Uncategorized

رواية انتقام الاخوة 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة وائل

رواية انتقام الاخوة 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة وائل 

رواية انتقام الاخوة 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة وائل

رواية انتقام الاخوة 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة وائل

صباح يوم جديد علي ابطالنا 

عائشة ببرود:مامي انا ماشية وهتأخر النهارده سلام 

عشق بسخرية:ولزمتها اي تقوليلي وتركتها وذهبت لتيقظ سليم 

عشق بحنان:سليم انت مش نايم 

سليم بحب:لا ي حببتي انا صليت الفجر وقعدت اذاكر شوية 

عشق بحنان:ربنا يوفقك ي ابن قلبي واشوفك احلي واجمل دكتور

سليم بأبتسامه:ربنا يخليكي ليا وتشوفيني دكتور زيك ي دكتورة عشق 

عشق بحنان:عمر عشق والله 

عدي بغضب:واي كمان ي هانم اي للي دخلها اوضة الحيوان دا مش انتي عارفه أنه بيشرب مخدرات وممكن يقتلك اوي يعمل فيكي حاجه 

عشق بصراخ:اسكت بقاااا اسكت مش عاوزه اسمع كمان كلمة غلط غالطة بقالها سنه مش عاوز تسامح لي دا ربنا بيسامح انت مش عاوز تسامح لي دا بني وانا مش هسمحلك تتكلم كلمه زياده انا تعبت منك ومن بنتك للي انت مدلعها واكيد كل حياتها غلط في غلط طب دا ولد مهما غلط اسمه ولد لكن بنتك للي انت مدلعها دي بنت حرام عليك سيبني اربيها وبطل دلع بقا فيها 

عدي بغضب:انتي مش بتحبي بنتك بنتك دي ماشية زي الألف دي تربيتي لكن انتي ربيتي المحروس ابنك واهو طلع بيشرب مخدرات 

عشق بصراخ:اسكت مش عاوزه اسمع صوتك 

سليم اخد شنطتة وغادر المكان ودموعه تسير علي جبينه

✨✨✨✨✨

في منزل مايكل المتواضع التي بملئة الحب والاحترام

مايان بحب:احلي يوم عيشته امبارح 

مايكل بحب:يعني الزينه عجبتك 

مايان بحنان:جدا وحبيت فكرت أن تجيب كل ذكرياتنا وتطتبعها وتعلقها

مايكل بحب:فاكره اول مره اعترفلك بحبي 

مايان بخجل:اه فاكره 

“”فلاش باك””’

بعد اسبوع من سفر احمد اختفي مايكل الأسبوع دا وبعيد ظهر تاني 

مايكل دخل الشركة بكل كبرياء تنظر الية النساء بحب وهو يستمع إلي همسات النساء وهو حزين علي نفسه هو يريد أن يستمع إلي صوت حبيبته تتغزل به كما يتغزل الآخرين وذهب الي مكتبة وبعد دقائق دخلت مايان الي مكتبة بغضب 

مايان بغضب:كنت فين بقالك اسبوع 

مايكل ببرود:خبطي قبل متدخلي 

مايان بغضب:انت سامع انا بقولك اي كنت فين من امتي بتختفي كدا من غير م تقولي مش انا المفروض انت صديقي للي مش بيخبي عني حاجه ي صاحبي ولا اي مش انت صاحبي ولا اي ها قولي 

مايكل بغضب:في أي مالك متعصبة كدا لي واي حكاية صاحبي دا انا مش صاحبك ولا صديقك انا مديرك 

مايان بصراخ:بجد مديري من امتي دا بقا لما احمد سافر صبرت نفسي وقولت هيفضل مايكل سند ليا دلوقتي احمد سافر ومايكل كمان اتخلي عني 

مايكل ببرود:انا متخلتش عنك ي مايان انا كل للي قولته بعد كدا لما تدخلي تخبطي علي الباب 

مايان بغضب شديد:من امتي برضوا م انا علي طول بدخل كدا 

مايكل بنفاذ صبر:مايان انتي عاوزه اي دلوقتي 

مايان بصراخ:عاوزه اعرف انا ب وبنسبالك اي 

مايكل ببرود:صحبتي واختي 

مايان بغضب:متأكد 

مايكل ببرود:اه 

مايان بصراخ:انت كذاب انا سمعت سمعت أحمد وهو بيقول انك بتحبني 

مايكل بصدمه:انتي بتقولي اي 

مايان بسخرية:كنت اتاكد وانت بتاخد من الفون انك تقفله انا سمعت المحادثة للي كانت بينكم وعرفت انك بتحبني بس عاوزه اقولك بقا اني مش بحبك فاهم مش بحبك 

مايكل بغضب:لي مش بتحبيني لي احمد قدملك اي اكتر من للي بقدمه ليكي رودي عليا حنان وانا مكنتش اعرف يعني اي حنية غير معاكي حب واعطيتك كا الحب وانتي كنتي بتصديني اهتمام وبهتم وصلت بيا اني كنت بختارلمك القطم للي هتنزلي بية قوليلي اعمل اي اكتر من كدا عاوزاني اجي اعترفلك ها اعترفلك وانتي بتحبي اخويا للي الموضوع معكوس بينا انتي بتحبية وهو بيصدك وانا بحبك وانتي بتصديني عملت فيكي اي تنيمني كل يوم وانا بحلم وبوهم نفسي انك في يوم من الايام هتبقي بتاعتي لي مش بتعطي لنفسك فرصه لي مفكرتيش من اول مره احمد يرفضك فيها إنه مش بيحبك وانك المفروض تشوفي حياتك لي مفهمتش انك مش من نصيبة لي كنتي بتيجي تترجيني اقوله يحبك انتي فهمه يعني اي وانا كنت زي الحمار معرفش اسيبك حزينه واترجيته بدل المره الف أنه يحاول يقرب منك وهيحبك متخيلة كنت بدوس علي نفسي وكرامتي الزاي اعمل اي قوليلي بس انا اعمل اي اكتر من للي عملته محولتش اقولك انك غلطانه عشان مكنتيش هتتقبلي اي انتقاد انتي عاوزه الناس تقولك انك صح علي اي حاجه حتي لو غلط وانا كنت اول واحده بس مش عشان اذيكي عشان مش عاوز اشوفك حزينه كنت عاوز اقولك انك صح عشان بتفرحي كل يوم ك ثانية كل دقيقه بتكلميني عن احمد وانا اي للدرجادي مش شيفاني 

مايان بدموع:كل دا في قلبك ولما انا غلط من الاول مقولتليش لي 

مايكل بصراخ:عشان انتي مش بتعملي حاجه غلط من وجهة نظرك انتي صح مش تقبلة اي انتقاد 

ظلت مايان تنظر له دون أن تتحدث 

مايكل بحزن:بصي ي مايان انا هقولك حاجه قبل م ابدا كلامي سواء رفضتي أو وفقتي انا هفضل معاكي وفي ضهرك انا بحبك من اول مره شوفتك فيها لما كنت هخبطك ب العربية واتعلقت بيكي اكتر لما اشتغلتي في الشركه بيقيتي تحت عيني واتقلعت بيكي اكتر لما سمحتي ليا أن أكون صديقك وحبيتك حب محدش حبة لحد قبل كدا حبيتك بس يوم ااتقربت منك بدائتي تحكيلي عن احمد وقد اي انك بتحبية كرهت نفسي في للحظه دي والله العظيم كنت ببقي زي النار بس مش بظهرك كدا عشان مش ذنبك اني بحبك وانتي مش بتحبيني وخلاصة الكلام دا أن دي اول مره اعترفلك بحبي وهتبقي اخر مره بعد رفضك ليا وزي م انتي هتجبري نفسك تنسي احمد انا هجبر نفسي انساكي 

مايان بصدمه:هتسافر 

مايكل وهو متجهه الي الخارج:الله اعلم سلام ولو احتجتي اي حاجه اتصلي بيا مش معني الكلام للي قولته انك مش هتبقي صديقتي وامي لا انتي لسه معزتك عندي سلام ي مايان 

وتركها وذهبت وظلت مايان مكانها لا تعلم كيف أن تتحدث ولا اي للي ممكن تعمله دلوقتي بس كل للي بيدور في رأسها أنها مكنتش بتحس احساس انك تحب حد مش بيحبك لوحدها كان في طرف كمان 

وبعد يومين تلقت هاتف أن مايكل سيغادر مصر في المساء وذهبت الي منزله بسرعه البرق هل ستخسره هو الآخر هل ستظل وحيده 

مايكل بنعاس:مين 

مايان بدموع:انا ي مايكل 

مايكل بخضه فتح الباب بسرعه:مايان في اي حد عمل فيكي حاجه هو فين اي اتكلمي 

مايان احتضنتة بدموع:متسبنيش ي مايكل انا مليش غيرك دلوقتي انا اسفه لو عملت حاجه تزعلك بس انا مينفعش ارجع وحيده تاني لو سمحت متمشيش وتسيبني

مايكل بستغراب:مين للي قالك اني مسافر 

مايان بحزن:مكنتش عاوز تقولي صح عاوز تسيبني كدا فجأءة 

مايكل بحزن علي دموعها:بس انا مش هسافر والله انا معاكي دائما 

مايان نظرة آلية وعيونها مليئة ب الدموع:بجد 

مايكل بهدوء:بجد 

مايان خرجت من أحضانه بحرج وتحدثت:انت مجتش الشركة بقالك يومين لي 

مايكل بحزن:كنت تعبان 

مايان ب لهفه:مالك فين الوجع 

مايكل وهو يضع يده علي قلبة:هنا الوجع هنا 

مايان بهدوء:مش بهزر 

مايكل بحزن:وانا مش بهزر 

مايان بهدوء:طب اي علاجه 

مايكل نظر الية بحب:حبك للي هيعالجه 

مايان بدموع:انت لي مش عاوز تفهمني ي مايكل حاول تنسيني احمد حاول تحببني فيك فاهم مش ب ايدي 

مايكل بتحدي:يعني انتي عاوزه تنسي احمد 

مايان بدموع:ايوه 

مايكل بهدوء:خلاص ي مايان خلال اسبوع هخليكي تجيبي تعترفيلي بحبك 

مايان بصدمه:نعم بسرعه كدا 

مايكل بأبتسامه:اه بس كل حاجه هعملها عاوزك تنظري ليها نظرة اني واحد غريب او اللي بيحبك مش صديقك 

مايان بهدوء:حاضر 

وبعد مورو ست ايام من الزمن المحدد كان مايكل يفعل كل م يحلوا له ليجعل مايان تقع في حبة كان بيعملها كأنها فتاة مدلله ونجح أن يجعلها تقع في حبة ونجح أن ينسيها احمد تماما واكتشفت أنها مكنتش بتحبة دا كان تعود وان التي تحبة هو مايكل  وفي اليوم السابع 

مايكل بخضه:في اي خضتيني عليكي 

مايان بأتسامه:اقعد 

مايكل بغضب:يعني جيباني علي مالا وشي عشان اقعد معاكي علي البحر 

مايان بهدوء:اه اقعد كدا وصفي ذهنك الهوا جميل 

مايكل جلس بهدوء وهو يفكر هل هو هكذا خسر الرهان وانها لم تحبة ونظر الي البحر بحزن وظل الصمت لحد م تحدثت مايان 

مايان بهدوء؛مايكل 

مايكل بحزن:ها 

مايان بهدوء:النهارده كان اخر يوم في الاسبوع 

مايكل بحزن:عارف وعارف اني فاشل

مايان نظرت له بحب وفضلت الصمت وبعد دقائق أعلن قلب مايكل الاحتفال بعد م سمع الكلمة التي كان ينتظرها منذ سنوات 

مايان بأتسامه:انا بحبك ي مايكل 

مايكل بصدمه:نعم 

مايان بصراخ:بحبك

مايكل بفرحه:والله بجد 

مايان بفرحه:اه جدا جدا جدا 

مايكل بحب:وانا كمان كان نفسي اسمعها من زمان ربنا يديني الصحه وافرحك كمان واخلي الابتسامة الحلوه دي علي طول مزينه وشك ي مايان القلب انا بحبك 

مايان بحب:ربنا يخليك ليا 

“””فلاش باك”””

مايان بدموع:الله ي مايكل الحمد الله انك حبيبي وزوجي وصديقي وكل حاجه ب النسبة ليا انا مليش غيرك بعد ربنا 

مايكل بحب:ي حياتي مش عاوز اشوف دموعك دي ابدا وإزال دموعها وهمس انا بحبك 

مايان بحب:وانا كمان 

✨✨✨✨✨✨✨

خديجة بحب:صباح الخير ي ست الكل 

روح بحنان:صباح النور ي حببتي هتفطري 

خديجة:اه هفطر قبل م اروح الجامعه هو نوح فين وبابا برضوا 

روح بحنان:فهد راح الشركه ونوح لسه نايم 

خديجة بستغراب:مش هيروح الجامعه 

روح بحزن:معرفش والله ي خديجة هو من امبارح وهو مش بيكلمني 

خديجة بأبتسامه:ماشي ي ست الكل انا هاخد سندوتش صغير كدا وامشي 

روح بحنان:ماشي وانا هروح اصحي نوح 

خديجة:تمام 

عند نوح نايم علي السرير مش عارف يتحرك من التعب 

روح بهدوء:نوح نوح اصحي ي حبيبي 

نوح بتعب شديد:اممم انا تعبان 

روح بخضه:نوح مالك رود عليا 

نوح بتعب وعيون دامعه:مش عارف اتحرك 

روح بسرعه:اهدي ي حبيبي استني وخرجت بسرعه اتصلت ب فهد ودخلتله تاني 

نوح بتعب:اتصلتني ب مين مش عاوز حد يعرف اني تعبان 

روح بدموع:دا بباك ي نوح ونبي متتكلمش انت تعبان وبعد دقائق وصل فهد بسرعه البرق لابنه وفلذة كبدة 

روح بدموع:اشتاله بسرعه ي فهد عشان يروح المستشفي 

نوح بتعب:لا انا هعرف امشي ووقف مره واحده واغشي علية 

روح بصراخ:نوح

فهد بخوف:انا هتصل ب الدكتور حالا وبعد دقائق معدوده وصل الدكتور وطمنهم علي نوح 

الدكتور بهدوء:شوية برد وسخونية مخلين عضمه يوجعة انا اعطتله جهاز وهيبقي كويس بس اكلة حاجه سخنه 

روح بهدوء:حاضر 

وفهد وصل الدكتور و روح دخلت المطبخ تعمل حاجه نوح يكلها وفهد دخل الي نوح الذي أن راءة لف وشه الاتجاه التاني ونظر له فهد بحزن وغادر المنزل متجهه الي الشركه مره ثانية والحزن بملئة لما يكرهه نوح كل ذالك الكره هل فعل له شئ يضايقه وحتي أن فعل أنه والاده 

وبعد ثواني دخلت روح وجلست بجانبة 

روح بدموع:حاسس بتحسن 

اماء لها نوح برأسه 

روح بدموع:حرام عليك ي نوح عملت فيك اي عشان تكرهني كل الكره دا 

نوح نظر إلي دموعها التي تنزل علي قلبة ك السكاكين وتحدث لكي لا يضعف أمامها 

نوح بهدوء:انا جعان 

روح بحزن:حاضر دقائق والاكل يكون جاهز وبعد دقائق اكل نوح وقام لبس واخد مفاتيح سيارته وقبل أن يغادر اوقفتن روح

روح يخضه:انت رايح فين دلوقتي انت لسه تعبان 

نوح ببرود:رايح في داهية 

يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!