Uncategorized

رواية وعد الرعد الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية وعد الرعد الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة خميس هارون

رعد وهو يجرها خلفه للسياره :انا مش قولتلك متلبسيش حاجه مفتوحه
وعد :انا قولتلك دي طريقه لبسي 
رعد :انتي الي جبتيه لنفسك 
وعد :مش فاهمه 
رعد وهو يدفعها للسياره : دلوقتي تفهمي 
في السياره كانت أجواء هادئه عكس ما بداخل وعد من خوف وقلق فهو أصر علي الذهاب لشقته اولا 
أوقف السياره  بسرعه لترتد لامام  
نزل وأمسك يدها بقوة وهو يجرها خلفه للشقه 
وعد وهي تنظر ليده بتوتر :انت ماسكني كده ليه 
رعد :……
وعد :طيب احنا رايحين بيتك ليه مش قولت أننا هنروح عند البيت الكبير 
رعد :…..
وعد بصوت عالي  :رد عليا بقي 
رعد وهو يدفعها لداخل المنزل :ادددددخلي 
وعد :اااه براحه يا حيوان انت 
رعد وهو يمسكها من كتفيها : لولا أنك بنت اولا ومراتي ثانيا والا كنت وريتك الحيوان ده هيعمل ايه 
وعد :بقولك ايه انااا
رعد بصوت جهوري :بقولك انتي اخرسي خالص بقي انا تحرجينى قدام صحابي والموظفين وتيجي المكتب بالشكل ده مع اني نبهت عليكي 
وعد :ااانا قولتلك أن دي طريقه لبسي 
تقدم رعد منها ببطئ بعين مظلمه 
جرت وعد الغرفه وكادت أن تغلق الباب لولا قدمه 
فتح رعد الباب بقوه وهو يقترب منها ببط 
وعد :اطلع برا 
رعد باستفزاز :ده بيتي متقدريش تطلعيني منه 
وعد وهي تصتدم بالحائط  :هصوت 
رعد وهو يمد يده نحوها:حاولي 
وعد وهي تغمض عينيها :اااعااااا…
رعد :مالك بتصوتي ليه 
وعد وهي تفتح عينها لتنظر ما يمسك به رعد فإذا هو فستان ابيض مغلق تماما من كل ناحيه 
وعد :ايه ده 
رعد :امال انا جايبك الشقه الاول ليه 
وعد :هاااا يعني انت جايبني عشان اغير 
رعد :أيوة امال ايه المهم خلصي عشان مستعجل 
وعد :لا انا مش هغير انا عوزه افضل كده 
رعد وهو يمسك يدها بقوه :لا بقولك ايه ما انتي هتلبسي يااما انا بنفسي هلبسولك 
وعد :خلاص انا هلبس 
بعد قليل خرجت وعد وهي تلبس الفستان نظر لها قليلا ثم اقترب منها 
مد يده إليها ومسح وجهها بمنديل ليزيل ما تضعه من مساحيق تجميل 
رعد :فين الفستان التانى 
وعد :هااا جوه 
دخل رعد الغرفه وبعد قليل سمعت وعد صوت تمزق شي فدخلت لتري ولكنها وقفت مذهوله 
رعد وهو يلقي الفستان علي الارض ولكنه أصبح قطعتين 
ده الي كنت عوزه اعمله من اول ما شفتك لبساه بس سبحان من صبرني 
وعد :…..
علا :انت عرفت ازاي اسمى 
علي: مالك مخضوضه كده انا سمعت وعد وهي بتنادي عليكي
علا لنفسها : انا لازم اهدي هو اكيد مش فاكريني
ثم أكملت :اه طيب 
علي :بس هما صحاب وعد كلهم حلوين كده 
علا لنفسها:اه يا سافل يا بتاع البنات وعامل فيها محترم 
ثم قالت :لا علا مش ليها صاحب غيري 
علي بخبث :خسارة اتجوزت وسبتك سنجل لواحدك 
علا بحزن :اممم اصلا احنا كنا متفقين اننا مش نتجوز بس هي خلفت الاتفاق 
علي بسرعه :قفشتك يعني انتي مش متجوزة 
علا بتلعثم  :هاااا اه   لا. اه  قصدي لا مش متجوزة انت مالك بقي
علي :امال بتكذبي ليه 
علا :عشان انت قليل الادب وبتاع بنات 
علي وهو يضحك بشده :صريحه اوي وعرفتي من فين 
علا :هاااا لا أصله باين عليك 
علي :ياااه لدرجاتي بس اتصدقي انتي ليكي نظره في الرجاله امال ازاي اتخدعتي في ايمن 
علا :كنت غبيه وبحبه ووو………ثم نظرت لعلي
علي بابتسامه :ها كملي و ايه 
علا:هاا اصل انا مستغربه انت عرفت ايمن من فين اصل هو قريبي مش عرفته من شغلي ولا حاجه 
ضحك علي بشده علي سذاجتها 
علي :اه أصله باين عليكي بس بردوا الفستان الاصفر احلي عاملك ست كده بدل منظر الرجاله الي شوفتك بيه 
علا بعصبيه :وانت مالك يا قليل الادب يا بتاع البنات انا من ساعة ما شفتك وانا قولت انك كده واتاكد لما شوفتك في المول يا سافل 
علي :مول مول ايه هو انا عمري شوفتك قبل كده 
علا:هااا… ااه ….لالالا …بنتكلم عن مين 
علي :ماشي ياستي بس انا عرفتك من اول لحظه خلي بالك 
علا :ازاي وانا شكلي متغير خالص بالميكب
علي :من طريقه كلمك بقي في بنت تقول لصحبتها يسطي 
علا :اه في انا ها في حاجه تانيه 
علي :اه في الفستان بتاعك ده قصير بلاش تلبسيه تاني 
علا :نعم نعم نعم 
علي :نعم الله عليكي 
علا :انت عبيط يالا 
علي :وله ماشي كل شي بحسابه 
علا :انت مالك انت بلبسي وانت مين انت عشان تحسبني 
علي :هو انا مقولتش من بدري 
علا وهي تضع يدها أسفل ذقنها :شوفت ازاي وربنا ما قولت 
علي وهو يغمز :اصل انا هكسب فيكي ثواب واخطبك 
علا :……….
يتبع ……
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!