Uncategorized

رواية معاً من جديد الفصل السادس 6 بقلم شروق فاروق

 رواية معاً من جديد الفصل السادس 6 بقلم شروق فاروق
رواية معاً من جديد الفصل السادس 6 بقلم شروق فاروق

رواية معاً من جديد الفصل السادس 6 بقلم شروق فاروق

نادر بتلعثم:س سكر ايه!
أمير بعصبيه:السكر بتاع الأنسه تالين.. وانت مالك ومالها أصلا؟
تالين بتدخل:خلاص يا أمير ماحصلش حاجه للأفوره دي
أمير بنظرات حارقه:لا والله ماحصلش حاجه؟..وهو البيه عرف سكرك منين؟
تالين بتحدي:عادي احنا زمايل من سنتين عشان كدا عرف سكري
نادر بتوضيح:انا……
قاطعه أمير وقال بغضب:انت مالكش دعوه بيها بعد كدا..ولا تقرب من المكتب بتاعها يا اما هتردك
نادر بتحدي:مفيش بند في عقد توظيفي يمنعني من ان اني اجيب نسكافيه لزميلة معايا في الشغل
أمير ب اندفاع:ماينفعش تعمل كدا لأنها…….
قاطعته تالين بسرعه وقالت:خلاص يانادر اتفضل انت دلوقتي..اسفه جدا
خرج من المكتب بعصبيه
أمير بضجر شديد:ايه يا ست هانم مش مالي عينك ولا ايه
تالين بسخريه:انت هتصدق نفسك!
أمير ب تعجب:هصدق ايه بالظبط؟
تالين وهي بتربع ايدها وبتلف وشها ناحية مكتبها:انك جوزي..علي الأقل قدام الناس اللي في الشركة عشان ميس 
أمير بتحدي:طب لو رفدته من الشغل خالص هتعملي ايه؟
تالين بعصبيه:احنا بنلعب ..الراجل دا موظف شاطر وماعملش حاجه ل ده كله..انا مش مراتك هنا ياريت تفهم بقا
بصلها بغضب وخرج من المكتب ورزع الباب وراه
في بيت نرجس
نرجس بحماس:اخيرا هروح هناك مش مصدقه انك وافقتي ياماما
هدي بتنهيده:انا ماكنتش عاوزاكي تروحي بس انتي مصممه
نرجس:انا عارفه اني مش قد الشغل مع الناس هناك بس انا كويسه في مجالي وحرام اضيع فرصتي
هدي وهي بتطبطب عليها:خلاص طالما انتي مرتاحه كدا انا كمان مرتاحه
نرجس:طيب انا همشي عشان الحق..سلام
هدي ب ابتسامه:سلام
بعد مرور ساعتين
في اوضة الاجتماع 
رزق:يلا مافاضلش غير ربع ساعه
أمير بعمليه:أول مايوصلوا هنبدأ
أما تالين كانت مركزة في ورق الشغل
علي بهمس:وحشتيني اوي ياتالين
تالين بحب:وانت كمان وماما 
علي:الواد دا كويس معاكي؟
تالين بحزن:ااه شايلني علي من ع الارض..
علي بصلها بشك وقال:مش باين يعني
تالين بتوتر:يا علوه بقاا..قولتلك كله تمام
قاطع كلامهم دخول حد من الباب
عادل ب ابتسامة:السلام عليكم
ردوا السلام 
وميس كانت داخله وراه وراحت قعدت جمب تالين
تالين اتنهدت وبصت ف الورق تاني
ميس:ايه مفيش اذيك؟
تالين بتأفأف:نعم
ميس بسخرية:ايه اللي جابك اجتماع مهم زي ده
علي بغضب:جرا ايه يا انسه مالك ومالها
عادل :ايه يا شباب 
أمير بتدخل:ميس بعد اذنك دا مكان شغل وفري اي كلام جانبي لما الإجتماع يخلص 
ميس بتأفأف:تمام
بعد ساعة الإجتماع خلص وكلهم خرجوا
ميس:انا هروح عند بابا وعمو يا أمير
أمير:تمام..شويه وهاجي
بصت ل تالين ب استحقار ومشيت
تالين جزت علي سنانها بغيظ ولسا هتروحلها أمير مسكها من ايدها
أمير:براحه مش خناقه هي
تالين:طب سيب ايدي عشان الناس
أمير بلطافه خبطها ف كتفها بكتفه وقال:طب ماتيجي ناكل كشري ونشرب عصير قصب 
تاالين وهي ماسكه الضحكه:لا متشكرة
أمير ب اصرار:مش هنتأخر يلا يلا.. هخرج واستني شوية وحصليني
تالين ب ابتسامه:ماشي
أما نادر كان في مكتبه 
نادر بغيظ:وهو ماله انا عاوز افهم!..انا بحبها وهتقدملها طلما دي اشاعات ومش جوزها ولا نيلة
حسين بلوم: وانت بتروح مكتبها ليها وردف ابعد عن طريق تالين عشان أمير ممكن يعمل اي حاجه انا بحذرك.
في الوقت ده ميس كانت داخله عندهم تخلص شغل
ميس بصرامه:الله الله..سايبين شغلكم وقاعدين تتكلموا عن تالين وأمير
نادر قام وقف وقال:اسف جدا..بعتزر من حضرتك مش هتتكرر
ميس:خد الورق ده من استاذ رزق.. راجعه وهاتوا مكتبي ومتتأخرش
نادر:حضرتك جديده؟
ميس:ايوا اسأل علي مكتب ميس وتعالي
سابته وخرجت وهي بتبسم بخبث
أما في مكتب علي
علي:اتفضلي يا انسه…..
نرجس بتوتر:نرجس
علي ب ابتسامه:اتفضلي يا انسه نرجس..ها ايه المميزات اللي عندك تخليكي تستحقي الوظيفه دي؟
نرجس بثقه:انا اشتغلت في3 شركات صغيرين ..وعندي خبره كويسه تخليني استحق المكان وبجداره..اينعم انا بنت بسيطه شكلا وموضوعا بس شغلي مايقلش كفائه عن حد
علي كان متايع كلامها ب اعجاب شديد رغم بسطتها الا انها كانت مقنعه جدا
علي ب ود:انا موافق مبدئيا ..بكرا بالكتير هيوصلك الرد النهائي ..سيبي رقمك مع السكرتيرة بره
نرجس ب ابتسامه:متشكرة جدا بعد اذنك..
بليل
أمير بإستفزاز:بس ميس واثقه من نفسها
تالين بغيظ:كويس عشان تكملوا بعض
أمير:قصدك ايه بالكلام الماسخ ده
تالين :ماقصديش وماتعديش النص بتاعي لو سمحت
أمير :طب ممكن اجي اشرب مايه ساقعه؟ عشان ماعنديش
تالين:تعالي وارجع بسرعه
أمير:اتفقنا
دخل المطبخ وشرب ولسا هيطلع فونها رن وكان رقم مش متسجل
أمير:فونك بيرن..رقم غريب
تالين:رد عليه مش فاضيه انا برتب الأوضه
أمير رفع الفون ورد
نادر:ايوا ياتلين انا نادر
أمير بعصبيه:تالييييييين…………………….
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد