليس هدفي ألاقرب.

القناص بتعجب،،،(?! I don’t understand you sir )

لا أفهمك سيدي!؟

جاك وبياخد السلاح منه،،،،،( This is my closest. goal  )

هذا هو هدفي ألاقرب.

هنا خرجت رصاصه قاتله اخترقت راس أسيل. 

حلا بصدممه والضابط بيبصوا حوليهم ومش شيفين حاجه وهنا انتهت اسييل انتهاااا شرها دي كانت نهايتها، مش حاسبها حد من البشر بس هنا الخالق هو الي هيحاسبها وما اشد حسااابه… 

كان لاسعاف موجود ونقل اسيل للمستشفي وسراج مسك حلا لانها قلبها ضعيف ومش بتستحمل… 

طبعاً الدليل بلاعتراف كان مع الحكومه وتبرء أسد من كل التهمه الموجهه ليه وطلع وكان اول حد يشوفه حلا. 

اسد وبيجري بسرعه وبياخدها في حضنه،،،  صدقتيني يا حلاااا. 

حلا بدموع،،،  ايوه يا أسد،  بس معرفتش فين معتصصم خالص معرفتش قلبي عليه يااا أسد. 

اسد،،،  متخفيش يا حلا انا هساعدك وهعمل ألي اقدر عليه وان شاء الله خير . 

نجوه وبتجري علي اسد،،،  قلبي ياااا أبني اللللحمد الله يااارب الحمدد اللله ربنا خلصنا من العقررربه اسيل وكانت نهايتها زي وشها ربنا مش بيسيب حق حد يبني .

اسد وبيبوس راس امه،،، ونعم بالله  

زياد،،  طيب انا بقول نروح نتكلم علي رواق هنا مش مناسب. 

كلهم مشيوا ووصلوا الفيلا وبيحاولوا يجمعوا الأحداث وبيحاولوا يوصلوا لحل. 

وصلت رساله علي موبيل حلا وهنا الكل سمع الرساله ««« لو بتعزي اخوكي اوي كدا يبقي لازم تيجي العنوان دا من غير حد ما يعرف،  و حركه غباء هتلاقي اخوكي راسه تحت رجلك»»» 

زياد بسرعه وبيشوف العنوان،،،،  ينهار زي بعضه ازاااي دي منطقه شعبيه جددداً كلها ناااس وزحمه، دا اي ألغبي دا!

اسد،،، انتي ألي غبي،  دا ذكي جدا يا زياااد علشان فعلا لو في حكومه في المكان يقدروا فعلا يتصرفه وبيكونوا نشرين ناس في المنطقه من اولها وحوليها واي حركه ولو شكه بسيطه ممكن فعلاً تلاقي معتصم متصفي. 

حلا بسرعه،،،  انا  انا هروح انا مش مهم المهم زياد. 

اسد بسخريه،،،  لا يا شيييخه دا علي اساس راحه تجيبي زياد من المدرسه ورجعه. 

حلا بدموع وعجز،،،  امال اعمل اي يا أسد بسسس. 

اسد بجديه،،،  كلنا هنروح سهله. 

سراج بأستغراب،،،  هو انتي عايز تجنني يا اسد هو مش انتَ ق…. 

اسد،،،،  ايوه اسمع للأخر وهتفهم كل حاجه وتكه علي الصبر  .. 

عدي اليوم واسد بجهز كل حاجه… 

تاني يوم الصبح… 

زياد وبكلم الحجه سوعاد وهو لابس عبايه فلاحين وعمه،،،  يا حجه سوعاد كيلو الطمام بـ 5 جنيه بسسس. 

سوعاد،،،  اه يبني دي الي بتتعمل للصلته انما الطريه دي بـ 2 جنيه. 

زياد،،،  طيب مش ينفع بـ 2.5 امشي ورايه وانا هكسبك دهب. 

اسد وبيضربه في كتفه من وره بضيق،،،  وده وقت هظااار ياااض. 

زياد بضحك علي أسد ألي لابس لبس سماكين ،،،  ههههه ومعااانه البولطي الماااشوي هههههههههههه. 

اسد بضحك،،،  تصدق بالله انتي عايز تضرب بجد ههههه 

سيف من جوه العربيه،،،  انجزوووو. 

سراج بضيق،،،  ما زياد رااايق. 

زياد بتزمر،،،  كدا طيب وربنا لبيع الطماطم بـ10 جنيه يلا بقي. 

سراج،،، ياارب انا خايف منك انتيييي اصلا. 

زياد بفخر،،،  عيب عليك دنا زياد القاسم. 

سراج،،،  طيب يا زياد يا جزره قدامي. 

زياد وبيقلب جيوب الجلبيه،… 

اسد بستخراب،،  بدور علي أي! 

زياد،،  يا عم بدور علي كرمتي. 

كلهم بصوت واحد،،،  زيااااااااد. 

زياد،،،  سترك يارب يلا يا جماعه. 

طلعت العربيه ومشيت في الطريق واسد بيبص علي الطريق بس لاحظ حاجه خلته يقف بالعربيه..

طلع الموبيل و…..

يتبع…..
لقراءة الفصل العشرون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد