Uncategorized

رواية وعد الرعد الفصل الأول 1 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية وعد الرعد الفصل الأول 1 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل الأول 1 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل الأول 1 بقلم فاطمة خميس هارون

رعد : والله انا مليش في انا ليا أن الفلوس معادها انهارده يبقي لازم تدفع انهارده ازاي دي عندك انت 
اسلام :طيب يا بني استني شويه كمان هكون خدت قرض أو اتصرفت ففلوس من اي مكان 
رعد :????????????قرض إذا كان اصحابك مش عاوزين يسلفوك لانك مفلس البنك هيسلفك 
اسلام :طب قولي اعمل ايه ما انا مفيش بأيدى حاجه 
رعد :ولا اقولك ولا تقولي انا مش هكلم واحد نصاب  بكرة هتكون مسجون ماهو يا الحبس يا الدفع سلام 
خرج رعد من دون أن يستمع لرد اسلام جلس  اسلام علي المكتب بصدمه وتعب 
دخلت بنته التى استمعت لكل الحديث وجدت ابيها جالس ويعتلي وجهه علامات الإرهاق والتعب 
وعد :مين ده يا بابا وازاي يكلمك كده 
اسلام بصوت مرهق:ده رعد العوضي يا بنتي وليه عندي مبلغ كبير وانا مش عارف اسدده ازاي 
وعد :ازاي يا بابا طب والفلوس الي في البنك او الأراضي 
اسلام :كل ده اتحجز عليه بسبب القواضي الي مرفوعه عليا 
وعد بصدمه :محجوزة طب هنعمل ايه دلوقتي ده هيبلغ البوليس 
اسلام :مش عارف انا حاسس ان قلبي هيقف 
وعد :اهدي يا بابا انا هروح اتكلم معاه وان شاء الله خير 
اسلام :يا رب يا رب يا بنتي 
نزلت وعد من بيتها واتجهت لشركه رعد العوضي وكانت تردي زي رسمي يتكون من جيب تصل إلي أعلي الركبه بقليل سوداء مع قميص ابيض وجاكت نفس لون الجيب ورفعت شعرها   وتخلت عن مساحيق التجميل ما عدا احمر الشفاه الثاني الذي يزين شفاهها  المكتنزه  كانت تمشي بثقه عكس شعورها  الداخلي وكان الصوت الناتج عن طرقات حذائها ذو الكعب العالي علي الارض يجذب الإنتباه الي هذا الجمال 
وصلت لمكتب السكرتيرة 
وعد:عوزة اقابل الاستاذ رعد 
 فنظرت لها السكرتيره بغيظ من ثقتها وغرورها :في معاد سابق 
وعد:ادخلي قوليلوا وعد المالكي 
قامت السكرتيرة بغضب وطرقت الباب  ودخلت دقائق وخرجت لتسمح لها بالدخول 
دخلت وعد بثقه والقت التحيه علي رعد الذي رد عليها بأيماءة مستفزه ويشير لها بالجلوس 
جلست وعد بغضب ونظرت له وبدأت بالكلام 
وعد :اظن حضرتك عارف انا جايه ليه 
رعد:اممم باين بس احب اسمع العرض منك 
وعد :وعرفت ازاي أن انا هقدم عرض ليك 
رعد :من طريقه لبسك ،وابتسم ببرود
وعد وقد ظنت انه يشير للبس العمل (ما تعرفش نيته السودة ????????)حركه رأسها ثم بدأت بالكلام 
حضرتك عارف ان في شركه مش محجوز عليها لأنها باسمى وعارف ان لو حضرتك بلغت دلوقتي لا يمكن تاخد فلوسك الا بعد سنه وده أقل تقدير لأن لسه القواضي التانيه شغاله 
رعد :والمطلوب 
وعد : انك تدخل شريك بالدين الي علي والدي وبالطريقه دي تقدر تاخد دينك وكمان هيكون ليك اسهم في الشركه وتقدر تاخد اربحها 
رعد وقد بدأ بالضحك بصوت عالي 
لتنظر له وعد بغيظ مستفهمه انا قولت ايه يضحك مش فاهمه 
رعد :اظاهر والدك مفهمكيش الدين الي علي والدك بيعادل راس مال شركتين زي بتوعك 
وعد :اازاي ليه اانا مش فاهمه 
رعد :والدك واخد من بضاعه علي مدار ٣سنين من غير سداد غير سلفتين غير مصاريف تانيه وحسابات 
وعد:طيب تقدر تاخد الشركه دي حاليا لحد ما القواضي تخلص 
رعد:انتى فكراني عبيط ما انا عارف ان الشركه خسرانه وكذالك القواضي فأدخلي علي العرض التاني علطول وغمز بعينه لها 
وعد :عرض ايه هو ده الي عندي 
رعد وقد قام من مكانه وتوجه لها لا عندك غيره 
وعد بتوتر من حركته البطيئه تجاهها :انا مش فاهمه حاجه 
رعد :انا هفهمك وتقدم منها حتي لم تعد بينهما مسافه ووضع يده علي خصرها 
نظرت له وعد بصدمه وانزلت نظرها ليده التي تحيط خصرها 
رفع رعد وجهها له حتي أصبح في مقابل وجهها واقترب منها وهو يهمس متعمليش نفسك مصدمه عرضك باين من لبسك وشكلك ودني عليها ليقبلها 
أفاقت وعد في هذه اللحظه ودفعته بيديها بكل قوتها حتى تراجع للخلف خطوتين 
وعد بصوت عالي : انت حيوان وقليل الادب وانا غلطانه انى جيت اتفاهم مع انسان زيك 
ضغط بيده التي علي خصرها بقوه حتي تأوهت بالم  وقال بغضب:انتى ازاي ترفعي صوتك عليا انتي هتعملي فيها شريفه شوفي شكلك صحيح انا هستنى ايه من بنت النصاب 
رفعت يدها في الهواء ونزلت بها علي وجهه بكل  قوتها وتركته ينظر للجهه الأخري بصدمه ويضع يده علي وجهه وخرجت هي مسرعه تحت نظرات الكل المتعجبه 
دخلت السكرتيرة لتجده علي نفس الوضع لتقول بخوف 
ااااستاذ رعد اانت كوييس 
رعد بصوت هادر سمعه كل من خارج المكتب :اطلعي بررررره ثم بدأ بالقاء كل ما علي المكتب في الأرض ويقول ……
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد