Uncategorized

رواية وعد الرعد الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية وعد الرعد الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة خميس هارون

وعد :يلا يا علا بصي معايا لحاجه ليكي 
علا:لاااا ياختي انا مليش في الفساتين 
وعد :بقولك ايه انا مش جيباكي معايا عشان ذوقك لا سمح الله انا جيباكي عشان انتى عره وهتيجي بجينز 
علا :اااايوة بانو بانو بقي كده بتعمليلي فخ طيب انتي زعلانه مش انتي عوزه تبوظى الفرح 
وعد بخبث :هيحصل …بس بردوا مش هتيجي معايا بشكلك ده 
اه وخدي الكبيرة بعد ما نجيب الفستان هنروح الكوافير 
علا :لاااا انا اح
قاطعتها وعد قائله :بصي الفستان ده حلو 
علا :أيوة جميل 
وعد :قسيه 
نظرت علا للفستان كان لونه اصفر وقصير 
علا وهي تزيح الفستان بعيدا :لاااااا ده مش استايلي 
وعد :وانتي ليكي استايل اصلا يا مقشفه 
اختفت ابتسامه وعد وهي تدفعها للبروفا :خلصي يلا انا هروح اشوف فستان ليا خلصي واطلعي 
لبست علا الفستان ثم نظرت لنفسها :ايه القرف ده شاكلي صغيرة علي الحب اوي 
اخرجت رأسها من البروفا ونادت علي وعد ولكنها لا ترد قررت الخروج كما قالت ولكنها لم تجدها 
علا:وعد يا وعد 
لم ترد كذلك فقررت انها تبحث عنها كانت تمشي ولكنها صدمت عندما رأت زميلتها في العمل 
علا بصدمه :يااااختي امل النمامه دي هتفضحني في الشغل اعمل ايه انا منك لله وعد 
كانت سترجع للبروفا ولكن امل استدارت فجأه لتفعل مثلها علا فأصبحت تعطيها ظهرها 
علا:يا فضحتك يا لولو 
نظرت لها وأخذت تمشي يظهرها ولكن توقفت حينما اصتدمت بحائط البروفا اخذت انفسها وهي تغلق الباب مجددا عليها 
مدت يدها تفتح سحاب الفستان 
الشاب:احم 
علا:اعاااااااااا ونظرت للخلف ثم قالت بصدمه :انت 
الشاب وهو يستند علي الحائط بجانبه :اه انا وانتي بردوا 
علا :اه يا قليل الادب يا سافل يا ام..
قاطعها الشاب :حيلك حيلك لوريكي قله الادب بصحيح 
علا:والله لصوت والم عليك الناس يا سافل انت اعاا
قبل أن تكمل وضع يده علي فمها 
الشاب :اسكتي بقي هو انتى غبيه كده علطول انتي عارفه انتي فين 
كانت تتكلم تحت يده كلام غير مفهوم 
الشاب :هشيل ايدي بس لو صوتي هقول انك الي جيتي لوحدك 
حركت علا رأسها بنعم فترك فمها 
علا:يا حيوان انت ازاي تدخل بيروفا للستات ها ها انت ايه معندكش ادب خالص 
الشاب :خلصتي اولا الله يسامحك 
ثانيا دي بيروفا الرجاله ثم اكمل وهو يشير علي نفسه زي ما حضرتك شايفه كنت بقيس بدله 
نظرت لهيئته للحظه ثم شهقة وهي تضع يدها علي فمها فكان يرتدي بنطال وقميص لم ينتهي من اغلقه كله 
الشاب وهو ينظر لنفسه باستغراب ماذا بها فهو يرتدى بدله 
مالك يا انسه البدله مش محتشمه ولا حاجه
علا :اقفل القميص يا اخ
الشاب وهو ينظر لقميصه :لا انا بحب اول كام واحد مفتوحين كده 
علا لنفسها :قصدك اول ١٥ ثم قالت بغيظ انا طالعه من هنا 
الشاب وقد امسك يدها :رايحه فين يا هبله انتى بقولك هنا البيروفا بتاعت الرجاله 
علا وهي تتخلص من يده :أيوة ما عشان كده انا طلعه ولا حضرتك شيفنى بشنب 
وكادت أن تخرج لولا أنه امسكها من كتفها وادارها فأصبح هو أمام الباب  ثم قال وهو يدنو عليها حتي التصقت بالحائط :بقولك بروفا رجاله يعني الي مستني دوره برا راجل لو شاف حضرتك خارجه من هنا وانا جوة هيقولك ايه
 عارفه لو كنتي لسه بلبسك التانى مكنش في مشكله كانوا هيفتكروكي راجل
ثم اتبع وهو ينظر لها بجرأه :بس الفستان ده ايه عاملك حاجه تانيه بس مش قصير حبتين 
أعاد النظر لوجهها الذي كان كحبة الطماطم 
ثم قال وهو يقرص خدها :بتغيري يا حلوة 
ضربته علا.في بطنه بقوه ليتأوه بالم 
الشاب :يا بت المجانين 
علا وهي تمسكه من أذنه :وجعتك يا سوسو 
وقف مسرعا ودنا عليها ثم قال بصوت منخفض :عارفه انا ممكن اوريكى سوسو ممكن تعمل ايه والفستان ده مشجعني بس انا هسي…
قبل أن يكمل ضربته علا في بطنه بقدمها :متقدريش يا سوسو يا حلوه 
نظرت يمين ويسار ثم خرجت مسرعه من البروفا ولحسن حظها لم يراها احد او هكذا ظنت 
خرج خلفها الشاب و…
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!