Uncategorized

رواية بيجان الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم نعمة ابراهيم

 رواية بيجان الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم نعمة ابراهيم

في شركة الاستيراد والتصدير
في غرفة ايهم 
طرق شهاب الباب 
فأذن ايهم له بالدخول 
دخل شهاب و جلس تمام ايهم باستغراب وهو يقول 
شهاب . مش الصفقة خلصت 
ايهم . أيوة عاوز اي 
شهاب بتسأول . هو اي الي جاب حازم هنا 
ايهم .انا هنقل كل شغلي علي هنا…….يعني 
بمعني اني مش هقعد بعد كده في المكتب الي المصنع كل حاجه هدرها من الشركه هنا 
شهاب . غريبه يعني اي الي خالاك تاخد القرار ده فجأه كدة 
ايهم بتبرير . ولا فجأه ولا حاجه أنا بخطيت لدى من زمان بس مكنش جه الوقت المناسب علشان كده بدأت واخدت أول خطوة و كمان المصنع الحديد و الصلب شغال كويس قوي 
شهاب . ماشي بس مين هيدير المصنع دلوقتي مكانك 
ايهم . أنا ي شهاب و هيساعدني كبير المهندسين 
شهاب . تمام ي ايهم الي تشوفه 
ثم قام من كرسية وهو ينوي مغادرة المكتب 
فأكمل 
أنا همشي بقا 
ذهب ايهم 
……………أمام اكاديميه الشرطه
علي الساعه الرابعه عصرا
بعد وصول جريئه الاكاديميه 
و ذهبت الي مكتب اللواء عزت 
وقفت أمام السكرتير الخاص به وهي تقول 
جريئه . جريئه الحسيني كان…….
وقبل أن تكمل جملتها قاطعها السكرتير بعدما وثب واقفاً وهو يشير إلى غرفة اللواء عزت و يقول بإعجاب واضح 
السكرتير . اتفضلي حضرتك سيادة اللواء مستنيكي 
لم ترد عليه جريئه و ذهبت في اتجاه الباب وعلي وجهها ملامح الامتعاض
وقفت أمامه ثم طرقت عليه 
فاتها صوت اللواء عزت بالدخول 
دخلت جريئه بمرح وهي تقول 
جريئه . أنا جيت 
اللواء عزت . ادخلي ي دكتورة ي صغيرة
تصافحت معه جريئه بود كبير متبادل بينهما 
فاللواء عزت تلميذ جدها اللواء عطية الحسيني 
جلست جريئه علي أحد الكراسي الموجودة أمام المكتب
بعد جلوسها قال اللواء عزت بود 
عزت . تشربي بقا اي ي دكتورة ي صغيرة 
ضحكت جريئه وهي تقول بمرح 
جريئه . لسة بردوا بتناديني ي دكتورة ي صغيرة 
عزت . اعمل ما انتي الصغيرة قوي قوي يعني بذمتك ده شكل واحده عندها تمانيه و عشرين سنه ده ي بنتي الي يشوفك يفكر طالبة في أول ثانوي 
ضحكت جريئه ثم قالت بمرح 
جريئه . اعمل اي ربنا خلقني كده شكلي اصغر من سني 
عزت . ماشي ي لمضة المهم تشربي اي 
جريئه . قهوة سودا سادة 
عزت . لسة زي ما انتي بتشربي القهوة زي جدك الله يرحمه 
جريئه . اعمل اي منا تربية ايدة…….. مش هتسألني جاية ليه 
رفع عزت السماعه ثم طلب من مدير مكتبة بجلب قهوة سوداء سادة 
ثم وضع السماعه من يده 
عزت . جاي ليه ي دكتورة…..اهو من غير صغيرة 
أخرجت جريئه من حقيبتها دعوة فرح 
وهي تقول 
جريئه . دي دعوة فرح خالد اتمني تشرفنا 
امسك عزت بالدعوة وهو يقول ممازحاً 
عزت . اخيرا حد هيتجوز تاني…..دا انتوا عيله هتنقرض بسبب قلة الخلفة 
ضحكت جريئه وهي تقول 
جريئه . في مثل عندنا بيقول قعدت الحزانه ولا الجوازية النادمة يعني نتجوز و خلاص ولا اختار الشريك الصح 
فوضع عزت يده الاثنين علي المكتب وهو يقول 
عزت . مبحبش فيكي غير امثالك 
جريئه بمرح . اي خدمه…….المهم كنت حاسة لطلب تاني 
عزت . امممممم…..قولي 
جريئه . كنت عاوزة احمد يطلع النهارده يروح معاي نحضر الحنه بتاعت خالد في البلد و كمان بكرة الفرح ف عاوزة إجازة النهارده و بكرة 
عزت . بس كده ماشي ي ستي غالي والطلب رخيص ي دكتورة ي صغيرة
جريئه بابتسامة . مرسي بجد 
عزت . ثواني
رفع اللواء عزت الهاتف مرة اخري وهو يطلب أحدهم 
في حين دخل عامر السكرتير الخاص باللواء عزت 
وهو يحمل في يده صنيه القهوة وهو ينظر لها بإعجاب واضح و تعمد ادخال هو القهوة و البطي في وضعها أمامه 
فأمسكت جريئه هاتفها تعبث به  بغضب حتي لا تقدم علي فعل متهور فهي تكره أن ينظر لها أحد بنظرات اعجاب 
انزل اللواء عزت الهاتف من اذنية ووضعه مكانه بعدما لاحظ نظراته عامر لجريئه التي ضايقتها وهو يقول بصرامه 
عزت . اي الي دخلك ي عامر المكتب و مجبش العسكري القهوة لية 
عامر . بتوتر عادي ي فندم…..
قاطعه عزت ب صرامه أشد 
عزت . اتفضل علي مكتبك و مرة تانيه مدخلش حاجه انت مش شغلتك قهوجي 
هز عامر رأسة بحرج ثم قال 
عامر . بعد اذنكوا 
و أسرع في الخروج 
بعد عدة دقائق 
دخل احدهم الي غرفة المكتب وهو يلقي التحية العسكرية و  يقول 
أمر ي فندم 
أشار له عزت بالجلوس وهو يقول 
عزت . اقعد ي غسان 
فجلس غسان وهو يقول 
غسان . حضرتك عاوزني في حاجه 
عزت . اهدي ي ابني انت داخل سخن كده ليه……..ثم أشار إلي جريئه وهو يقول…..الدكتورة جريئه الحسيني
فنظر إلي الشخص الذي يشير عليه والذي لم يلاحظ عندما دخل الي الغرفة 
فتفاجئ  بفتاة بملامح صغيرة و جميلة و تنظر له بابتسامه جميلة جعلته جميلة أكثر وجعلت الابتسامه ترتسم علي شفتيه 
فأكمل اللواء عزت كلامه وهو يحدث جريئه 
اللواء عزت . و دة ابني المقدم غسان 
فمد يده يسلم عليه 
سلمت علية جريئه ثم نزعت يدها من يدة الصلبة 
فنظرت الي اللواء عزت وهو يكمل حديثه ل غسان 
عزت . غسان الدكتور جريئه كانت بتستأذن ف إجازة لاحمد الحسيني ابن اخوها علشان يحضر فرح عمه النهاردة و بكرة 
نظر غسان الي اللواء عزت باستغراب وهو يقول 
غسان . عمته
ثم وجة حديثه لجريئه وهو يقول 
آسف بس حضرتك صغيرة قوي علشان تبقي عمة احمد 
جريئه . أنا مش صغيرة ولا حاجه أنا شكلي بس الي صغير و احمد يبقا ابن ابن عمي يعني انا عمة غير شقيقه 
اوما غسان بتفهم ثم قال 
غسان . يعني حضرتك دلوقتي تبقي عمته الي مصدعني بيها طول انك احسن حد في الرماية 
جريئه باستغراب  . مصداعك  
غسان . آسف….قصدي يعني علي طول بيقول انك كويسة قوي في الرماية لدرجة احسن مني 
جريئه بغرور . ده صحيح 
رفع غسان حاجبه وهو يقول بتحدي 
غسان . طب خلينا نشوف ولو اثبتي صحة نظريتك هسيب احمد يطلع دلوقتي ولو لإ تبقا احمد مش هياخد إجازة لمدة شهر و هيتهري تدريب 
جريئه بنفس نظرة التحدي . اوكي 
اللواء عزت . في اي ي ولاد و انت بتقول اي ي غسان 
جريئه . بعد اذنك ي سيادة اللواء انا موافقة 
ثم نظرت إلي غسان بتحدي 
و ثانيا ولاد الحسيني مبينخوش  
نهض غسان من مقعدة وهو يقول يبقا اتفضلي معايا علي ضالة الرماية 
ثم أشار لها لتتقدمه 
……….في صالة الرمايه 
كان الفريق الخاص ب المقدم غسان موجود و ضمنهم احمد وهو يقف بجوار جريئه وهي تركب السلاح الذي أعطها لها غسان حتي يرا حقا هل هي جيدة في الرماية ام هو ادعاء فقط 
وهو يقول بتوسل
احمد . جيرا ابوس ايدك اوعي تخسري أنا المقدم غسان هينفخني لو خسرتي و ساعتها هيزلني و هيفضحني في الكلية 
جريئه . والنعمه ي احمد لو مسكت لكون هخسر قصد علشان اشوفك بتتنفخ بجد و علشان تعرف بعد كدة تمسك لسانك و متكلمش حد عني ي غبي 
احمد . خلاص هسكت بس بليس اوعي تخسري 
نظرت له جريئه بغيظ 
فرفع يده علي فمه ليصمت 
تقدم منها غسان وهو يقول 
غسان . علي فكرة لو انتي عاوزة تنسحبي معنديش مانع 
و تاخدي احمد معاكي وليه إجازة بكرة و بعده زي ما طلبتي 
احمد . اه ي ريت 
فاسكتته جريئه بحزم 
جريئه . اخرس ياض 
ثم نظرت لغسان بتحدي 
مقالتك مش ولاد الحسيني الي ينخو قصاد ظابط لسه مبقالوش عشر سنين في الشغلانة دي……..سوري يعني بس انا تربية عطية الحسيني الي والدك كان تلميذه يعني انا تدربت علي ايدى اكتر حتي من والدك فمتتوقعش اني اخسر و نصيحه مني ليك بلاش انت تتحداني وانا هوافق بانسحابك علشان ميبقاش شكلك وحش قصاد تلميذك 
غسان بإعجاب خفي وهو يرفع حاجبه بتحدي 
غسان . بقا كده……ماشي خلينا نشوف 
اديكي خلصتي تركيب سلاحك 
جريئه . ركبيت من زمان بس كنت مستنياك تخلص اصل حضرتك بردوا بطئ بالنسبالي 
غسان بتحدي . يلا خلينا نشوف 
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد